اطلاعات جالب و مفيد سرگرمي و اطلاعات عمومي

آیا می توان گربه ها و سگ ها را با رژیم وگان تغذیه کرد؟

تقویم فارسی اندروید

برخی از صاحبان حیوانات اهلی و خانگی که خودشان رژیم وگان دارند فقط نمی خواهند از محصولات حیوانی خودداری کنند بلکه آنها می خواهند حیوانات خانگی شان نیز رژیم وگان داشته باشند اما آیا گربه ها و سگ ها واقعا می توانند بدون گوشت زندگی کنند؟

رژیم وگان

تغذیه حیوانات خانگی با رژیم وگان

در ژوئن سال 2016، یک کاربر در وبلاگ Tumblr، تصویری از شامی که قرار بود برای سگ خود مگی سرو کند منتشر کرد.

وی گفت: “امشب مگی از منوی سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای پوره شده، توفوی ارگانیک، دانه های چیا و آنزیم های گوارشی است. آیا او برای این رژیم وگان هیجان زده به نظر می رسد؟ بله درست است! ”

به نظر می رسد مگی نسبت به تعداد زیادی از کاربران اینترنت که به این پست واکنش نشان می دادند، در مورد غذای خود کمتر هیجان زده بود. بسیاری بر این باورند که صاحب یک سگ می تواند به جای غذاهای گوشتی که معمولاً مانند طعمه گرگ به نظر می رسد، تصمیم بگیرد که سبزیجات، جوانه های پوره شده و توفو تغذیه اش کند.

این پست ویروسی شد و وبلاگ نویس وگان مورد بحث سرانجام حساب خود را رها کرد.

رژیم وگان براساس تحقيقات اخير، تنها در سال های 2014 تا 2017 در آمریكا 600٪ افزایش یافته است بنابراین ایده تغذیه حیوانات همراه ما غیر از صنعت گوشت بسیار مطرح است. در سال 2017 تخمین زده شد كه كربن ساطع شده از گوشت مصرف شده توسط حیوانات مسئول تولید معادل حدود 64 میلیون تن دی اکسید كربن در هر سال و معادل رانندگی 13 میلیون اتومبیل برای یك سال است.

این رقم فقط کربن ساطع شده توسط حیوانات را نشان می دهد که به غذای حیوانات خانگی منتهی می شوند اما در صدر آن آب مورد استفاده برای پرورش محصولاتی که از آنها تغذیه می شوند، آب آشامیدنی آنها، جنگل برای ایجاد زمین چرای و موارد بیشتر است. در ضمن آب آلوده به زباله های آنها نیز یک مشکل دیگر است. با افزایش جمعیت حیوانات اهلی به عنوان مثال در کشورهایی مانند چین که روند افزایش مالکیت حیوانات خانگی بسیار تند است و صاحبان حیوانات اهلی به حیواناتی روی می آورند که به همان اندازه انسان نیاز به تغذیه دارند اما این احتمال وجود دارد که این مساله بزرگتر شود. در سال 2017، ژورنال علمی Plos One مقاله ای را منتشر کرد که تخمین می زند گربه ها و سگ های ایالات متحده معادل کالری رژیم غذایی 63 میلیون آمریکایی را می خورند.

رژیم وگان برای گربه ها

بدون آمینو اسیدهای ضروری مانند تورین، گربه ها ممکن است بمیرند.

این باعث شده عده ای سؤال کنند که آیا گربه ها و سگ های ما می توانند گوشت را رها کنند یا کاملاً وگان شوند؟

گذشته از واقعیت های سیاه و سفید تغذیه ای، نظرات شخصی صاحب حیوان خانگی می تواند در برابر قوانین خاصی که برای حمایت از رفاه حیوانات خانگی طراحی شده است، ارائه شود. دانیلا دوس سانتوس، رئیس انجمن دامپزشکی انگلیس (BVA) گفت: “در انگلیس طبق قانون رفاه حیوانات، صاحب حیوان وظیفه دارد كه با رژیم غذایی مناسبی حیوان خانگی اش را تغذیه كند.” نمی خواهید پروتئین حیوانی بخورید، خوب است اما این رژیم به گونه‌ای طراحی نشده است که استانداردهای رفاهی حیوان خانگی شما را برآورده کند.

دوس سانتوس می گوید: “گربه ها گوشتخوارهای واجب هستند و برای داشتن سلامتی به مقادیر خاصی از اسیدهای آمینه نیاز دارند و عدم وجود اینها در تغذیه شان می تواند به مشکلات سلامتی برایشان منجر شود.” “به همین دلیل، برای حیوان شما رژیم غذایی گیاهی توصیه نمی شود، چه رسد به رژیم غذایی وگان.”

گربه ها دارای یک چالش خاص هستند زیرا آنها نمی توانند پروتئین های خاص مانند تورین را خودشان تولید کنند. در عوض آنها مجبورند این ماده را از غذای خود جذب کنند، به طوری که گوشت گاو، مرغ و ماهی به ویژه منابع غنی این ماده هستند. انجمن آمریکایی پیشگیری از ظلم به حیوانات (ASPCA) می گوید، گربه هایی که تورین کافی ندارند در معرض خطر ابتلا به یک وضعیت بالقوه کشنده به نام کاردیومیوپاتی گشاد شده (DCM) هستند.

گربه ها بعید است در رژیم بدون گوشت دوام بیاورند

در گربه های مبتلا به DCM، عضله قلب بسیار نازک و ضعیف می شود و مانع از پمپاژ خون و تأمین اکسیژن بدن به طور عادی می شود. ASPCA در مقاله ای در مورد گربه ها و رژیم های غذایی وگان می گوید: این یک بیماری کشنده است که در صورت عدم اصلاح زود هنگام ایجاد مشکل می کند. ” گربه ها به رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیاز دارند که یافتن آن در رژیم غذایی غنی از گیاه مشکل تر است و همچنین می توانند در پردازش کربوهیدرات ها مشکلاتی داشته باشند. ASPCA می افزاید: “آنها نمی توانند مواد گیاهی را به خوبی هضم کنند و به مواد مغذی ضروری نیز نیاز دارند که فقط گوشت آنها را در اختیارشان قرار دهد.”

این مانع از تولید برخی غذاهای گیاهی برای گربه ها توسط برخی از شرکت ها نشده است. یکی از این شرکت ها Ami که مستقر در ایتالیا است، غذای گربه وگان را که با تورین و سایر پروتئین های ضروری تقویت شده است، به فروش می رساند اما نظر عمومی از همه به جز تعداد انگشت شماری از دامپزشکان این است که گربه ها بعید است در رژیم غذایی بدون گوشت رشد کنند.

اما سگها چطور؟ در اینجا، به نظر می رسد که این مساله کمی ظریف تر است.

رژیم وگان برای حیوانات خانگی

برخی از شرکت های تولید غذای گربه، غذای گیاهی برای گربه ها را انجام می دهند اما اکثر افراد معتقد هستند که گربه ها بعید است که رژیم غذایی عاری از گوشت را تحمل کنند.

بخشی از دلیل رفتن سگها از طبیعت برای تبدیل شدن به دوستان انسان ها، به دلیل غذاهایی بود که در صورت نزدیک شدن به انسان به آنها پیشنهاد می شد. این غذا همیشه گوشت نبود.

در دنیای وحش، گرگ ها به وضوح گوشت می خورند اما همچنین در صورت کمبود ویتامین ها، تخم مرغ، توت و حتی علف می خورند. سگها ممکن است با رژیم غذایی کمتری از گوشت و نشاسته گیاهی بیشتری مطابقت داشته باشند. از لحاظ حیاتی، آنها ژن آمیلاز دارند که به معنی آن است که می توانند نشاسته گیاه را هضم کنند.

این بدان معناست که سگ ها به طور بالقوه می توانند به سراغ رژیم غذایی عاری از گوشت بروند اما دوس سانتوس، رئیس انجمن دامپزشکی انگلیس (BVA) هشدار می دهد که چندان ساده نیست.

وی می گوید: “از لحاظ تئوری تغذیه سگ ها با یك رژیم گیاهخواری امكان پذیر است اما اشتباه كردن آن بسیار ساده تر از درست انجام دادن آن است.”

Bethencourt گفت تحقیقات دیگر به وی نشان داد كه غذای بسیاری از حیوانات خانگی از فرآورده های جانبی برای حیوانات تهیه شده است كه لازم نیست همان استانداردهای سخت را مطابق با مواردی كه برای مصرف انسان در نظر گرفته شده بودند مطابقت دهند. وی همچنین نگران رشد ردپای کربن در غذای حیوانات اهلی بود. با افزایش تعداد حیوانات اهلی حیوانات بیشتری برای تغذیه آنها مجبور به پرورش می شدند.

هیلی راسل می گوید که جیرجیرک شامل تمام 10 مورد نیاز اسیدهای آمینه ضروری است.

Bethencourt می گوید: “سلول های قارچی به مراتب بیشتر از گیاهان با سلول های حیوانی ارتباط دارند.” فایده دیگر قارچ این است که می تواند طعم “گوشت” را به آن اضافه کند که سگها از آن لذت می برند.

جیرجیرک یک منبع غذایی است که ارزشش را دارد

با این وجود كسانی كه در تغذیه حیوانات با رژیم غذایی كاملاً گیاهی تردید دارند اما هنوز هم می خواهند مصرف كربن را پایین بیاورند ممکن است گزینه های دیگری داشته باشند.

شرکت غذای حیوانات اهلی چیپین توسط هالی راسل و لورا کولاگراند تأسیس شد. هنگام تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا، این زوج به آرایش فوق العاده ای از مهمترین ماده غذایی حیوانات اهلی خانگی خود رسیدند: جیرجیرک.

جیرجیرک یک منبع غذایی است که ارزش دارد. در حال حاضر، میلیون ها نفر – عمدتا در شرق آسیا – جیرجیرک ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه می خورند. براساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی، حشراتی مانند جیرجیرك به ویژه پروتئین های جایگزین و مناسب هستند.

جیرجیرکها تا وزن 65٪ پروتئین دارند و همچنین سرشار از چربی اشباع نشده، فیبر غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

رژیم وگان برای حیوانات خانگی

غذای طبیعی سگ وحشی شامل قارچ هایی مانند کوجی است که به آن طعم گوشتی می دهد.

وقتی صحبت از پایداری نیز می شود، جیرجیرک فواید بسیار واقعی دارد و محاسبه شده است که گوشت گاو برای رشد 1 گرم پروتئین به 8 گرم خوراک نیاز دارد در حالی که برای ایجاد 1 گرم پروتئین، حشرات فقط 2 گرم نیاز دارند. جیرجیرک ها همچنین به آب بسیار کمتری احتیاج دارند که هم اکنون نگرانی فزاینده ای برای کشاورزان در بسیاری از مناطق است.

راسل می گوید: “جیرجیرک 10 اسید آمینه اساسی مورد نیاز سگ شما را به شما می دهد. آنها 10 ماده ای هستند که سگ شما نمی تواند بدون آن زندگی کند.” و سگ ها عاشق طعم جیرجیرک ها هستند. ما می خواستیم غذایی درست کنیم که سالم و خوشمزه باشد اما مغذی نیز باشد.

“همه چیز درمورد یافتن مواد مؤثر در دستیابی به سلامتی و مزه بود اما این حاوی چیزی است که به پایداری هم کمک می کند.”

جیرجیركها متان، گاز گلخانه ای قوی را منتشر نمی كنند و رواناب كشاورزی كمتری تولید می كنند كه می تواند باعث آلوده شدن آب و زمین های زراعی شود. راسل می گوید: “از دید رواناب، جیرجیرک ها واقعاً جذاب هستند زیرا آنها همان مسئله مدیریت کود می باشند.”

من فکر نمی کنم که مردم باید غذای سگ بفروشند مگر اینکه خودشان آن را بخورند

راسل می گوید، این حشرات همچنین می توانند در آینده منبع غذایی گربه ها باشند. وی گفت: “حشرات می توانند در مورد چالش های رژیم های غذایی گربه کمک کنند زیرا یک پروتئین کامل هستند. اما اکنون ما روی سگ ها متمرکز شده ایم.

Bethencourt می گوید: “من همیشه آن را می خورم.” “من فکر نمی کنم که مردم باید غذای سگ را بفروشند، مگر اینکه خودشان آن را بخورند. من مدیران نستله و مریخ را به چالش می کشم که غذای سگ تولیدی خودشان را بخورند و هیچکدام از آنها هنوز این کار را انجام نداده اند! ”

منبع:

bbc

5 دیدگاه

  • درود بر شما اقا سهراب.
    من خودم گیاه خوارم، اما برخی موجودات فکر نکنم بدون گوشت بتونن سر کنن، حداقل تو حیات وحش که داریم به وضوح می بینیم چه کشتار مخوفی داره رخ می ده و قانون بکش یا کشته می شی و فرار حاکمه.
    به طچر مثال آیا امکانش هست شیر و کفتار رو گیاه خوار کرد؟! خوی این موجودات وحشی هستش و تقریبا غیر ممکنه این کار.
    البته از کجا معلوم، شاید هم بشه!! به

  • این مطالبی که گذاشتین همش از دم چرته کاملا چرطه!!!!
    همین حرف هارو سال هاس که به انسان هایی که گیاهخوارند میگن: اگه گوشت نباشه میمیریم و……
    پس چرا اینهمه ادم که سالهاس گیاهخوارند و از شما ها خیلی سالم تر پاک تر و پر انرژی تر هستند نمردند؟
    خواهشا مطالب درستی رو در اختار مردم قرار بدید
    این حرف هایی که میگید رو مردم بهانه میارن تا گیاهخوار نباشند وکرنه یه مشت چرت و پرته

  • سلام. مطلب جالبی بود که میتونه به گیاهخواران افراطی بگه که همیشه حق با اونها نیست. اما به نظرم رژیم وگان برای گربه ها زیاد خوب نیست چون اون‌ها گوشت خوار هستن و اگه گوشت از رژیم غذایی اونها حذف بشه ممکنه مشکل ساز بشه. تو مقاله غذای گربه پت پرس هم اشاره شده که گربه‌ها «گوشتخوار اجباری» هستن و گوشت اصلی‌ترین بخش رژیم غذایی گربه رو تشکیل می‌ده. به همین دلیل اگه پروتئین و گوشت رو از برنامه غذایی اش حذف کنیم و فقط به گربه ها سبزیجات و حبوبات بدیم با گذر زمان ممکنه باعث ضعیف شدن اون یا حتی مرگ اونها بشه.

    • گیاهخواران افراطی این کلمه افراطی برای مسلمونا خیلی مناسب تره تا ما وگان ها من نمیفهمم شما چرا بین حیوانات فرق میزارین مگه گاو با گربه چه فرقی داره اصلا چه دلیلی داره که گوشت حیوونا رو بخوریم میدونی داری چه جرمی میکنی با خوردن گوشت یه موجود زنده چرا گربه و سگ براتون مهم تره تا گاو و گوسفند یعنی تو که اینقدر حیوون دوست میدونی خودتو چرا همچین حرفی زدی منی که چند ماهه دارم جون میدم که یه رژیم غذایی مناسب وگان با پروتوئین پیدا کنم واسه این که گربه بخرم پروتوئین و ویتامین که فقط توی گوشت نیست توی خیلی از حبوبات و سبزیجات هم یه مقداری پیدا میشه

5 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی