داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

اسلیپری اِلم برای کمک به کاهش وزن و درمان مشکلات پوستی

تقویم فارسی اندروید

آیا با یبوست، اسهال یا سایر مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می کنید؟ اگر چنین است، ارزش آن را دارد که اسلیپری اِلم یا نارون لغزنده را امتحان کنید. این یک داروی گیاهیست که از قرن نوزدهم در آمریکای شمالی استفاده می شود و گفته شده است که تعدادی از مشکلات گوارشی را درمان می کند.

کاربردهای اسلیپری اِلم چیست؟ حاوی موسیلاژ است، ماده ای که در صورت مخلوط شدن با آب به ژل نرم تبدیل می شود.

این موسیلاژ دهان، گلو، معده و روده را می پوشاند و تسکین می دهد و برای گلودرد، سرفه، بیماری های رفلاکس معده به مری، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، دیورتیکولیت و اسهال ایده آل است.

اسلیپری اِلم

اسلیپری اِلم چیست؟

درخت نارون لغزنده که از نظر پزشکی با نام Ulmus fulva شناخته می شود، بومی شرق آمریکای شمالی، از جمله بخش هایی از ایالات متحده و کانادا است. مدت‌ هاست که بومیان آمریکا از آن برای تهیه مرهم و تنتورهای شفابخش استفاده می‌ کنند که می‌ تواند به درمان انواع زخم‌ ها کمک کند و همچنین به صورت خوراکی برای تسکین علائم آنفولانزا و سرماخوردگی و گلودرد مصرف می‌ شود. آنها در طول تاریخ بیشتر برای اهداف دارویی استفاده می شده اند.

درخت نارون لغزنده درختی با اندازه متوسط است که می تواند به بیش از 50 فوت ارتفاع برسد و شاخه های گسترده ای که یک تاج باز را تشکیل می دهند در بالای آن قرار می گیرد. درختان نارون لغزنده که با پوسته داخلی “لغزنده” آنها مشخص می شود، ممکن است تا 200 سال عمر کنند. این درخت که گاهی نارون قرمز، نارون خاکستری یا نارون نرم نامیده می‌ شود، بهترین رشد را در خاک‌ های مرطوب و غنی از دامنه‌ های پایین‌ تر و دشت‌ های پرآب دارد، اگرچه ممکن است در دامنه‌ های خشک با خاک‌ های آهکی نیز رشد کند.

پوست درخت دارای شکاف های عمیق، بافت صمغی و بوی خفیف اما مشخص است. این پوست داخلی است که اغلب خشک و پودر می شود تا برای اهداف دارویی استفاده شود زیرا وقتی با آب مخلوط می شود یک ماده روان کننده ایجاد می کند.

امروزه پوست نارون لغزنده معمولاً به شکل قرص و کپسول یافت می شود یا برای تهیه قرص، پودر، چای و عصاره استفاده می شود.

فواید اسلیپری اِلم

1. به بهبود عملکرد گوارش کمک می کند

آیا نارون لغزنده یا اسلیپری اِلم ملین است؟ اگرچه عملکرد آن متفاوت از برخی ملین‌ های دیگر است اما به نظر می‌ رسد که علائم یبوست، IBD و IBS را هم در بزرگسالان و هم در کودکان بهبود می‌ بخشد. پوست داخلی تازه را می توان همراه یا به جای سایر ملین های طبیعی استفاده کرد.

در یک مطالعه، اثرات دو فرمول مختلف بر عملکرد گوارشی مقایسه شد که هر دو شامل اسلیپری اِلم علاوه بر گیاهان دیگر بودند.

فرمول یک با افزایش کوچک اما قابل توجهی در دفعات اجابت مزاج و همچنین کاهش فشار، درد شکم، نفخ معده و علائم IBS همراه بود.

کسانی که فرمول دو مصرف کردند، افزایش 20 درصدی در دفعات دفع مدفوع و کاهش قابل توجهی در زور زدن، درد شکم، نفخ و شدت علائم IBS و همچنین بهبود قوام مدفوع را تجربه کردند. در نهایت، هر دو فرمول منجر به بهبود شدند.

همچنین در مطالعات خاصی نشان داده شده است که اسلیپری اِلم اسهال و دیورتیکولیت را درمان می کند. علاوه بر این، ممکن است به محافظت در برابر زخم و اسیدیته اضافی در دستگاه گوارش کمک کند زیرا باعث تحریک رفلاکس عصبی می شود و این واکنش منجر به افزایش ترشح مخاط می شود.

مانند سایر غذاهای دارای آنتی اکسیدان بالا، مطالعات نشان می دهد که ممکن است به تسکین شرایط التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو نیز کمک کند، به همین دلیل است که برای افرادی که از رژیم IBS پیروی می کنند توصیه می شود.

2. ممکن است به کاهش وزن کمک کند (در صورت ترکیب با یک رژیم غذایی کم کالری)

از آنجایی که اسلیپری اِلم توانایی بهبود هضم را دارد، ممکن است به کاهش وزن کمک کند. مطالعه ای که در کالج کایروپراکتیک نیویورک انجام شد از شرکت کنندگان عادی از اعضای هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان و اعضای جامعه برای شرکت در یک برنامه کاهش وزن 21 روزه استفاده کرد. مکمل های غذایی حاوی آنزیم های گوارشی که برای تسهیل هضم، کاهش سطح کلسترول، افزایش سرعت متابولیسم و میانجی فرآیندهای التهابی در نظر گرفته شده بودند، 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف شدند.

برنامه مکمل رژیمی شامل مکمل روزانه با یک نوشیدنی سبز و همچنین یک “مکمل پاک کننده” حاوی اسلیپری اِلم به همراه سایر گیاهان و مواد معدنی بود. مخلوط پاک کننده قبل از هر وعده غذایی در طول هفته دوم مطالعه مصرف شد. در هفته سوم، مکمل پاک کننده با مکمل های پری بیوتیک و پروبیوتیک جایگزین شد.

در پایان مطالعه، محققان دریافتند که شرکت‌ کنندگان از نظر بالینی کاهش معنی‌ داری در وزن و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را تجربه کردند. نتیجه گیری شد که “کاهش وزن و بهبود در سطح کلسترول کل و کلسترول لیپوپروتئین کم چگالی پس از یک مداخله غذایی با چگالی کم انرژی به همراه برنامه مکمل رژیمی رخ داد.”

3. می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند

از آنجایی که اسلیپری اِلم حاوی ترکیباتی به نام فنولیک است، ممکن است به عنوان یک پاک کننده طبیعی رادیکال های آزاد و اثرات کاهش دهنده اکسیداتیو عمل کند.

فنولیک ها آنتی اکسیدانی هستند که نشان داده شده است که پاسخ های سلولی را ایجاد می کنند که با استرس اکسیدانی مقابله می کند که به تسهیل پیری و بسیاری از بیماری های مزمن کمک می کند. همچنین به نظر می رسد فنول های گیاهی به دلیل اثرات ضد قارچی طبیعی به محافظت در برابر عوامل بیماری زا کمک می کنند.

4. ممکن است مشکلات پوستی مانند پسوریازیس را تسکین دهد

علاوه بر موسیلاژ، تحقیقات نشان می‌ دهد که اسلیپری اِلم حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ ها و عوامل ضد میکروبی است که آن را به یک درمان عالی برای زخم‌ ها، سوختگی‌ ها، کورک، پسوریازیس و سایر بیماری‌ های پوستی بیرونی ناشی از التهاب تبدیل می‌ کند. در برخی مطالعات نشان داده شده است که نارون لغزنده به بیماران مبتلا به پسوریازیس کمک می کند، وضعیتی که در حال حاضر هیچ درمانی ندارد.

در یک مطالعه، پنج مطالعه موردی در مورد بیماران مبتلا به پسوریازیس به دنبال یک رژیم غذایی خاص مورد ارزیابی قرار گرفت. از داوطلب ها خواسته شد از یک پروتکل غذایی پیروی کنند که شامل رژیم غذایی حاوی میوه‌ ها و سبزیجات تازه، مقادیر کمی پروتئین از ماهی و مرغ، مکمل‌ های فیبر، روغن زیتون، و اجتناب از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری‌ شده و کربوهیدرات‌ های تصفیه‌ شده بود. همچنین از آنها خواسته شد که روزانه چای زعفران و آب پوست درخت نارون را مصرف کنند.

پنج مورد پسوریازیس، از خفیف تا شدید در شروع مطالعه، در تمام نتایج اندازه‌ گیری‌ شده طی یک دوره شش ماهه بهبود یافتند و نشان دادند که نارون لغزنده یک مکمل عالی برای درمان رژیم غذایی پسوریازیس است.

نحوه استفاده

پوست نارون لغزنده را معمولاً می‌ توان در فروشگاه‌ های مواد غذایی بهداشتی محلی و عطاری ها به اشکال مختلف از جمله چای، قرص، کپسول، ضماد و عصاره یافت. در صورت امکان، با یک گیاه شناس یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا در یافتن آنچه برای شما مفید است کمک کند.

در اینجا برخی از رایج ترین کاربردها و فرم ها آورده شده است:

  • اسهال: درمان با مصرف کپسول، قرص، چای، تنتور و عصاره
  • سرفه: درمان با قرص، چای، تنتور و عصاره
  • رفلاکس اسید: درمان با چای و عصاره
  • یبوست: درمان با پودر یا عصاره اضافه شده به غذا
  • بیماری های خارجی پوست: درمان با شامپو یا کرم موضعی حاوی عصاره.

دوز توصیه شده

دوز معمولاً به وزن بستگی دارد.

اگر چای نارون لغزنده را در خانه درست می‌ کنید، از 2 تا 3 قاشق چای‌ خوری پودر در هر پیمانه استفاده کنید. می توانید چای را 1 تا 2 بار در روز مصرف کنید.

یک توصیه کلی به شکل کپسول/قرص، دوز حدود 1600 میلی گرم در روز است که در 2 تا 3 دوز منقسم مصرف می شود. از آنجایی که غلظت اسلیپری اِلم بسته به مکمل خاص متفاوت است، همیشه توصیه های دوز محصول را به دقت بخوانید.

طرز تهیه چای اسلیپری اِلم

مواد لازم

  • 1 قاشق غذاخوری پودر پوست نارون لغزنده
  • 1 فنجان آب جوش
  • 1 قاشق چایخوری عسل طبیعی (اختیاری)
  • 85 میلی لیتر شیر بادام یا نارگیل
  • 1/2 قاشق چایخوری کاکائو
  • دارچین برای تزئین

طرز تهیه

  • آب جوش را به فنجان اضافه کنید.
  • پودر پوست نارون لغزنده را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • سپس عسل، شیر بادام یا شیر نارگیل را اضافه کنید.
  • دوباره هم بزنید.
  • روی آن مقداری دارچین بپاشید.

خطرات و عوارض جانبی

آیا اسلیپری اِلم عوارضی دارد؟ اگرچه اسلیپری اِلم معمولاً به خوبی تحمل می شود اما برخی از مکمل های حاوی این گیاه ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در برخی افراد شود، مانند حالت تهوع، افزایش حرکات روده، تکرر ادرار، تورم غدد، لکه های پوستی، علائم شبیه آنفولانزا و سردردهای خفیف.

از آنجایی که دستگاه گوارش را می پوشاند، ممکن است جذب سایر داروها یا گیاهان را کندتر کند. برای جلوگیری از تداخلات دارویی، ممکن است بهتر باشد اسلیپری اِلم را دو ساعت قبل یا بعد از سایر گیاهان یا داروهایی که ممکن است بخورید، مصرف کنید.

اسلیپری اِلم فقط باید زیر نظر یک پزشک متخصص به کودکان داده شود.

داروهای گیاهی می توانند واکنش های آلرژیک از جمله بثورات پوستی را در میان افرادی که به اثرات آنها حساس هستند، ایجاد کنند. بنابراین، احتیاط کنید و با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر باردار هستید، در دوران شیردهی یا استفاده از داروهای دیگر هستید.

آیا مصرف هر روز اسلیپری اِلم ایمن است؟ مانند سایر گیاهان، بهتر است به طور دوره ای از آن استفاده نکنید. سعی کنید آن را برای چند هفته مصرف کنید، سپس چند هفته قبل از شروع مجدد در صورت لزوم استراحت کنید.

کلام آخر

نارون لغزنده درختی با جثه متوسط بومی آمریکای شمالی است که دارای پوستی است که برای ساخت مکمل ها و داروها استفاده می شود.

پوست درخت حاوی موسیلاژ است، ماده ای که در صورت مخلوط شدن با آب به ژل نرم تبدیل می شود. این موسیلاژ دهان، گلو، معده و روده ها را پوشانده و تسکین می دهد و آن را برای گلودرد، سرفه، بیماری ریفلاکس معده (GERD)، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، دیورتیکولیت و اسهال ایده آل می کند.

حتی برای التیام زخم ها، تسکین آنفولانزا یا سرماخوردگی، درمان غدد عفونی و متورم، و شستن و التیام چشم زخم استفاده می شود.

پوست داخلی پوست جایی است که بیشتر فواید سلامتی در آن وجود دارد. این پوست خشک و پودر می شود تا برای مصارف دارویی استفاده شود و معمولاً به صورت قرص و کپسول، قرص اسلیپری اِلم، پودر اسلیپری اِلم برای تهیه چای یا عصاره، و پوست درشت پودر شده برای ضماد یافت می شود.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی