سلامت سلامت جسمي

با نحوه استفاده از ماسک N95 آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

اگر در منطقه ای هستید که سطح هوای مطلوبی ندارد یا بیماری عفونی و ویروسی مانند کرونا پیش آمده است، استفاده از ماسک N95 راهی عالی برای محافظت از ریه ها و سلامت کلی شما است. این ماسک طراحی شده برای فیلتر کردن ذرات خطرناک و روشی سبک و نسبتاً ارزان برای تنفس هوای پاک و سالم ماندن است.

ماسک N95

بخش اول: انتخاب ماسک صورت خود

1. برای فیلتر کردن ذرات موجود در هوا، ماسک صورت N95 را انتخاب کنید. ماسک های صورت N95 برای محافظت از ریه های شما از ذرات موجود در هوا گزینه ای عالی است که می تواند فیلتری برای بخارهای فلزی (مانند موارد ایجاد شده در جوشکاری)، مواد معدنی، گرد و غبار یا ذرات بیولوژیکی مانند ویروس ها باشد. می توانید از آن استفاده کنید در صورتی که شیوع آنفولانزا در منطقه شما وجود داشته باشد یا اگر آلاینده ها یا آتش سوزی باعث شده کیفیت هوا ضعیف باشد. این ماسک ها از جنس فوم ساخته شده و سبک ساخته شده و بر روی بینی و دهان شما مناسب است.

  • نسخه های خاص ساخته شده نیز برای افرادی با مشاغل صنعتی در دسترس هستند و ماسک های جراحی N95 برای جراحان حرفه ای در دسترس هستند.
  • این عدد به درصد ذراتی که ماسک می تواند فیلتر کند اشاره دارد. این ماسک 95٪ از گرد و غبار و ذرات را فیلتر می کند.
  • در صورت وجود ذرات معلق در هوا، ماسک های N95 نباید استفاده شوند زیرا روغن به فیلتر صدمه می زند. “N” در واقع مخفف این جمله است “مقاوم در برابر نفت نیست”.

2. اگر در معرض جو روغنی قرار دارید به سراغ ماسک R یا P بروید. در مواردی که در معرض روغن های معدنی، حیوانی، گیاهی یا مصنوعی قرار دارید، به دنبال ماسک مشخص شده با حروف R یا P باشید. “R” مخفف “مقاوم در برابر روغن” است، به این معنی که شما را برای مدت زمان مشخص شده روی بسته بندی، از بخارات روغن محافظت می کند. “P” مخفف “ضد روغنی یا بسیار مقاوم” است.

  • این ماسک ها همچنین با طبقه بندی اعداد مانند P100 و R 95 همراه هستند. این تعداد درصد ذره ای است که فیلتر می کنند.
  • اگر در معرض گازها یا بخارهایی هستید که بیشتر از حد مجاز قرار گرفتن در معرض این ماسک ها هستند، به دنبال دستگاه تنفسی باشید که از قوطی های مخصوص یا کارتریج های مخصوص استفاده می کند تا هوا حتی به طور مؤثر فیلتر شود.

3. در اندازه های مختلف سعی کنید بهترین کیفیت را داشته باشید. بسته به نوع ماسک N95 خاصی که انتخاب می کنید، اندازه های موجود از کوچک تا متوسط ​​و بزرگ متغیر است. در صورت امکان، قبل از خرید یکی از آنها را در چند اندازه امتحان کنید. مطمئن شوید که به ماسک حساسیت پوستی ندارید و به چهره شما می خورد، به یاد بیاورید که شما آن را به صورت تان نیز چسبانده و نزدیک تر می کنید. اگر مطمئن نیستید، به سراغ سایز کوچکتر بروید تا مطمئن شوید ماسک برایتان بی فایده نیست.

4. در صورت بروز بیماری تنفسی یا قلبی با پزشک خود مشورت کنید. ماسک صورت N95 می تواند تنفس را دشوارتر کند، به خصوص اگر شما یک بیماری مزمن قلبی یا تنفسی دارید. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چه اقدامات احتیاطی دیگری را می توانید رعایت کنید. شاید بتوانید از مدلی با دریچه های بازدم استفاده کنید که می تواند تنفس را کاهش داده و گرمازدگی را در ماسک کاهش دهد، اگرچه در صورت نیاز به حفظ محیطی استریل مانند اتاق عمل، نباید از این نسخه ها استفاده کنید. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید:

  • مشکلات تنفسی
  • آمفیزم
  • بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)
  • آسم
  • قلبی – ریوی
  • مشکلات سیستم ایمنی

5. ماسک صورت N95 را از فروشگاه ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید. می توانید یک ماسک N95 را در فروشگاه ها یا داروخانه ها تهیه کنید. همچنین می توانید مستقیماً از خرده فروشان آنلاین خریداری کنید. فقط انتخاب ماسک هایی که توسط مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت کار تأیید شوند، مهم است. این ماسک ها دارای یک شماره تأیید مجوز در بسته بندی یا ماسک خواهند بود.

  • اگر برای شغل خود به ماسک N95 احتیاج دارید، احتمالاً کارفرمای شما ملزم به تهیه آن است.
  • ماسک هایی که دارای مجوز نباشند ممکن است محافظت خوبی نداشته باشند.

6. ماسک های صورت را جمع کنید تا در صورت نیاز به آنها آماده باشید. تقاضا برای ماسک صورت بسیار زیاد است و به سرعت در بعضی مواقع از جمله در هنگام شیوع بیماری عفونی یا هنگامی که یک منطقه آلودگی شدید را تجربه می کند، سریع فروخته می شود. همیشه با داشتن تعدادی از آنها در دسترس تان و هر یک از اعضای خانواده خود آماده باشید. به دنبال داشتن 2 تا 3 ماسک برای اعضای خانواده باشید تا در کنار هم مشکلی نداشته باشید.

هنگام تهیه ماسک، محیط محلی خود را در نظر بگیرید. اگر در یک شهر بزرگ با مشکلات قابل توجه آلودگی زندگی می کنید، به تعداد بیشتری نیاز خواهید داشت تا به عنوان مثال اگر در یک محیط روستایی با هوای پاک زندگی می کنید.

قسمت دوم: ماسک مناسب خود را تهیه کنید

1. در صورت امکان موهای صورت خود را قبل از پوشیدن ماسک اصلاح کنید. اگر شما از قبل می دانید که باید ماسک N95 بپوشید، موهای صورت خود را اصلاح کنید. این می تواند فاصله ای بین صورت و ماسک ایجاد کرده و از محکم بسته شدن آن جلوگیری کند و این باعث می شود تا اثر ماسک به خطر بیفتد.

  • اگر این یک وضعیت اضطراری است و شما وقت لازم برای اصلاح را ندارید، ماسک را به بهترین شکل ممکن روی صورت خود تنظیم کنید.

2. قبل از قرار دادن ماسک، دستان خود را به خوبی بشویید. از صابون و آب استفاده کنید و دستان خود را به خوبی خشک کنید تا ماسک مرطوب نشود. این کار باعث می شود تا پیش از استفاده، ماسک خود را آلوده نکنید.

3. ماسک را با یک دست برداشته و آن را روی دهان و بینی خود قرار دهید. ماسک را در کف دست خود قرار دهید تا قسمت داخلی آن روی سطح قرار نگیرد. آن را بر روی بینی و دهان خود قرار دهید تا قسمت بینی آن بر روی پل بینی قرار گیرد. پایین آن هم باید زیر چانه شما باشد.

  • سعی کنید فقط قسمت بیرونی و لبه های ماسک و ترجیحا کش آن را لمس کنید تا تمیز بماند.

4. کش های پایین و بالا را روی سر خود بکشید. اگر ماسک شما دو تا کش دارد، قسمت پایین آن را بالای سر خود بکشید و آن را دور گردن خود، درست زیر گوش خود، محکم کنید. در ادامه ماسک را با دست دیگر محکم نگه دارید. سپس بند بالا را به سمت بالا بکشید و آن را بالای گوش خود قرار دهید.

5. قسمت بینی را در اطراف پل بینی خود تنظیم کنید. 2 نوک انگشتان اشاره و وسط خود را در هر طرف قسمت فلزی بینی در بالای ماسک بگذارید تا خوب روی بینی تنظیم شود. انگشتان خود را در دو طرف نوار بکشید، آن را در امتداد پل بینی خود بکشید.

  • اگر ماسک شما دارای سوراخ بینی نیست، به سادگی اطمینان حاصل کنید که در اطراف بینی تان محکم قرار گرفته باشد.

6. به دنبال راه حل های جایگزین برای کودکان باشید. ماسک های N95 برای کودکان طراحی نشده است و به درستی روی صورت آنها مناسب نیست. درعوض اگر کیفیت هوا ضعیف است، کودکان را تا حد ممکن در خانه نگه دارید. در مورد شیوع آنفولانزا، اقدامات احتیاطی اضافی انجام دهید مانند اینکه بچه ها قبل از غذا و بعد از عطسه یا سرفه، دست خود را بشویند. همچنین می توانید از ماسک هایی استفاده کنید که مخصوص کودکان ساخته شده اند، اگرچه آنها از نوع N95 نیستند.

  • از ماسک N95 در افراد کمتر از 17 تا 18 سال استفاده نکنید.
  • جوانان می توانند از ماسک N95، بعد از آزمایش تناسب و راحتی استفاده کنند. اگر به خوبی جا افتاد و مهر و موم شد، از آنها بخواهید که با آن قدم بزنند و به هر احساس سرگیجه یا مشکل در تنفس در خودشان توجه کنند. در صورت بروز این علائم، ماسک را از آنها جدا کرده و به داخل خانه بروید.

قسمت سوم: بررسی مهر و موم و دور انداختن ماسک شما

1. از طریق ماسک نفس بکشید و آزمایش نشت را انجام دهید. هر دو دست را بر ماسک قرار دهید و نفس بکشید تا مطمئن شوید که روی صورت شما مهر و موم می شود. بعد از بازدم، نباید احساس هر گونه نشتی از قسمت بینی یا اطراف لبه ها داشته باشید. اگر احساس نشت هوا از ناحیه بینی دارید، تیغه فلزی بینی را مجدداً روی بینی تان تنظیم کنید. اگر از لبه های ماسک هوا بیرون آمده است، قرار گرفتن بندها را در طرفین سر خود بررسی کنید.

  • اگر هنوز ماسک شما کاملاً پلمپ نشده است، از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کمک بخواهید، یا اندازه و مدل دیگری را امتحان کنید.

2. با کشیدن کش ها از بالای سر خود، ماسک خود را بردارید. پس از استفاده بدون دست زدن به قسمت جلوی ماسک، بند پایین را بالای سر خود بکشید. بگذارید ماسک تان آویزان شود. سپس بند بالا را بکشید.

  • می توانید ماسک را دور ریخته و یا آن را در یک ظرف تمیز یا بسته تمیز نگه دارید.
  • از لمس کردن ماسک خودداری کنید زیرا ممکن است دست تان آلوده باشد.

3. اگر از آن در محیط پزشکی استفاده کردید، ماسک خود را دور بیندازید. اگر از ماسک خود در کنار بیماران استفاده کرده اید یا به عنوان راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در شیوع بیماری آن را پوشیده اید، قسمت بیرونی ماسک شما احتمالاً آلوده شده است. استفاده صحیح از آن باعث می شود که با ذرات آلوده تماس نگیرید. با دقت ماسک را توسط بندها نگه دارید و آن را درون سطل زباله در دار بیندازید.

4. ماسک خود را تا زمانی که خشک بماند و محکم بچسبد می توانید دوباره استفاده کنید. اگر از ماسک برای محافظت در برابر خطرات زیست محیطی استفاده می کنید و با میکروب های مضر ارتباط برقرار نکرده اید، می توانید دوباره آن را بپوشید. مهر و موم ماسک خود را هر بار که می خواهید از آن استفاده کنید دوباره تست کنید تا مطمئن شوید هنوز هم متناسب است. ماسک خود را در یک ظرف یا کیسه تمیز تمیز نگه دارید و مطمئن شوید که اجسام اطراف با آن تماس ندارند.

منبع:

wikihow

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی