روانشناسی سبك زندگي

اگر احساس می کنید از عاشق شدن بیزارید باید چه کنید؟

تقویم فارسی اندروید

در حالی که عشق در آهنگ‌ های پاپ، کتاب‌ ها، برنامه‌ های تلویزیونی و سینما وجود دارد اما همه نمی‌ خواهند عاشق شوند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است بخواهید از دلبستگی به دیگران اجتناب کنید. ممکن است زمانی برای عشق و عاشق شدن نداشته باشید، از صدمه دیدن بترسید، یا به سادگی از آزادی بی‌ تفاوت بودن لذت ببرید.

استفاده از راهبردهای شناختی و رفتاری برای تغییر شدت عشق به عنوان تنظیم عشق شناخته می شود. تحقیقات نشان می دهد که افراد می توانند از راهبردهای تنظیم هیجان مانند ارزیابی مجدد شناختی و حواس پرتی برای کمک به تشدید یا کاهش احساسات عشقی استفاده کنند.

اگر نمی‌ خواهید عاشق شوید، چگونه با آن کنار بیایید و چگونه از ایجاد روابط مثبت و حمایت‌ کننده جلوگیری کنید، در اینجا به آنها اشاره شده است.

عاشق شدن

دلایلی که ممکن است نخواهید عاشق شوید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید عاشق شدن را برای همیشه رد کنید، ضروری است که انگیزه های خود را درک کنید و اینکه چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشید.

شما از صدمه دیدن می ترسید

ممکن است بخواهید از عشق اجتناب کنید زیرا می ترسید صدمه ببینید. این ممکن است ناشی از ترس از ناشناخته ها باشد اما تجربیات منفی گذشته در مورد عشق نیز می تواند نقش داشته باشد. در موارد دیگر، تماشای فروپاشی روابط دیگران منجر به آشفتگی و نزاع ممکن است کل ایده عشق را مخدوش کرده باشد.

به ویژه، روابط نزدیکی که با عشق عمیق مشخص می شود، در صورت شکسته شدن رابطه، احتمال بیشتری دارد که نفرت عمیق را برانگیزد. خیانت در گذشته می تواند زخم های عاطفی عمیقی بر جای بگذارد و تصور اینکه دوباره در آینده عاشق شوید، بسیار دشوارتر می شود.

شما عاشق مجرد بودن هستید

در حالی که بسیاری از افراد از بودن در یک رابطه لذت می برند، دیگران مزایای مجرد بودن را ترجیح می دهند یا شاید شما فقط برای یک تعهد جدی آماده نیستید.

برای برخی، عدم تمایل به عاشق شدن ناشی از این نگرانی است که عاشق بودن شما را از رسیدن به اهدافتان باز می دارد. اگر خانواده، دوستان و دیگران را در زندگی خود مشاهده کرده اید که رویای ازدواج و تشکیل خانواده را به تعویق می اندازند، ممکن است احساس کنید که ترس شما موجه است.

در ذهن بسیاری از مردم، عاشق شدن با ازدواج و فرزندان همراه است. اگر نمی‌خواهید ازدواج کنید یا بچه‌ دار شوید، فکر عاشق شدن می‌ تواند منجر به ترس از استقلال شما شود.

به جای گره خوردن به یک رابطه و همه تعهدات و مسئولیت هایی که ممکن است همراه با آن باشد، ممکن است ترجیح دهید بر روی خود و اهداف خود در زندگی تمرکز کنید.

شما عزت نفس پایینی دارید

عدم تمایل به عاشق شدن گاهی اوقات می تواند نشان دهنده مشکلی در مورد احترام، دلبستگی، اضطراب یا موضوع دیگری باشد. ممکن است در مورد دلبستگی به کسی و احتمال از دست دادن او احساس اضطراب کنید یا ممکن است عزت نفس پایینی داشته باشید و با این احساس دست و پنجه نرم کنید که دوست داشتنی نیستید. به جای مواجهه با احتمال طرد شدن، ممکن است تصمیم بگیرید که به طور کامل از عشق اجتناب کنید.

دلیل هر چه که باشد، مهم است که در مورد اینکه چرا نمی خواهید عاشق شوید صادق باشید. اگر مطمئن نیستید که چرا نمی خواهید عاشق شوید، ممکن است بخواهید این موضوع را با کمک یک درمانگر بیشتر بررسی کنید.

درک دلایل خود ممکن است به شما کمک کند بر موانعی که شما را از یک رابطه مثبت باز می دارند غلبه کنید یا به شما کمک کند تا دلایل خود را برای اجتناب از عاشق شدن با شخص دیگری روشن کنید.

جوانب مثبت و منفی را در نظر بگیرید

اگر هنوز با این ایده دست و پنجه نرم می کنید که هرگز عاشق نشوید، مدتی را صرف فکر کردن به مزایا و معایب جدا ماندن کنید.

از طرف دیگر، اجتناب از عشق به این معنی است که اگر رابطه به نتیجه نرسد، مجبور نخواهید بود با دلشکستگی کنار بیایید. همچنین لازم نیست استقلال خود را قربانی کنید یا اهداف خود را به حالت تعلیق در آورید تا جایی برای یک شریک عاشقانه ایجاد کنید.

با این حال، برخی از اشکالات احتمالی وجود دارد که اجازه نمی دهد عشق وارد زندگی شما شود. برای مثال، ممکن است پیوند حمایتی و نزدیک بودن در یک رابطه سالم را از دست بدهید. همچنین کسی را نخواهید داشت که تجربیات زندگی خود را با او در میان بگذارید یا در مواقع سخت به او تکیه کنید.

در نهایت، تصمیم در مورد عاشق شدن یا نشدن یک تصمیم شخصی است که فقط شما می توانید آن را بگیرید. قبل از اتخاذ تصمیمی که برای شما مناسب است، همه عوامل دخیل را در نظر بگیرید.

چگونه بر ترس از عاشق شدن غلبه کنیم

اگر مشکوک هستید که ممکن است روزی از عاشق نشدن پشیمان شوید، اقداماتی وجود دارد که می‌ توانید برای رفع ترس‌ های خود بردارید و نسبت به ایده ایجاد یک رابطه عشقی پایدار پذیراتر شوید.

با یک درمانگر صحبت کنید

اگر احساسات شما مربوط به عزت نفس، دلبستگی یا مشکلات اضطرابی است، درمانگر می تواند به شما در توسعه مهارت های مقابله ای کمک کند تا به شما کمک کند تا روابط عاشقانه را با موفقیت بیشتری هدایت کنید. انواع مختلف درمان، مانند درمان شناختی رفتاری، می تواند به بازنگری شما در مورد عشق و روابط کمک کند.

بیان درونیات خود را با دیگران تمرین کنید

اگر ترس شما ناشی از ترس از آسیب پذیری است، با دوستان نزدیک و اعضای خانواده شروع کنید. در مورد احساسات، افکار و تجربیات خود به طور منظم با آنها صحبت کنید. از آنجایی که در به اشتراک گذاشتن درونی‌ ترین افکار و احساسات خود احساس راحتی می‌ کنید، ممکن است راحت‌ تر با یک شریک عاشقانه در زمان مناسب باز شوید.

عشق غیر رمانتیک را از دست ندهید

داشتن حمایت اجتماعی قوی برای رفاه روانی ضروری است. به طور کلی، افراد متاهل نسبت به افراد مجرد از سلامت روانی بهتری برخوردارند، اما میزان حمایت اجتماعی که یک فرد دارد می‌ تواند کمک زیادی به مقابله با این روند کند. شما، بر ایجاد روابط قوی و حمایتی با دوستان و سایر عزیزان تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است کسی را دوست داشته باشید بدون اینکه عاشق او باشید. بر ایجاد روابط افلاطونی با دیگران تمرکز کنید. ممکن است متوجه شوید که هنوز هم می‌ توانید مزایای عشق را بدون تمام عوارض ناشی از یک رابطه عاشقانه تجربه کنید.

در مورد آنچه ممکن است در یک رابطه بخواهید فکر کنید

اگر مطمئن نیستید که برای یک رابطه آماده هستید، مدتی را صرف فکر کردن به آنچه ممکن است از شریک زندگی خود انتظار داشته باشید کنید. آنها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟ دوست دارید چه نوع رابطه ای داشته باشید؟ هنگامی که بدانید به دنبال چه هستید، ممکن است با ایده عاشق شدن کنار بیایید و این قابل کنترل تر است.

چگونه از عاشق شدن جلوگیری کنیم

اگر تصمیم گرفته اید که نمی خواهید عاشق شوید، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که دلبسته نخواهید شد.

اول اینکه صادق بودن با خودتان و شرکای احتمالی در مورد نیاتتان ضروری است. اگر علاقه ای به یک رابطه جدی ندارید، زودتر آن را بیان کنید.

مهم است که با شرکای بالقوه مرزبندی کنید و به آنها پایبند باشید. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که فقط به قرار گاه به گاه علاقه مند هستید یا اینکه نمی خواهید بیش از یک بار در هفته کسی را ببینید.

هنگامی که بدانید چرا نمی خواهید عاشق شوید، راحت تر می توانید برای اجتناب از آن قدم بردارید. اگر از صدمه دیدن می ترسید، ممکن است بخواهید از روابطی که به نظر می رسد ممکن است به مشکل برسند دوری کنید. اگر مسئولیت یک رابطه متعهدانه را نمی خواهید، ممکن است بخواهید با هم قرار ملاقات داشته باشید و همه چیز را عادی نگه دارید.

صادق بودن با شرکای بالقوه خود در مورد احساسات بسیار مهم است. اگر برای یک رابطه جدی آماده نیستید، به آنها اطلاع دهید. به این ترتیب، می توانید از هدایت آنها یا وارد نشدن خود به موقعیتی که با آن راحت نیستید اجتناب کنید.

اگر به هر حال عاشق شدید چه باید کرد

اگر قسم خورده‌ اید که هرگز عاشق نشوید، دیدن اینکه عاشق کسی هستید می‌تواند دشوار باشد. ممکن است نگران باشید که خود را ناامید کرده اید یا برنامه های خود را رها می کنید. این ممکن است منجر به رفتارهای غیر مفیدی مانند خرابکاری در رابطه شما یا تجربه اضطراب در مورد اینکه رابطه به کجا می رود، شود.

اگر خودتان را عاشق می بینید، حتی اگر قسم خورده اید که هرگز اتفاق نخواهد افتاد، کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود و افزایش شانس موفقیت رابطه تان انجام دهید.

به آرامی ادامه دهید

وقتی با کسی آشنا می شوید، کارها را آهسته پیش ببرید. در هیچ چیز فیزیکی یا احساسی عجله نکنید. ابتدا او را به عنوان دوست بشناسید و ببینید که چگونه اوضاع از آنجا به بعد پیشرفت می کند.

تعیین مرزها

داشتن حد و مرز در هر رابطه ای ضروری است اما زمانی که سعی می کنید زیاد وابسته نشوید، می تواند بسیار مهم باشد. اطمینان حاصل کنید که در مورد آنچه در رابطه به دنبال آن هستید همسو هستید و اگر احساس ناراحتی می کنید از صحبت کردن دریغ نکنید.

صادقانه ارتباط برقرار کنید

ارتباط صادقانه در هر رابطه ای حیاتی است اما زمانی که سعی می کنید کارها را آهسته پیش ببرید، بسیار مهم است. در مورد احساسات، انتظارات و ترس های خود صحبت کنید. هرچه بیشتر با هم ارتباط برقرار کنید، راحت تر می توانید همه چیز را در چشم انداز نگه دارید و یک رابطه سالم را حفظ کنید.

سعی کنید در لحظه زندگی کنید

وقتی در یک رابطه جدید هستید، شروع به فکر کردن به آینده و تصور کردن خود در کنار آن شخص آسان است اما اگر سعی می‌ کنید زیاد به آن وابسته نشوید، روی زندگی در لحظه تمرکز کنید و کارها را یک روز در یک زمان انجام دهید. از آشنایی با کسی بدون استرس در مورد اینکه رابطه به کجا می رود لذت ببرید.

حرف آخر

علیرغم آنچه فرهنگ عامه می گوید، برای شاد بودن لازم نیست عاشق شوید. در بسیاری از موارد، هیچ مشکلی وجود ندارد که بخواهیم از عاشق شدن خودداری کنیم. در مورد احساسات خود با خود و شرکای خود صادق باشید.

اگر برای یک رابطه جدی آماده نیستید، اشکالی ندارد. فقط مطمئن شوید که احساسات و مرزهای خود را به اشتراک بگذارید. به این ترتیب، می توانید از صدمه دیدن یا آسیب رساندن به شخص دیگری جلوگیری کنید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی