ازدواج دانستنی های قبل از ازدواج

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم

تقویم فارسی اندروید

همه ما روابط را شروع می کنیم زیرا باید دوست داشته باشیم و دوست داشته شویم و احساس قدردانی و امنیت کنیم اما اینها تنها نیازهای اصلی در رابطه نیستند که هر فرد در یک اتحاد عاشقانه به دنبال آن است. بنابراین، بقیه چیزهای ارزشمند چیست؟

مشکل این است که ما به ندرت می توانیم نیازهای اصلی خود را در یک رابطه فرموله کنیم زیرا هرگز به آنها فکر نکرده ایم. در نتیجه، ما شروع به ملاقات با یک فرد جدید می کنیم به این امید که او احساس خوبی در ما ایجاد کند اما هرگز اتفاق نمی افتد.

برای جلوگیری از ناامیدی عاشقانه دیگر، باید نیازهای رابطه خود را شناسایی کنید. وقتی ساختار روشنی از نیازهای خود داشته باشید، به جای اتلاف وقت برای روابط به بن بست رسیده، جذب شرکای مناسب برایتان بسیار آسان تر خواهد بود.

بنابراین، چگونه بفهمیم چه چیزی برای شما مناسب است؟ بخوانید تا متوجه شوید.

نیازهای اصلی در رابطه

نیازهای اصلی در یک رابطه چیست؟

نیازهای انسان را می توان به چند نوع جسمی، مالی، عاطفی و غیره دسته بندی کرد اما اکثر نیازهای اصلی رابطه روانی هستند.

نیازهای اساسی شامل موارد زیر است:

  • محبت (حرکات عاشقانه، کلمات عاشقانه و سکس)
  • احترام (نظر شما برای طرف مقابل مهم است)
  • قدردانی (دریافت سپاس و ستایش)
  • امنیت (امنیت جسمی و روحی)
  • وفاداری (شریک های زندگی به یکدیگر وفادار هستند)
  • اعتماد (شفافیت در تمام جنبه های زندگی)

شما همچنین می توانید سلسله مراتبی از آن مفاهیم داشته باشید و تصمیم بگیرید که کدام یک از مفاهیم اساسی هستند و کدام یک کم و بیش انعطاف پذیر هستند.

به عنوان مثال، اعتماد و وفاداری اولویت های اصلی شما هستند و می خواهید شریک زندگی تان از آنها پیروی کند. بنابراین، اگر کسی به شما دروغ بگوید یا خیانت کند، این یک مورد برهم زننده رابطه است.

در عین حال، شما عادت دارید در مورد احساسات خود صحبت کنید اما اهمیتی نمی‌ دهید که شریک زندگی‌ تان چیز زیادی با شما در میان نمی‌ گذارد، زیرا او محتاط یا خجالتی است.

اساساً هر فرد باید نیازهای خود را برای خود تعیین کند و به دنبال شریکی باشد که ارزش های مشابهی داشته باشد.

آیا نیازهای اساسی رابطه از فردی به فرد دیگر متفاوت است؟

همه ما برای ایجاد یک رابطه پایدار به چیزهای مشابهی مانند عشق، اشتیاق، حمایت و غیره اهمیت می دهیم اما آیا به همان میزان از آنها قدردانی می کنیم؟

بدیهی است که پاسخ “نه” است زیرا افراد مختلف سلسله مراتب نیازهای خود را دارند. این بدان معناست که یک نیاز خاص، مانند تربیت فرزندان، می تواند به اندازه آرامش عاطفی زوجین برای یک فرد مهم نباشد، بلکه برای دیگری اولویت داشته باشد.

به چه چیزی بستگی دارد؟ مطالعات نشان می دهد که توزیع ارزش ها در درجه اول به سن بستگی دارد اما عوامل دیگری مانند سنت های خانوادگی، فرهنگ، تحصیلات، دایره اجتماعی و ویژگی های شخصی وجود دارد.

اگرچه نیازهای اصلی مانند حمایت و شفقت در سیستم اعتقادی هر فرد در رابطه با روابط سالم وجود دارد، اهمیت آنها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

زندگی زناشویی

چگونه نیازهای رابطه خود را تعیین کنیم؟

زمانی که نیازهای اصلی خود را بشناسید، می توانید با مقایسه آگاهانه یا ناخودآگاه نیازهای خود و توانایی فرد مقابل در برآورده ساختن آنها، افرادی را که می خواهید با آنها تعامل داشته باشید، تعیین کنید.

بدون یک سیستم ارزشی مشخص، می توانید خود را در یک رابطه گم کنید و کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت نمی برید.

اما نترسید. تکنیک های زیر به شما کمک می کند تا در مسیر درست تعیین نیازهای اصلی خود قرار بگیرید.

1. زبان عشق خود را شناسایی کنید

زبان های عشق مفهومی هستند که برای اولین بار در دهه 1990 توسط گری چپمن، دکترا توصیف شد. اساساً اینگونه است که ما در روابط خود محبت را دریافت و ابراز می کنیم.

اگر بتوانید زبان عشق خود را شناسایی کنید، می توانید نیازهای اساسی خود را در یک رابطه بهتر درک کنید.

پنج زبان برای عشق وجود دارد:

  • لمس فیزیکی
  • کلمات تاییدی
  • زمان کافی
  • دریافت هدایا
  • اعمال خدمات

برای اینکه بفهمید کدام یک از آنها زبان مورد علاقه شماست، از میان گزینه های زیر یکی از مهم ترین چیزها را در یک رابطه انتخاب کنید. هر گزینه با لیست قبلی زبان های عشق مطابقت دارد.

آنچه برای شما مهم است:

  • قدم زدن در خیابان با گرفتن دست، در آغوش گرفتن، بغل کردن و بوسیدن
  • وقتی شریک زندگی تان با کلمات عاشقانه یا تعریف و تمجید از شما می گوید.
  • بیشتر عصرها و آخر هفته ها را با هم می گذرانید.
  • زمانی که فرد مورد علاقه شما اغلب شما را با هدایایی غافلگیر می کند.
  • مراقبت و حمایت واقعی، مانند کمک در انجام کارهای خانه یا صبحانه در رختخواب

هر زبان عشق را می توان به نیازهای اصلی ترجمه کرد: لمس فیزیکی، صمیمیت فیزیکی و رابطه جنسی است. کلمات تاییدی معادل حمایت عاطفی است. دریافت هدیه به معنای توجه است. اعمال خدمات از طریق کمک و پشتیبانی انجام می شود و زمان با کیفیت به معنای دلبستگی است.

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم

1 اقدام عملی:

  • تعیین کنید کدام زبان عشق به قلب شما نزدیک تر است

2. تصمیم بگیرید که در حال حاضر چه چیزی شما را خوشحال یا عصبانی می کند

می‌توانید از یک تمرین ساده برای تشخیص اینکه چه چیزی را در یک رابطه دوست دارید یا نمی‌توانید تحمل کنید، استفاده کنید. بنابراین، بیایید با شناسایی چیزهایی که از آنها لذت می برید شروع کنیم.

حداقل 10 تا 15 بار روی یک تکه کاغذ بنویسید: «من دوست دارم وقتی …». سپس، یک پایان مناسب بیاورید. می توانید از روابط فعلی یا گذشته به عنوان مثال استفاده کنید. مطالبی که نوشتید نیاز شماست.

اگر نمی توانید به وضوح مشخص کنید چه چیزی برای شما در یک رابطه مهم است، یک رویکرد معکوس را امتحان کنید. این به معنای اشاره به ویژگی ها یا اعمالی است که شما آنها را غیرقابل قبول می دانید و دوباره، یک تکه کاغذ بردارید و چندین بار بنویسید «من نمی توانم تحمل کنم…» و هر جمله را کامل کنید.

به عنوان مثال، فرض کنید شما نوشته اید، “از اینکه شریک زندگی من ظرف های کثیف را در سینک می گذارد متنفرم.” این بدان معناست که شما از آراستگی به عنوان یک ویژگی در عزیزان خود قدردانی می کنید و می خواهید تمیز کردن را به عنوان یک کار پاداش دهنده درک کنند.

کل فهرست را مرور کنید و وقتی چیز دیگری را به خاطر می آورید، عبارات دیگری مانند آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید هر تعداد مورد که می خواهید بنویسید. بعداً یاد خواهید گرفت که بین ارزش‌ های بنیادی و ارزش‌ های مطلوب اما غیر ضروری تفاوت قائل شوید.

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم
2 اقدام عملی

  • بنویسید: «دوست دارم وقتی…:» یا «عالی است وقتی…»
  • بنویسید «نمی‌توانم تحمل کنم…» یا «از آن متنفرم وقتی…»

3. اولویت های خود را تعیین کنید

اکنون، وقتی فهرستی از نیازها دارید، وقت آن است که تصمیم بگیرید کدام یک از نیازها مهم هستند. اشکالی ندارد که استانداردهای زیادی داشته باشید و برای کمال تلاش کنید اما متأسفانه، شما به احتمال زیاد فردی را پیدا نخواهید کرد که همه شرایط را برآورده کند.

روش زیر باید به کاهش نیازهای شما به پنج تا هفت مورد حیاتی کمک کند. در حال حاضر، شما تقریباً 15 مورد از آنها را در فهرست فصل قبل دارید. بنابراین، نیازهای خود را روی کاغذهای کوچک بنویسید و آنها را روی میز یا سطح دیگری در مقابل خود قرار دهید.

حالا تصور کنید در حال عبور از یک رودخانه هستید اما برای ورود به پل، باید یک مورد را پشت سر بگذارید. قرار است چه شود؟ همین تمرین را تکرار کنید تا زمانی که پنج تا هفت چیز داشته باشید که بدون آنها نمی توانید یک رابطه عاشقانه را تصور کنید. البته بسته به شخصیت شما این تعداد می تواند بیشتر باشد.

آخرین مرحله این است که نیازهای متمرکز خود را بر اساس اهمیت آنها سفارش دهید. این یک راه موثر برای تعیین اینکه در وهله اول به دنبال چه مواردی در یک رابطه خواهید بود و در صورت عدم وجود آنها از کنار آنها عبور خواهید کرد.

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم
1 اقدام عملی

  • تصمیم بگیرید که کدام اقلام ضروری برای نیازهای شما هستند.

4. نیازهای خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید

مکالمه روشی موثر برای بررسی سازگاری زوجین و دیدن این است که آیا آنها به موضوعات مشابه نگاه می کنند یا خیر. علاوه بر این، به مقایسه ارزش ها و مرزهای شما و تعیین اینکه آیا آنها را به اشتراک می گذارید کمک می کند.

چه زمانی باید شروع به ذکر نیازهای اصلی خود کنید؟ مواردی مانند بچه دار شدن و خرج کردن پول برای بحث در اولین قرار کمی سخت است. سایر موارد، مانند ترجیحات تعطیلات خوب است و در هر زمان می توان در مورد آنها صحبت کرد.

به طور کلی، شما باید منتظر قرار ملاقات چهارم یا پنجم باشید. در عین حال، قبل از بحث در مورد موضوعات جدی، از ارتباط شیمی و عاطفی اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، اتلاف وقت برای تطبیق ارزش ها فایده ای ندارد.

به طور طبیعی، شریک زندگی شما با چند چیز یا اولویت خود مخالف است. بسیاری از تفاوت ها با شانس کمتری برای موفقیت این رابطه در دراز مدت برابر است.

اما قبل از اینکه تصمیم به جدایی بگیرید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا شریک زندگی شما در طول زمان می تواند با باورهای شما سازگار شود؟
  • اگر آنها نمی توانند، آیا می توانید قوانین خود را تغییر دهید؟
  • آیا این نیاز خاصی که شما با آن مخالف هستید بیشتر از رابطه فعلی مهم است؟

اگر پاسخ اول و دوم «بله» است، عجله نکنید که آن را رها کنید. هنوز امیدی برای یافتن نقاط مشترک وجود دارد.

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم
1 اقدام عملی

  • اکنون برای این بحث با شریک زندگی خود برنامه ریزی کنید!

5. رابطه فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید

اگر در حال حاضر قرار ملاقات دارید، می توانید رابطه عاشقانه موجود را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید چه چیزی برای شما مهم است.

سوالات زیر را از خود بپرسید و پاسخ ها را بنویسید:

چگونه نیازهای اصلی خود را در یک رابطه شناسایی کنیم
5 اقدام عملی

  • در مورد اعمال شریک زندگی خود چه چیزی را دوست دارید؟ به عنوان مثال، آنها به نظر شما احترام می گذارند یا در صورت نیاز به شما فضا می دهند.
  • چه چیزی در رابطه شما کم است؟ شاید شما اغلب احساس تنهایی می کنید یا شریک زندگی تان توجه کافی به شما ندارد.
  • آخرین باری که در یک رابطه به فکر فرو رفتید چه زمانی بود؟ چه اتفاقی داشت می افتاد؟ به عنوان مثال، فرد مورد علاقه شما از رفتن به یک فضا با دوستان خود برای گذراندن وقت با شما خودداری کرد.
  • چه چیزی اخیراً شما را نگران یا عصبی کرده است؟ شاید شما احساس می کنید که شریک زندگی شما صادق نبوده است یا متوجه علائمی نشده است که شما را به این فکر می اندازد که ممکن است خیانت کند. یعنی برای صداقت و شفافیت ارزش قائل هستید.
  • نقش شما در این رابطه چیست؟ به عنوان مثال، زمانی که یک شریک رهبری می کند و دیگری از آن پیروی می کند، ممکن است از مدل سنتی طرفداری کنید. یا شاید ترجیح می دهید تصمیمات و تعهدات را تقسیم کنید.

پاسخ به این سوالات نظر واقعی شما را در مورد اجزای یک رابطه ایده آل نشان می دهد.

نیازهای اصلی در رابطه

آیا نیازهای اصلی با گذشت زمان می تواند تغییر کند؟

نیازها و ارزش های اساسی علیرغم ماهیت جهانی آنها در طول زمان تغییر می کنند. این می تواند به تدریج با افزایش سن یا به طور خود به خود اتفاق بیفتد اگر فرد با رویدادهای مهم زندگی روبرو شود. رسانه های اجتماعی و تبلیغات نیز تأثیر زیادی دارند، به ویژه در سنین جوانی و میانسالی.

یکی از پیامدهای جالب تغییر حداقل یک مقدار این است که بقیه نیز شروع به تغییر می کنند تا متناسب با آن باشد. این در یک روز اتفاق نمی افتد و معمولاً یک یا دو سال طول می کشد. این بدان معناست که در ده سال یا بیشتر با سیستم ارزشی کمی متفاوت، فرد دیگری خواهید بود.

بنابراین، مراقب آن باشید و هر از گاهی نیازهای خود را بررسی کنید.

حرف آخر

ایجاد یک رابطه شاد با همدردی متقابل آغاز می شود و اگر زوجین نیازهای اصلی را داشته باشند ادامه می یابد و تقویت می شود. به همین دلیل شناسایی زود هنگام آنها بسیار مهم است. این کمک خواهد کرد تا شرکای نامناسب را از بین ببریم و روی یافتن فرد مناسب تمرکز کنیم.

منبع:

lifehack

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی