بیماری ها سلامت

کنترل اختلالات خواب

اختلالات خواب

مشکلات خواب معمولا در زنان بیشتر از مردان رایج است. خواب سلامت حیاتی بدن را تضمین می کند. دانشمندان معتقدند که ما به 8 ساعت خواب نیاز داریم تا بتوانیم نیاز بدن مان را تامین کنیم. این مشکل همیشگی زنان نیست که خواب کافی ندارند بلکه زنان معمولا کیفیت خواب کمتری داشته و از  خواب خوبی برخوردار نیستند. معمولا زنان راحت تر از خواب بیدار می شوند و توانایی آن ها در دوباره به خواب رفتن کمتر است. این درحالی است که زنان به خواب آرام بیشتری نیاز دارند.

اختلالات خواب چگونه بر شما تاثیر می گذارد؟

خانم “Mary Susan Esther” رئیس آکادمی طب خواب آمریکا می گوید: هنگامی که شما خواب کافی یا مناسب ندارید این می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر گذاشته و همچنین تمرکزتان را پایین بیاورد. بنابراین شما متمرکز نیستید و تحریک پذیری بیشتری دارید که این می تواند میزان تمرکز شما و درنتیجه کارایی شما را مختل کند. به علاوه اختلالات خواب سبب مشکلات خلقی مانند افسردگی نیز می شوند.

خواب ضعیف همچنین می تواند سوخت و ساز بدن را کاهش دهد. مریم سوزان می گوید ما معمولا به زنانی که در خصوص وزن خود نگران هستند 8 ساعت خواب کامل شبانه روزی را توصیه می کنیم.

چرا اختلالات خواب در زنان بیشتر دیده می شود؟

زنان معمولا تمایل به کار بیشتر دارند. در این جنس از افراد معمولا انجام کاراهایی از قبیل رسیدگی به نوزاد در نیمه شب و انجام کارهای خانواده در ساعات پایانی روز و کار شیفت شب بیشتر دیده می شود.

چه عواملی معمولا خواب زنان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

  • فشار
  • افسردگی
  • اتفاقات بد زندگی
  • دارو
  • عادت به خواب کم
  • عوامل بیولوژیکی و هورمونی

زنان همچنین مسائل و مشکلات دیگری دارند که خواب آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییراتی که بر اثر تخمک گذاری در آن ها اتفاق می افتد می تواند سبب اختلالات خواب شود. معمولا قبل و بعد عادت ماهانه زنان خواب راحت و خوبی ندارند.

همچنین بارداری و تغیرات فیزیکی و هورمونی نیز می تواند خواب آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. هر زنی که تاکنون یک بار بچه دار شده باشد خوب می داند که یک کودک سه ماهه تا چه اندازه می تواند مخل خواب و راحتی شما باشد. زنان باردار احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلالات خواب از قبیل خروپف، آپنه ی خواب و گرفتگی عضلات پا را دارند. به علاوه یک مطالعه که اخیرا انجام شده است نشان می دهد که میزان هورمون بارداری می تواند احتمال ابتلا به سندروم پاهای بی قرار در خواب را افزایش دهد. در اکثر مواقع این بیماری به علت کمبود آهن ایجاد می شود و به راحتی می تواند درمان شود.

یائسگی نیز با تغییراتی که در بدن ایجاد می کند می تواند سبب ایجاد خلل در خواب شود. زنان یائسه بیشتر به عواملی مثل آپنه ی خواب، فیبرومیالژیا و گرفتگی عضلات پا در خواب دچار می شوند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که در بین زنان از هر 5 نفر 4 نفر به فیبرومالژیا مبتلا هستند.

دلایل پزشکی که خواب را مختل می کند

بی خوابی در زنان معمولا بیشتر به علت مسائلی مثل افسردگی، اضطراب و استرس و عوامل دیگر است. مسائل پزشکی نیز اغلب در زنان مسن تر باعث بی خوابی می شود.

آپنه ی انسدادی خواب

آپنه زمانی رخ می دهد که در گلو راه هوا بسته شده و در هنگام خواب تنفس ما با وقفه همراه شود. آپنه ی خواب می تواند مسائل جدی مانند گرفتگی و گره قلبی را به همراه داشته باشد. گفته می شود که 2 تا 4 درصد از زنان به آپنه ی خواب دچار هستند.

سندروم پاهای بیقرار

این وضعیت سبب اصرارهای ناخواسته برای حرکت پاها در خواب است که در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

خرناس

تقریبا یک چهارم از زنان در خواب خرناس می کشند. خرناس می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی باشد.

کابوس

زنان بیشتر از مردان کابوس می بینند. همین مسئله می تواند میل به خودکشی را در آن ها افزایش دهد.

اختلالات خواب و درمان آن

سعی کنید با بهبود خواب خود و کاهش کم خوابی این اختلالات خواب را نیز کاهش دهید.

مطمئن شوید که اتاق خواب راحتی دارید

سعی کنید سر و صدا را تا حد ممکن کاهش دهید و درجه ی حرارت اتاق را نیز طوری تنظیم کنید که تا صبح ناراحتی و مشکلی برای شما پیش نیاید.. به علاوه نور اتاق را تنظیم کنید تا مزاحم خواب شما نشود.

حمام قبل از خواب می تواند خواب راحتی را برای شما ایجاد کند. از مصرف الکل و سیگار و وعده های غذایی سنگین در اواخر شب اجتناب کنید. همچنین یک چرت کمتر از یک ساعت در بعد از ظهر راحتی خواب شما را تضمین می کند.

استر می گوید که باید به یاد داشته باشیم که خواب یک سوم از روز ما را تشکیل داده و اهمیت زیادی برای کیفیت دیگر ساعات ما در روز دارد. باید سعی کنیم که به راحتی خواب خود اهمیت داده و آن را هر چه بیشتر برای خود فراهم کنیم.

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی