تناسب اندام سلامت

آیا مکمل های ترموژنیک برای سوزاندن چربی خطرناک هستند؟

تقویم فارسی اندروید

احتمالاً بطری های مکمل های ترموژنیک را در داروخانه دیده اید. آنها مدل های مردانه و زنانه دارند. برچسب ها و تبلیغات معمولاً مشابه هستند: کاهش وزن در چند روز، عضله سازی سریع یا سایر نتایج شدید با این چربی سوزها.

در طول یک برنامه کاهش وزن، حتی ممکن است وسوسه شده باشید که این “قرص های معجزه گر” را خودتان امتحان کنید. با این حال، ترکیبات مکمل های ترموژنیک باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند زیرا برخی از مکمل ها می توانند خطرناک باشند. در همین حال، راه‌ های طبیعی‌ تر دیگری نیز برای کاهش وزن وجود دارد، مانند مصرف غذاهای چربی‌ سوز.

مکمل های ترموژنیک

ترموژنیک چیست؟

مکمل های ترموژنیک مکمل های غذایی هستند که بر مفهومی به نام ترموژنز برای ترویج کاهش چربی در بدن تکیه دارند. به عبارت ساده ترموژنز تولید گرما است. مکمل های ترموژنیک تولید گرما را در بدن افزایش می دهند بنابراین از چربی بدن به جای چربی به عنوان انرژی استفاده می شود.

تولیدکنندگان ادعا می‌ کنند که مکمل‌ ها متابولیسم را افزایش می‌ دهند و اشتهای شما را سرکوب می‌ کنند، بنابراین در طول روز کمتر غذا می‌ خورید و به کاهش وزن سریع کمک می‌ کنند و به شما کمک می‌ کنند پس از رفتن به ورزشگاه سریع‌ تر وزن کم کنید.

ترکیبات فعال در مکمل‌ های ترموژنیک بر حسب برند متفاوت است اما اکثر آنها حاوی کوکتل محرک‌ هایی مانند کافئین، گوارانا، عصاره چای سبز، گارسینیا کامبوجیا و غیره هستند. در حالی که برخی از این مواد “طبیعی” هستند – به عنوان مثال، کافئین اغلب به شکل یربا ماته یا گوارانا موجود است – مقادیری که در آنها استفاده می شود می تواند ناسالم در نظر گرفته شود.

به اندازه کافی جالب توجه است که مکمل های غذایی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی شوند. آنها دارو محسوب نمی شوند و در عوض مانند غذاهای خاص با آنها رفتار می شود. بنابراین، در حالی که هر دارویی که در ایالات متحده فروخته می‌ شود، چه نسخه‌ ای باشد و چه غیر تجویزی، باید قبل از ورود به بازار، ایمن و مؤثر باشد، مکمل‌ های ترموژنیک لازم نیست همان مراحل را پشت سر بگذارند.

در حال حاضر، داروها در ایالات متحده تا زمانی که ثابت نشده باشند، نا امن تلقی می شوند. در مورد مکمل ها دقیقا برعکس است. ترموژنیک ها تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود ایمن در نظر گرفته می شوند. تولیدکنندگان مجبور نیستند ترکیبات یا قرص های خود را در آزمایشات بالینی آزمایش کنند که می تواند تداخلات ناایمن با سایر داروها را مشخص کند.

FDA این اختیار را دارد که یک شرکت را مجبور به توقف فروش یک مکمل خاص کند – پس از اینکه FDA ثابت کرد این محصول خطر جدی برای سلامتی دارد. یعنی تا زمانی که تعداد قابل توجهی از آمریکایی ها واکنش نامطلوبی به یک مکمل نداشته باشند، FDA نمی تواند شروع به اقدام کند.

افدرا، یا افدرین، یکی از این مکمل‌ های ترموژنیک بود که در نهایت توسط FDA ممنوع شد زیرا بسیاری از مصرف‌ کنندگان از آن بیمار یا بدتر می‌ شوند. در سال 2004، FDA سلب مسئولیتی صادر کرد که فروش مکمل های غذایی حاوی آلکالوئیدهای افدرین را ممنوع کرد زیرا آنها “خطر غیرمنطقی بیماری یا آسیب” را به دنبال داشتند.

با این حال، این مکمل ها توسط خود افراد تجویز می شوند و تحت نظارت پزشک نیستند، همچنین هیچ سیستم سازماندهی شده ای برای افرادی که می خواهند عوارض جانبی یا واکنش های بد خود را گزارش کنند وجود ندارد.

و وقتی صحبت از ترموژنیک به میان می‌ آید، اگر دوباره از محصولی استفاده کنید که حاوی برخی از مواد فوق باشد، می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

مواد تشکیل دهنده گرمازا

در حالی که مکمل‌ های ترموژنیک مبتنی بر برند هستند، از انواع مواد ترموژنیک فعال استفاده می‌ کنند تا ظاهراً تولید گرما را در بدن افزایش دهند تا چربی بدن به‌ جای چربی به عنوان انرژی استفاده شود.

در اینجا برخی از محبوب ترین مواد تشکیل دهنده آمده است:

1. کافئین

کافئین ترکیبی است که به عنوان یک محرک عصبی مرکزی عمل می کند، سطح انرژی و هوشیاری را افزایش می دهد و در عین حال به مبارزه با خستگی کمک می کند. به طور طبیعی در بسیاری از منابع غذایی از جمله قهوه، چای و دانه های کاکائو یافت می شود. همچنین به سایر محصولات مانند نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا نیز اضافه می شود.

از سوی دیگر، قرص‌ های کافئین نوعی مکمل هستند که با استفاده از کافئین ساخته می‌ شوند یا از منابع طبیعی استخراج می‌ شوند یا به صورت مصنوعی تولید می‌ شوند مانند سایر مکمل ها مانند عصاره دانه قهوه سبز، گوارانا یا میوه قهوه، مردم معمولاً از آن به عنوان راهی سریع و راحت برای استفاده از مزایای سلامتی منحصر به فرد مرتبط با کافئین استفاده می کنند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین ممکن است به کاهش خطر افسردگی، افزایش متابولیسم و حتی بهبود عملکرد ورزشی کمک کند.

به خاطر داشته باشید که قرص های کافئین با پودر کافئین متفاوت است، مکملی که اداره داروی فدرال آن را به عنوان خطرناک و غیرقانونی طبقه بندی کرده است.

2. گوارانا

گوارانا نوعی گیاه بالارونده است که بومی آمازون است. این گیاه به خاطر دانه های میوه قدرتمندش ارزشمند است. دانه ها دارای کافئین بسیار بالایی هستند. آنها اغلب به عنوان یک افزودنی در نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شوند.

این دانه ها علاوه بر افزایش سطح انرژی، دارای فواید دیگری برای سلامتی هستند.

علاوه بر مبارزه با خستگی جسمانی، برخی تحقیقات نشان می دهد که گوارانا می تواند به کاهش خستگی ذهنی نیز کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Appetite نشان داد که مصرف آن می تواند خستگی ذهنی مرتبط با تلاش ذهنی پایدار را در شرکت کنندگان کاهش دهد.

3. عصاره چای سبز

بر اساس برخی یافته‌ های تحقیقاتی، مصرف آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در چای سبز، به‌ ویژه کاتچین‌ ها و ترکیبی به نام EGCG، ممکن است سلامت متابولیک را تقویت کرده و به طور میانگین از افزایش وزن جلوگیری کند.

هنگامی که 11 مطالعه و مقاله در یک متاآنالیز در سال 2009 که در مجله بین المللی چاقی منتشر شد گنجانده شد، محققان دریافتند که «کاتچین یا مخلوط اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)-کافئین تأثیر مثبت کمی بر کاهش وزن و حفظ وزن دارند.»

4. گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا یک میوه گرمسیری است که به نام تمر هندی مالابار نیز شناخته می شود که در مکمل های کاهش وزن محبوب دیده می شود. ظاهراً از چربی سازی بدن شما جلوگیری می کند و در عین حال اشتهای شما را متوقف می کند.

ماده فعال کلیدی موجود در پوست میوه گارسینیا کامبوجیا اسید هیدروکسی سیتریک (HCA) است که برخی تحقیقات نشان می دهد که می تواند به کاهش وزن برخی افراد کمک کند.

آیا مصرف گارسینیا کامبوجیا بی خطر است؟ عوارض جانبی گارسینیا که به طور بالقوه ممکن است رخ دهد چیست؟ «موارد آسیب کبدی مرتبط با استفاده از محصولات گارسینیا کامبوجیا گزارش شده است. به نظر می رسد این مشکل غیر معمول است اما برخی از موارد شدید بودند.»

در حالی که برخی از افراد ادعا می کنند که هیچ عارضه جانبی از مصرف گارسینیا کامبوجیا را تجربه نمی کنند، دیگران تجربیات بسیار متفاوتی داشته اند. به راحتی می توان از آن بیش از حد استفاده کرد. برخی از تولیدکنندگان توصیه می کنند که دوزهای بالا را چندین بار در روز مصرف کنید، به عنوان مثال 30 تا 60 دقیقه قبل از هر وعده غذایی، به مدت 8 تا 12 هفته متوالی که می تواند باعث مسمومیت شود.

5. یوهیمبین

Yohimbe (یا یوهیمبین) یک مکمل گیاهی است. اغلب به شکل کپسول یا قرص فروخته می شود و بسته به نحوه فروش آن نام های زیادی دارد.

یوهیمبین ممکن است توانایی های خاصی در چربی سوزی داشته باشد و در زمانی که فردی روزه می گیرد بهتر عمل کند. با توجه به اینکه یوهیمبین می تواند به عنوان یک محرک ملایم عمل کند، محققان به بررسی این موضوع پرداخته اند که آیا می تواند به افزایش سطح انرژی در افرادی که به دنبال فعال تر شدن هستند کمک کند یا اینکه تاثیرات مثبتی بر کاهش اشتها، تنظیم سطح قند خون یا افزایش رشد توده عضلانی دارد یا خیر که سپس بتواند به کاهش وزن کمک کند.

اگرچه هر مطالعه ای نشان نداده است که یوهیمبه می تواند اثرات لاغری داشته باشد اما برخی مطالعات دیگر نتایج مثبتی را نشان داده اند. یک مطالعه نشان داد که یوهیمبین به طور قابل توجهی میانگین کاهش وزن را در بیماران زن دارای اضافه وزن به دنبال یک رژیم غذایی کم انرژی افزایش می دهد.

مکانیسم‌ های احتمالی اثر عبارتند از: تقویت لیپولیز (تجزیه چربی‌ ها و سایر چربی‌ ها با آزادسازی اسیدهای چرب در خون) در حین و بعد از ورزش، تنظیم ترشح انسولین و کاهش اشتها.

Yohimbe همچنین ممکن است به عنوان یک توهم زای خفیف عمل کند و باعث واکنش های عصبی شود که می تواند دامنه وسیعی داشته باشد. با توجه به مرکز کنترل سم پاویا در ایتالیا، “یوهیمبین در حال حاضر در ایالات متحده برای اختلال نعوظ تایید شده است اما در خیابان ها به عنوان یک داروی غرایز جنسی و توهم زای خفیف دوباره رایج شده است.”

6. فلفل کاین

فلفل کاین (و ترکیب مولکولی آن که کپسایسین است) درختچه ای است که در آمریکای مرکزی و جنوبی منشأ گرفته و اکنون در آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری رشد می کند. میوه توخالی آن به غلاف های بلندی تبدیل می شود که پس از رسیدن قرمز، نارنجی یا زرد می شوند.

یک مطالعه منتشر شده در PloS One اشاره کرد که مصرف فلفل کاین برای صبحانه اشتهای کمتری ایجاد می کند، بنابراین افراد در طول روز کالری کمتری می خورند. همچنین چربی اضافی را می سوزاند زیرا یک تقویت کننده متابولیسم است. به عنوان یکی از غذاهای ضد التهابی کلیدی، فواید فلفل کاین شامل کاهش وزن نیز می شود.

7. فورسکولین

فورسکولین که از گیاه Coleus forskohlii استخراج می شود، یک ترکیب شیمیایی است که قرن هاست در اشکال مختلف طب طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال های اخیر، مکمل های فورسکولین برای کاهش وزن استفاده شده است. مطالعات بسیار کمی در مورد فورسکولین و تأثیر آن بر کاهش وزن در انسان انجام شده است.

اولین تحقیق انسانی که اثرات فورسکولین بر کاهش وزن را بررسی می کرد در سال 2005 در دانشگاه کانزاس انجام شد و 30 مرد دارای اضافه وزن یا چاق را شامل شد. در این مطالعه 12 هفته ای، هر مرد دو بار در روز یک دارونما یا 250 میلی گرم از عصاره 10 درصد فورسکولین را به صورت خوراکی مصرف کرد. این نشان داد که فورسکولین تأثیر مثبتی بر ترکیب بدن، کاهش درصد چربی بدن و توده چربی دارد.

در اواخر همان سال، دومین مطالعه انسانی انجام شده در دانشگاه بیلور که در مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شد، با 23 زن با اضافه وزن خفیف انجام شد. به آنها دوز مشابه مردان در مطالعه اول داده شد.

برخلاف مطالعه اول، محققان “هیچ تفاوت قابل توجهی در توده چربی یا توده بدون چربی” پیدا نکردند، به این معنی که ترکیب بدن تحت تأثیر قرار نگرفت. علاوه بر این، هیچ تفاوت قابل توجهی در هیچ یک از نشانگرهای متابولیک یا چربی خون (مانند افزایش تستوسترون که در مطالعه اول یافت شد) مشاهده نشد.

آنها فرض کردند که به نظر می رسد فورسکولین از ایجاد توده چربی جدید جلوگیری می کند. آنها دریافتند که افرادی که آن را مصرف می کردند، خستگی، گرسنگی و سیری کمتری را گزارش کردند.

8. کِتون تمشک

کتون های تمشک مواد شیمیایی از تمشک قرمز هستند که برای طعم و عطر آن استفاده می شود. اگرچه برخی از شرکت‌ های مکمل ادعا می‌ کنند که کتون‌ های تمشک باعث کاهش وزن و افزایش توده بدون چربی بدن می‌ شوند اما در این برهه از زمان واقعاً شواهد علمی کافی وجود ندارد که صحت این ادعاها را ثابت کند.

برخی از مطالعات مربوط به جوندگان وجود دارد که بررسی‌ های متفاوتی دارند اما نشان می‌ دهند که کتون‌ های تمشک ممکن است به کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک کنند. یک مطالعه حیوانی در سال 2017 در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که مکمل‌ های کتون تمشک علاوه بر کاهش مصرف غذا در موش‌ هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده‌ اند، در کاهش چربی‌ ها سود محدودی دارد.

9. تائورین

تائورین نوعی اسید آمینه است که در بافت‌ های سراسر بدن یافت می‌ شود. همچنین می توان آن را در مقادیر کم تولید کرد.

تائورین یا اسید 2 آمینو اتان سولفونیک نوعی اسید آمینه است که در بدن یافت می شود و فراوان ترین اسید آمینه در قلب، شبکیه چشم، ماهیچه های اسکلتی، مغز و سلول های ایمنی در نظر گرفته می شود.

ال-تورین اغلب به نوشیدنی های انرژی زا برای کسانی که به دنبال استفاده از مزایای بالقوه تورین هستند اضافه می شود. همچنین به طور گسترده به شکل مکمل در دسترس است و ممکن است برای افرادی که در معرض خطر کمبود تورین هستند، از جمله کسانی که تغذیه تزریقی دریافت می‌ کنند یا کسانی که نارسایی مزمن قلب، کبد یا کلیه دارند، مفید باشد.

اعتقاد بر این است که با تعدادی از فواید سلامتی مانند افزایش چربی سوزی در طول ورزش و بهبود سلامت قلب مرتبط است.

خطرات و عوارض جانبی

مکمل‌ های ترموژنیک می‌ توانند عوارض جانبی، برخی مشکلات سلامتی شدید یا طولانی‌ مدت ایجاد کنند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1. نارسایی حاد کبد

کبد به عنوان یکی از بزرگترین اندام های بدن، بسیاری از عملکردهای متابولیک ضروری را پشتیبانی می کند، از جمله تبدیل مواد مغذی از غذاهایی که می خوریم به موادی که بدن ما می تواند استفاده کند، پردازش مواد مضر و تجزیه چربی برای تولید انرژی.

با این حال، مشخص شده است که برخی از مکمل های ترموژنیک باعث نارسایی حاد کبدی می شوند. این از دست دادن عملکرد کبد است که به‌ سرعت، طی روزها و هفته‌ ها اتفاق می‌ افتد، به جای نارسایی مزمن کبد که به آرامی و در مدت زمان طولانی‌ تری اتفاق می‌ افتد، مانند یک فرد الکلی.

2. مصرف بیش از حد کافئین

تا حدی به دلیل فراگیر بودن آن، فراموش کردن این نکته ساده است که کافئین در واقع یک دارو است و به دلیل سطوح فوق‌ العاده بالای کافئین که اغلب در برخی مکمل‌ های ترموژنیک موجود است، برای افراد غیرمعمول نیست که از مصرف بیش از حد کافئین رنج ببرند. هنگامی که این اتفاق می افتد، افراد می توانند افزایش بی خوابی، عصبی بودن، بی قراری و حتی استفراغ را تجربه کنند.

برای این اتفاق هم چیز زیادی لازم نیست. اکثر مکمل ها به کاربران دستور می دهند که چندین قرص در روز مصرف کنند. آن را با یک فنجان قهوه صبحگاهی، مقداری چای اواخر بعد از ظهر و این مقدار زیادی کافئین در سیستم یک فرد ترکیب کنید.

ایجاد یا افزایش اضطراب نیز یکی از عوارض جانبی زیاد کافئین در بدن است. اگر فردی هستید که از استرس یا عصبی بودن رنج می‌ برید، کافئین می‌ تواند این احساس را تشدید کند و اضطراب را به این ترکیب اضافه کند و اگر به طور طبیعی فردی مضطرب هستید، احتمالاً علائمی مانند ترس، تپش قلب و لرزش را افزایش خواهید داد.

3. درد قفسه سینه

برخی مواد فعال دیگر به ویژه مکمل های ترموژنیک نیز می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند. به عنوان مثال، پرتقال تلخ، گیاهی است که از درخت پرتقال تلخ تهیه می شود. عصاره های پوست پرتقال تلخ اغلب در مکمل های کاهش وزن ظاهر می شود اما اکنون با علائم جدی مانند درد قفسه سینه، اضطراب و حتی مرگ مرتبط است.

4. افزایش ضربان قلب و فشار خون

یکی دیگر از مواد محبوب مکمل های کاهش وزن هودیا، یک گیاه آبدار آفریقایی است. ظاهرا، این ماده می تواند مغز شما را فریب دهد تا فکر کند سیر هستید اما شواهد علمی کمی برای آن وجود دارد.

در عوض، عنوان شده است که باعث افزایش قابل توجه ضربان قلب و فشار خون می شود، همچنین می تواند عملکرد کبد را مختل کند و باعث سردرد، سرگیجه و حالت تهوع شود.

5. تجربه اثر “کوکتل ناشناخته”

بسیاری از مکمل های ترموژنیک این مواد فعال و بالقوه خطرناک را با هم ترکیب می کنند. سطوح دوز ممکن است برای شروع خیلی بالا باشد اما بعد از ترکیب این مواد فعال با هم چی می شود؟

همچنین جداسازی اینکه فرد نسبت به کدام عنصر واکنش نشان می دهد می تواند دشوار باشد. در واقع، مواد تشکیل دهنده اغلب روی برچسب ها مخلوط می شوند یا حتی در لیست مواد تشکیل دهنده نیستند. افراد ممکن است ناخودآگاه چیزی را بخورند که به آن حساسیت دارند.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی