تغذيه سالم سلامت

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید بخوریم و از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

بسیاری از مردم از پوسیدگی دندان رنج می برند و این اغلب مربوط به حفره است. متأسفانه، پر کردن ها اولین خط دفاعی در برابر پوسیدگی دندان ها هستند و مهم نیست که پوسیدگی در این موارد حداقل باشد. حفره هایی قطعاً وجود دارند که به پر کردن نیاز دارند (معمولاً آنهایی که به اندازه کافی عمیق هستند و می توانند به عصب برسند، در نتیجه باعث درد می شوند) اما شما نیز باید آگاه باشید که قدرت آن را دارید که حفره های کوچکتر را به تنهایی در خانه معکوس کنید و بیشتر این قدرت مستقیماً از غذاهایی که می خورید تأمین می شود.

پوسیدگی دندان

بیماران زیادی بوده اند که توانسته اند چرخه حفره ها را متوقف کنند. اکنون، ما این راه حل را برای خوانندگان مان آورده ایم.

بدیهی است که بهترین راه برای بهبودی حفره ها اجتناب کامل از آنها است و خبر خوب این است که رژیم غذایی که به بهبودی حفره های موجود کمک می کند به جلوگیری از تشکیل حفره های جدید نیز کمک می کند در نتیجه از پوسیدگی جلوگیری می شود.

اما قبل از اینکه در مورد غذاهای خاصی که می توانند از پوسیدگی جلوگیری کرده و آن را التیام دهند صحبت کنیم، ابتدا در مورد برخی اصول در مورد ایجاد حفره و نقشی که غذا در آن فرآیند بازی می کند بحث می کنیم.

سه عامل اصلی در تشکیل حفره استاندارد وجود دارد:

  • بزاق و خصوصیات آن – از جمله مواد معدنی، pH و غیره
  • میکروبیوم دهانی شما – میلیون ها میکروب در دهان شما اعم از مضر، مفید یا خنثی وجود دارد.
  • رژیم غذایی شما – خواه به اندازه کافی مواد مغذی مناسب برای بازسازی مجدد بدن استفاده کنید یا نه.

این سه عنصر هر چند وقت یکبار طوفان مناسبی برای تشکیل حفره ایجاد می کنند.

غذاهایی که روزانه می خورید تأثیر مستقیمی بر میکروبیوم دهان و بزاق شما دارند و هنگامی که غذاهای نامناسب می خورید، زمینه مناسبی برای تولید باکتری های پوسیدگی دندان ایجاد می کنید.

علاوه بر این، کیفیت رژیم شما تعیین می کند که آیا مواد مغذی لازم را برای حمایت از روند بازسازی طبیعی دندان ها دریافت می کنید یا خیر. کلمه Remineralization به فرآیند بازیابی مواد معدنی در مناطق صدمه دیده شده – به طور معمول استخوان ها، دندان ها یا سایر قسمت های بدن که به مواد معدنی خاصی برای ساختار خود نیاز دارند، گفته می شود.

دندان های شما ساییدگی زیادی دارند و توانایی آنها در بازسازی مداوم به شما امکان می دهد تا در اکثر موارد همان مجموعه دندان ها را برای اکثریت قریب به اتفاق خود حفظ کنید. این فرآیند به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی احتیاج دارد اما اگر آنها را از رژیم خود یا از طریق مکمل دریافت نمی کنید، ممکن است مانع بهبودی دندان های خود شوید.

ژنتیک و عوامل بیولوژیکی

ترکیب ژنتیکی منحصر به فرد شما بر میزان پوسیدگی دندان شما تأثیر می گذارد. با این حال، ژنتیک عامل اصلی ایجاد حفره نیست – نحوه مراقبت از دندان و بدن بسیار بیشتر با خطر پوسیدگی دندان مرتبط است.

گفته می شود دهان همه افراد دارای باکتری های متفاوتی است و برخی از افراد باکتری های تهاجمی بیشتری نسبت به دیگران دارند اما می توانید بر این عوامل بیولوژیکی غلبه کنید و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

نکته آخر: احتمالاً قبول دارید غذاهایی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد پوسیدگی شوند اما ممکن است متوجه نشده باشید که غذاهایی وجود دارند که می توانند در واقع از پوسیدگی جلوگیری کرده و حتی آن را التیام دهند.

تغذیه سالم

برای بهبود پوسیدگی دندان به طور طبیعی چه بخوریم

حال، بیایید نگاهی دقیق بیندازیم به مواد مغذی خاصی که دندان های شما برای بهبود حفره ها نیاز دارند و از کجا می توان آنها را در غذا یافت.

کلسیم

مدت زیادی است که کلسیم به عنوان ماده ای مفید برای سلامت دندان شناخته شده است. کلسیم علاوه بر تأمین بلوک های سازنده مورد نیاز دندان ها به طور منظم، به شما در تولید بزاق نیز کمک می کند و مواد معدنی را دوباره بر روی دندان های شما قرار می دهد که ممکن است از دست رفته باشد.

اکثر مردم تصور می کنند که محصولات لبنی مانند شیر و پنیر بهترین منبع غذایی کلسیم هستند اما لزوماً اینطور نیست. بسیاری از افراد حساسیت یا عدم تحمل لبنیات را دارند و محصولات لبنی که به طور متعارف پرورش می یابند حاوی هورمون ها و آنتی بیوتیک هایی هستند که هرگونه منفعت بالقوه معدنی را نفی می کنند. پس باید از مصرف این محصولات خودداری شود.

از طرف دیگر، به نظر می رسد شیر خام  از دام تغذیه شده با علف راحت تر قابل هضم است و همچنین از نظر تعداد مواد معدنی نسبت به محصولاتی که از گاوهای پرورشی کارخانه تهیه می شود، میزان بیشتری دارد. با کمال تعجب، غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون، صدف و میگو نیز مانند غذاهای گیاهی مانند کلم بروکلی، سبزی، مغزها، گل کلم، انجیر و زیتون از منابع کلسیم هستند.

ویتامین D

ویتامین D که اغلب به عنوان ویتامین آفتاب (که در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب توسط پوست تولید می شود) خوانده می شود، در واقع بیشتر شبیه یک هورمون است تا یک ویتامین سنتی. این توانایی بدن در جذب کلسیم و فسفر را کنترل می کند، بنابراین حتی اگر در تلاش برای بهبود سلامت دندان با مواد معدنی مکمل هستید، اگر میزان ویتامین D را نیز کنترل نکنید، تلاش شما هدر می رود.

برای تأکید بر این واقعیت، بررسی گروهی از آزمایشات بالینی نشان داد که ویتامین D “یک عامل پیشگیرانه امیدوار کننده در برابر پوسیدگی دندان است که منجر به این نتیجه گیری می شود که کمبود ویتامین D ممکن است بروز پوسیدگی دندان را کاهش دهد”.

گذراندن وقت در آفتاب بهترین راه برای افزایش سطح ویتامین D است اما ویتامین D را می توان در قارچ، زرده تخم مرغ و ماهی ها مانند ماهی سالمون و ساردین نیز یافت.

ویتامین K2

مانند ویتامین D، ویتامین K2 نیز میزان جذب مواد معدنی در بدن را تنظیم می کند. این دو ویتامین محلول در چربی به طور همزمان کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که دندان ها کلسیم، فسفر و منیزیم مورد نیاز برای تجدید ساخت مجدد را دارند.

ویتامین K2 را می توان در روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ، جگر مرغ و گوشت گاوچرخ کرده و همچنین محصولات لبنی ارگانیک از دام تغذیه شده با علف مانند پنیر کهنه (برای کسانی که لبنیات را تحمل می کنند) یافت.

منیزیم

منیزیم مسئول بسیاری از فرایندها در بدن است، از جمله بازسازی دندان ها. منیزیم تعادل سایر مواد مغذی در بدن – از جمله فسفر و کلسیم – را کنترل می کند که اگر کنترل نشوند، در واقع می توانند حفره دندانی ایجاد کنند.

سعی کنید این منابع غنی از منیزیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید: تخمه کدو، کاکائو، ملاس بلک استرپ، سبزیجات برگ دار و آووکادو.

فسفر

اثبات شده است که سطح کافی فسفر (به طور معمول بالاتر از 3.5) در برابر پوسیدگی دندان از دندان محافظت می کند اما یافتن منابع فسفر که در واقع برای سلامت دندان مفید هستند می تواند مشکل باشد. فسفر در لوبیا، غلات و آجیل وجود دارد اما این غذاها حاوی اسید فیتیک نیز هستند. این مسئله مشکل ساز است زیرا گفته شده است که اسید فیتیک به مواد مغذی موجود در غذا متصل می شود و استفاده واقعی بدن را برای بدن ما دشوار می کند.

خبر خوب این است که منابع فسفر فاقد اسید فیتیک فراوان از جمله گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی وجود دارد و بدون اسید فیتیک، جذب فسفر در بدن ممکن است برای بدن آسان باشد.

خوردن پنیر

برخی از محققان بر این باورند که کازئین، پروتئین موجود در پنیر ممکن است خاصیت محافظتی داشته باشد که باعث سلامت دندان ها می شود و می تواند به پیشگیری از پوسیدگی کمک کند. تحقیقات نشان داده است که سطح کلسیم در دهان پس از خوردن پنیر افزایش می یابد. دندان ها تا حدی از کلسیم تشکیل شده اند، بنابراین افزایش سطح کلسیم بزاق کمک می کند دندان ها را معدنی کنید و از ایجاد حفره جلوگیری کنید.

آدامس بدون قند

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا در آزمایشات بالینی نشان داده شده است که به بازسازی مینای دندان کمک می کند. صمغ حاوی زایلیتول به دلیل توانایی تحریک جریان بزا ، بالا بردن pH پلاک و کاهش S. mutans (استرپتوکوک موتانس) به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است  اما مطالعات طولانی مدت مورد نیاز است.

نشان داده شده است آدامس های بدون قند حاوی ترکیبی به نام کازئین فسفوپپتید-فسفات کلسیم آمورف (CPP-ACP) باعث کاهش S. mutans حتی بیش از آدامس های حاوی زایلیتول می شود. این نوع آدامس را می توانید در فروشگاه ها پیدا کنید.

آب نبات

در حالی که به همه ما یاد داده شده بود که آب نبات دشمن دندان های سالم است، آب نبات بدون قند، مانند آدامس بدون قند توانایی پیشگیری از حفره را دارد. دندانپزشکان معتقدند که آب نبات بدون قند به دندان های شما آسیب نمی رساند و اگر آن آب نبات با زایلیتول شیرین شود، همانطور که هم اکنون تعدادی آب نبات چوبی و آب نبات های سفت با این ترکیب در بازار وجود دارد، بنابراین به طور فعال به مبارزه با حفره ها کمک می کند و از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند.

غلات کامل

غلات کامل ویتامین های گروه B و آهن را تأمین می کنند که به سلامت لثه کمک می کند. غلات کامل همچنین دارای منیزیم – ماده مهمی برای استخوان ها و دندان ها هستند. علاوه بر این، غلات سبوس دار فیبر زیادی دارد. به دنبال غذاهایی مانند سبوس، برنج قهوه ای، غلات و حبوبات و ماکارونی غلات کامل باشید تا منابع خوبی برای غلات کامل باشند.

کشمش

دانشمندان دریافته اند که برخی از مواد شیمیایی موجود در کشمش از جمله پلی فنول ها و فلاونوئیدها، ممکن است به طور فعال با باکتری های دهانی که منجر به حفره می شوند مبارزه کنند. در اینجا برخی دندانپزشکان نسبت به استفاده از این نتایج آزمایشگاهی در زندگی واقعی تردید دارند. دکتر فراولی می گوید: کشمش از مدت ها قبل به عنوان میان وعده توصیه می شود اما به دلیل چسبندگی و قند زیاد باید از آن اجتناب کنید. سوال این است که آیا غلظت موثر جلوگیری از پوسیدگی این ترکیبات فنلی در کشمش وجود دارد؟ علاوه بر این، ما باید در نظر بگیریم که آیا خواص ضد حفره ای فنولیک ها بیش از ضرر قند ایجاد کننده حفره است. در این مرحله، من توصیه نمی کنم که کشمش بخورید تا از ایجاد حفره به بیماران خود جلوگیری کنم.

غذای دریایی

ماهی، خرچنگ دریایی و صدف دریایی به دو دلیل می تواند برای دندان های شما مفید باشد. اول اینکه آنها تمایل دارند که یک منبع عالی از پروتئین بدون چربی باشند که می تواند به سلامت و استحکام دندان های شما کمک کند. ثانیاً، طبق اطلاعات موسسه ملی بهداشت (NIH)، بیشتر غذاهای دریایی حاوی فلوراید هستند. این فلوراید می تواند درست مانند فلوراید موجود در آب لوله کشی، به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک کند.

غذاهایی که برای بهبودی حفره ها باید از آنها اجتناب شود

ما قبلاً به طور واضح “remineralization” را تعریف کرده ایم. برای ایجاد درک بهتر از نحوه بهبودی حفره ها به طور طبیعی، باید کلمه “demineralization” را نیز به وضوح تعریف کنیم.

demineralization چنین تعریف می شود:

  1. از بین رفتن مواد معدنی بدن (مانند نمک کلسیم)، به ویژه در بیماری ها
  2. روند حذف مواد معدنی یا نمک (مانند آب)

پوسیدگی / demineralization از بین رفتن مواد مغذی دندان قطعاً به دلیل کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن برای ساختن دندان های سالم است اما همچنین می تواند ناشی از خوردن یا نوشیدن موادی باشد که در واقع می توانند دندان ها را از مواد مغذی لازم تخلیه کنند.

از آنجا که ما لیست خوبی از غذاهایی را ایجاد کرده ایم که باید برای بهبودی حفره ها به طور طبیعی بخوریم، باید لیستی از غذاها را نیز تهیه کنیم که باید از آنها اجتناب کنید (یا آنها را بسیار محدود کنید).

با تشکر از فشار شدید رسانه ها، همه ما می دانیم که قند برای دندان های شما مضر است. هر چند قطعاً تنها مقصر نیست. در اینجا نگاهی به مواد غذایی می اندازیم که در از بین بردن دندان مقصرند. اساساً، خوردن این غذاها به طور منظم بهبودی حفره ها را به طور طبیعی تقریباً غیرممکن می کند.

غذاهای سرشار از اسید فیتیک

اسید فیتیک یک عنصر مغذی شناخته شده ای است که از جذب برخی مواد مغذی از جمله مواد معدنی مورد نیاز برای بازسازی مجدد مانند کلسیم و منیزیم جلوگیری می کند. به طور معمول در غلات، حبوبات و مغزها یافت می شود، از جمله:

  • گندم
  • لوبیا
  • برنج
  • بادام ها
  • دانه های سویا
  • ذرت
  • عدس

نشاسته های ساده

مردم اغلب از شنیدن این حرف من که کراکرهای نمکی یکی از بدترین غذاهایی است که باعث ایجاد حفره می شود متعجب می شوند اما این درست است. به این دلیل که آنها یک نشاسته ساده هستند که تقریباً بلافاصله پس از مصرف به شکر تبدیل می شوند. بعد از اتمام خوردن مشتی از آن، این مواد مضر بر روی دندان های شما وجود دارد. میلیون ها باکتری مضر که دوست دارند از این نوع مواد غذایی تغذیه کنند، در نهایت تکثیر می شوند و باعث پوسیدگی بیشتر دندان (و بوی بد دهان) می شوند. نمونه های دیگر نشاسته ساده عبارتند از:

  • ماکارونی
  • نان سفید
  • برنج سفید

غذاها و نوشیدنی های قندی

مانند غذاهای نشاسته ای (که در نهایت به قند در بدن تبدیل می شود)، غذاهای شیرین و نوشیدنی ها مواد غذایی را برای باکتری های دهان که باعث ایجاد حفره می شوند، فراهم می کنند. علاوه بر این، هنگامی که این غذاها که حاوی مواد مغذی کمی هستند قسمت عمده ای از رژیم شما را تشکیل می دهند، باعث می شود احتمالاً مقدار کافی از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را مصرف نکنید. اگر می خواهید روند ایجاد حفره های خود را معکوس کنید، باید از این غذاها خودداری کنید:

  • کلوچه ها
  • کیک
  • مشروب
  • آب میوه
  • آب نبات

میوه خشک شده

وقتی انگور به کشمش تبدیل می شود که تمام آب موجود در میوه حذف شود. این روی تمام قندهای طبیعی موجود تمرکز می کند و این توضیح می دهد که چرا کشمش بسیار شیرین تر از انگور است. همچنین توضیح می دهد که چرا میوه های خشک برای دندان های شما وحشتناک هستند. آنها به عنوان یک کارامل چسبناک در دهان عمل می کنند و قند و باکتری های دوستدار قند را بر روی دندان ها گیر می اندازند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی

اسید موجود در غذاهای زیر مینای دندان را از بین می برد و پوسیدگی را تشدید می کند:

  • نوشابه
  • قهوه
  • آب پرتقال، لیمو و گریپ فروت (در یک مطالعه گفته شده ممکن است به دندان شما آسیب برساند  زیرا سختی مینای دندان را 84٪ کاهش می دهد. اسیدهای موجود در مرکبات مینا را تجزیه می کند و گاهی آسیب جبران ناپذیری می زند.)
  • نوشیدنی های ورزشی (نه تنها سرشار از قند هستند، بلکه حداقل یک مطالعه نشان داده است که آنها حتی از نوشابه اسیدی ترند.)
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • الکل
  • کامبوچا (در حالی که به عنوان یک نوشیدنی “سالم” مورد استفاده قرار می گیرد، دارای pH بین 3.5 تا 2.8 است – پایین تر از قهوه و بسیاری از نوشابه ها و مطمئناً به اندازه کافی هست که به مینای دندان آسیب برساند.)

غذاها و نوشیدنی های اسیدی همچنین مواد معدنی را از دندان (و بدن) شما بیرون می کشد و منجر به از بین بردن مواد معدنی و پوسیدگی می شود. با این حال، ممکن است اجتناب از تمام این غذاها به طور مداوم غیرممکن باشد. اگر نمی توانید مقاومت کنید، (ما می دانیم آن فنجان قهوه صبحگاهی برای بسیاری از افراد چقدر مهم است) حتما بلافاصله پس از مصرف دهان خود را با آب بشویید.

کارهای دیگری که می توان برای مبارزه با پوسیدگی دندان انجام داد

استفاده از نی

وقتی نوبت به پیشگیری از حفره می رسد، بدیهی است نوشابه های شیرین و اسیدی یک انتخاب عاقلانه نیستند اما یک مطالعه در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا نشان داد که شما می توانید با نوشیدن نوشابه از طریق نی، آسیب به دندان های سالم را به حداقل برسانید به خصوص اگر اجازه ندهید که نی با دندان تماس پیدا کند. با این حال، دکتر هاید توصیه می کند از این به عنوان چراغ سبز برای نوشیدن مقادیر زیادی سودا به دلیل کالری ناخواسته و همچنین خطر پوسیدگی دندان استفاده نکنید. وی می گوید: “اگر نوشیدنی های گازدار یا قندی می نوشید، نی می تواند به شما كمك كند اما بهترین دفاع این است كه این مواد را بیش از حد ننوشید.”

سیلانت دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، بسیاری از دندانپزشکان سیلانت های دندانی را توصیه می کنند، یک پوشش محافظ که روی سطح دندان های پشتی زده می شود. فراولی می گوید: “درزگیرهای دندانپزشکی یک روش عالی برای جلوگیری از ایجاد حفره است.” “یکی از مستعدترین سطوح دندان برای پوسیدگی، سطح گاز گرفتن است که در آن شیارها، چاله ها و شکاف وجود دارد. پاك كردن كامل پلاك و باكتري ها بسيار مشكل است، به ويژه هنگامي كه شيارها عميق تر هستند. با مهر و موم این قسمت از دندان با ماده رزینی از دسترسی، رشد و ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.”

قرقره روغن

قرقره روغن یك روش باستانی است كه شامل چرخاندن روغن هایی مانند كنجد یا نارگیل در دهان حدود 20 دقیقه می شود.  سپس می توانید آن را به بیرون تف كنید. ادعای مبنی بر اینکه قرقره کردن روغن “سموم” را از بدن دفع می کند، با شواهد علمی پشتیبانی نمی شود. اما یک آزمایش بالینی کوچک نشان داد که قرقره کردن روغن با روغن کنجد باعث کاهش پلاک، التهاب لثه و تعداد باکتری در دهان می شود و به همان اندازه دهانشویه کلرهگزیدین موثر است. برای تأیید این اثرات به مطالعات گسترده تری نیاز است.

به استفاده از نخ دندان عادت کنید

می دانیم هیچ کس دوست ندارد که نخ دندان بکشد اما به این روش فکر کنید: دندان های ما 5 ضلع دارند و همه آنها باید به طور منظم تمیز شوند. حتی وقتی هر روز مسواک می زنیم، هنوز فقط 3 طرف آن را تمیز می کنیم. بنابراین بدون نخ دندان، شما در واقع فقط نیمی از سطح دندان خود را فقط با مسواک زدن تمیز می کنید.

و به یاد داشته باشید، نخ دندان کشیدن فقط چند دقیقه در روز طول می کشد – فقط چند دقیقه چه کار دیگری می توانید انجام دهید که می تواند سلامتی شما را بسیار بهبود بخشد؟

بنابراین، چگونه عادت به استفاده از نخ دندان را شروع کنید؟ تصور کنید که این کار یک وظیفه ایت، کاری که همه ما دوست داریم انجام دهیم. هنگام تماشای تلویزیون یا هنگام خواندن کتاب در رختخواب، نخ دندان بکشید. در حالت ایده آل، باید مثل مسواک زدن دندان های خود سریع بعد از غذا، یا قبل از خواب نخ دندان بکشید. با این حال، استفاده از نخ دندان در واقع راحت تر است زیرا شما می توانید این کار را هنگام حرکت انجام دهید. این درست مثل هر عادت سالم دیگری است، کلیدش شروع و ایجاد روتین ثابت است.

سیگار را ترک کنید

16 میلیون آمریکایی با بیماری ناشی از سیگار کشیدن زندگی می کنند مشهور است که استعمال دخانیات می تواند مشکلات مختلف پزشکی را ایجاد کند. سیگار کشیدن منجر به بیماری و ناتوانی می شود و تقریباً به همه اعضای بدن آسیب می رساند و بیش از 16 میلیون آمریکایی با بیماری های ناشی از سیگار کشیدن زندگی می کنند.

با این حال، اکثر مردم متوجه نمی شوند که سیگار کشیدن و استعمال دخانیات به دندان، دهان و لثه آسیب وارد می کند. سیگار کشیدن می تواند کارهای دیگری همچون ایجاد لکه روی دندان ها را هم انجام دهد. این عادت ناسالم همچنین می تواند منجر به بیماری لثه، از دست دادن دندان و حتی سرطان دهان شود.

مراجعه به دندانپزشک

بسیاری از مشکلات دندانی حتی حفره های عمیق، بدون درد و علائم دیگر ایجاد می شوند. معاینات منظم دندانپزشکی بهترین راه برای درمان حفره قبل از بدتر شدن آن است. تشخیص زودهنگام به معنای درمان آسان تر است.

درمان توسط یک دندانپزشک برای یک حفره ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • روش های درمانی با فلوراید: درمان های حرفه ای با فلوراید حاوی فلوراید بیشتری نسبت به خمیردندان ها و دهانشویه هایی است که می توانید از فروشگاه خریداری کنید. اگر روزانه به فلوراید قویتر نیاز باشد، ممکن است دندانپزشک برای شما نسخه تجویز کند.
  • پرکردگی ها: پرکردگی ها درمان اصلی برای هنگامی است که یک حفره از مینای دندان پیشرفت کرده باشد.
  • قالب: تاج ها یک پوشش یا کلاهک سفارشی است که برای درمان پوسیدگی گسترده روی دندان قرار می گیرد.
  • روت کانال یا عصب کشی: وقتی پوسیدگی دندان به مواد داخلی دندان شما می رسد، ممکن است روت کانال یا عصب کشی لازم باشد.
  • کشیدن دندان: این عمل برداشتن دندان بری دندان به شدت خراب است.

نکات نهایی: بهترین رژیم برای بازسازی مجدد

غذاهای غنی از ویتامین D، ویتامین K2، منیزیم، کلسیم و فسفر به دندان های شما کمک می کند تا پوسیدگی و حفره ها را از بین ببرند.

هنگام خوردن غذاهای اسیدی و یا شیرین، به یاد داشته باشید که عاقلانه به آن فکر کنید. باید سعی کنید بعد از خوردن این نوع غذاها تا حد امکان دهان خود را بشویید و مصرف خود را به حداقل برسانید.

نکته اصلی این است: اجتناب از نوشابه های شیرین و آب نبات فقط یکی از روش های کاهش سرعت فرآیند پوسیدگی است. اتخاذ بهترین رژیم غذایی برای تجدید تولید مجدد شامل تمرکز بر خوردن غذاهای مناسب و آگاهی از عواقب احتمالی بسیاری از گروه های غذایی دیگر است.

منبع:

askthedentist

healthline

dentistry

oralb

havredegracecosmeticdentist

colgate

everydayhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی