خواص مواد غذايي سلامت

آیا خوردن ماهی تیلاپیا بی ضرر است؟

تقویم فارسی اندروید

ماهی می تواند برای سلامتی شما مفید یا مضر باشد، بسته به اینکه از کجا تهیه می شود. به ویژه ماهی تیلاپیا در آبزی پروری و آکواپونیک در سراسر آسیا، مکزیک، آمریکای مرکزی و ایالات متحده بسیار محبوب شده است زیرا بسیار مقرون به صرفه است، به سرعت رشد می کند و به خوبی با محیط های جدید سازگار می شود.

اگرچه ماهی اغلب به دلیل فواید سلامتی قوی مورد ستایش قرار می گیرد اما انواع خاصی از تیلاپیا با عوارض جانبی جدی از جمله نگرانی در مورد آلودگی باکتریایی، مقاومت آنتی بیوتیکی و شیوه های کشاورزی ناپایدار همراه بوده است.

بنابراین آیا تیلاپیا یک ماهی واقعی است و آیا تیلاپیا سالم است یا ماهی است که هرگز نباید بخورید؟

در اینجا چیزهایی است که باید در مورد این نوع محبوب غذاهای دریایی بدانید.

ماهی تیلاپیا

تیلاپیا چیست؟

تیلاپیا نام رایج نزدیک به 100 گونه ماهی سفید از خانواده سیچلایدها است. ماهی تیلاپیا عمدتاً یک ماهی آب شیرین است که در نهرهای کم عمق، برکه ها، رودخانه ها و دریاچه ها زندگی می کند.

تیلاپیا مانند انواع دیگر ماهی ها مانند ماهی سوای به خوبی با پرورش سازگار است و بسیار ارزان است. آنها در سراسر جهان پرورش می یابند اما به ویژه در بسیاری از مناطق آسیا و ایالات متحده رایج هستند.

بزرگترین تولیدکنندگان ماهی تیلاپیا در جهان چین و مصر هستند. در ایالات متحده، چهارمین ماهی پرمصرف است.

تیلاپیا به دلیل طعم ملایم و بافت سفت و پوسته پوسته‌ اش مورد علاقه است و برای کسانی که معمولاً غذاهای دریایی دوست ندارند گزینه خوبی است. همچنین بسیار همه کاره است و می توان آن را پخت، کباب کرد، بخارپز کرد، سرخ کرد یا تفت داد و به عنوان یک غذای اصلی ساده در شب مناسب است.

انواع

امروزه سه گونه معمولی ماهی تیلاپیا، نیل، آبی و موزامبیک هستند.

Oreochromis niloticus یا تیلاپیا نیل قدیمی ترین گونه بومی شمال آفریقا و اسرائیل است. نیل یکی از سازگارترین ماهی‌ هاست که می‌ توان آن را به روش‌ های مختلف پرورش داد و یکی از پایدارترین ماهی‌ های پرورشی محسوب می‌ شود.

در همین حال، تیلاپیا آبی در دریاچه ها، رودخانه ها و نهرهای فلوریدا یافت می شود. بر خلاف انواع دیگر، می تواند هم در آب شور و هم در آب شیرین زندگی کند. با این حال، از آنجایی که به سرعت انواع نیل رشد نمی کند، به طور معمول پرورش نمی یابد.

سرانجام، تیلاپیا موزامبیک برای ماهیگیری ورزشی و به عنوان وسیله ای برای کنترل گیاهان آبزی به ایالات متحده معرفی شد. در حال حاضر در زیستگاه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان یافت می شود و در بین پرورش دهندگان ماهی محبوب است زیرا رشد آن آسان است و به راحتی سازگار است.

ارزش غذایی

تیلاپیا کالری و چربی کمی دارد اما سرشار از پروتئین است. همچنین منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله سلنیوم، ویتامین B12، نیاسین و فسفر است.

یک فیله ماهی تیلاپیا پخته شده (حدود 87 گرم) تقریباً حاوی موارد زیر است:

  • کالری: 111
  • چربی کل: 2.3 گرم
  • چربی اشباع شده: 0.8 گرم
  • چربی اشباع نشده: 0.5 گرم
  • چربی تک غیراشباع: 0.8 گرم
  • چربی ترانس: 0 گرم
  • پروتئین: 22.8 گرم
  • سدیم: 48.7 میلی گرم (2% از نیاز روزانه توصیه شده)
  • سلنیوم: 47.3 میکروگرم (86٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • ویتامین B12: 1.6 میکروگرم (67٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • نیاسین: 4.1 میلی گرم (26٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • فسفر: 177 میلی گرم (14٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • اسید پانتوتنیک: 0.6 میلی گرم (12٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • تیامین: 0.1 میلی گرم (8٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • پتاسیم: 331 میلی گرم (7٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • منیزیم: 29.6 میلی گرم (7٪ از نیاز روزانه توصیه شده)
  • ویتامین B6: 0.1 میلی گرم (6٪ از نیاز روزانه توصیه شده)

نیاز روزانه توصیه شده: درصدها بر اساس رژیم غذایی 2000 کالری در روز است.

هر وعده همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین E، ریبوفلاوین، آهن، روی و مس است.

آیا خوردن آن بی خطر است؟

چندین نگرانی جدی در رابطه با ماهی تیلاپیا وجود دارد، هم در مورد مشخصات تغذیه ای آن و هم در مورد نحوه پرورش و تولید آن.

1. خطرات ماهی های پرورشی

شیوه‌ های پرورش ماهی تیلاپیا در چین، به‌ ویژه در سال‌ های اخیر بحث‌ های زیادی را به همراه داشته است. طبق یکی از گزارش‌ های منتشر شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده، ماهی‌ های پرورش‌ یافته در چین معمولاً برای کاهش هزینه‌ ها از مدفوع دام تغذیه می‌ کنند. این می تواند خطر ابتلا به آلودگی و بیماری های ناشی از غذا مانند سالمونلا را نیز افزایش دهد که در صورت عدم درمان می تواند جدی باشد.

همچنین نگرانی در مورد خطر آلودگی و استفاده از مواد شیمیایی مضر در بسیاری از ماهی های پرورشی در چین وجود دارد. برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید ماهی تیلاپیا نیز غیرقانونی هستند و همین امر باعث شده واردات چندگانه ماهی تیلاپیا از چین طی چند سال گذشته رد شود. گزارشی که توسط Seafood Watch انجام شد همچنین اشاره کرد که مقاومت آنتی‌ بیوتیکی در گونه‌ های خاصی از باکتری‌ ها با مناطق پرورش ماهی تیلاپیا در چین نیز مرتبط است.

مصرف تیلاپیا همچنین با مسمومیت اسکمبروئید، شایع ترین بیماری منتقله از طریق غذاهای دریایی در ایالات متحده که می تواند “علائم مشابه آنافیلاکسی” را در هنگام مصرف ایجاد کند، مرتبط است.

انتخاب انواع تیلاپیا صید وحشی یا گونه‌ های پرورش‌ یافته در مزرعه که از کشورهایی مانند ایالات متحده، پرو یا اکوادور تهیه می‌ شوند می‌ تواند جایگزین خوبی برای کمک به به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آنتی‌ بیوتیک‌ ها، مواد شیمیایی و آفت‌ کش‌ های مضر باشد و همچنین از شیوه‌ های کشاورزی پایدارتر حمایت کند.

2. فقر امگا 3 نسبت به امگا 6

از نظر تغذیه، ماهی تیلاپیا در مقایسه با انواع دیگر ماهی ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 کم و در عین حال سرشار از چربی های امگا 6 است. اگرچه اسیدهای چرب امگا 6 جزء مهم یک رژیم غذایی سالم هستند اما رژیم غذایی معمولی غربی حاوی نسبت بالاتری از اسیدهای چرب امگا 6 به امگا 3 است.

این عدم تعادل ضعیف امگا نه تنها می تواند التهاب را در بدن تحریک کند، بلکه ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و آرتریت روماتوئید نیز نقش داشته باشد.

مزایای بالقوه

علی‌ رغم نگرانی‌ ها در مورد این ماده بحث‌ برانگیز، چند مزیت بالقوه در مورد ماهی تیلاپیا نیز وجود دارد.

1. مواد مغذی متراکم

برای شروع، منبع خوبی از چندین ماده مغذی از جمله سلنیوم، ویتامین B12، نیاسین و فسفر است. مشخصات تغذیه ای تیلاپیا همچنین دارای 23 گرم پروتئین در هر وعده است که آن را با سایر غذاهای پر پروتئین مانند مرغ و گوشت برابر می کند.

پروتئین برای بسیاری از جنبه های سلامتی مهم است و نقش کلیدی در ترمیم بافت، رشد عضلات، سطح انرژی و عملکرد سیستم ایمنی دارد.

افزایش مصرف این درشت مغذی ضروری نیز می تواند به کنترل دور کمر شما کمک کند. مطالعات نشان می دهد که پروتئین می تواند سطوح گرلین را کاهش دهد، هورمونی که باعث تحریک احساس گرسنگی می شود و حتی ممکن است اشتها و مصرف کالری را برای حمایت از کاهش وزن کاهش دهد.

2. کالری کمتری نسبت به بسیاری از ماهی های دیگر

علاوه بر این، از آنجایی که ماهی تیلاپیا یک پروتئین بدون چربی است و حاوی کمتر از سه گرم چربی در هر وعده است، کالری کمتری نیز نسبت به انواع دیگر ماهی دارد. به عنوان مثال، ماهی سالمون در هر وعده حدود 155 کالری دارد در حالی که ساردین حدود 191 کالری دارد.

به همین دلیل، می توان آن را به راحتی در یک رژیم غذایی کم کالری برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، گنجاند.

3. ارزان

در مقایسه با انواع دیگر غذاهای دریایی، تیلاپیا به طور گسترده در دسترس و نسبتاً ارزان است. همچنین طعم بسیار ملایمی دارد و برای کسانی که ممکن است به طور منظم ماهی مصرف نکنند، گزینه خوبی برای شروع گنجاندن غذاهای دریایی بیشتر در رژیم غذایی است.

جایگزین های سالم تر

اگر تصمیم دارید ماهی تیلاپیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید، بهتر است از هر گونه ماهی پرورشی در چین دوری کنید. در حالی که انواع صید وحشی همیشه بهترین هستند، یافتن آنها نسبتاً سخت است و ممکن است گرانتر باشند.

اگر ماهی تیلاپیا پرورشی را انتخاب می کنید، Seafood Watch توصیه می کند به جای آن به دنبال ماهی پرورش یافته در پرو یا اکوادور باشید. ماهی های پرورشی در ایالات متحده، تایوان، کلمبیا، مکزیک، هندوراس و اندونزی نیز جایگزین های خوبی در نظر گرفته می شوند.

در اینجا چند ماهی سالم دیگر وجود دارد که می توانید به جای آن در رژیم غذایی خود قرار دهید:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • اسنپر
  • ماهی خال مخالی
  • کاد
  • آنچوی
  • ساردین
  • هالیبوت
  • ماهی ماهی
  • شاه ماهی
  • پولاک
  • ماهی قزل آلا

کلام آخر

تیلاپیا نام رایج حدود 100 گونه مختلف در خانواده سیچلایدها است.

چندین نوع مختلف از جمله موزامبیک، آبی و نیل وجود دارد که با نام علمی تیلاپیا Oreochromis niloticus نیز شناخته می شود.

آیا ماهی تیلاپیا برای شما مفید است؟ نگرانی‌ های جدی در مورد ماهی تیلاپیا که در چین پرورش می‌ یابد وجود دارد، از جمله خطر بالاتر آلودگی با باکتری‌ های مضر، مواد شیمیایی، آفت‌ کش‌ ها و آنتی‌ بیوتیک‌ ها.

ماهی تیلاپیا همچنین حاوی مقدار بیشتری اسیدهای چرب امگا 6 نسبت به ماهی های دیگر است. مصرف نسبت بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 به امگا 3 می تواند به التهاب و بیماری مزمن کمک کند.

با این حال، با وجود هشدارها، معایب و عوارض جانبی فراوان تیلاپیا، ماهی تیلاپیا ارزان، کم کالری و سرشار از پروتئین است. همچنین طعم ملایمی دارد و نسبت به سایر انواع ماهی در دسترس و مقرون به صرفه تر است.

هنگام خرید غذاهای دریایی، مهم است که به منشأ ماهی تیلاپیا توجه کنید. تا حد امکان انواع صید وحشی را انتخاب کنید یا از اکوادور یا پرو ماهی را انتخاب کنید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی