خواص مواد غذايي سلامت

با خواص آب آلبالو آشنا شوید

تقویم فارسی اندروید

بسیاری از مردم به خاطر نیازهای بهداشتی خود جذب خواص آب آلبالو می شوند زیرا منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. آب آلبالو می تواند بسیار مفید باشد و برای ترویج خواب خوب و آرام و در عین حال جلوگیری از نقرس موثر عمل کند. لیست شگفت انگیزی از مزایا نیز دلیل آن است که چرا بسیاری از ورزشکاران ترجیح می دهند از خواص آب آلبالو به عنوان بهبود پس از تمرین بهره مند شوند.

خواص آب آلبالو

آب آلبالو چیست؟

آب آلبالو از میوه آن تهیه می شود و این میوه بومی مناطق خاصی از آسیا و اروپا است، که از قرن ها پیش مورد کشت قرار گرفته است. شما همچنین ممکن است این گونه را با گیلاس اشتباه بگیرید اما آلبالو ظاهر کوچکتری دارد و ترش مزه تر است. بر خلاف بسیاری از میوه ها، این میوه فصل خاصی دارد و همیشه در همه فروشگاه ها در دسترس نیست.

ارزش غذایی

با توجه به اطلاعات علمی، خاصیت آنتی اکسیدانی منحصر به فرد آن، در ترکیب با ویتامین E، ویتامین A، ویتامین C، روی، کورستین، ترکیبات فنلی، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین C، و حتی برخی از هورمون های مفید شگفت انگیز است. همچنین غنی از کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، چربی، منگنز، پتاسیم و مس است. آنتی اکسیدان هایی که بیشتر شناخته شده اند، آنتوسیانین ها هستند که ضد التهابی طبیعی هستند و در تقویت سیستم ایمنی موثر عمل می کنند. کلسیم، آهن، منیزیم، امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 نیز در آن وجود دارد.

خواص آب آلبالو

بیایید نگاهی به مزایای متعدد سلامت و خواص آب آلبالو داشته باشیم.

خواص آب آلبالو در تنظیم فشار خون

یکی از مهمترین عناصر آب آلبالو، کورستین است که یک آنتی اکسیدان قوی است و قادر به کاهش استرس اکسیداتیو در بسیاری از نقاط بدن به ویژه در سیستم قلبی عروقی می باشد. این ترکیب با سطوح پایین LDL (بد) کلسترول و همچنین فشار خون مرتبط است که همه اینها باعث کاهش فشار روی قلب می شود و از شرایطی نظیر آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

خواص آب آلبالو

غنی از آنتی اکسیدان ها و جلوگیری از سرطان

از لحاظ پیشگیری از سرطان، آنتوسیانین های موجود در عصاره آلبالو بسیار مهم هستند. مطالعه ای در سال 2003 توسط دانشگاه ایالتی میشیگان، منتشر شده در مجله Cancer Letters، نشان می دهد که آنتوسیانین و سیانیدین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون کمک کنند. علاوه بر این، مجله Clinical Oncology همچنین تحقیقاتی را مطرح می کند که یک دوره 14 روزه مصرف آب آلبالوی ترش باعث بهبودی نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی در اکثر بیماران می شود و بدون اثرات نامطلوب گزارش شده است.

افزایش استقامت

آنتوسیانین ها به افزایش سطح گردش خون مرتبط هستند که خبر خوبی برای سیستم قلبی عروقی است. همچنین تضمین می کند که مناطق مختلف بدن اکسیژن و منابع مورد نیاز خود را دریافت می کنند. این نیز می تواند به افزایش استقامت بیشتر در زمانی که شما به آن نیاز دارید، منجر شود!

خواص آب آلبالو در کاهش وزن

اگر علاقه مند به از دست دادن وزن هستید، این یک استراتژی عالی برای بهبود متابولیسم شما است که مواد تشکیل دهنده و ترکیبات فعال در آب آلبالو می توانند انجام دهند. گزارش منتشر شده در مجله غذای دارویی بیان می کند که با کاهش میزان چربی شکم، کاهش کلسترول، افزایش گردش خون و جلوگیری از دیابت، آب آلبالوی شیرین نشده می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش دهد که به کاهش وزن کمک می کند.

باعث رشد عضلات می شود

این ماده خوراکی با خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و تحریک کننده اش برای افرادی که مایل به بهبودی از بیماری یا آسیب عضلانی هستند، محبوب است. به همین دلایل این آب میوه به عنوان یک نوشیدنی بعد از تمرین محبوب است.

خواص آب آلبالو در جلوگیری از بی خوابی

براساس یک گزارش در سال 2012 در مجله تغذیه اروپا، ملاتونین که یکی از مواد شیمیایی است که به ندرت درباره آن در آب آلبالوی ترش صحبت می شود، هورمونی حیاتیست که بدن برای تنظیم ریتم های روزانه خود و ایجاد خواب متعادل، نیاز دارد. برای افرادی که با بی خوابی مبارزه می کنند و یا به طور مرتب خوابشان قطع می شود، نوشیدن یک فنجان از این آب قبل از خواب، می تواند به سرعت خواب شان را تنظیم کند.

درمان آرتروز و نقرس

به عنوان یک نوشیدنی ضد التهابی، به لطف تمام آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی منحصر به فرد، آب آلبالوی ترش می تواند علائم آرتریت، نقرس، سردرد و ناراحتی های دستگاه گوارش را تسکین دهد. همچنین با توجه به سطوح بالای ویتامین A و C موجود در این آب، می تواند باعث سم زدایی بدن و کاهش تورم از بدن شود.

تقویت ایمنی

با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی غنی آن، آب آلبالو با افزایش ایمنی کلی بدن به پیشگیری از عفونت کمک می کند. آب آلبالو غنی از بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است که اثبات شده است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه به بررسی اثر این آب میوه روی علائم دستگاه تنفسی فوقانی که معمولا پس از یک مسابقه توسط دوندگان ماراتن تجربه می شود، پرداخته است که بسیار موثرتر از درمان پلاسبو یا دارونما بود.

خواص آب آلبالو در جلوگیری از دیابت

کوئرستین، آنتی اکسیدان های بحرانی در این آب میوه، به طور مستقیم در جلوگیری از دیابت نوع 2 مرتبط است زیرا می تواند به تنظیم میزان انسولین و گلوکز در خون شما کمک کند. این نه تنها برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند موثر است، بلکه برای افرادی که سعی در کنترل قند خون خود پس از تشخیص دارند نیز اهمیت دارد.

عملکرد مغز را بهبود می بخشد

یک گزارش تحقیقاتی که در مجله تغذیه منتشر شد نشان داد که عصاره آلبالو می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد که منجر به اختلالات شناختی و بیماری های نوروژنیک می شود. سطوح بالای کوئرستین و آنتوسیانین ها مسئولیت این توانایی تقویت مغز را بر عهده دارند.

بهبود بینایی

آنتوسیانین هایی شبیه به آنهایی که در آلبالو وجود دارند ممکن است برای افرادی که دارای گلوکوم هستند مفید باشد. گلوکومها باعث افزایش فشار مایع در داخل چشم می شوند که می تواند باعث از دست دادن بینایی شود. برخی تحقیقات در افرادی که تحت درمان با آنتوسیانین ها برای گلوکوم بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. بعضی از افراد پس از این درمان بهبود بینایی خود را مشاهده کردند.

خواص آب آلبالو در بهبود گردش خون

همان ترکیبی که در مبارزه با سرطان موثر است، همچنین شناخته شده است که باعث افزایش گردش خون بهبود یافته و سالم بدن می شود. بهبود گردش خون می تواند منجر به بسیاری از مزایا برای بدن شود. سلامت کلی شما از حضور آنتوسیانین موجود در آب آلبالو تمام این نتایج را تولید می کند.

خواص آب آلبالو

افزایش سرعت بهبود در دوران نقاهت

خواص ضد التهابی و همچنین حضور آنتی اکسیدان ها پس از فعالیت های شدید فیزیکی باعث بهبود سریعتر در دوران نقاهت می شود. درد عضلانی و گرفتگی بدن که از طریق فعالیت های جسمی ناشی می شود، می تواند با مصرف آب آلبالو به شدت کاهش یابد. این به این دلیل است که آب آلبالو برای کاهش التهاب و درد ناشی از آن با سرعت بیشتری نسبت به دیگر راهکارها مفید خواهد بود. بنابراین اگر به دلیل تمرین شدید در باشگاه احساس ناراحتی کردید، می توانید آب آلبالو را برای تسریع فرایند شفا، مصرف کنید.

 پیشگیری از مشکلات تنفسی

به دلیل خواص ضد التهابی این میوه و حضور آنتوسیانین ها و کوئرستین، آب میوه آلبالو می تواند به عنوان یک راه حل عالی برای جلوگیری از بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت و غیره باشد.

خواص آب آلبالو

چطور آلبالو را بخوریم؟

راه های مختلفی برای خوردن آلبالو های ترش وجود دارد از جمله:

آلبالوی ترش را معمولا به صورت خشک، یخ زده یا آب می خورند.

آلبالو معمولا در دستورالعمل های آشپزی مانند سوپ ها و گوشت ها یا پلوها هم استفاده می شود و عصاره آن هم یک عنصر محبوب در دسرها و کیک ها است.

در حالی که نوشیدن آب خالص و ترش آلبالو محبوب ترین گزینه نیست زیرا خیلی اسیدی و ترش است، بسیاری از مردم این آب میوه را با آب رقیق می کنند و آن را به صورت روزانه برای تقویت بدن مصرف می نمایند.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی