روانشناسي و سلامت روان سلامت

چگونه با افراد عصبانی برخورد کنیم؟

کارل یونگ می گوید: “شناخت نقاط تاریک خود، بهترین روش برای مقابله با نقاط تاریک افراد دیگر است.” اگرچه همه ما هر از گاهی دچار عصبانیت می شویم اما برخی از افراد عصبانی وجود دارند که مدام و مکرراً دچار انفجارهای عصبی و بروز عصبانیت هستند.

افراد عصبانی

دلایل مختلفی وجود دارد که مردم دارای مشکلات عصبی هستند. برخی خصوصیات شخصیتی مانند خودشیفتگی، رقابت پذیری و تحمل کم و ناامیدی می تواند شخصیت مستعد را برای عصبانیت آماده کند. همچنین، وضعیت عاطفی یا جسمی ما قبل از یک رویداد تحریک آمیز می تواند به طغیان های عصبی کمک کند. اگر از قبل خسته، افسرده یا دچار اضطراب باشید، رفتارتان سریعتر به عصبانیی منجر می شود.

عصبانیت و پرخاشگری همچنین رفتارهای آموخته شده ای هستند که از والدین ما به ما منتقل شده اند. كسانی كه در یك خانواده عصبانی پرورش یافته اند و در آنجا مشاجره عادی بوده است، بیشتر احتمالاً عصبانی و تهاجمی خواهند بود. لین لینکا روانشناس دارای مجوز از آریزونا می گوید: “انرژی عصبانیت خاموش، مانند ویروس زننده ای مسری است. این می تواند خانواده شما را از طریق یک عضو آلوده کند و به دیگران منتقل شود. هر فرد تحت تأثیر عصبانیت در سیستم اجتماعی خود قرار می گیرد و آن را به روش منحصر به فرد خود اعمال می کند، خواه در سکوت از خشم باشد و یا با عصبانیت بر روی دیگران اعمال شود.”

افراد عصبانی ممکن است دلایل موجهی برای احساس ناراحتی شان داشته باشند اما دلایل این امر باعث نمی شود که تحمل بیماریشان را برای ما راحت تر کند. عصبانیت رنج عظیمی را ایجاد می کند نه تنها برای افراد عصبانی بلکه برای همه افرادی که در اطراف آنها هستند.

اگر در زندگی خود باید با افراد عصبانی دست و پنجه نرم می کنید، در اینجا چند روش برای مقابله با رفتارهای تند آنها آورده شده است:

افراد عصبانی

1. تاریکی خود را بشناسید

شما ممکن است به طور کلی یک شخص عصبانی نباشید اما بررسی واکنش شما در مقابل عصبانیت شخص دیگر بسیار مهم است. آیا بلافاصله سرکوب می شوید؟ واکنش دفاعی یا تهدید دارید؟ آیا شما با فریاد زدن پاسخ می دهید یا اینکه دعوای کلامی را شروع می کنید؟

اگر با عصبانیت به عصبانیت پاسخ می دهید، به شخص مقابل اجازه می دهید تا شما را کنترل کند. شما باید کنترل عصبانیت خود را بر عهده بگیرید تا انتظار رسیدگی به شخص دیگر را داشته باشید. دلیل عمیق تر واکنش های خود نسبت به افراد عصبانی را جستجو کنید. عصبانیت آنها چه چیزی را در شما ایجاد کرده است؟ چرا اینقدر روی شما تأثیر گذاشته است؟

به سادگی با درک کردن خود می توانید بهتر احساسات خود را تحت تسلط بگیرید و با یک فرد احساسی، هوشمندانه تر برخورد کنید.

2. به دنبال درک تاریکی شخص دیگر باشید

هنگامی که شما در اطراف افراد عصبانی هستید یا به تازگی شاهد یک طغیان عصبی بوده اید، احساس شفقت یا درک کردن دشوار است. شما فقط می خواهید خود را از آن موقعیت خارج کنید یا به آنها بگویید که چگونه رفتار کنند.

هنگامی که احساس می کنید خونتان در پاسخ به خشم آنها شروع به جوشیدن می کند، نفس عمیق بکشید و به یاد داشته باشید که شما مالک احساسات خود هستید. سپس به خود یادآوری کنید که همیشه چیزی عصبی کننده و دردناک وجود دارد. افراد عصبانی احساس نارضایتی، خشم، جریحه دار شدن و دچار سوء تفاهم شدن می کنند. حتی اگر آنها خودشیفته هستند یا شما را کنترل می کنند، می دانند که رفتارشان خشن و ناخوشایند است.

این که یک فرد عصبانی باشید نمی تواند جالب باشد. در واقع، احتمالاً احساس درد و تنهایی دارید. سعی کنید کودک زخمی، ناامن و ترسناک درون خود را پشت سر خود ببینید. به دنبال غم و اندوهی باشید که کسی را بی ادب، بی تاب و خودخواه جلوه می دهد.

همچنین، به یاد داشته باشید که عصبانیت اغلب یک رفتار آموخته شده است که با گذشت زمان به یک عادت مستحکم تبدیل می شود. اگر عادات بدی دارید، آنها را کنار بگذارید تا عادات خوب به زودی جایگزین شوند و شما هم نسبت به خود و هم نسبت به دیگران حس بهتری داشته باشید.

3. سعی کنید بفهمید که چه کاری روی افراد عصبانی جواب نمی دهد

در لحظه، شما ممکن است استراتژی های مختلفی را برای مدیریت افراد عصبانی و یا کاهش خشم آنها امتحان کنید. برخی از این رویکردها به طرز چشمگیری نتیجه معکوس دارند و فقط عصبانیت شخص دیگر را در پی دارند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، واکنش عصبی به عصبانیت، نه تنها عصبانیت شخص مقابل را تشدید می کند، بلکه باعث پایین آوردن شان و عزت نفس شما می شود. برای حفظ آرامش و کنترل احساسات خود، تمام تلاش خود را انجام دهید.

مقابله با رفتار نامناسب آنها در هنگام طغیان، فقط آنها را عصبانی تر می کند. بنابراین به آنها نگویید که “آرام باش” یا “ریلکس باش”. سعی نکنید آنها را در آغوش بگیرید یا به آنها ترحم کنید زیرا احتمالاً احساس می کنند شما در حال دلسوزی و یا نادیده گرفتن احساسات آنها هستید.

اگر شما فردی هستید که برای آرام کردن آنها یا جلوگیری از بدتر شدن عصبانیت آنها، سعی می کنید از شخص عصبانی دلجویی کنید، بهتر است این کار را نکنید زیرا فقط به آنها آموزش می دهید تا از عصبانیتشان استفاده کنند. با تسلیم مطالبات یا سرکوب در برابر تهدیداتشان، بیش از حد انعطاف پذیر نباشید.

4. از عصبانیت نترسید

برای برخی افراد بسیار حساس، تحمل احساس خشم دیگران بسیار ناراحت کننده است. افراد عصبانی می توانند این کار را انجام دهند و از حساسیت شما به عنوان راهی برای کنترل شما با رفتار خود استفاده کنند. شما باید خود را آموزش دهید تا به یاد داشته باشید که عصبانیت به تنهایی به شما آسیب نمی رساند. این فقط بیان احساسات است و اگرچه ناراحت کننده است اما می تواند تهدید کننده نباشد، مگر اینکه اجازه دهید چنین باشد.

البته اگر کسی عصبانیت خود را از طریق خشونت جسمی ابراز کند، این زنگ خطر و دلیلی برای بیرون کشیدن خود از زندگی آن فرد به طور کامل است. اما نیازی نیست که شما با صدای بلند، خواسته های بلند و اظهار نظرهای عصبانی کنترل شوید. بسیاری از افراد عصبانی وقتی می بینند که نمی توانند شما را کنترل کنند یا واکنشی نشان نیم دهید، خود به خود آرام می شوند.

5. از قبل خود را آماده کنید

اگر می دانید که قصد دارید با شخصی که مستعد عصبانیت است مواجه شوید، می توانید با تلاش برای ایجاد تفاوت در شخص، خود را در برابر واکنش عاطفی آماده و محافظت کنید. یک مطالعه در دانشگاه استنفورد نشان می دهد که وقتی به دنبال درک دلایل رفتاری افراد عصبانی هستیم، کمتر احتمال دارد که خودمان عصبانی شویم.

روش دیگری برای درک کردن شخص عصبانی پیدا کنید به عنوان مثال در نظر بگیرید که آنها به تازگی اخراج شده اند، کسی در خانواده شان فوت کرده یا یک روز واقعاً بد داشته اند که اصلاً به شما ربطی ندارد. محققان این را “ارزیابی مجدد” می نامند که اساساً بهانه ای برای رفتار افراد عصبانی است. حتی می توانید با انتظار خشم از یک شخص معمولاً عصبانی، پیش از مواجهه با آنها، این کار را برای پیشگیری انجام دهید. این به سادگی پتانسیل شما را برای یک واکنش عصبی از بین می برد.

6. عصبانیت آنها را تصدیق کنید

افراد عصبانی معمولاً برای درد خود به یک خروجی نیاز دارند. آنها می خواهند شنیده و تأیید شوند. آنها می خواهند دیگران بدانند که چگونه زخمی شده اند، با آنها بدرفتاری شده یا از حرفهایشان سوء تعبیر شده است. بعضی اوقات آنچه شما باید بگویید اینست: “من می بینم که تو از این موضوع بسیار عصبانی هستی. و من به تو حق می دهم که واقعاً ناراحت باشی. ”

بی توجهی ممکن است عصبانیت دیگری را برانگیزد و این یک فراخوانی است که می توانید به سادگی بگویید، “من حرف های تو را می شنوم.” ممکن است فرد عصبانی از این که شما درگیر بحث و گفتگو نیستید و یا واکنشی نشان نمی دهید ناامید شود.

در این مرحله، به سادگی به او بگویید که آماده خواهید بود که به طور کامل حرف هایش را بشنوید و درباره اوضاع بحث کنید پس از اینکه بتواند مکالمه ای آرام داشته باشد. سپس فضای آرام را به او بدهید. این امر به شما امکان می دهد کنترل احساسات خود را حفظ کنید در حالی که طرف مقابل را هم ملتهب نکنید.

7. یک زمان آرام برای بحث و گفتگو پیدا کنید

اگر شخص عصبانی از افراد خانواده شما است، سعی کنید در یک زمان آرام با او صحبت کنید تا در مورد مسئله عصبانیت خود با شما صحبت کند. ممکن است در حین گفتگو یکی دیگر از اعضای خانواده (که خشم آن شخص را تجربه کرده است) در کنار شما باشد و راهکارهای هوشمندانه بدهد، بنابراین روشن است که شما در رفع مشکل تنها نیستید.

شما نباید به آنها حمله یا انتقاد کنید که احتمالاً عصبانیت آنها را برانگیخته کند. درعوض، به آنها بگویید که طغیان یا رفتارهای عصبی آنها چه تاثیری بر شما گذاشته است. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: “وقتی فریاد می زنید و به من بی احترامی می کنید، احساس آسیب و توهین می کنم. این باعث می شود که من بخواهم از تو دور شوم.” سپس درخواست خود را بیان کنید که او با یک روش بهتر با شما ارتباط برقرار کند.

این همچنین زمان خوبی برای توضیح آرام مرزهای شخصی شماست. شما ممکن است چیزی مثل این بگویید: “من تو را دوست دارم اما دیگر نمی توانم تحمل آزار و اذیت و توهین را داشته باشم.” یا ممکن است بگویید: “من وقتی در این اتاق صدایت را بلند می کنی و عصبانی می شوی، مجبورم از اتاق خارج شوم زیرا من دوست ندارم که در کنار تو باشم. “شما حق دارید مرزهای مربوط به نحوه برخورد با عزیزانتان را مشخص کنید.

8. استراتژی های مقابله با یک رئیس عصبانی

برخورد با یک رئیس عصبانی کار دشواری است زیرا حرفه و شغل شما در دست این شخص است. اگر رئیس شما معمولاً منطقی است اما مستعد بروز طغیان های عصبی می باشد، ممکن است بتوانید مکالمه ای آرام داشته باشید تا به او بگویید که چگونه عصبانیتش بر عملکرد شما تأثیر می گذارد.

اگر رئیس شما غیر منطقی و کنترل کننده است، بهترین کار این است که با آرامش و حرفه ای پاسخ دهید و از مشارکت در واکنش های عصبی همانند او خودداری کنید. اگر ممکن است رفتار خود را به سایر تصمیم گیرندگان گزارش دهید بدون اینکه این امر روی حرفه شما تأثیر منفی بگذارد، پس از آن در مورد رفتارهای رئیس خود با زمان و تاریخ های مشخص یادداشت بگیرید و برای بررسی این موارد جلسه تشکیل دهید.

اگر از انتقام جویی به دلیل گفتگو با رئیس خود یا گزارش رفتارش می ترسید، پس برای آرامش خاطر و سلامتی خود، به دنبال شغل دیگری باشید. زندگی تحت سلطه یک رئیس خشمگین و پرخاشگر بسیار عذاب آور است.

9. به رفتار مثبت پاداش دهید

اگر شخص عصبانی حاضر در زندگی شما تلاش می کند تا عصبانیت خود را مدیریت کند، به آنها تشویق و تمجید مثبت دهید. به یاد داشته باشید، عصبانیت یک رفتار آموخته شده و یک واکنش طبق عادت به احساسات منفی است. برای شکستن این عادت و یادگیری روشهای جدید مقابله با احساسات ناخوشایند، باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

کسی که برای تغییر رفتارهای خشمگین خود تلاش می کند، باید انگیزه بیابد، زیرا پس از گذشت سالها، کنترل کردن خود آسان نیست. بگذارید این شخص بداند که شما می بینید چقدر تلاش می کند و هنگام عقب نشینی در حین عصبانیت، بخششتان را ببیند. با تشویق رفتار مثبت آنها، به آنها کمک می کنید تا مغز خود را برای حمایت از اقدامات پخته تر بازیابی کنند.

10. هنگامی که همه چیز شکست می خورد، فقط مهربان باشید

رفتار مردم به طور کلی بازتابی از نحوه احساسات درون آنها است. افراد عصبانی و اهل مشاجره احتمالاً افرادی ناراضی هستند. آنها احتمالاً بیشتر از دیگران به مهربانی و عشق نیاز دارند. مهربانی در مقابل عصبانیت بسیار مضر است و در واقع ممکن است خشم شخص دیگر را برهم بزند. بدون اینکه حامی یا تسلیم شوید، صبوری و درک خود را نشان دهید. این مساله شاید بسیار طولانی شود که یک شخص عصبانی بتواند راهی بهتر برای واکنش هایش بیابد در دنیایی که از نظر او تهدیدآمیز است.

افراد عصبانی

11. فقط گوش دهید

وقتی کسی عصبانی است، شما عجله می کنید که اوضاع را حل کنید. با این حال، این بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. قبل از اینکه بتوانید یک وضعیت مشکل ساز را برطرف کنید، باید اوضاع را درک کنید. هنگام عصبانیت، افراد احساسی می شوند و از زبان عاطفی و تحریک آمیز استفاده می کنند. این ممکن است یک واکنش عاطفی در شما ایجاد کند اما ضروری است که روی گوش دادن عمیق تمرکز کنید. به پیام اصلی که شخص عصبانی ابراز می کند توجه نماییدو به استدلال آنها گوش دهید (حتی اگر شما با آن موافق نیستید).

علاوه بر این، اگر به افراد عصبانی اجازه دهید تا خشم خود را به طور کامل ابراز کنند، خشم آنها فروکش می کند و به زودی شروع به آرام شدن می کنند. پس از آرام شدن، می توانید تلاش خود را برای حل اوضاع آغاز کنید.

12. نگران این نباشید که با آنها موافق هستید یا خیر، با اعتماد به نفس و انعطاف پذیر باشید

ممکن است پاسخ دادن به افراد عصبانی دشوار باشد زیرا احساس می کنید نمی توانید با نظر آنها موافق باشید. در واقع، مردم انتظار دارند که دیگران همیشه با آنها موافق باشند. وقتی کسی عصبانی است، مهمترین چیز برای آنها این است که به آنها گوش داده شود و از طرف دیگر شخص باید تمام تلاش خود را برای حل مسئله انجام دهد، حتی اگر این کار نتیجه مثبتی را برای آنها به ارمغان نیاورد. مگر اینکه از شما عصبانی باشند و شما شخصاً درگیر اوضاع باشید، در این صورت از اشتراک گذاری احساسات خود خودداری کنید زیرا ممکن است هر آنچه اتفاق می افتد موجب تحریک شخص مقابل شود.

حتی اگر آنها از تو عصبانی هستند، بهتر است قبل از تلاش برای پاسخ دادن، ابتدا آنها را بشنوید. هنگامی که آنها را شنیدید، می بینند که شما تمایل واقعی به حل و فصل دارید و می خواهید به آنها کمک کنید. عمل دلسوزانه شروع بسیار خوبی است و از این راه می توانید به آنها کمک کنید. غالباً مراقبت از آنها کافی است تا دوباره خود را پیدا کنند. وقتی به کسی که عصبانی است پاسخ می دهید؛ لازم نیست حتما با آنها موافق باشید. آنچه آنها بیشتر می خواهند این است که کسی به آنها گوش کند و آنها را بفهمد.

13. از دعوا اجتناب کنید

وقتی شخص مقابل در نقطه جوش قرار دارد، عصبانیت شما به همان اندازه باعث بدتر شدن اوضاع می شود. تمرکز خود را بر حفظ آرامش بگذارید یا در غیر این صورت ممکن است به سرعت درگیر بحث و گفتگو شوید. این به معنای این نیست که شما باید کاملاً بی تحرک عمل کنید، بلکه سعی کنید اجازه ندهید که احساسات شما بیش از حد جریحه دار شود. راهی برای بی طرف ماندن این است که امور را شخصاً در دست نگیرید. پاسخ دادن به یک شخص عصبانی با دفاع از خود طبیعی است اما یادآوری این نکته ضروری است که کسی که بسیار عصبانی است، تا زمانی که آرام نباشد نمی تواند درست استدلال کند.

سعی کنید حالت دفاعی نگیرید. وقتی کسی خیلی عصبانی است به سختی می تواند با لحنی آرام صحبت کند. وقتی با کسی که عصبانی است ارتباط برقرار می کنید، متوجه می شوید که عصبانیت او به احتمال زیاد مربوط به شما نیست. احساسات شخص را از خود جدا کنید تا بتوانید بدون احساس عصبانیت در کنارش حضور داشته باشید.

14. در زمان حال بمانید

افرادی که عصبانی هستند غالباً از گذشته موقعیت ها یا گفتگوهایی را یادآوری می کنند، به ویژه اگر سعی کنند شما را به سوی عصبانیت خود سوق دهند. سعی کنید با تمرکز بر وضعیت فعلی و حل راه حل مشکل فعلی، با آن مقابله کنید. به خودتان اجازه ندهید که از وقایع گذشته عصبانی شوید.

اگر به نظر می رسد مکالمه به سمت وقایع گذشته می رود، سعی کنید چیزی مانند این را بگویید، “بعدا می توانیم درباره آن صحبت کنیم. من فکر می کنم در حال حاضر، ما باید روی آنچه که الان تو را ناراحت می کند و یافتن راه حل برای آن مشکل تمرکز کنیم.”

15. آرام و ساکت باشید

اگر کسی در حال فریاد زدن است، بهترین کار برای شما این است که ساکت باشید یا حرفی نزنید. اگر صحبت می کنید، صدای آرام و تن پایین را حفظ کنید. اگر ساکت هستید، سعی کنید حالت خنثی صورت و زبان بدن را حفظ کنید. اگر در برابر “طعمه” افراد عصبانی واکنشی نشان ندهید، کنترل بیشتری بر اوضاع خواهید داشت.

بین اجازه دادن به کسی برای حرف زدن و قربانی سوء استفاده کلامی شدن تفاوت وجود دارد. اگر شخص مقابل شما را اذیت می کند، به شما توهین می کند یا عصبانیتی نامربوط را به سمت شما سوق می دهد، ممکن است بخواهید جمله ای مانند این را بیان کنید: “من می فهمم که تو ناراحتی و دوست دارم اینجا کنار تو باشم. اما خواهش می کنم با عصبانیتت خود را از من دور نکن.”

16. عصبانیت شخص را تشدید نکنید

اگر اشتباه کردید عذرخواهی کنید. اگر کاری کردید که شخص را عصبانی کنید، شاید آنچه آنها نیاز دارند عذرخواهی صمیمانه است. عذرخواهی نشانه ضعف نیست. این نشان می دهد که شما به احساسات طرف مقابل اهمیت می دهید. در مورد وضعیت پیش آمده تأمل کنید تا ببینید آیا اشتباهی مرتکب شده اید و اگر چنین کردید، بگویید متاسفید. گاهی اوقات این همه چیزیست که شخص می خواهد بشنود تا نسبت به آنچه اتفاق افتاده است احساس بهتری داشته باشد.

اگر احساس نمی کنید اشتباه کرده اید، پس فقط برای آرام کردن شخص عذرخواهی نکنید. عذرخواهی مؤثر ممکن است اینگونه باشد: “خیلی متاسفم پولی را که برای بازنشستگی پس انداز کردی در سفر هزینه کردم. من نمی دانم چه فکر می کردم و می توانم بفهمم چرا عصبانی هستی بیا با هم یک راه حل پیدا کنیم. ”

17. نگویید “آرام باشید”

کسی که واقعاً عصبانی است، تحت کنترل احساسات خود قرار می گیرد و به قسمت منطقی مغز خود دسترسی پیدا نمی کند. تلاش برای استفاده از راه حل منطقی یا پیشنهاد برای “آرام ماندن” یا “معقول بودن” احتمالاً باعث عصبانیت یشتر فرد می شود.

18. به احساسات شخص اهمیت دهید

هر کسی هرزگاهی عصبانی می شود. گاهی اوقات عصبانیت احساسات دیگری مانند احساس صدمه، خجالت یا ناراحتی را ماسکه می کند. دلیل عصبانیت فرد هر چیزی که باشد باشد، به آنها گوش دهید و با اهمیت دادن به احساسات او پاسخ دهید (بدون اینکه لزوماً با آنها موافقت کنید). شما همچنین باید از قضاوت شخص خودداری کنید زیرا قضاوت به احتمال زیاد در سخنان شما به دلیل عدم پشتیبانی توسط زبان بدن لو خواهد رفت.

مثالی برای تأیید احساسات شخصی، جملاتی مانند “این باید بسیار سخت باشد” یا “من می دانم چگونه ناامید شدی.” جمله هایی که چندان مفید نیستند شامل “تو باید آن را رها کنی” یا “من همین چیزها را تجربه کردم و به آن رسیدم.” است.

وضعیت را با طنز روشن کنید. شاید لازم باشد اوضاع را درک کنید یا شخص عصبانی را به خوبی بشناسید تا مشخص شود آیا این رویکرد مؤثر خواهد بود یا خیر. شوخ طبعی می تواند به طور مؤثر با عصبانیت مبارزه کند زیرا فرآیندهای شیمیایی موجود در بدن را تغییر می دهد. شوخی یا متوقف کردن موضوع و اشاره به موضوعی خنده دار و خندیدن هر دو شما می تواند اوضاع را منحرف کند و به طور بالقوه می تواند شخص را از خشم رها کند.

افراد عصبانی

19. به شخص کمی فضا دهید

برخی افراد اهل درد دل کردن هستند و برخی افراد ترجیح می دهند احساسات خود را به تنهایی بررسی کنند. اگر ایده صحبت کردن فقط به نظر می رسد فرد را دیوانه می کند، بهتر است به آنها کمی فضا و زمان دهید. اکثر مردم حداقل 20 دقیقه طول می کشد تا از خشم رها شوند، اما برخی ممکن است زمان طولانی تری نیز نیاز داشته باشند.

اگر فکر می کنید کسی به تنهایی احتیاج دارد سعی کنید بگویید: “من می دانم که تو عصبانی هستی اما احساس نمی کنم بتوانم به تو کمک کنم احساس بهتری داشته باشی و فکر می کنم ممکن است چند دقیقه به خودت نیاز داشته باشی. اگر زمانی احساس کردی دوست داری صحبت کنی، من کنار تو خواهم بود. ”

20. ببینید آیا می توانید به فرد کمک کنید تا اوضاع را بهتر کند

اگر منبع عصبانیت یک مشکل قابل حل است، شاید بتوانید کمک کنید. اگر فرد به اندازه کافی برای گوش دادن به استدلال آرام است، راه حل هایی ارائه دهید و به فکر برنامه ای برای اصلاح وضعیت باشید.

در بعضی موارد شخص عصبانی را نمی توان با این روش استدلال آرام کرد. پس وضعیت را ارزیابی کنید و تعیین کنید که آیا باید صبر کنید تا فرد به اندازه کافی آرام شود تا به استدلال مثبت شما گوش کند یا همان موقع هم این کار جواب می دهد.

21. بر آینده متمرکز شوید

توجه به زمان حال هنگام برخورد با احساس خشم بسیار مهم است اما باید سعی کنید فرد را در هنگام یافتن راه حل به آینده متمرکز سازید. این می تواند به فرد کمک کند منطقی تر فکر کند و به جای ادامه دست و پا زدن در عصبانیت گذشته یا حال، بر نتایج بهتر حاصل از راه حل متمرکز شود.

22. به شخص کمک کنید تا بپذیرد که راه حلی وجود ندارد

گاهی مشکل یا موقعیتی که کسی را عصبانی می کند، ممکن است راه حلی نداشته باشد. اگر عصبانیت طرف مقابل شما هم از این مورد باشد، تأکید بر این نکته مهم است که شخص باید از طریق احساسات خود عمل کند و پیش برود.

23. اگر نمی توانید آرام باشید، از این کار انصراف دهید

اگر فرد شما را احساساتی می کند یا شما را هم غرق در احساس عصبانیت می کند، در صورت امکان باید وضعیت را ترک کنید. عصبانی شدن از خودتان احتمالاً باعث وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد، بنابراین کنار گذاشتن شرایط تا هنگامی که احساس عصبانیت می کنید می تواند از تشدید وضعیت یا درگیری جلوگیری کنید.

24. سوء استفاده را تشخیص دهید

خشم و بدرفتاری چیزهای مشابهی نیستند. عصبانیت یک احساس عادی انسانی است که باید با آن برخورد شود. سوءاستفاده روشی ناسالم و بالقوه خطرناک در تعامل با دیگری است. موارد زیر علائمی هستند که نشان دهنده سوءاستفاده است، نه عصبانیت:

ارعاب جسمی (خواه منجر به خشونت واقعی شود یا نشود.)
باعث می شود احساس گناه کنید
کنترل جنسی یا اجبار به رابطه جنسی

25. اگر اوضاع خشونت آمیز است، خود را به وضعیتی ایمن برسانید

اگر با شخصی که دارای مشکلات کنترل عصبانیت است، برخورد دارید و از امنیت خود می ترسید فوراً محل را ترک کنید و به جای امن بروید. سوء استفاده و خشونت خانگی اینروزها یک پدیده رایج است و اگر خشونت یک بار اتفاق بیفتد احتمالاً دوباره هم اتفاق می افتد. برای شما بسیار مهم است که خود و خانواده تان را از نظر جسمی و عاطفی ایمن نگه دارید. سعی کنید شماره تلفن های مربوطه را در خاطرتان نگه دارید تا در صورت لزوم از مددیار کمک بخواهید. این علائم نشان می دهد که ممکن است شما در وضعیت خشونت باشید:

از عصبانیت فرد احساس ترس می کنید.
فرد شما را تحقیر می کند و از شما انتقاد می کند.
فرد خلق و خوی خشن و غیرقابل پیش بینی دارد.
فرد شما را به خاطر رفتارهای ناهنجار خود سرزنش می کند.
فرد تهدید می کند که به شما صدمه می زند.

 

آیا در زندگی خود با فردی عصبانی معاشرت دارید؟ یا خودتان با مشکلات عصبی روبرو هستید؟ چه راهکارهایی را برای مقابله با عصبانیت یا با شخص عصبانی مؤثر دیده اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

liveboldandbloom

wikihow

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی