روانشناسی سبك زندگي

آیا حفظ دوستان دوران کودکی مهم است؟

تقویم فارسی اندروید

برخی از افراد دوستان دوران کودکی خود را حفظ می کنند و این پیوند خاص فواید بسیاری را به همراه دارد. به هر حال، شما همدیگر را در طول همه دردهای رو به رشد و در طول آن سال های شکل گیری می شناختید. شما هر دو کلاس، بازی و فعالیت های ورزشی را با هم تجربه کردید. بنابراین این دوست خاص شخصیت اصلی شما را می شناسد.

اگر در طول بزرگسالی هم روابط خود را حفظ کنید، این یک امتیاز است اما داشتن دوستان مادام العمر از دوران کودکی نیز می تواند اشکالاتی داشته باشد. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن این دوستی ها زندگی یا سلامت روانی ما را بهبود نبخشد. حفظ آن دوستان دوران کودکی مهم است اما همچنین دانستن اینکه چه زمانی باید آنها را رها کرد نیز اهمیت دارد.

دوستان دوران کودکی

جنبه های مثبت حفظ دوستان دوران کودکی

داشتن دوستانی که شما را قبل از تبدیل شدن به یک بزرگسال موفق می‌ شناختند، مزایای سلامت روانی دارد. همسالان شما به شکل گیری شما کمک کردند. ممکن است خاطراتی از استخر شهر، کلاس ریاضی و فارغ التحصیلی از دبیرستان را با هم به اشتراک بگذارید.

این دوستان می دانند که چه زمانی خوشحال و چه زمانی خسته هستید.

شاید دوستتان شما را تشویق کرده باشد که از کسی که او را ناراحت کرده اید، بپرسید. شاید به دوستتان کمک کردید که چگونه رانندگی کند. این خاطرات احتمالاً بخش بزرگی از شخصیت شما را تشکیل می دهند زیرا هر دو زمان شاد و غمگین را تجربه کرده اید. شما رویدادهای مهم زندگی را با هم به اشتراک گذاشتید.

حتی ممکن است قول داده باشید که برای همیشه دوست باشید، مهم نیست چه اتفاقی افتاده است. دوستی دوران کودکی که دوام بیاورد عالی است زیرا دوست شما بیشتر از بسیاری از مردم در مورد شما می داند.

مزایای سلامتی حفظ این دوستی ها

در مطالعه‌ای در سال 2021 روی 323200 نفر از 99 کشور مختلف در سراسر جهان، ارزش‌ گذاری دوستی با سلامتی بهتر، شادی بیشتر و سطح بالاتری از رفاه ذهنی در فرهنگ‌ های مختلف مرتبط بود.

همچنین، طبق یافته‌های منتشر شده در Psychological Science، پسرانی که در دوران کودکی زمان بیشتری را با دوستان خود می‌گذراندند، زمانی که در اوایل سی سالگی مرد شدند، فشار خون و BMI پایین‌ تری داشتند و در سلامتی حتی در بزرگسالی هم نقش داشت.

وقتی پیوندهای دوستی دوران کودکی آزمایش می شود

سال‌ های نوجوانی و سال‌ های جوانی اغلب اوقات تحولی در زندگی ما هستند. با تغییرات عمده، همانطور که در حال بازسازی خود هستید، ممکن است به سمت افراد دیگر گرایش پیدا کنید. شما در حال آزمایش چیزی هستید که می خواهید به آن تبدیل شوید. این دوستی های طولانی مدت ممکن است از پیامد آن رنج ببرند.

دوستان برای فرصت های دانشگاهی و شغلی نقل مکان می کنند. بعد ازدواج و گرفتاری های خانواده پیش می آید. گاهی اوقات شما از دوست دوران کودکی خود جدا می شوید یا دوستی شما کم رنگ می شود. ممکن است کمتر تماس داشته باشید، پیام بفرستید و کمتر صحبت کنید. شما دیگر مانند گذشته اتفاقات و مصیبت های روزمره را به اشتراک نمی گذارید.

دوستی بزرگسالان

نوع جدیدی از دوستی، دوستی بزرگسالان، اغلب جای دوستی دوران کودکی را می گیرد. این افراد معتمد جدید دنیای حال حاضر شما را تجربه می کنند – زندگی کاری شما، زندگی محله شما، زندگی اجتماعی شما و سبک زندگی جدیدتان. آنها جنبه بزرگسالی شما را می شناسند.

این می تواند چیز خوبی باشد. اکنون شما مسیر خود را طی کرده اید، شاید در یک شهر جدید باشید. برای خود حلقه جدیدی برای معاشرت پیدا کرده اید، شاید با علایقی که بیشتر با خود بزرگسال شما هماهنگ است. شما در حال انتخاب های مختلف هستید. دوستانی که در بزرگسالی پیدا می‌ کنید این جنبه بزرگسال شما را بهتر از دوستان دوران کودکی که ممکن است از آنها دور شده‌اید، می‌ شناسند.

متأسفانه، زندگی پیش می رود و گاهی اوقات دوستان قدیمی از هم جدا می شوند. وجه مشترک شما با آنها ممکن است دچار مشکل شده باشد و ممکن است احساس کنید بهتر است از آنها فاصله بگیرید. یا ممکن است همچنان به آن کودکی که از پنج سالگی می‌ شناختید احترام بگذارید، اما هر دو به مسیرهای متفاوتی بروید.

جنبه های منفی داشتن دوستی از دوران کودکی

رفاقت

آنها می توانند رشد ما را محدود کنند

گاهی این دوستان دانسته یا ندانسته رشد ما را محدود می کنند. بیایید فرض کنیم که شما در تحصیلات عالی نبودید و وقتی نوبت به ورزش در مدرسه ابتدایی می‌رسید، فوق العاده بودید. در حالی که برادر شما “مغز” نامیده می شد، به شما برچسب “ورزشکار” داده شد.

جاه طلبی های ورزشی شما منجر به تبدیل شدن شما به یک چهره ورزشی نشد. بنابراین، شما شغلی را به عنوان مربی شخصی در یک مرکز تناسب اندام محلی دنبال کردید اما شما واقعاً می خواهید اکنون کار دیگری انجام دهید اما همچنان شما را به چشم یک ورزشکار می بینند.

دوستان دوران کودکی ما را به گونه ای می بینند که ممکن است به نظر برسد در زمان منجمد شدید. این تصور ممکن است شما را از مستقل بودن و حرکت در جهتی متفاوت باز دارد. آن برچسب ها ممکن است شما را محدود کنند و شما را در قفس قرار دهند.

شاید حتی برچسب را درونی کرده باشید. بنابراین شما با اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی که برای رفتن به یک زمینه جدید لازم است مبارزه می کنید.

وفاداری به آنها ممکن است سلامتی شما را تهدید کند

گاهی وفاداری شما رفاه شما را تضعیف می کند. رها کردن دوست از دوران کودکی سخت است زیرا به نظر بی وفایی می رسد. بر اساس مدت زمانی که با هم دوست بوده اید و سابقه ای که با هم دارید، ممکن است به نظر نرسد که حتی یک گزینه باشد.

گاهی اوقات سخت گرفتن دوستی های دوران کودکی به معنای بهانه آوردن یا نادیده گرفتن رفتارهای بی پروا یا شدیدا منفی یک دوست است. اگر به سلامت و تندرستی شما آسیب می رساند، حتماً در مورد وفاداری احتمالی نابجا فکر کنید.

رفتارهایی که ممکن است شما را وادار به تجدید نظر در روابط دوستانه خود کند عبارتند از:

  • اگر دوست دوران کودکی شما به صورت کلامی توهین یا قلدری می کند، این دوستی دیگر سالم نیست. سرزنش کردن، فشار آوردن یا تهدید کردن، رفتارهای قابل قبولی از جانب یک دوست نیست.
  • اگر از دور هم جمع شدن با دوست قدیمی خودداری می کنید یا آنها باعث ناراحتی شما می شوند، شاید واقعاً بهتر است ادامه ندهید.
  • قلدری: آیا دوستتان خواسته های نامعقولی از شما دارد و به شما بی احترامی می کند؟ اگر این دوست مادام العمر سعی دارد شما را کنترل کند و واقعاً به نفع شما در اولویت نیست، این ارادت به دوستی شما باید مورد تردید قرار گیرد.
  • اگر دوست شما بی وقفه شما را تخلیه می کند و از احساس گناه استفاده می کند، به پایان این دوستی فکر کنید. این دوست ممکن است در زمان شما دخالت کند و از نظر ذهنی و عاطفی شما را تخلیه کند. اگر احساس خستگی می کنید و سعی می کنید از این دوست دوری کنید.

از دست دادن دوستان دوران کودکی می تواند دردناک باشد

تصمیم گرفتن برای دور شدن از یک دوست با سابقه ای طولانی مدت در صورتی که با او بزرگ شده اید می تواند یک چالش بزرگ باشد. آیا آنها جشن تولد شما را فراموش کرده اند یا با شما طوری رفتار می کنند که شما دوست ندارید؟ دوست شما ممکن است از یک رابطه عاشقانه یا شغل تحت فشار باشد. اگر آنها بیش از حد الکل می نوشند یا مواد مخدر مصرف می کنند، به نقشی که در این رابطه ایفا می کنید فکر کنید.

اگر آنها رفتارهایی از خود نشان می دهند که نمی خواهید با آنها مرتبط شوید، مکث کنید. راه حل هایی برای کاهش استرس وجود دارد. شاید بتوانید به آنها کمک کنید. یا اگر آنها مایل نیستند، تصمیم بگیرید که آیا باید دوستی خود را متوقف کنید یا خیر. گاهی اوقات شناختن یک نفر برای چندین دهه دلیل کافی برای زنده نگه داشتن دوستی شما نیست.

رها کردن دوست دوران کودکی بسیار سخت است. گاهی اوقات آنها را بدون انتخاب خود از دست می دهید. آن شخص بقایای زندگی گذشته شماست و خاطرات ارزشمندی را با شما به اشتراک گذاشته است. ممکن است احساس کنید که بخشی از خود قدیمی خود را از دست داده اید.

دوستان دوران کودکی که “مراقب” هستند

دوستی دوران کودکی که تا بزرگسالی ادامه دارد، امتحان خود را پس داده است. دوستان مادام العمری که در دوران کودکی ریشه دوانده اند، حتی در مواقعی که شما آسیب پذیرترین هستید، به شما اهمیت می دهند.

آنها با شما صادق هستند و آنچه را که می خواهید بشنوید به شما نمی گویند، بلکه آنچه را که باید بشنوید به شما می گویند. خوشحال کننده است که بدانید این نوع دوست همیشه پشت شماست. این سطح از اعتماد قیمتی ندارد.

دوستان دوران کودکی را که زندگی سالم و پرنشاطی برای شما به همراه دارند و به شیوه ای مثبت و متعادل از شما حمایت می کنند، گرامی بدارید و نگه دارید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی