روانشناسي و سلامت روان سلامت

بررسی مضرات شبکه های اجتماعی

تقویم فارسی اندروید

این واقعت که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یک عادت بد می تواند بر سلامتی شما تاثیر مخرب داشته باشد چندان تعجب آور نیست اما مشکل اینجاست که ما گاهی اوقات دیر به بد بودن یک عادت پی می بریم. گاهی حتی دیر متوجه می شویم که یک کار در ما به عادت تبدیل شده است. در همین زمینه باید به مضرات شبکه های اجتماعی آن هم در صورت استفاده طولانی مدت اشاره کرد. برای مثال به تازگی پژوهش هایی در دانشگاه پیتزبورگ انجام شده که نشان می دهد استفاده همیشگی از رسانه های اجتماعی مختلف مانندن فیس بوک یا توییتر یا دیگر رسانه ها با خطر افسردگی همراه است. درواقع استفاده بیشتر از این وسایل و بالا رفتن آمار ابتلا به افسردگی یکی از دلایل ارتباط مستقیم بین این دو است.

4 تا از مهم ترین مضرات رسانه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی همچنین با سرعت بیشتر و بیشتری در گوشی ها و سیستم های ما پیش می روند و تعدادشان و همچنین کاربردهای متنوع شان روز به روز در حال افزایش است. اسنپ چت می تواند فیلم های خنده دار برای شما بفرستند و فیس بوک در حال حاضر به طور گسترده ای به یک منبع خبری تبدیل شده است که اخبار بکر و جالب را انتقال می دهد. به علاوه شما به کمک این رسانه ها می توانید در بحث های داغ و جالب روز شرکت کنید و یا تصاویر زیبایی از حیوان مورد علاقه یا مناظر زیبا و جاهای خاص را ببینید. اما با توجه به استفاده بیش از اندازه و مدام از این رسانه ها حدس می زنیم که برخی از ما دچار عادت استفاده بیش از حد از این رسانه ها هستیم.

بنابراین استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی و تنها اتکا به فواید سرگرمی آن ها و صرف وقت بیش از حد برای آن ها می تواند برای سلامت روانی ما مضر باشد. ما درک می کنیم که استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی می تواند سبب افسردگی شود اما چرا این روند اتفاق می افتد؟ رسانه های اجتماعی چه تغییراتی را در ما ایجاد می کنند که در نهایت به افسردگی ما منجر می شود؟ با هفت گنج همراه باشید تا 4 ویژگی مخرب این رسانه ها را به شما معرفی کنیم.

  1. رسانه های اجتماعی می توانند شما را از دنیای واقعی جدا کنند

رسانه ها و شبکه های اجتماعی یک ابزار مفید برای ارتباط سریع تر با مردم هستند. اما این روند می تواند شما را از ارتباطات واقعی تان که شاید وقت گیرتر و یا ناخوشایند تر باشد غافل کند. سهولت استفاده از این رسانه های اجتماعی ممکن است باعث شود تا نهایتا ارتباط تان را با دنیای واقعی قطع کنید. از مضرات رسانه ها و شبکه های اجتماعی باید به تنها تر کردن افراد اشاره کرد. به عبارتی آن ها با ارتباطات مجازی بیش از پیش دچار تنهایی می شوند. البته تنها با احساس تنهایی دو چیز متفاوت است. شما ممکن است صدها فرد مجازی را بشناسید و یا هزاران ارتباط مجازی داشته باشید اما باز هم تنها تلقی می شوید. تنهایی علاوه بر اثراتی که بر روح و روان شما دارد می تواند سبب مشکلات فیزیکی هم باشد. تنهایی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند. در حال حاضر ارتباط چهره به چهره در افراد کم شده و آن ها ارتباطات معنی دار کمتری دارند.

به علاوه افراد تنها با استفاده بیشتر از رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیگر احساس نیاز کمتری به ارتباطات واقعی می کنند و کم کم تمایل شان را به داشتن این نوع ارتباطات کمتر می کنند و در نهایت تنها تر می شوند.

  1. یکی از مضرات شبکه های اجتماعی تشویق افراد به رقابت ناسالم است

بیایید صادق باشیم. تا به حال چند بار پیش آمده است که دوست داشته باشید در صفحات اجتماعی خود خوب بودن و برتری تان را به رخ بکشید؟ یا به عبارتی چند بار پیش آمده است که دوستان تان عکسی از چیزی که دارند را منتشر کنند و شما هم به تکاپو بیفتید تا یکی از داشته های تان را در رقابت با آن به نمایش بگذارید؟ مثلا اگر دوست دوران دبیرستان تان انگشتر گران قیمت زیبایی دارد که عکس آن را در فیس بوک به اشتراک گذاشته چقدر این تمایل را که شما هم چیزی شبیه به آن را داشته باشید در شما تقویت می کند؟

رقابت در خون ماست. اما گاهی پیش می آید که این رقابت فقط برای ما دردسر ایجاد می کند. گاهی برای مسائل کاملا بی ارزش رقابت می کنیم و یا گاهی خود را برای داشتن چیزهایی به تکاپو می اندازیم که ارزشش را ندارد. رقابت های ناسالم و غیرضروری تنها شما را از توجه به زندگی اصلی تان و مسائل مهمی که با آن ها درگیر هستید باز می دارد و همچنین باعث می شود شما تمام تنش ها و ابر منفی یک رقابت را به خاطر یک هدف بی ارزش تحمل کنید.

  1. مقایسه ی زندگی خودتان با دیگران

با وجود رسانه ها و شبکه های اجتماعی هر واقعیتی که از زندگی دیگران میبینید با خودتان و زندگی شخصی تان مقایسه می کنید. شما ممکن است هر بار تصاویری از شغل مناسب یا خانه های شیک یا بچه های دوست داشتنی دیگران ببینید و از خود بپرسید که چرا شما نمی توانید این ها را داشته باشید؟ چرا و چگونگی این روند نیز یک مسئله ی ساده است. مقایسه اجتماعی یک پدیده روانی است و مطالعات نیز نشان داده است که این عمل تاثیر زیاید در افسردگی فرد می گذارد. شما با مقایسه خودتان با دیگران ممکن است بیش از آنچه فکرش را بکنید افسرده و ناراحت شوید.

با این حال مقایسه اجتماعی تنها زمانی اتفاق می افتد که شما صفحات افراد بهتر از خودتان را مرور کنید. البته درصورتی که زمان بیشتری را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بگذارید این افسردگی و غبطه خوردن به دیگران برای تان به یک عات تبدیل شده و ممکن است دیگر هر کسی را با خود مقایسه کرده و ناراحت شوید.

  1. شما ممکن است به رسانه ها و شبکه های اجتماعی معتاد شوید

هر عادتی که تاثیر منفی بر زندگی دیگران بگذارد و از طرفی آن ها را وادار به ایجاد تغییرات منفی در زندگی شان کند یک نوع اعتیاد به حساب می آید. از این رو اگر به استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی نام اعتیاد بدهیم چندان هم بیراه نگفته ایم. رسانه های اجتماعی می توانند تاثیرات مخربی روی ما بگذارند. از بیماری FOMO یا ترس از دست دادن گرفته تا ترس از ترک صفحه های شخصی شامل این تاثیرات منفی است. در یک مطالعه سعی شد برای 99 روز استفاده از فیس بوک را منع کرد. خیلی از افراد نتوانستند در این روند دوام بیاورند.

در نهایت باید گفت رسانه های اجتماعی همان طور که فواید و تاثیرات مثبت زیاید دارند تنها با استفاده غلط ما و یا برخورد اشتباه مان با آن ها ممکن است به یک رفتار مخرب و زیاب بار تبدیل شوند. به همین علت باید تنها وقت استفاده و نوع استفاده ما را کنترل کنیم تا دیگر خود را ملزم به تحمل تاثیرات منفی آن ها نکنیم.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی