تغذيه سالم سلامت

کره یا مارگارین کدامیک سالم ترند؟

تقویم فارسی اندروید

هنگام صحبت از چیزهایی مانند کره مخصوصاً کره بدون چربی و روغن های پخت و پز، سردرگمی زیادی در انتخاب بهترین گزینه وجود دارد. از کره یا مارگارین گرفته تا روغن نارگیل و روغن زیتون، باید بدانید که کدام مواد تشکیل دهنده برای استفاده در آشپزی شما می تواند بد یا خوب باشد.

مارگارین

مارگارین یکی از رایج ترین مواد موجود در آشپزخانه ها است اما همچنین سوء تفاهم هایی درباره آنها وجود دارد. در حالی که بسیاری آن را به عنوان یک چربی مناسب برای قلب و همچنین بودجه مورد تحسین قرار می دهند، برخی دیگر ادعا می کنند که می تواند شریان ها را مسدود کند، موجب التهاب شود و چربی اضافی بدن را نیز افزایش دهد.

آیا مارگارین سالم است؟ در این مقاله با دقت بیشتری به مزایای سلامتی و خطرات سلامتی مارگارین در مقابل کره خواهیم پرداخت تا به شما در تعیین اینکه کدام یک گزینه بهتری است کمک کند.

مارگارین چیست؟

مارگارین نوعی چاشنی است که معمولاً برای پخت و پز استفاده می شود. همچنین می تواند طعم و عطر جالبی به غذاهای شما اضافه کند.

تاریخچه مارگارین را می توان در سال 1869 یافت، هنگامی که به دلیل کمبود کره در فرانسه اختراع شد. این چاشنی نخستین بار توسط شیمیدان فرانسوی Hippolyte Mège-Mouriès تهیه شد و در ابتدا با استفاده از چربی حیوانی گاو و سرشیر ساخته شد.

بنابراین تفاوت آن با مارگارینی که امروزه تهیه می شود چیست؟ بیشتر انواع آن از روغن های گیاهی ساخته شده است که از اسیدهای چرب اشباع نشده بسیار غنی هستند.

این روغن های گیاهی از طریق فرآیندهایی مانند هیدروژنه یا اینترستریفیکیشن، که باعث می شود آنها محکم تر شوند به یک بافت شبیه به کره تغییر می یابد.

سایر مواد تشکیل دهنده مارگارین ممکن است شامل مواد افزودنی غذایی مانند امولسیفایر و مواد رنگ خوراکی باشد که برای اصلاح بافت و ظاهر محصول نهایی استفاده می شود.

مارگارین

تفاوت بین کره و مارگارین چیست؟

  • تفاوت اصلی مارگارین در مقابل کره در نحوه تولید این دو ماده است.
  • کره یک فرآورده لبنی است که با چربی زدن شیر تولید می شود. در همین حال، مارگارین یک ماده به شدت فرآوری شده از روغن نباتی است که در آزمایشگاه تغییر شیمیایی داده است.
  • ارزش غذایی این دو ماده نیز بسیار متفاوت است.
  • از آنجا که مارگارین از روغن نباتی ساخته شده است، کاملاً سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است. از طرف دیگر کره در درجه اول چربی اشباع شده است.
  • برخی از انواع کره سرشار از چندین ماده مغذی مهم از جمله ویتامین K2 است. مطالعات نشان می دهد که ویتامین K2 می تواند نقش اساسی در قدرت استخوان، سلامت قلب و پیشگیری از سرطان داشته باشد.
  • کره همچنین سرشار از چندین اسید چرب مهم از جمله بوتیرات، اسیدهای چرب امگا 3 و اسید لینولئیک کونژوگه است.
  • در مقایسه با کره، مارگارین در این مواد مغذی اساسی در رده پایین تری قرار دارد. اغلب حاوی مقداری ویتامین محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین E به همراه اسیدهای چرب امگا 6 و مقادیر کمی سدیم است.

مزایای بالقوه مارگارین

  • مارگارین سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که یک نوع چربی مناسب از نظر قلب محسوب می شود.
  • نه تنها این، بلکه سرشار از استرول های گیاهی و استانول است. اثبات شده است که این ترکیبات باعث کاهش سطح کلسترول بد LDL می شوند که یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی است.
  • با این حال، اگرچه ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند اما تحقیقات دیگر نشان داده اند که ممکن است با خطر کاهش بیماری قلبی ارتباطی نداشته باشد.
  • مارگارین همچنین انتخابی محبوب برای افرادی است که می خواهند بودجه کمتری صرف کنند زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از کره یا سایر روغن های پخت و پز است.

مارگارین

آیا مارگارین در دسته وگان قرار دارد؟

مارگارین می تواند جایگزین مناسبی برای کره باشد برای کسانی که محدودیت غذایی خاصی دارند که از جمله می توان به وگان ها اشاره کرد. از آنجا که به جای شیر از روغن های گیاهی تهیه می شود، اگر به دلایل شخصی یا مشکلات بهداشتی دارای محدودیت در مصرف لبنیات هستید می توانید از آنها استفاده کنید.

خطرات احتمالی

با وجود مزایای سلامتی احتمالی مارگارین، چندین نکته جانبی مهم نیز باید در نظر گرفته شود.

باید بدانید که این ماده به شدت فرآوری شده است. مطالعات نشان می دهد که خوردن زیاد غذاهای فرآوری شده ممکن است با خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و حتی مرگ مرتبط باشد.

آیا مارگارین، پلاستیک است؟

اگرچه بسیاری این جمله را شنیده اند که “مارگارین یک مولکول متفاوت از پلاستیک است” اما این کاملاً درست نیست.

بسیاری از ترکیبات، ساختارهای مشابه و ترکیبات شیمیایی مشترک دارند اما حتی تغییرات جزئی نیز می توانند محصول نهایی را تغییر دهند. بنابراین، اگرچه قطعاً یک ماده کاملاً فرآوری شده است اما مانند پلاستیک نیست.

نکته مهم دیگر میزان اسیدهای چرب امگا 6 موجود در آن است. در حالی که ما در رژیم غذایی خود به ترکیبی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 احتیاج داریم، مصرف نسبت مناسب این چربی ها برای محافظت در برابر التهاب و بیماری بسیار مهم است.

متأسفانه بسیاری از ما اسیدهای چرب امگا 6 را بیش از حد در رژیم های غذایی خود قرار داده ایم و به اندازه کافی امگا 3 مصرف نمی کنیم.

برخی از انواع مارگارین نیز تحت فرآیندی به نام هیدروژناسیون قرار می گیرند که باعث تغییر بافت آنها می شود و به استحکام چربی کمک می کند. متأسفانه، این فرایند همچنین منجر به تشکیل اسیدهای چرب ترانس، نوعی چربی مضر می شود که می تواند در بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی، چاقی و دیابت نقش داشته باشد.

چگونه بین انتخاب مارگارین و کره تصمیم بگیریم؟

اگرچه این دو به طور مشابه در دستورهای غذایی مورد استفاده قرار می گیرند اما در تصمیم گیری بین انتخاب کره در مقابل مارگارین، چندین عامل مختلف وجود دارد.

یکی از موارد اساسی که بین کره و مارگارین تفاوت دارد، میزان اسید چرب است. کره از نظر چربی های اشباع بسیار غنی است در حالی که مارگارین سرشار از چربی های اشباع نشده است.

در حالی که چربی های اشباع نشده غالباً گزینه سالم تری بین این دو محسوب می شوند، برخی از انواع مارگارین حاوی چربی های ترانس نیز هستند که با لیستی طولانی از مشکلات سلامتی همراه هستند.

کره از بسیاری از ترکیبات مفید از جمله ویتامین K2، بوتیرات و اسید لینولئیک کونژوگه عاری است. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای عملکرد مغز، سلامت قلب و رشد جنین ضروریست.

از طرفی، بسیاری ترجیح می دهند از محصولات وگان مانند مارگارین استفاده کنند، به خصوص اگر در مصرف لبنیات یا محصولات حیوانی دچار محدودیت باشند.

اگر به جای آن کره، مارگارین را انتخاب کردید به خاطر داشته باشید که سالم ترین گونه را مصرف کنید که باید عاری از چربی های هیدروژنه باشد تا به شما در کاهش اسیدهای چرب ترانس کمک کند.

کره و مارگارین

نکات نهایی

مارگارین چیست؟ این یک چاشنی محبوب است که از روغن نباتی تهیه می شود که برای کمک به سفت تر شدن بافتش، تحت هیدروژنه شدن قرار می گیرد.

از طرف دیگر کره یک جایگزین مارگارین است که از شیر چرب شده تولید می شود و در پخت و پز استفاده می شود.

چندین تفاوت اساسی بین مارگارین در مقابل کره وجود دارد به ویژه هنگامی که از نظر مواد مغذی و اسیدهای چرب موجود در آنها در مقایسه با هم قرار می گیرند.

مارگارین سرشار از چربی های غیر اشباع شده و همچنین استرول های گیاهی و استنول ها است. همچنین مناسب برای کاهش بودجه و مناسب برای کسانیست که محدودیت های غذایی خاص دارند.

با این حال، به شدت فرآوری شده است و ممکن است حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 و چربی های ترانس باشد که می تواند برای سلامتی مضر باشند.

صرف نظر از اینکه در هنگام تصمیم گیری بین مارگارین و کره مردد هستید که کدام محصول را انتخاب کنید، مهم است که انواع کره سالم یا مارگارین را که عاری از چربی های هیدروژنه است انتخاب نمایید.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی