روانشناسي و سلامت روان سلامت

چگونه بخشش و رها کردن کینه برای سلامتی شما مفید است

تقویم فارسی اندروید

نویسنده ای به نام لوئیس بی اسمدز یک بار گفت: “بخشش و فراموش کردن کینه یعنی آزاد کردن یک زندانی و کشف اینکه آن زندانی شما بودید.” خوب، همانطور که می‌ بینید، لایه‌ هایی از حقیقت در این دیدگاه وجود دارد، زیرا علوم زیادی برای حمایت از این موضوع وجود دارد که انواع مزایای فیزیکی، ذهنی و حتی رابطه‌ ای در مورد کسی که ممکن است شما را آزرده یا آزار داده ببخشید، وجود دارد.

بخشش

اما ابتدا چند نکته در مورد خود عمل بخشش باید گفت. در حالی که ممکن است در ابتدا به نظر برسد کینه یا کینه توزی نسبت به شخصی باعث تنبیه او به خاطر کاری می شود که با شما انجام داده است، کلینیک مایو به اشتراک می‌گذارد که ماندن در این طرز فکر می‌ تواند باعث شود که خشم و تلخی شما را به گونه‌ ای درگیر کند که باعث افسردگی شود. شما در گذشته گیر کرده اید (به جای تمرکز بر زمان حال) و همچنین می تواند بر کیفیت روابط شما با افراد دیگر تأثیر بگذارد – افرادی که هیچ درد یا آسیبی برای شما ایجاد نکرده اند.

بنابراین، اگر سعی کرده اید ببخشید اما به نظر می رسد عصبانیتی که دارید از بین نمی رود، چه باید انجام دهید؟ برخی از نکاتی که ممکن است بخواهید امتحان کنید عبارتند از: ریشه یابی آنچه شما را آزرده خاطر کرده است، تلاش برای وارد شدن به یک طرز فکر همدلی (پردازش کمی از آنچه ممکن است باعث شده “طرف مقابل” به روشی که انجام داده است عمل کند و دیدن اینکه چگونه گذراندن این تجربه در نهایت ممکن است در برخی سطوح برای شما مفید باشد.

و چگونه در دنیا کسی که به شما صدمه می زند واقعاً می تواند به شما کمک کند؟ درس هایی وجود دارد که می توان از این موقعیت آموخت. می توانید نحوه تعیین مرزها را برای جلوگیری از تجربه مشابه در آینده بیابید و همانطور که می‌ بینید، می‌ تواند کیفیت زندگی شما را به شیوه‌ هایی که پیش‌ بینی نمی‌ کردید بهبود بخشد.

بنابراین، بیایید به این موضوع بپردازیم که چگونه بخشش می تواند از نظر کلی سودمند باشد. برخی از راه ها ممکن است شما را شگفت زده کنند.

بخشش می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند

احتمالاً بهترین راه برای توصیف سیستم ایمنی بدن شما این است که بخشی از بدن شما به محافظت از شما در برابر ویروس‌ ها، باکتری‌ ها یا قارچ‌ هایی که می‌ توانند منجر به نوعی بیماری شوند کمک می‌ کند. از آنجایی که هیچ کس از بیمار بودن لذت نمی برد، مهم است که تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت و قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید.

از نظر فیزیکی، می توانید این کار را با عدم سیگار کشیدن، ورزش منظم، خوردن غذاهای سالم، شش تا هشت ساعت استراحت و کنترل وزن انجام دهید. با این حال، کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که دیگران را ببخشید.

درست است. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد وقتی کسی را به خاطر توهین به خود عفو می کنید، می تواند سطح استرس را کاهش دهد که گاهی اوقات می تواند ایمنی شما را تضعیف کند، اگر مراقب نباشید. در واقع، تحقیقاتی نیز وجود دارد که بیان می‌ کند که بخشش می‌تواند سیستم ایمنی افراد مبتلا به HIV را تقویت کند و هر چیزی که می تواند به شما در جلوگیری از بیماری کمک کند قطعاً چیزی است که ارزش امتحان کردن را دارد، درست است؟

بخشش سیستم عصبی شما را آرام می کند

شاید هرگز فکر نمی کردید که بخشش با سیستم عصبی شما ارتباطی داشته باشد اما این کار را می کند. بر اساس مقاله ای که در وب سایت Everyday Health منتشر شده است، “سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک با هم کار می کنند، به طوری که بدن شما می تواند مواردی مانند فشار خون و ضربان قلب را تنظیم کند و در شرایط استرس زا و غیر استرس زا همانطور که باید عمل کند.”

به عبارت دیگر، وقتی کینه دارید، نه تنها این توانایی را دارد که فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد، بلکه می‌تواند از احساس آرامش و آسایش نیز جلوگیری کند. مشکل این است که وقتی فشار و ضربان قلب شما بالا می رود، می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، آنوریسم یا حتی زوال عقل (به گفته کلینیک مایو) شود.

همانطور که بیشتر و بیشتر می بینید، عدم بخشش می تواند به روش هایی که احتمالاً قبلاً هرگز در نظر نگرفته اید آسیب واقعی بر سلامت شما وارد کند – راه هایی که به طور بالقوه کاملاً جدی هستند.

رها کردن کینه می تواند عزت نفس را تقویت کند

عزت نفس شما به این بستگی دارد که چگونه خودتان را می بینید و برای خود ارزش قائل هستید. هنگامی که شما سطح سالمی از عزت نفس دارید، اعتماد به نفس دارید، حس هویت خوبی دارید و به طور کلی در درون خود احساس امنیت می کنید.

بسیار معمول است که عزت نفس در دوران کودکی شما پایین است و به مرور زمان افزایش می یابد. در هر صورت، مهم است که احساس ارزشمندی قوی داشته باشید، زیرا بر همه چیز تأثیر می گذارد، از فرآیند تصمیم گیری و روابط شما گرفته تا حتی میزان انگیزه شما در تعیین اهداف مادام العمر.

گفتنی است، چیز دیگری که بخشش دیگران انجام می دهد این است که به افزایش عزت نفس شما کمک می کند. هر چه بیشتر بتوانید احساسات رنجش را رها کنید، کنترل زندگی خود را آسان تر به دست می گیرید که می تواند به شما کمک کند برای خود ارزش بیشتری قائل شوید. از آنجایی که همه اینها در نهایت می تواند منجر به رضایت بیشتر از زندگی نیز شود – بله، یک پیروزی دیگر محسوب خواهد شد.

کنار گذاشتن کینه می تواند سطح اضطراب شما را کاهش دهد

آیا می‌ دانستید که طبق گزارش‌ ها، بیش از 40 میلیون نفر در ایالات متحده با نوعی اختلال اضطرابی سروکار دارند؟ برخی از علائم فیزیکی عبارتند از عرق کردن، تنگی نفس و بی خوابی در حالی که برخی از علائم عاطفی شامل تحریک پذیری، بی قراری و مشغله فکری با دیدن زندگی از منظر “نیمه خالی لیوان” می شود.

در حالی که اضطراب می تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد (از جمله اختلالات هراس و فوبیا)، اگر همه کسانی که با اضطراب سر و کار دارند می توانند در مورد یک چیز توافق کنند، این است که آنها می خواهند راه هایی برای کاهش سطح خود در اسرع وقت داشته باشند. یک روش این است: بخشش.

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌ دهد وقتی کسی را می‌ بخشید، به آرامش شما کمک می‌ کند که در این فرآیند سطح اضطراب شما را کاهش می‌ دهد. روانشناسی روز بیان می‌ کند که پس از بخشیدن کسی، کمتر احساس تحریک‌ پذیری می‌ کنید و این باعث می‌ شود که شما نیز کمتر احساس اضطراب کنید.

نمی گوییم که بخشش جایگزینی برای آنچه پزشک شما برای درمان مسائل اضطرابی شما توصیه می کند است. با این حال، اگر کاری خارج از تخصص آنها قابل انجام است، چرا آن را امتحان نکنید تا ببینید آیا کار می کند؟

بخشش استرس را کاهش می دهد

هرگز نمی توان به اندازه کافی گفت که چه تعداد از بیماری ها و مسائل بهداشتی مستقیماً با استرس مرتبط هستند. چاقی، دیابت، افسردگی، آسم و بیماری قلبی مرتبط هستند. همچنین از دست دادن حافظه، بی خوابی، بیماری های خودایمنی و مشکلات پوستی مانند اگزما همگی به استرس مربوط می شوند.

یکی از دلایلی که استرس به معنای واقعی کلمه برای سیستم شما مضر است به این دلیل است که سطح گلوکز شما را بالاتر از آنچه باید باشد افزایش می دهد که می تواند ترمیم بافت های آسیب دیده را برای بدن شما چالش برانگیز کند. همچنین، استرس این توانایی را دارد که عملکردهای بدن شما را کاهش دهد که باعث می شود بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرید.

چیزی که می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند بخشش دیگران است. حتی یک مطالعه نشان داد که در طی پنج هفته، افرادی که دیگران را می بخشیدند، متوجه بهبود قابل توجهی در مورد تأثیر استرس از نظر جسمی و روانی شدند.

در حالی که ممکن است بر این باور باشید که کینه توزی نسبت به کسی احساس خوب و توانمندی به شما می دهد، استرس درونی شما با شما مخالف است. هیچ موقعیتی ارزش به خطر انداختن سلامتی شما را ندارد. این فقط یک دلیل دیگر است برای اینکه به شدت بخشش را در نظر بگیرید.

رها کردن همه چیز زندگی جنسی شما را تقویت می کند

رابطه جنسی می تواند به حفظ ایمنی شما، کاهش فشار خون، تسکین درد، کاهش استرس و راحت تر به خواب رفتن شما کمک کند و این تازه برای شروع است!

به اندازه کافی جالب توجه است، زمانی که شما رابطه جنسی دارید، باعث می شود که شما نیز تمایل بیشتری به داشتن رابطه جنسی داشته باشید و وقتی بعد از بخشیدن کسی در رابطه جنسی شرکت می کنید، می تواند همه چیز را در مورد این تجربه برای شما بهتر کند. دکتر دبی هربنیک، یک بار در مقاله ای در وب سایت Psychology Today به اشتراک گذاشت که “اگر می توانستیم شریک زندگی مان را به طور کامل ببخشیم، شاید بتوانیم با چشمانی جدید به او نگاه کنیم – با معصومیت و عشق و پذیرش که باعث می‌ شود آنها کاملاً احساس دوست‌ داشتن و خواسته شدن کنند. اگر می‌ توانستیم خود را به خاطر مواقعی که چیزهای آزاردهنده‌ ای گفته‌ ایم یا به خود یا دیگران خیانت کرده‌ ایم ببخشیم، شاید در داخل و خارج از رختخواب، در داخل و خارج از عشق با اعتماد به نفس بیشتری رفتار می‌ کردیم.»

اگر واقعاً به این واقعیت فکر کنید که بخشش می‌ تواند شما را دلسوزتر کند، چگونه نمی‌ توانید محیطی برای صمیمیت بهتر ایجاد کنید؟

بخشش عملکرد شناختی شما را تقویت می کند

احتمال زیادی وجود دارد که قبلاً نام “عملکرد شناختی” را شنیده باشید. با این حال، اگر نمی دانید که به چه معناست، به سادگی به این معنی است که مغز شما در هنگام تفکر، یادگیری، استدلال، به خاطر سپردن و حل مشکلات چگونه کار می‌ کند.

برخی از چیزهایی که ثابت شده است عملکرد شناختی را بهبود می بخشد عبارتند از: ورزش، تغذیه سالم، اجتناب از سوء مصرف مواد، کنترل فشار خون، متعادل نگه داشتن سطح قند خون و مراقبت از سلامت عاطفی خود.

یکی از راه هایی که می توانید انجام دهید این است که مردم را ببخشید. علم به اشتراک می‌ گذارد که بخشیدن دیگران به بخشی از مغز شما ضربه می‌ زند که احساسات همدلی را تحریک می‌ کند. بخشش در واقع به شما کمک می کند تا کمتر پرخاشگر باشید که می تواند شما را از مشارکت در آنچه ممکن است به عنوان “رفتار غیرقابل قبول اجتماعی” در نظر گرفته شود، باز دارد.

در مجموع، اگر می‌ خواهید مغزتان در اوج کار کند، بخشش دیگران راهی محکم برای انجام آن است.

کنار گذاشتن کینه، سلامت روانی کلی شما را بهبود می بخشد

اگرچه در مورد سلامت روانی لایه‌ های زیادی وجود دارد، اما احتمالاً بهترین راه برای تعریف آن این است که چه چیزی باعث آن می‌ شود.

فکر کنید، احساس کنید و رفتار کنید. بسیاری از کارشناسان سلامت روان می گویند که جنبه هایی مانند تربیت، تجربیات زندگی و حتی DNA شما نقش مستقیمی در وضعیت سلامت روان شما دارند. به همین دلیل مهم است که در مورد مراقبت از آن به همان اندازه که برای سلامت جسمانی خود آگاه هستید، قاطع باشید.

وقتی صحبت از این نقطه خاص می شود، مهم است که توجه داشته باشید که وقتی در یک رابطه با مشکل مواجه می شوید، قطعاً می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که مسائل رابطه می تواند منجر به خستگی روحی و جسمی، تفکر بیش از حد و حتی احساس درماندگی شود.

چیزی که می تواند بسیاری از این فشار را از بین ببرد، بخشیدن دیگری است. نه تنها می تواند به کاهش منفی گرایی کمک کند، بلکه می تواند زندگی معنوی شما را بهبود بخشد و از نظر ذهنی نیز احساس قوی تری داشته باشید.

بخشش کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد

آیا می دانستید که بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر سه نفر یک نفر در ایالات متحده به اندازه کافی نمی خوابد؟ این یک مسئله جدی است زیرا کمبود خواب مستقیماً با مواردی مانند افزایش وزن، مشکلات قلبی، نوسانات هورمونی، ضعف سیستم ایمنی، تحریک پذیری و حتی مشکلات باروری مرتبط است.

و در حالی که همه چیز می تواند باعث ایجاد مشکل در به خواب رفتن شما شود، دلیلی که تقریباً به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرد عدم بخشش است. بر اساس مقاله‌ ای که در واشنگتن پست منتشر شد، مطالعه‌ ای که بر روی 1423 بزرگسال آمریکایی انجام شد، اشاره کرد که افرادی که بخشنده‌ تر هستند نه تنها بهتر می‌ خوابند، بلکه استراحت بدون وقفه را نیز تجربه می‌ کنند. در همین حال، محققان توضیح می دهند که “افرادی که نمی بخشند، تمایل دارند درگیر افکار و احساسات ناخوشایند مانند خشم، سرزنش و پشیمانی شوند. این می تواند شامل نشخوار فکری دردناک باشد – توجه متمرکز و افکار تکراری در مورد پریشانی” که می تواند منجر به برخی موارد شب بی قراری شود.

هیچ کس ارزش این را ندارد که شما خواب مورد نیاز خود را دریافت نکنید. اگر در حال حاضر در حال تلاش برای بخشیدن کسی هستید، چیز دیگری را باید در نظر داشته باشید.

غلبه بر کینه باعث افزایش طول عمر می شود

اگر تا به حال کنجکاو شده اید که میزان امید به زندگی فعلی چقدر است، حدود 77 تا 78 سالگی است. برخی از چیزهایی که می توانند طول عمر شما را کوتاه کنند عبارتند از: سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، فقدان ورزش مداوم، استرس مالی و منفی بافی مداوم.

احتمالاً می‌توانید از قبل بگویید که علم نیز از این واقعیت حمایت می‌ کند که اگر شما آن را هدف قرار دهید که فردی بخشنده باشید، این نیز می‌ تواند به شما کمک کند زندگی طولانی و کامل را حفظ کنید.

برخی از مطالعات بیان می‌ کنند افرادی که سلامت و معنویت خود را در اولویت قرار می‌ دهند و با دیگران بخشش را تمرین می‌ کنند، شانس بیشتری برای عبور از 66 سال دارند. بخشی از این به این دلیل است که هر چه بخشنده‌ تر باشید، احتمال عصبانیت و اضطراب شما کمتر می‌ شود. به علاوه، بخشش شما را در ذهنیت مثبت تری قرار می دهد که به شما از لحاظ جسمی و همچنین ذهنی و عاطفی کمک می کند.

هر چیزی که می تواند به شما کمک کند زندگی طولانی و کاملی داشته باشید، ارزش در نظر گرفتن را دارد. امروز سعی کنید بخشش کنید. شما فقط 10 دلیل را خواندید که چرا اگر این کار را بکنید پشیمان نخواهید شد.

منبع:

thelist

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی