روانشناسي و سلامت روان سلامت

استرس مالی چگونه بر سلامتی شما تأثیر می گذارد؟

تقویم فارسی اندروید

استرس مالی می تواند به نوعی استرس مزمن تبدیل شود که می تواند بر خلق و خو، سلامت روان، خواب، سلامت قلب و موارد دیگر تأثیر بگذارد. گریزی از این واقعیت نیست که استرس مالی در جامعه امروز زیاد است.

استرس مالی

یک نظرسنجی سراسری از بیش از 3000 بزرگسال که در مارس 2022 منتشر شد، نشان داد که 90 درصد گزارش کردند که پول منبع استرس است. حدود دو سوم از پاسخ دهندگان احساس کردند که نمی توانند بر مشکلات مالی انباشته شده غلبه کنند و 40 درصد گزارش کردند که هیچ اقدامی برای تضمین آینده مالی خود انجام نداده اند.

داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده در سال 2019 توسط برای ایالات متحده استرس بر روی بیش از 6700 مرد و زن نشان داد که پول منبع شماره یک استرس ما است و 52 درصد از مردم گفتند که مسائل مالی مرتباً آنها را تحت فشار قرار می‌ دهد و این قبل از این است که یک بیماری همه گیر جهانی بازار کار را تکان دهد و ایالات متحده به سطح تورم بی سابقه ای دست یابد.

این فقط یک مشکل برای جیب ما نیست. تحقیقات همچنین نشان می دهد که این نوع نگرانی مالی و استرس همچنین می تواند به سلامت ما آسیب برساند.

اشلی اگنیو، مدیر توسعه روابط در گروه برنامه ریزی مالی Centerpoint Advisors در ماساچوست، جایی که او خدمات مربیگری مالی و درمانی را رهبری می کند، می گوید: «گفتن اینکه استرس مالی بر سلامتی تأثیر می گذارد، دست کم گرفته شده است. (اگنیو فارغ التحصیل درمان مالی از دانشگاه ایالتی کانزاس است.) او می گوید که به این دلیل است که امور مالی ما بر بسیاری از جنبه های زندگی ما، از جمله امنیت، فرصت های در دسترس ما و روابط تأثیر می گذارد. “رابطه ما با پول و افکار ما پیرامون امور مالی، محرک های بزرگ سلامت ما هستند.”

بنابراین، چگونه از استرس مالی که می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد، جلوگیری کنید؟ موضوع کسب درآمد زیاد نیست. به گفته مصرف کننده فدرال، این به معنای تلاش برای سلامت مالی است، یعنی داشتن کنترل بر امور مالی روزانه و آزادی انتخاب هایی که به شما کمک می کند از زندگی لذت ببرید، در حالی که بتوانید شوک مالی را جذب کنید و به اهداف مالی برسید و مهمتر از همه، سلامت مالی مربوط به احساس امنیت در مورد مسائل مالی شماست (حتی اگر سرمایه کم باشد)، بنابراین چیزی نیست که افکار و سلامت عاطفی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

در اینجا چند راه وجود دارد که استرس مالی بیش از حد می تواند برای سلامتی شما بسیار سمی باشد.

استرس مالی بیش از حد می تواند واقعاً برای سلامت روان سمی باشد

مقدار معینی از استرس مالی می تواند در هدایت تصمیم گیری خوب مفید باشد. اگنیو می گوید: «استرس به عنوان یک سرعت گیر می تواند سالم باشد. به لرزش های کوچک اضطرابی که ممکن است هنگام خرید بزرگ احساس کنید فکر کنید. اگنیو می‌ گوید: «این در بسیاری از موارد به‌ خاطر بررسی وضعیت مالی شماست» یا دلیلی برای مکث و دو بار فکر کردن در مورد اینکه آیا اقدامی که قرار است انجام دهید با اهداف و برنامه‌ های مالی بزرگ‌ تر شما همسویی دارد یا خیر.

با این حال، استرس مالی بیش از حد می تواند عمیقاً بر رفاه عاطفی ما تأثیر بگذارد.

بخشی از دلیل اینکه استرس مالی بسیار سمی است، به این دلیل است که این نوع استرس چقدر همه‌ گیر است. پول بر بسیاری از فعالیت‌ های روزانه (مانند خرید مواد غذایی، پرداخت اجاره یا وام مسکن، دسترسی به مراقبت‌ های بهداشتی و تأمین نیازهای خانواده‌ مان) تأثیر می‌ گذارد. نگرانی در مورد پول می تواند منجر به نگرانی در مورد همه این موارد شود.

الکس ملکمیان، روانشناس، درمانگر ازدواج و خانواده، روانشناس مالی و موسس مرکز روانشناسی مالی در لس آنجلس، می گوید: «وقتی فردی استرس مالی را تجربه می کند، این استرس فراگیر است. “شما احساس می کنید که بدون استرس یا آسیب دیدن از وضعیت مالی خود جایی برای برگشتن ندارید.”

دکتر ملکمیان می گوید که با گذشت زمان، داشتن استرس مالی زیاد – به ویژه زمانی که با کمبود خوابی که چنین استرسی می تواند ایجاد کند ترکیب شود (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم) – می تواند منجر به آسیب های پیچیده شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالانی که استرس‌ های مالی عمده‌ ای را تجربه می‌ کنند – عقب ماندن از قبوض، ناتوانی در تهیه مایحتاج اولیه یا تجربه بدتر شدن وضعیت مالی – سطوح بیشتری از ناراحتی روانی و سطوح پایین‌ تری از رفاه روانی را گزارش می‌ کنند.

شواهدی وجود دارد که استرس مالی با افسردگی در تمام سطوح درآمد مرتبط است، اگرچه این رابطه در جمعیت های کم درآمد قوی تر است.

اگنیو می‌ افزاید: تمام تصمیم‌ های مالی که هر روز مجبور به گرفتن آن هستیم، واقعاً می‌ توانند روی هم جمع شوند. «برخی از آنها به اندازه خرید یا نخریدن اقلامی با قیمت تمام شده در خواربارفروشی کوچک هستند و برخی از آنها به همان اندازه پیچیده هستند که آیا پول زیادی به یکی از اعضای خانواده قرض بدهید یا نه یا شغل خود را تغییر دهید و تصمیم‌ های بزرگ‌ تر می‌ توانند تأثیرات موجی عظیمی در تقریباً هر جنبه از زندگی شما داشته باشند.

استرس مالی ممکن است به مشکلات بزرگ خواب کمک کند

یکی از آن اثراتی که استرس مالی می تواند ایجاد کند، اختلال در خواب یا بی خوابی برای برخی است.

ملکمیان می گوید: «کم خوابی یکی از نشانه های اصلی عدم تعادل ماست. “این راه بدن ما برای به صدا درآوردن زنگ خطر است که چیزی اشتباه است.” او می‌ گوید که استرس مالی به‌ ویژه به مشکلات خواب منجر می‌ شود، زیرا می‌ تواند همه‌ گیر باشد.

فشار مالی ناشی از بیماری همه گیر قطعاً در اینجا مطرح می شود. یک مطالعه به بررسی میزان بی خوابی در بین بزرگسالان کانادایی قبل و در طول همه گیری کووید-19 پرداخت. محققان دریافتند که میزان بی خوابی بین سال های 2018 تا 2020، 27 درصد افزایش یافته است و افزایش استرس مالی یکی از دلایل آن است.

اما تحقیقات انجام شده قبل از همه گیری از ارتباط بین استرس مالی و اختلال در خواب، تحقیق جدیدی نیست. یک مجموعه داده بزرگ از استرالیا نشان داد افرادی که در مناطقی با نرخ بیکاری بالا زندگی می کنند یا آسیب پذیری اقتصادی در سطح فردی را تجربه می کنند نسبت به افرادی که در مناطقی با نرخ بیکاری پایین هستند یا مشکلات مالی را تجربه نمی کنند کمتر می خوابند. تحقیقات نشان می دهد که رابطه بین استرس اقتصادی و کم خوابی برای بزرگسالان جوان وجود دارد و همچنین برای بزرگسالان مسن تر نیز صادق است.

استرس مالی با خطر بیشتر بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است

استرس مالی بیش از حد می تواند عواقب فیزیکی طولانی مدت نیز داشته باشد. دلیل آن این است که استرس خود باعث ایجاد یک سری واکنش‌ های فیزیکی می‌ شود – ضربان قلب شما تند می‌ شود، ماهیچه‌ ها منقبض می‌ شوند و تنفس سریع می‌ شود – به لطف افزایش سطح هورمون‌ های استرس کورتیزول و آدرنالین (که مانند پیام‌ رسان عمل می‌ کنند و بدن را برای مقابله با تهدید درک شده آماده می‌ کنند.) اگر این پاسخ مزمن باشد – مانند استرس مالی – می تواند منجر به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، درد عضلانی و سایر مسائل شود.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که شرکت‌ کنندگانی که سطح استرس مالی متوسط ​​تا زیاد دارند، نسبت به افرادی که استرس مالی ندارند، بیشتر در معرض بیماری‌ های قلبی عروقی (حمله قلبی، بیماری قلبی یا جراحی قلب) هستند. این امر حتی پس از اینکه محققان وضعیت اجتماعی-اقتصادی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و عوامل خطر جمعیت شناختی و بالینی را کنترل کردند صادق بود.

همچنین ممکن است استرس مالی به طور کلی با میزان بالاتر بیماری مزمن مرتبط باشد. تحقیقات منتشر شده توسط Lockton، یک شرکت بیمه، نشان داد که امور مالی عامل اصلی استرس در میان کارمندان است و افرادی که استرس مالی بالایی دارند 3 برابر بیشتر احتمال دارد داروهای تجویزی را برای بیماری‌ های مزمن مصرف کنند و دو برابر بیشتر احتمال دارد به طور کلی وضعیت نامناسبی را گزارش کنند.

مطالعه دیگری روی جوانان 18 تا 25 ساله مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شد و نشان داد که سطوح بالاتر استرس مالی با هموگلوبین A1C بالاتر مرتبط است که به معنای کنترل بدتر گلوکز خون و کیفیت زندگی پایین تر است.

علاوه بر این، رابطه بین استرس اقتصادی و بیماری مزمن هم وجود دارد. مدیریت این شرایط می‌ تواند یک فشار مالی بین داروها، ویزیت‌ های پزشکی و افزایش احتمال بستری برنامه‌ ریزی نشده در بیمارستان باشد. یک مطالعه نشان داد که بیماری مزمن با افزایش استرس مالی، به ویژه برای افرادی که به بیمه سلامت عمومی دسترسی ندارند، مرتبط است.

منبع:

everydayhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی