سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

آشنايي با علل و روشهاي بهبود پوست هاي چرب

در اين مقاله از 7 گنج، شما را با علل به وجود آمدن پوست چرب و روشهاي درمان آن آشنا خواهيم كرد. با ما همراه شويد...
تقویم فارسی اندروید

در اين مقاله از 7 گنج، شما را با علل به وجود آمدن پوست چرب و روشهاي درمان آن آشنا خواهيم كرد. با ما همراه شويد…
پوست

اگر غدد چربی پوست بیش از حد چربی ترشح کنند، باعث ایجاد پوست چرب می‌گردد. چربی زیاد روی پوست می‌آید و شکل براق روغنی به آن می‌دهد. به دلیل این که منافذ پوستی درشت هستند، پوست زمخت به نظر می‌رسد.

علل ایجاد پوست چرب :

  • وراثت
  • مقدار هورمون‌های بدن
  • بارداری
  • قرص‌های ضد بارداری
  • مواد آرایشی صورت
  • آب و هوای گرم و مرطوب

 به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، پوست چرب در نوجوانان زیاد دیده می‌شود، اما در هر سن دیگری هم می‌توان رخ دهد. به طور کلی با افزایش سن، پوست خشک‌تر می‌شود.
ترشح چربی پوست در طی دوران نوجوانی زیاد می‌شود و با افزایش سن کاهش می‌یابد.
در طی بارداری و یائسگی نیز به دلیل عدم تعادل هورمونی، فعالیت غدد چربی پوست افزایش می‌یابد و چربی بیشتری ترشح می‌کنند.
بیشتر افراد دارای پوست مختلط هستند، یعنی در شرایط خاصی پوستشان چرب است و در بعضی شرایط خشک یا نرمال.

بعد از شستن صورتتان، کمی آب لیموترش تازه به پوستتان بمالید. این کار باعث می‌شود پوستتان سفت شود. همچنین به دلیل وجود ویتامین C در آب لیموترش، رادیکال‌های آزاد در پوست از بین می‌روند و تولید چربی صورت را تنظیم می‌کند

روشهاي درمان پوست چرب :

1-دو تا سه بار در روز صورت خود را با آب و صابون ملایم بشویید. پوست خود را تمیز نگه دارید، ولی خیلی آن را نسابید. همچنین اگر زیاد آن را بشویید یا از صابون‌های قوی استفاده کنید، پوست صورتتان حساس می‌شود و حتی چربی بیشتری تولید می‌کند.

2- از مواد آرایشی و کرم‌های فاقد چربی (کرم مرطوب کننده نه چرب) استفاده کنید.

3- دو تا سه بار در هفته از ماسک صورت خاک رس استفاده کنید. برای تهیه ماسک خاک رس، پودر خاک رس سبز را با آب یا عسل مخلوط کنید و روی پوست صورتتان بمالید. 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید.

4- کمی سرکه سیب به قسمت‌های چرب پوست بمالید.

5-    از ماسك انار استفاده كنيد. ماسک انار انتخاب مناسبی برای پوست‌های چرب است زیرا انار دارای خاصیت سفیدکنندگی است و برای درمان آکنه‎‌ها بسیار مفید است. به گفته متخصصان، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بعضی از میوه‌ ها باعث شادابی و نشاط پوست می‌شوند. پوست انار را به خوبی ریز ریز کنید. یک قاشق غذاخوری آب انار و یک سفیده تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید و در پایان با آب سرد آبکشی کنید.

6- هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، مراقب باشید. اگرچه به نظر می‌رسد نور آفتاب پوست را خشک می‌کند، ولی گرمای زیاد، تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد.

7- تحت نظر پزشک از مکمل ویتامین ب- کمپلکس، ویتامین A، ویتامین C، روی و ویتامین E استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مولتی ویتامین استفاده کنید.

8- کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و روزی یک بار روی پوست صورتتان بمالید. سپس با آب بشویید. این کار مقدار چربی پوست را کم می‌کند.

9- دو بار در هفته پوست صورت خود را بخور دهید. این کار مقدار تولید چربی پوست را تنظیم می‌کند. برای بخور دادن، یک ظرف پر از آب جوش را روی میز یا زمین قرار دهید و یک حوله روی سرتان بیندازید. سر خود را مدت 10 دقیقه، روی ظرف بگیرید، فقط مواظب باشید نسوزید و صورتتان خیلی نزدیک ظرف نباشد. بعد از بخار دادن، کمی آب سرد به صورتتان بپاشید.

10- روزانه یک قاشق غذاخوری روغن تخم کتان بخورید. مصرف روغن تخم کتان باعث تغذیه و مرطوب شدن اندام‌ها و سیستم گوارشی بدن می‌شود. روغن تخم کتان غنی از اسیدهای چرب امگا است و وقتی خورده شود، تولید چربی پوست را تنظیم می‌کند.

11- ورزش کردن با ایجاد تعریق، باعث پاکسازی منافذ پوستی شما می‌شود. ورزش منظم روزانه، مقدار ترشح چربی صورت را کاهش می‌دهد.

12- بعد از شستن صورتتان، کمی آب لیموترش به پوستتان بمالید. این کار باعث می‌شود پوستتان سفت شود. همچنین به دلیل وجود ویتامین C در آب لیموترش، رادیکال‌های آزاد در پوست از بین می‌روند و تولید چربی صورت را تنظیم می‌کند.

13- یکی از درمان‌های خانگی برای کنترل پوست چرب، شیر است. می‌توانید شیر را به تنهایی یا مخلوط با آب لیموترش به صورتتان بمالید. شیر، پوستتان را نرم و مرطوب می‌کند، بدون اینکه چربی آن را افزایش دهد.

14- مصرف پروتئین را افزایش دهید، ولی مصرف مواد شیرین، نمک و مایعات را کاهش دهید. منابع غنی پروتئین عبارتند از تخم مرغ، لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات.

15- سبزیجات سبزرنگ و میوه‌های تازه را زیاد مصرف کنید.

16- حتی کمبود ناچیز ویتامین B2 می‌تواند باعث ایجاد پوست چرب گردد. مخمر (مثل ماءالشعیر)، جوانه گندم و گوشت‌ها دارای ویتامین B5 و B2 هستند. سایر منابع خوب ویتامین B2 عبارتند از نان و غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل، شیر، ماست و تخم مرغ.

17- مقادیر زیادی آب بنوشید تا پوست را شاداب و پرآب نگه دارد و مواد سمّی را از بدن دور کند.

18- غذاهای چرب، سرخ شده و پرادویه را مصرف نکنید. از مصرف چربی گوشت و روغن نباتی جامد خودداری کنید. هنگام پخت غذاها از روغن خیلی کمی استفاده کنید.

19- نوشابه‌های گازدار، شیرینی جات، شکلات و تنقلات را مصرف نکنید.

20- سیگار نکشید. سیگار باعث بزرگ شدن منافذ پوستی می‌شود (سوراخ‌های پوست درشت می‌شوند) و در کل به سلامت پوست آسیب می‌رساند.

21- ماساژ مرتب پوست، جریان خون را بهبود می‌بخشد و پوست را جوان می‌کند.

22- به مقدار کافی بخوابید و استراحت کنید، زیرا ترمیم سلول‌های پوستی در حالت استراحت و خواب به نحو مطلوبی صورت می‌گیرد.

23- ورزش کردن برای حفظ سلامت پوست مفید است، زیرا جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد ورزش منظم باعث تغذیه پوست و پاکسازی آن از مواد زائد و مضر می‌شود.

ميوه هاي مناسب براي پوست هاي چرب:

1- پرتقال

پرتقال به شکل پوست کنده، آبمیوه و یا پودر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. شما می توانید پودر پرتقال را به مدت طولانی نگه دارید و آن را در ترکیب با مواد دیگری که برای بهبود پوست مفید هستند، به کار بگیرید. برای درست کردن پودر پرتقال، پوست پرتقال را خشک و سپس آسیب کنید. چند قطره آب آهک و مقداری عسل را به پودر پرتقال اضافه نموده و سپس آن را بر روی پوست صورت و گردن خود بگذارید. اجازه دهید تا آن خشک شود. پس از خشک شدن آن، می توانید پوست خود را با آب سرد بشویید و بگذارید تا  پوست خشک شود.

شما حتی می توانید پوست پرتقال را بطور مستقیم بر روی پوست خود بفشارید. انقدر این کار را ادامه دهید تا رنگ پوست پرتقال عوض شود.

پرتقال حاوی ویتامین C بالایی است که چربی و تیرگی پوست را از بین می برد و پوست را پاکسازی می کند، ترشح چربی را کاهش می دهد.

2- لیمو

شما می توانید لیمو را مستقیما به شکل پوست کنده یا به صورت آب لیمو و یا در ترکیب با مواد دیگری مانند عسل مصرف نمایید.

3- توت فرنگی

توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی است که نه تنها با علائم پیری مبارزه می کند، بلکه از پوست شما در مقابل آسیب رادیکال های آزاد نیز محافظت می کند. توت فرنگی یک اسکراب خوب برای حذف سلول های مرده پوست و ناخالصی ها از روی پوست می باشد.

توت فرنگی را له کرده و مقداری آب آهک به آن اضافه نمایید. به مدت 15 دقیقه آن را بر روی پوست قرار دهید و سپس آن را با آب بشویید.

اگر اين مقاله را مفيد ميدانيد با دوستان خود به اشتراك بگذاريد.

گردآوري و تنظيم : گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی