خواص مواد غذايي سلامت

با مضرات و خواص انجیر خشک آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

انجیر میوه ای نرم و شیرین است که در گونه های مختلف درختان فیکوس یافت می شود. بومی غرب آسیا و مدیترانه است اما در آب و هوای خشک و معتدل رونق دارد. مکان هایی مانند کالیفرنیا برای رشد انجیر ایده آل هستند. این میوه شامل صدها دانه ریز است که برای بافت و مواد مغذی موجود در میوه مورد تأیید قرار گرفته اند. خواص انجیر خشک به قدری است که به دو شکل تازه و خشک در سرتاسر جهان مصرف می شود و به عنوان میان وعده ای سالم از آن لذت می برند و یا به غذاهای ترش و شیرین اضافه می کنند.

خواص انجیر خشک

انجیر تازه به دلیل خوش مزه بودن که به مدت 1 تا 2 هفته پس از برداشت مناسب خوردن است، به خوبی شناخته شده است. از طرف دیگر، انجیر خشک شده در طول سال موجود است و ماندگاری بیشتری نسبت به انواع تازه آن دارد. در آفتاب خشک می شود و آب اضافی آن از طریق فرآیند خشک کردن با تبدیل شده به یک میان وعده غنی از فیبر و مواد مغذی کاهش می یابد.

انجیر خشک چیست؟

انجیر خشک شکل خشک شده میوه انجیر است که روی درخت انجیر رشد می کند و از نظر علمی به عنوان Ficus carica شناخته می شود. در حالی که انجیر تازه به دلیل بافت آبدار و شاداب آن بسیار پرطرفدار است اما آنها میوه های بسیار ظریفی هستند و فقط هر سال برای مدت کوتاهی در دسترس می باشند. انجیر تازه فقط 1-2 هفته پس از برداشت محصول خوب است و در طی چند روز باید مصرف می شود.

از طرف دیگر، انجیر خشک می تواند در طول سال ذخیره شود. آنها همچنین در بسیاری از نقاط جهان به راحتی در دسترس هستند و ماندگاری بسیار طولانی تری نسبت به انجیر تازه دارند. این یک میوه خاورمیانه ای است اما اکنون به طور گسترده ای به سایر نقاط جهان صادر می شود.

ارزش غذایی انجیر خشک

میزان سرو شده: 100 گرم

آب g 30.05
انرژی kcal 249
پروتئین g 3.3
کل چربی g 0.93
کربوهیدرات g 63.87
فیبر g 9.8
شکر g 47.92
کلسیم  mg 162
آهن mg 2.03
منیزیم 68 میلی گرم
فسفر mg 67
پتاسیم mg 680
سدیم mg 10
روی 0.55 میلی گرم
ویتامین سی 1.2 میلی گرم
تیامین 0.09 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.08 میلی گرم
نیاسین 0.62 میلی گرم
ویتامین ب6 0.11 میلی گرم
ویتامین K (فیلوکینون) 15.6 میکروگرم
اسیدهای چرب اشباع g 0.14
اسیدهای چرب اشباع نشده g 0.16
کلسترول 0 میلی گرم

مواد مغذی انجیر خشک

انجیر خشک حاوی مواد غذایی چشمگیری از جمله مقادیر زیادی پروتئین، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامین K، پتاسیم، آهن و منیزیم است. از نظر فیبر رژیم غذایی، انجیر خشک نسبت به سایر میوه ها از مقدار بیشتری از آن برخوردار است. یک لیوان از انجیر خشک، تقریباً کمتر از 200 کالری دارد و تقریباً چربی ندارد. این میوه خشک همچنین باعث تقویت آنتی اکسیدان ها و مواد فعال زیادی برای تقویت بیشتر سلامت شما می شود. همچنین مقادیر کمی از اسیدهای چرب امگا 6، اسید گلوتامیک و اسید لینولئیک در آن وجود دارد.

خواص انجیر خشک

مهمترین فواید سلامتی انجیر خشک شامل توانایی آن در تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون، بهینه سازی هضم، کمک به کاهش وزن و تنظیم علائم دیابتی و غیره می شود.

خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک در مراقبت از پوست

با داشتن مقدار کافی ویتامین E، ویتامین C و کلسیم، این میوه خشک می تواند باعث تقویت پوست شما شود. این ترکیبات فعال می توانند به عنوان آنتی اکسیدان برای پاک کردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد استرس اکسیداتیو عمل کنند که منجر به ایجاد چین و چروک، لکه های ناشی از سن و سایر لک ها می شود. همچنین می تواند باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شود تا شما جوان تر به نظر برسید.

خواص انجیر خشک در تراکم استخوان

طیف متنوعی از مواد معدنی موجود در این میوه خشک وجود دارد که می تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که به دنبال حفاظت از تراکم استخوان خود هستند. با افزایش سن، بدن شما مواد معدنی را از استخوان بیرون می کشد، در نتیجه مفاصل ضعیف می شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. میوه هایی مانند این می توانند آن روند را کند کنند.

فشار خون

این میوه خشک با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم برای کاهش فشار خون بسیار عالی است. پتاسیم یک گشاد کننده عروق است به این معنی که می تواند فشار بر روی رگ های خونی و شریان ها را کاهش دهد، بنابراین سیستم قلبی عروقی شما را از حملات قلبی، سکته های مغزی و آترواسکلروز محافظت می کند و در عین حال خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را نیز کاهش می دهد.

خواص انجیر خشک در تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C یکی از عناصر اصلی سیستم ایمنی بدن است زیرا می تواند تولید گلبول های سفید را تحریک کرده و سیستم دفاعی شما را در برابر عفونت های مختلف و عوامل بیماری زا خارجی تقویت کند. سایر آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها می توانند بار کاری سیستم ایمنی بدن را کاهش دهند.

بیماری کرونیک یا استرس مزمن

بیماری کرونیک و التهاب موارد جدی است که افراد زیادی با آن روبرو هستند اما با افزایش مصرف مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه آنتی اکسیدان ها می توانید استرس اکسیداتیو را در سیستم بدن خود کاهش داده و از مواردی مانند بیماری های قلبی و روماتیسم جلوگیری کنید.

خواص انجیر خشک در کاهش وزن

میزان قابل توجه فیبر موجود در این میوه خشک باعث افزایش احساس سیر بودن می شود بنابراین از پرخوری یا مصرف میان وعده های غیر ضروری جلوگیری می شود. گفته می شود، میزان کالری زیاد و قند زیاد آن باید در نظر گرفته شود و این میوه فقط باید در حد اعتدال خورده شود.

دیابت

در حالی که فیبر این میوه ها قادر به تنظیم ترشح گلوکز و انسولین در بدن هستند، میزان بالای قند های طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد به خصوص اگر دیابتی هستید.

نه تنها میوه بلکه برگهای آن نیز برای سلامتی شما مفید است. برگهای انجیر خواص شگفت انگیزی دارند که به تنظیم سطح قند خون شما کمک می کند. طبق یک مطالعه، حتی برگ های انجیر در رژیم غذایی به کنترل افزایش قند خون پس از غذا در دیابتی های وابسته به انسولین کمک کرده است. می توانید برگ های انجیر را به شکل چای مصرف کنید. می توانید 4-5 برگ انجیر را در آب فیلتر شده بجوشانید و این را به عنوان چای بنوشید. همچنین می توانید برگ های انجیر را خشک کرده و آنها را خرد کنید تا پودری به دست آید. دو قاشق غذاخوری از این پودر را به یک لیتر آب اضافه کنید و آن را بجوشانید. چای شما آماده است!

میوه خشک

کلسترول

ثابت شده است که فیبر رژیم غذایی کلسترول اضافی را از بین می برد در نتیجه در برابر بیماری های قلبی و ایجاد پلاک از بدن محافظت می کند. انجیر حاوی پکتین یا فیبر محلول است که به منظور کاهش سطح کلسترول شناخته شده است. فیبر موجود در انجیر کلسترول اضافی موجود در دستگاه گوارش شما را پاک کرده و برای از بین بردن آن را به روده منتقل می کند.

همچنین انجیر خشک حاوی ویتامین B6 است که وظیفه تولید سروتونین را بر عهده دارد. این سروتونین روحیه شما را تقویت کرده و کلسترول را کاهش می دهد. انجیر خشک کلسترول کلی را کاهش می دهد زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و فیتواسترول هایی است که باعث کاهش سنتز کلسترول طبیعی در بدن می شوند.

خواص انجیر خشک در باروری

یونانیان باستان از انجیر به عنوان آفرودزیازیاک استفاده می کردند. این یک میوه مقدس قلمداد می شد و با عشق و باروری در ارتباط است. این گیاه دارای مقدار زیادی روی، مواد معدنی، منیزیم و منگنز است که باعث تقویت سلامت تولید مثل می شود.

سلامت هضم را تقویت می کند

انجیر یبوست را تسکین داده و سلامت کلی گوارش را بهبود می بخشد. 2-3 عدد انجیر را در شب خیس کنید و صبح روز بعد آنها را با عسل میل کنید و خواهید دید که می توانید با مشکلات یبوست خداحافظی کنید. فیبر برای هضم غذا عالی است ، و انجیرها با فیبر غذایی پر شده اند ، که به حرکت سالم روده کمک می کند و یبوست را تسکین می دهد. این ماده باعث عبور صاف و راحت مدفوع از بدن می شود. فیبر موجود در انجیر همچنین اسهال را درمان کرده و کل دستگاه گوارش را تسکین می دهد.

رژیم غذایی با فیبر بالا همان چیزی است که شما باید دستگاه گوارش خود را به درستی با آن تنظیم کنید و انجیر یک ماده ضروری است زیرا باعث می شود احساس سلامتی کامل داشته باشید و شما را از پرخوری منع می کند.

خواص انجیر خشک در بهبود سلامت قلب

انجیر باعث کاهش سطح تری گلیسیرید در خون شما می شود و به بهبود سلامت قلب شما کمک می کند.

تری گلیسیریدها ذرات چربی در خون هستند که علت اصلی بیماری های قلبی است. همچنین، آنتی اکسیدان های موجود در انجیر از رادیکال های آزاد موجود در بدن خلاص می شوند که شریان های عروق کرونر را مسدود کرده و باعث بیماری عروق کرونر قلب می شوند.

همچنین انجیر خشک حاوی فنل و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند

مصرف منظم انجیر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. فیبر موجود در انجیر به از بین بردن زباله های بدن به سرعت کمک می کند که به خوبی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر است. دانه های بیشمار موجود در انجیر حاوی مقادیر زیادی موکین است که ضایعات و مخاط در روده بزرگ را جمع می کند و خارج می کند.

خواص انجیر خشک در درمان کم خونی

کمبود آهن در بدن می تواند باعث کم خونی و فقر آهن شود. انجیر خشک حاوی آهن است که یک عنصر اصلی هموگلوبین است. مصرف انجیر خشک برای بهبود سطح هموگلوبین در خون مفید است. کودکان در حال رشد، نوجوانان و زنان در دوران قاعدگی و زنان باردار به طور خاص باید سطح آهن خود را رعایت کنند تا از عوارض جلوگیری شود. همچنین اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، انجیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سطح آهن در بدن شما بیشتر شود و به طور موثر با این مشکل مقابله کنید.

خواص انجیر در جلوگیری از سرطان پستان

انجیر از جمله میوه هایی است که بیشترین مقدار فیبر را در خود جای داده است و مشخص شد زنانی که در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی فیبرهای غذایی بیشتری مصرف می کردند کمتر در معرض خطر سرطان سینه قرار دارند.

مصرف زیاد فیبر با 16٪ خطر ابتلا به سرطان کلی پستان و 24٪ خطر ابتلا به سرطان پستان قبل از شروع یائسگی همراه بود. عصاره انجیر و انجیر خشک حاوی عناصری است که در جلوگیری از سرطان پستان در دوران یائسگی کمک می کنند.

استقامت جنسی را افزایش می دهد

انجیر به عنوان یک مکمل عالی باروری و جنسی در نظر گرفته می شود. آنها سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم و روی هستند. آنها همچنین سرشار از منیزیم هستند، ماده معدنی مورد نیاز برای تولید هورمون های جنسی آندروژن و استروژن.

انجیر به انواع مختلفی از اختلالات جنسی مانند عقیمی، اختلال نعوظ و میل جنسی کمک می کند. هیچ پشتیبانی علمی قوی وجود ندارد اما در بسیاری از فرهنگ ها، انجیر به عنوان سمبل باروری در نظر گرفته می شود. آنها همچنین یک اسید آمینه تولید می کنند که وظیفه افزایش تولید نیتریک اکسید را دارد و باعث گسترش رگ های خونی و افزایش جریان خون به تمام قسمت های بدن از جمله اندام های جنسی می شود.

انجیر را به مدت یک شب در شیر خیس کنید و روز دیگر آنها را بخورید تا توانایی جنسی خود را تقویت کنید.

خواص انجیر خشک در درمان آسم

یک روش کارآمد برای مقابله با آسم، مصرف مخلوطی از پودر شنبلیله، عسل و انجیر است. همچنین می توانید آب میوه انجیر را مصرف کنید تا از بیماری آسم خلاص شوید.

انجیر غشای مخاطی را مرطوب می کند و خلط را تخلیه می کند و از این طریق علائم آسم را تسکین می دهد. آنها همچنین حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی هستند که با رادیکال های آزاد می جنگند و در غیر این صورت باعث آسم می شوند.

جلوگیری از بیماری ونیر

مصرف یا استفاده از عصاره انجیر در بسیاری از فرهنگ ها از بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند. شناخته شده است که از انجیر به عنوان یک درمان کننده برای بیماری های مقاربتی استفاده شده است.

خواص انجیر خشک در کاهش درد گلو

انجیر حاوی مخاط زیادی است که گلو درد را بهبود می بخشد و از آن محافظت می کند. این میوه ها برای گلو تسکین دهنده هستند و آب میوه های طبیعی آنها درد و استرس را در آکورد های صوتی تسکین می دهد.

همچنین، انجیر یک درمان طبیعی برای لوزه ها است. آنها در کاهش تورم و سوزش ناشی از شرایط کمک می کنند. خمیر انجیر را با آب گرم درست کنید و آن را روی گلوی خود بمالید. این درد را کاهش داده و گلوی شما را تسکین می دهد.

از تخریب ماکولا جلوگیری می کند

انجیر می تواند به جلوگیری از تخریب ماکولا کمک کند که دلیل اصلی کاهش بینایی در افراد مسن است. انجیر بینایی شما را تقویت می کند و از تخریب ماکولا جلوگیری می کند زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که سلامت چشم را بهبود می بخشد. این چشم ها را از رادیکال های آزاد محافظت می کند و از آسیب شبکیه جلوگیری می کند.

خواص انجیر خشک در بهبود سلامت کبد

انجیر انسدادهای موجود در کبد را پاک می کند و در نتیجه سلامت آن را بهبود می بخشد. یک مطالعه نشان داد که عصاره تهیه شده از برگ انجیر فعالیتهای محافظت کننده کبدی در موش ها را نشان می دهد و راه را برای استفاده در جلوگیری از آسیب کبدی در انسان هموار می کند.

ملین طبیعی مؤثر

انجیرها به دلیل داشتن فیبر زیاد، به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کنند. آنها مدفوع شما را نرم تر کرده و هضم آسان را ممکن می سازند.  قبل از مصرف آنها، انجیر را حدود 12 ساعت در یک لیوان آب خیس کنید. آنها را یک بار در صبح و سپس شب بخورید. بهتر است روز خود را با خوردن انجیر شروع کنید و با همان پایان دهید.

خواص انجیر خشک در درمان بی خوابی

یک رژیم متعادل برای خواب خوب ضروری است. مصرف انجیر در رژیم غذایی شما باعث افزایش کیفیت خواب شما می شود. آنها حاوی اسید آمینه تریپتوفان هستند که به بدن شما کمک می کند تا ملاتونین ایجاد کند و این باعث خواب می شود.

همچنین انجیر حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که به شما در بهتر خوابیدن کمک می کند. تریپتوفان موجود در انجیر به ترکیب ویتامین B3 در بدن شما کمک می کند که بی خوابی را بهبود می بخشد. کمبود ویتامین B3 در بدن شما را ناپایدار و بی قرار می کند و این می تواند خواب شما را خراب کند.

انجیر منبعی غنی از منیزیم است. کمبود منیزیم در بدن باعث استرس و تحریک پذیری می شود که منجر به بی خوابی می شود.

خواص انجیر خشک در رشد مو

ریزش مو معمولاً به دلیل عدم تغذیه مناسب رخ می دهد. انجیر حاوی مواد مغذی مناسب مو مانند منیزیم، ویتامین C و ویتامین E است که باعث تقویت رشد مو می شود. مواد مغذی اساسی موجود در این میوه گردش خون را در پوست سر تحریک می کند تا رشد مو را تسریع کند.

انجیر خشک

عوارض جانبی انجیر خشک

حساسیت به انجیر و تداخلات دارویی نادر است، بنابراین اکثر افراد می توانند بدون نگرانی تعداد متوسطی از آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. با این وجود، عوارض جانبی بالقوه ای وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

طبق یک مطالعه در سال 2010، افرادی ممکن است به انجیر حساسیت داشته باشند. انجیر بخشی از خانواده توت (Moraceae) است. اگر به سایر میوه های خانواده توت حساسیت دارید ممکن است به انجیر نیز حساسیت داشته باشید.

ویتامین K یک رقیق کننده خون طبیعی است. در انجیر خشک و خام به مقدار کافی ویتامین K وجود دارد. اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کوادامین) مصرف می کنید، مهم است که ویتامین K را به اندازه نگه دارید.

انجیر ممکن است در برخی افراد دارای خاصیت ملین باشد. این می تواند به درمان یبوست کمک کند اما خوردن زیاد انجیر ممکن است باعث مدفوع شل یا اسهال شود. اگر بعد از خوردن انجیر خود را مدام در دستشویی می بینید، مصرف خود را قطع کنید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی