بیماری ها سلامت

آیا استرس می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود؟

تقویم فارسی اندروید

استرس یک واکنش فیزیکی، عاطفی و روانی است که زمانی رخ می دهد که فرد در معرض تغییر یا یک علت خارجی قرار می گیرد. گرچه فرار از استرس سخت است اما نحوه مدیریت آن مهم است. استرس عاطفی یا فیزیکی مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. افراد تحت استرس مزمن ممکن است در رفتارهای ناسالم مانند عدم مراقبت از خود، سوء مصرف مواد و رفتارهای کم تحرک شرکت کنند. با این حال، همه استرس ها برای سلامتی شما مضر نیستند. به عنوان مثال، هنگامی که بدن شما استرس را تجربه می کند، مانند زمانی که زخمی یا بیمار هستید، یک پاسخ ایمنی آزاد می کند که به بهبودی شما کمک می کند. درباره چگونگی تأثیر استرس بر بدن، از جمله تأثیر آن بر سیستم ایمنی، غدد لنفاوی و گزینه‌ های درمانی برای استرس و اضطراب، بیشتر بدانید.

غدد لنفاوی

استرس چگونه بر بدن تأثیر می گذارد

استرس در همه افراد متفاوت تفسیر می شود و بر اساس توانایی فرد در پیش بینی و کنترل عامل استرس زا متفاوت است. سطوح مختلف استرس و تأثیر آنها بر بدن به نوع عامل استرس زا، مدت زمان استرس، توانایی و مقابله بستگی دارد.

وقتی فردی در معرض یک عامل استرس زا قرار می گیرد، مجموعه ای از رویدادهای پیچیده مغز و بدن را به هم متصل می کند. آدرنالین، سایر هورمون‌ ها و نوروپپتیدها تولید می‌ شوند و بدن را فعال می‌ کنند و در نتیجه علائمی مانند افزایش ضربان قلب و تنفس سریع‌ تر را ایجاد می‌ کنند.

به طور معمول، اجتناب از عوامل استرس زا به تسکین علائم استرس کمک می کند اما وقتی یک عامل استرس زا تداوم می یابد، بدن سازگار می شود و دیگر نمی تواند پاسخ کافی ایجاد کند و در نتیجه استرس مزمن ایجاد می شود. استرس مزمن می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و به اندام ها و بافت های متعدد آسیب برساند.

سایر علائم استرس عبارتند از:

  • نگرانی بیش از حد
  • ناراحتی
  • تنش
  • سردرد یا بدن درد
  • فشار خون بالا
  • از دست دادن خواب
  • استرس و سیستم ایمنی بدن

استرس با ایجاد سطوح بالاتر سیتوکین‌ های در گردش (پیام‌ رسان بین سلول‌ ها) و بیومارکرهای مختلف (نوعی سیستم هشدار اولیه) التهاب بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌ گذارد. هورمون های استرس همچنین می توانند عملکرد سیستم عصبی مرکزی (متشکل از مغز و نخاع) و سیستم عصبی غدد درون ریز را مختل کنند که به نوبه خود بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می گذارد.

بسیاری از بیماری‌ ها مانند بیماری‌ های قلبی عروقی، دیابت، سرطان، بیماری‌ های خود ایمنی و مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی با استرس و التهاب مرتبط هستند.

علل تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در مبارزه با عفونت ها و دفع باکتری های مضر نقش دارند. گردن، زیر بغل و کشاله ران حاوی مجموعه ای از غدد لنفاوی هستند. این غدد لنفاوی دارای سلول های ایمنی به نام لنفوسیت هستند. هنگامی که یک مهاجم خارجی مانند باکتری وارد بدن می شود، لنفوسیت ها فعال می شوند و در نتیجه غدد لنفاوی متورم می شوند.

علل معمول تورم غدد لنفاوی عبارتند از:

  • عفونت ها (سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری های تنفسی، عفونت دندان، عفونت گوش، التهاب لوزه ها و غیره)
  • بیماری ایمنی یا خود ایمنی
  • سرطان
  • انواع خاصی از داروها
  • آناتومی عروق لنفاوی
  • استرس و تورم غدد لنفاوی

اگر در مورد مسائل مالی، کار، خانواده یا دوستان استرس دارید، کمتر احتمال دارد که غدد لنفاوی متورم داشته باشید. با این حال، استرس فیزیکی ناشی از یک بیماری، آسیب یا عفونت می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود.

اگر غدد لنفاوی شما برای مدت طولانی متورم شده است، باید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید اگر:

  • غدد لنفاوی شما همچنان بزرگتر می شوند و برای چند هفته کوچکتر نمی شوند.
  • آنها حساس و قرمز هستند.
  • احساس می کنید نامنظم، سفت و یا در جای خود ثابت هستند.
  • کاهش وزن بی دلیل، تب یا تعریق شبانه دارید.
  • شما یک گره ثابت به قطر 1 سانتی متر (کمی کمتر از نیم اینچ) یا بیشتر دارید.
  • در کودکان، گره ها گاهی اوقات می توانند به 2 سانتی متر نزدیک شوند و نسبتاً طبیعی یا مربوط به عفونت بدون علامت باشند.

درمان استرس و اضطراب

در حالی که حذف همه استرس غیرممکن است، کنترل استرس مهم است. اختلالات اضطرابی می تواند مقابله با استرس را دشوارتر کند. اگرچه، این موارد بسیار قابل درمان هستند، تنها 36.9٪ از کسانی که از آن رنج می برند، درمان می شوند.

اگر احساس استرس یا اضطراب می کنید، مهم است که کمک بخواهید. گزینه های درمانی شما به شدت علائم شما بستگی دارد. برای فردی که اضطراب خفیف را تجربه می کند، مداخلات رفتاری مانند یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن و تغییرات رژیم غذایی ممکن است برای احساس بهتر کافی باشد.

با این حال، اضطراب متوسط تا شدید ممکن است به دارو، مشاوره سلامت روان یا حمایت همسالان (به عنوان گروه‌ های حمایتی) نیاز داشته باشد.

خلاصه

بعید است که استرس یا اضطراب روانی منجر به تورم غدد لنفاوی شود. با این حال، غدد لنفاوی متورم می تواند نشانه ای از مبارزه بدن شما با عفونت یا بیماری باشد. تورمی که از بین نمی رود یا غدد لنفاوی که احساس یا ظاهر متفاوتی نسبت به معمول دارند باید بررسی شوند.

علاوه بر این، اگر استرس یا اضطراب مزمن روانی را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. با گذشت زمان، استرس و اضطراب مزمن می تواند بدتر شود و باعث ناراحتی و بیماری جسمی و روحی اضافی شود.

حرف آخر

زندگی پرمشغله، سریع و اغلب پر استرس است. مقداری استرس روحی و جسمی لازم و سالم است اما استرس مزمن اینطور نیست. در حالی که نمی توانیم استرس را به طور کامل از بین ببریم، می توانیم سعی کنیم واکنش های خود را به آن کنترل کنیم. اگر به طور مزمن استرس و اضطراب دارید یا متوجه شدید که غدد لنفاوی متورم شده‌ اید که از بین نمی‌ روند، با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات متداول

آیا غدد لنفاوی می توانند بدون دلیل متورم شوند؟

غدد لنفاوی معمولاً بدون دلیل متورم نمی شوند. غدد لنفاوی در پاسخ به میکروب‌ ها، مانند باکتری‌ ها و ویروس‌ ها، بیماری‌ های خود ایمنی، برخی داروها و سرطان‌ ها متورم می‌ شوند. در برخی موارد، یک عفونت ویروسی جزئی ممکن است نسبتاً بدون علامت باشد (یا با علائم کم) به جز افزایش اندازه یک یا چند غدد لنفاوی. اگر این غدد لنفاوی بزرگ باقی بمانند، ارزیابی پزشکی ضروری است.

غدد لنفاوی چه مدت متورم می مانند؟

مدت زمان متورم ماندن غدد لنفاوی به علت آن بستگی دارد. اگر با یک بیماری تنفسی مبارزه می کنید، ممکن است برای چند هفته متورم شوند تا عفونت برطرف شود. اگر بعد از چند هفته به رشد خود ادامه دادند یا کاهش نیافتند، به یک پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید نگران غدد لنفاوی خود باشم؟

اگر متوجه شدید که غدد لنفاوی شما به کندی در حال رشد هستند و درد نمی‌ کنند، اگر قرمز و حساس هستند یا احساس می‌ کنید سفت، نامنظم یا ثابت هستند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر تب، تعریق شبانه یا کاهش وزن غیرقابل توجیه دارید، باید معاینه شوید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی