انرژی مثبت سبك زندگي

چگونه دعوا و درگیری را با شوخ طبعی مدیریت کنیم؟

تقویم فارسی اندروید

خنده ابزاری قدرتمند برای نزدیک شدن مردم به یکدیگر، مدیریت درگیری ها و کاهش تنش است. در اینجا نحوه استفاده از شوخ طبعی و بازی برای حل اختلافات و تقویت روابط شما آمده است.

شوخ طبعی

نقش شوخ طبعی و خنده در روابط

همه ما شنیده ایم که خنده بهترین دارو است و این درست است. خنده استرس را از بین می برد، روحیه را تقویت می کند و باعث مقاومت بهتر شما می شود اما برای روابط شما نیز مفید است.

در روابط جدید، شوخ طبعی می تواند نه تنها برای جذب طرف مقابل، بلکه همچنین برای غلبه بر هر چیز ناجور ناشی از روند شناختن یکدیگر، یک ابزار موثر باشد. در روابط برقرار شده، شوخ طبعی می تواند همه چیز را هیجان انگیز، تازه و پر جنب و جوش نگه دارد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا درگیری های گذشته، اختلاف نظرها و درگیری های ریز که می تواند با گذشت زمان تشدید شده و حتی قوی ترین پیوندها را از بین ببرد، آرام کنید.

تقسیم لذت شوخ طبعی احساس صمیمیت و ارتباط بین دو شخص را ایجاد می کند. ویژگی هایی که روابط مستحکم و موفقی را تعریف می کنند. وقتی با یکدیگر می خندید، پیوند مثبتی بین خود ایجاد می کنید. این پیوند به عنوان یک مانع قوی در برابر استرس، اختلاف نظر، ناامیدی و قسمت های بد در یک رابطه عمل می کند و خنده واقعاً مسری است – فقط شنیدن اینکه یک نفر می خندد باعث می شود لبخند بزنید و با آن سرگرم شوید.

اگر به دنبال بهبود روابط خود با یک شریک عاشقانه، دوستان، خانواده یا همکاران باشید، شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند. با استفاده از این نکات می توانید یاد بگیرید که از شوخ طبعی برای برطرف کردن اختلافات، پایین آوردن سطح استرس در همه و برقراری ارتباط با یکدیگر برای تقویت و تعمیق روابط استفاده کنید.

فواید استفاده از شوخ طبعی در روابط شما

شوخ طبعی می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

پیوند محکم تری با افراد دیگر برقرار کنید. سلامتی و خوشبختی شما تا حدود زیادی به کیفیت روابط شما بستگی دارد و خنده افراد را به هم پیوند می دهد.

اختلافات را حل کنید. استفاده از شوخ طبعی ملایم اغلب به شما کمک می کند تا حتی حساس ترین مسائل مانند رابطه جنسی یا همسران را نیز برطرف کنید.

کاهش تنش. یک شوخی به موقع می تواند شرایط متشنج را کاهش دهد و به شما در حل اختلافات کمک کند.

بر مشکلات غلبه کنید. شوخ طبعی رمز مقاومت است. این به شما کمک می کند تا سختی ها و ناامیدی ها را تحمل کنید و از سختی ها و ضررها بازگردید.

همه چیز را در منظر منطقی قرار دهید. بیشتر شرایط از نگاه بازیگوش و شوخ طبعانه، تلخ نیست. شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند مشکلاتی را که معمولاً طاقت فرسا به نظر می رسند و به یک رابطه آسیب می رسانند، دوباره تنظیم کنید.

خلاق تر باشید. شوخ طبعی و بازیگوشی می تواند شما را رها کند، به تفکر شما انرژی ببخشد و به شما الهام بخشد.

بهبود روابط

استفاده از شوخ طبعی برای مدیریت و خنثی کردن تعارض

درگیری بخشی اجتناب ناپذیر در همه روابط است. این ممکن است به شکل اختلاف عمده ای بین شما یا چیزی ساده و غیر وخیم باشد که با گذشت زمان ایجاد شده است. در هر صورت، نحوه مدیریت تعارض اغلب می تواند موفقیت رابطه شما را تعیین کند.

وقتی درگیری و اختلاف نظر شرایط آزار دهنده ای در رابطه شما ایجاد می کند، شوخ طبعی و بازیگوشی می تواند به کاهش تنش و بازیابی حس ارتباط کمک کند. با کمال احترام، کمی شوخ طبعی می تواند به سرعت درگیری و تنش را به فرصتی برای تفریح ​​و صمیمیت مشترک تبدیل کند. به شما این امکان را می دهد بدون اینکه دفاع شخصی مقابل را بالا ببرید یا احساسات او را جریحه دار کنید، حرف خود را مطرح کنید. مثلا:

  • الکس بازنشسته است اما او همچنان برای تمیز کردن ناودان ها از پشت بام بالا می رود. همسرش آنجی بارها به او گفته است که هنگام استفاده از نردبان او را می ترساند. امروز، به جای شکایت های معمول خود، او فریاد می زند: “این شوهرهایی مانند شما هستند که زنان را به فردی نق نقو تبدیل می کنند.” الکس می خندد و با احتیاط از پشت بام پایین می آید.

شوخ طبعی یک امر معجزه آسا برای درگیری ها نیست اما می تواند ابزاری مهم برای کمک به شما در غلبه بر نقاط ناخوشایند باشد که هر از گاهی به هر رابطه ضربه می زند. شوخ طبعی – بدون کنایه یا تمسخر آزار دهنده – با کمک به شما تعارض را خنثی می کند:

قطع مبارزه قدرت، فوراً تنش را کاهش داده و به شما امکان می دهد دوباره به ماجرا وصل شوید و دیدگاه خود را بیان کنید.

خودانگیخته تر باشید. خنده و بازی مشترک به شما کمک می کند تا از روش های سختگیرانه تفکر و رفتار رهایی یابید، به شما این امکان را می دهد که مسئله را به روشی جدید ببینید و یک راه حل خلاقانه پیدا کنید.

کمتر واکنش دفاعی داشته باشید. در هنگام شوخی، همه چیز را می شنویم به راحتی می توانیم یادگیری چیزهایی را در مورد خودمان تحمل کنیم که در غیر این صورت ممکن است ناخوشایند یا حتی دردناک باشند.

محدودیت را کنار می گذارد. خنده ما را رها می کند، ما را برای بیان آنچه واقعاً احساس می کنیم آزاد می کند و اجازه می دهد احساسات عمیق و واقعی ما به سطح بالا بروند.

مدیریت تعارض با نکته طنز 1: اطمینان حاصل کنید که هر دو در حال شوخی هستید

مانند هر ابزاری، از شوخ طبعی می توان به روش های منفی و همچنین مثبت استفاده کرد. به عنوان مثال اظهارات آزاردهنده و سپس انتقاد از شخص مقابل به دلیل اینکه نمی تواند شوخی کند، مشکلات بیشتری ایجاد می کند و در نهایت به یک رابطه آسیب می رساند.

شوخ طبعی فقط زمانی می تواند به شما کمک کند که بر درگیری غلبه کنید وقتی که هر دو طرف درگیر شوخی باشند. مهم است که نسبت به شخص مقابل حساس باشید. اگر شریک زندگی، همکار، عضو خانواده یا دوست شما به احتمال زیاد از این شوخی خوشش نمی آید، این حرف را نزنید یا آن را انجام ندهید، حتی اگر “همه در لذت خوب باشد”. وقتی شوخی به جای متقابل یک طرفه باشد، اعتماد و حسن نیت را از بین می برد و می تواند به رابطه آسیب برساند.

به مثال زیر توجه کنید:

  • پاهای میشل همیشه هنگام خوابیدن سرد است اما او فکر می کند یک راه حل ساده دارد. او پاهای یخی خود را با قرار دادن روی بدن گرم شوهرش کوین گرم می کند. کوین از این کار متنفر است و بارها به میشل گفته است که از استفاده به عنوان گرم کننده پا قدردانی نمی کند اما او فقط به شکایت های او می خندد. به تازگی، کوین به خوابیدن در لبه دور تخت روی آورده است، راه حلی که آنها را به عنوان یک زن و شوهر دچار فاصله می کند.

شوخ طبعی باید برای همه افراد درگیر به همان اندازه سرگرم کننده و لذت بخش باشد. اگر دیگران فکر نمی کنند شوخی یا طعنه زدن شما خنده دار است فوراً متوقف شوید. قبل از اینکه شروع به بازی کنید، لحظه ای به انگیزه های خود و همچنین وضعیت روحی و روانی شخص مقابل توجه کنید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

  1. آیا احساس آرامش، شفافیت و ارتباط با شخص مقابل دارید؟
  2. آیا قصد واقعی شما برای برقراری ارتباط با احساسات مثبت است یا اینکه مشغول کندوکاو هستید، ابراز خشم می کنید یا به شخص مقابل می خندید؟
  3. آیا مطمئن هستید که این شوخی قابل فهم خواهد بود؟
  4. آیا پیام های غیرکلامی با لحن احساسی ارسال می کنید؟ آیا شما سیگنال های مثبت، گرم یا لحنی منفی یا خصمانه می دهید؟
  5. آیا به سیگنال های غیرکلامی شخص مقابل حساس هستید؟ آیا آنها شوخ طبعی شما را پذیرا هستند یا از آنها آزرده می شوند؟
  6. آیا اگر شخص مقابل به شوخی پاسخ منفی بدهد آیا می خواهید عقب نشینی کنید؟
  7. اگر چیزی بگویید یا کاری انجام دهید که موجب رنجش او شود آیا آسان است که بلافاصله عذرخواهی کنید؟

نکته 2: برای پوشاندن احساسات دیگر از شوخ طبعی استفاده نکنید

شوخ طبعی به شما کمک می کند تا در برابر چالش های زندگی مقاوم باشید اما مواردی وجود دارد که شوخ طبعی سالم نیست و این زمانی است که به عنوان پوششی برای جلوگیری از کنار آمدن با احساسات دردناک استفاده می شود. خنده می تواند پوششی برای احساس آسیب، ترس، عصبانیت و ناامیدی باشد که شما نمی خواهید آن را احساس کنید یا نمی دانید چگونه آن را ابراز کنید.

شما می توانید در مورد حقیقت خنده دار برخورد کنید اما پوشاندن حقیقت خنده دار نیست. وقتی از شوخ طبعی و بازیگوشی به عنوان پوششی برای احساسات دیگر استفاده می کنید، در روابط خود سردرگمی و بی اعتمادی ایجاد می کنید. موارد زیر نمونه هایی از شوخ طبعی بی جا است:

  • مایک یک شوخی کننده ثابت است. به نظر می رسد هیچ وقت هیچ چیز او را رنج نمی دهد و او هرگز چیزی را جدی نمی گیرد. چه اتفاقی برای او یا هر کس دیگری بیفتد، او یک شوخی از این موقعیت می سازد. در حقیقت، مایک از صمیمیت و تعهد در روابط خود وحشت دارد و از شوخ طبعی برای جلوگیری از احساسات ناراحت کننده و نگه داشتن دیگران در دراز مدت استفاده می کند.
  • شارون غالباً نسبت به نامزدش جان حسود است اما او هرگز یاد نگرفته است که علناً ​​در مورد ناامنی ها و ترس های خود بحث کند. در عوض، او برای بیان احساسات خود از طنز استفاده می کند. با این حال شوخی های او معمولاً لبه گزنده و تقریباً خصمانه ای دارد و جان آنها را اصلاً خنده دار نمی داند. به جای خندیدن، او اغلب با سردی آرام یا عقب نشینی پاسخ می دهد.

برای سرنخ هایی درباره اینکه آیا شوخ طبعی برای پنهان نگه داشتن احساسات دیگر استفاده می شود، از خود بپرسید:

  1. آیا این شوخی به هزینه شخص یا گروه دیگری است؟ آیا به جای ایجاد اتحاد، آن را خراب می کند؟
  2. آیا واقعاً می خواهید یک خنده متقابل را به اشتراک بگذارید یا آیا برنامه دیگری (انتقاد کردن، قرار دادن شخص مقابل به جای او، اثبات درست بودن و غیره) دارید؟
  3. آیا معمولاً برای کوچک کردن خود از شوخ طبعی استفاده می کنید؟ سرگرم کردن با خوشرویی خودتان هیچ مشکلی ندارد اما شوخی های مکرر خود-تحقیرآمیز ممکن است مکانیسم دفاعی برای کمبود عزت نفس و ناامنی باشد.
  4. آیا شوخ طبعی پیش فرض شماست، حتی در شرایط جدی که خواستار حساسیت و بلوغ هستند؟ آیا بیش از یک نفر به شما گفته است که جوک های شما نامناسب یا به موقع نیستند؟
  5. آیا افراد دیگر شما را جدی می گیرند؟ یا آیا آنها شما را به عنوان یک دلقک می بینند، شاید برای خنده خوب باشد اما کسی نیست که در مواقع سخت به شما تکیه کند؟

شوخی و خنده

نکته 3: شوخ طبعی هوشمندانه تری ایجاد کنید

بعضی از افراد استفاده از شوخ طبعی به خصوص در شرایط پرتنش را آسان تر از دیگران انجام می پذیرند. اگر تلاش شما به خوبی پیش نرود، نکات زیر ممکن است کمک کند:

نشانه های غیرکلامی را کنترل کنید. اگر کسی از تلاش شما برای شوخ طبعی لذت نمی برد، می توانید از زبان بدن او دریابید. آیا لبخند آنها مصنوعی یا اجباری به نظر می رسد؟ آیا آنها بر روی شما خم می شوند یا به سمت شما متمایل می شوند و شما را به ادامه کار ترغیب می کنند؟

از شوخ طبعی بد با تخریب روحیه بپرهیزید. این ممکن است برای برخی از بازیگران طنز روی صحنه کارساز باشد اما از تن به تن آن دوری نکنید، نه تنها اوضاع درست نمی شود بلکه ممکن است به رابطه شما آسیب برساند. گفتن حرفی آزار دهنده یا توهین آمیز، حتی اگر در چارچوب یک شوخی باشد، ممکن است طرف مقابل را با شما بیگانه کند و پیوند بین شما را ضعیف کند.

جوک های درونی ایجاد کنید. شوخی درونی چیزی است که فقط شما دو نفر می فهمید. این غالباً می تواند به یک کلمه یا عبارت کوتاه خلاصه شود که برای هر دو یک واقعه خنده دار یا یک داستان سرگرم کننده را یادآوری کند و معمولاً ایجاد لبخند یا خندیدن از طرف مقابل را تضمین می کند. وقتی دو نفر تنها “در” شوخی هستند، می تواند صمیمیت ایجاد کند و شما را به هم نزدیک کند.

بی خطر است که با شوخی با خود شروع کنید

اگر با ساختن سخنان خنده دار یا شوخی ها راحت نیستید یا اینکه نمی دانید در هر شرایطی چه چیزی مناسب است، با شوخی با خود شروع کنید. همه ما افرادی را دوست داریم که خود را خیلی جدی نمی گیرند و می توانند به آرامی از شکست خود بگویند و لذت ببرند. از این گذشته، همه ما نقص داریم و همه اشتباه می کنیم. بنابراین، اگر روزی موهایتان بد است یا قهوه را روی خود ریخته اید، با آن شوخی کنید. حتی اگر جوک جالبی از آب درنیاید یا اشتباه از آب در بیاید، تنها شخصی که خطر آزار از شما را دارد خودتان هستید.

هنگامی که راحت با خودتان شوخی می کنید، می توانید دامنه خود را گسترش دهید و انواع دیگر طنز را نیز در آن بگنجانید.

نکته 4: به سمت بازیگوش خود ضربه بزنید

آیا به سختی می توانید شوخی کنید یا راحت هستید؟ شاید فکر کنید که خنده دار نیستید یا نگران این باشید که دیگران از شما خوششان نیاید.

ترس از طرد شدن یا تمسخر هنگام اقدام به شوخ طبعی ترس قابل درکی است اما مهم است که به این نکته مهم اشاره کنیم که برای استفاده از شوخ طبعی برای مدیریت درگیری نیازی به کمدین بودن نیست. هدف این نیست که فرد دیگری را تحت تأثیر قرار دهید یا سرگرم کنید، بلکه صرفاً کاهش روحیه بد و کاهش تنش هدف است. بنابراین نترسید که بی احترامی کنید و مثل یک بچه احمقانه رفتار کنید. این می تواند گارد دفاعی شخص مقابل را پایین بیاورد و هر دو در یک حالت ذهنی مثبت تر قرار گیرید که منجر به هموار سازی اختلافات شود.

روی شوخ طبع ذاتی خود را پس بگیرید

هرگز برای توسعه و در آغوش کشیدن روی بازیگوش و باحال خود خیلی دیر نیست. اگر با رها کردن راحت نیستید، فقط به یاد داشته باشید که در کودکی، به طور طبیعی بازیگوش بودید. شما نگران واکنش دیگران نبودید. می توانید این کیفیت را دوباره بیاموزید.

با شناسایی چیزهایی که در آن سرگرم می شوید یا از بازی با آن لذت می برید، شروع کنید. به عنوان مثال، ممکن است دوست داشته باشید:

  • جوک بگویید یا گوش دهید.
  • فیلم های خنده دار یا نمایش های تلویزیونی تماشا کنید.
  • هنگامی که تنها هستید، با موسیقی برقصید.
  • زیر دوش بازی کنید.
  • خیال پردازی
  • صفحات یا کمیک استریپ های خنده دار را بخوانید.

بعد از اینکه بازیگوشی هایی را که قبلاً از آن لذت می برید شناختید، می توانید آنها را در روابط خود بگنجانید. نکته مهم این است که فعالیت های لذت بخشی پیدا کنید که باعث رها شدن شما شده و به شما کمک می کند تا با سایر افراد از طبیعت بازیگوشانه خود استقبال کنید. هرچه بیشتر شوخی کنید، بازی کنید و بخندید راحت تر می شود.

با “متخصصان” تمرین کنید

با حیوانات بازی کنید. توله سگها، بچه گربه ها و سایر حیوانات – اعم از پیر و جوان – همبازی های مشتاقی هستند و همیشه آماده بازی های تفریحی هستند. داوطلب مراقبت از حیوانات خانگی در یک پناهگاه یا گروه نجات شوید، برای بازی با یک حیوان در محله خود متوقف شوید یا برای خود حیوان خانگی در نظر بگیرید.

با نوزادان و کودکان خردسال بازی کنید. مقامات واقعی در بازی انسان ها کودکان، به ویژه کودکان خردسال هستند. بازی با کودکانی که شما را می شناسند و به شما اعتماد دارند راهی عالی برای برقراری ارتباط با روی بازیگوش تان است.

تعامل بازیگوشانه با کارمندان بخش خدمات مشتری. اکثر افراد در صنعت خدمات اجتماعی هستند و متوجه خواهید شد که بسیار از حرف های بازیگوشانه استقبال می کنند. شوخ طبعی خود را با یک صندوقدار، پرسنل پذیرش، پیشخدمت، میزبان یا فروشنده به صورت دوستانه امتحان کنید.

از آنجایی که شوخ طبعی و بازی به بخشی جداگانه از زندگی شما تبدیل می شود، شما شروع به یافتن فرصت های روزمره برای استفاده از مهارت های جدید خود برای کمک به حفظ روابط و مدیریت تعارضات می کنید.

منبع:

helpguide

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی