چاشنی و ادویه سبك زندگي

چطور لیمو عمانی درست کنیم؟ همه چیز درباره خواص لیمو عمانی

تقویم فارسی اندروید

در ایران، عراق و همه کشورهای حاشیه خلیج فارس، لیموهای خشک شده خوشمزه ای وجود دارد که “لیمو عمانی” نامیده می شوند. آنها را “loomi omani” یا “لیموی وحشی ایرانی” نیز می نامند. نام عراقی آنها “noomi basra” به این دلیل است که لیموترش ها از عمان یا هند از طریق بندر بصره، تنها بندر عراقی در خلیج فارس وارد عراق شدند. دلیل عمانی گفتنش این است که تکنیک خشک کردن لیموها از آنجا آمده است اما امروزه در ایران آن را لیمو عَمانی می گویند. با خواندن این مقاله با طرز تهیه و خواص لیمو عمانی بیشتر آشنا شوید.

خواص لیمو عمانی

لیموی سیاه یا لیمو عمانی چیست؟

این گونه ای از مرکبات است که در اطراف مدیترانه و آسیای جنوبی و از آنجا به وجود می آید.

این “لیموهای کوچک” میوه ای از لیمو (Citrus aurantifolia) است که از این حقیقت که برگ های آن شبیه به درختان نارنج است، نام آن را گرفته اند و متعلق به خانواده Rutaceae است.

انواع زیادی مرکبات کشت شده وجود دارد. همچنين همواره ممكن نيست كه فرد متخصص مرکبات باشد تا تعيين كند كه چه گونه اي از آن است.

نباید با لیموها (مرکبات لیمو) که در خانه پیدا می کنیم و مصرف می کنیم اشتباه گرفته شود.

“مرکبات aurantifolia” یکی از آسان ترین تولید کنندگان میوه مرکبات است زیرا نیازی به پیوند ندارد و شما فقط باید برای تهیه لیمو و لیموترش بعد از پنج سال صبر، دانه های آن را کاشت کنید.

این لیموها ریز و باریک و پوست نازک هستند. آنها از رنگ زرد زیبا و طعمی ظریف برخوردار هستند زیرا بسیار اسیدی نیستند. آنها سبز خورده می شوند.

خواص لیمو عمانی

تاریخچه

لیمو های سیاه خشک شده در عمان توسعه یافته و به عنوان ماده ای اساسی در پخت و پز ایران، عراق و همه کشورهای خلیج فارس تبدیل شده اند. آنها گاه در بعضی از دستور العمل های شمال هند نیز یافت می شوند.

این واقعاً یک ادویه اساسی در خاورمیانه است به هر حال، وقتی برای اولین بار با آن آشنا شدم و از فروشنده سؤال کردم که چیست، کلی خندیدم اما این یک چاشنی معمولی است و نام عراقی آن “noomi basra”، “لیموی بصره” از این واقعیت ناشی می شود که این میوه خشک شده از عمان که توسط تنها بندر عراقی شهر بصره وارد عراق شد.

در واقع این لیموها در کشوری تهیه می شوند که تکنیک خشک کردن لیموی سیاه کوچک در آن ایجاد شده است.

خواص لیمو عمانی

خواص لیموعمانی برای سلامتی چیست؟

لیمو سیاه حاوی درصد زیادی از ویتامین ها، به ویژه ویتامین C و ویتامین D و همچنین بخش زیادی از مواد معدنی و مهمترین عناصر مانند کلسیم و پتاسیم است. به این لیمو “لوم” گفته می شود و با جوشاندن مقداری لیمو در آب قابل استفاده است. هند و ایران محل نگهداری لیموهای سیاه هستند. از این ماده در تهیه بسیاری از غذاها به دلیل داشتن طعم مشخص آن استفاده می شود.

ارزش غذایی لیمو عمانی و خاصیت درمانی آن برای چندین بیماری از جمله:

1. قلب: مطالعات تأیید کرده اند که لیمو عمانی برای عضله قلب بسیار مفید است، آن را تقویت می کند و همچنین با کاهش بروز تپش قلب و تنظیم روند پمپاژ خون به بیماری های قلبی می پردازد.

2. مواد ضد عفونی کننده طبیعی سموم: خواص لیمو عمانی برای سم زدایی در بدن مفید است، زیرا دارای خواص مختلفی در برابر باکتری های مضر می باشد، بنابراین یک پاک کننده طبیعی دستگاه گوارش است که تمام سموم و زباله های مضر را جمع می کند و از بدن خارج می کند.

3. پیشگیری از بیماری روده: Lumi حاوی درصد بالایی از ویتامین C است که توسط روده برای پاکسازی استفاده می شود. برای این منظور می توانید یک لیوان آب هویج سرشار از ویتامین A و آب لیمو عمانی تهیه کرده و برای تمیز کردن روده ها مصرف کنید.

4. مفید برای بعد از زایمان: لیمو عمانی یکی از غنی ترین غذاها سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای جبران تغذیه سلامت زنان و عناصر از دست رفته در دوران بارداری است. به این صورت که ویتامین C برای افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زنان باردار و محافظت از آنها از عدم تحرک و خستگی و افزایش ظرفیت بدنی کار می کند تا بتوانند به کمک خواص لیمو عمانی پس از تولد از فرزند خود مراقبت کنند و سالم باشند.

5. سلامتی: لیمو سیاه به منظور به دست آوردن ویتامین D و ویتامین C و کلسیم به غذاها اضافه می شود که مهمترین عناصر برای تقویت ماهیچه ها و جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت دندان ها و جلوگیری از التهاب است و همچنین لیمو عمانی حاوی ریبوفلاوین است و اینها تازه گوشه ای از خواص لیمو عمانی محسوب می شوند. این ماده، ماده بسیار مهمی برای مغز است، عملکردهای آن را تقویت کرده و فعالیت آن را افزایش می دهد و پزشکان توصیه می کنند برای باز کردن اشتها لیمو عمانی مصرف شود.

6. این خاصیت ضد سرطان دارد: این خاصیت ضد سرطانی به دلیل ترکیبات گزارش شده برای جلوگیری از تقسیم سلولی در بسیاری از سلول های سرطانی از مهمترین خواص لیمو عمانی است و مانع از تغییر DNA می شود. به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز کار می کند.

طرز تهیه لیمو عمانی

روش های خشک کردن “لیمو”

در خاورمیانه، به طور سنتی لیموها را خشک می کنند.

دو نوع “لیمو” خشک وجود دارد: “لیمو” سیاه و “لیمو” زرد.

آنها البته در کلیه فروشگاه های خاورمیانه بلکه در فروشگاه های مواد غذایی شرقی نیز یافت می شوند.

اگر لیموهای رسیده روی درخت خشک شده اند، هنگام خشک شدن از رنگ بژ تا قهوه ای می رسند، عطر و طعم لیمو عمانی قدرتمند است و اسیدیته کمی دارد، در حالی که کمی تلخی اش را حفظ می کند که هنگام پختن ظاهر می شود.

اگر می خواهید خودتان آنها را خشک کنید، آنها را به مدت پنج دقیقه در آب نمک بجوشانید، برای چند هفته در آفتاب داغ خشک کنید، میوه ها پوست شان سیاه و خشک و شکننده می شود، اما تلخی و اسیدیته خود را از دست داده اند.

داخل آنها به کلی سیاه شده است که ثابت می کند لیموها خشک هستند.

طرز تهیه لیمو عمانی

چگونه لیموهای خشک را مصرف کنیم؟

“لیموهای” خشک شده برای طعم دادن به خورش ها، سوپ ها، ماهی ها، گوشت های کبابی یا سبزیجات استفاده می شود.

آنها را می توان مستقیماً درون آب برنج، نخود یا عدس قرار داد و از خواص لیمو عمانی بهره مند شد.

طعم آنها لطیف تر از لیموهای شیرین است: آنها تلخی کمی به غذا می دهند.

تخمیر جزئی میوه که قبل از خشک شدن انجام می شود، غنای عطر مرکبات را افزایش می دهد.

برای مصرف آنها کافی است آنها را خرد کرده و قطعات را در ظرف خود قرار دهید. در تماس با مایعات، طعم خود را پس می دهند.

در برخی از جاها، آنها به نصف بریده می شوند و قسمت سخت مرکزی قبل از استفاده برداشته می شود.

در برخی جاهای دیگر، آنها فقط با یک چاقو سوراخ می شوند.

در برخی دستور العمل ها، مرکز لیمو می شود تا به سس اضافه شود. قسمت بیرونی در غذاهای دیگر استفاده می شود.

همچنین می توانید آن را آسیاب کرده و از آن برای طعم دادن به کیک، سس یا گوشت کبابی استفاده کنید.

در عراق، در جنوب کشور آن را به یک نوشیدنی شیرین تبدیل می کنند.

به این نوشیدنی “chai noomi basra” یا “chaï hamudh” گفته می شود که به معنی “چای ترش” است. برای نوشیدنی که گرم یا تازه اش (در تابستان) تلخ تر است، لازم است دانه ها را از قبل جدا کنید زیرا در واقع جوشانده می شود.

قبل از صاف کردن و مصر، گرم یا سرد ، آب (1/2 لیتر) و لیمو (2 لیمو سوراخ شده) را به مدت 15 دقیقه بجوشانید.

لیمو عمانی

چگونه می توان از لیمو عمانی در آشپزخانه استفاده کرد؟

آنها را می توان به طور کامل، به صورت قطعه شده یا پودر استفاده کرد.

استفاده به صورت پودر:

برای تبدیل آنها به پودر: آنها را به نصف برش دهید، تمام قسمت های تلخ را برداشته و لیموهای سیاه را در آسیاب، غذاساز یا مخلوط کن خرد کنید تا یک پودر خوب به دست بیاید. اگر این ابزار را ندارید، آنها را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و با یک گوشت کوب یا هر چیز دیگری به آن ضربه بزنید.

این کار را در آخرین لحظه انجام دهید، زیرا به سرعت طعم و خاصیت خود را از دست می دهد  بنابراین از خرید آن در حال حاضر به صورت پودر خودداری کنید.

پودر شده اش را می توانید در هر کجا قرار دهید و احتمالاً ساده ترین راه برای استفاده از آن است. در ابتدا، میانه یا انتهای پخت و پز برای حفظ رایحه آن افزوده می شود. برای هر نفر یک قاشق چایخوری حساب کنید.

به طور سنتی، از آن برای طعم دادن سوپ و خورش در کشورهای عربی استفاده می شود. این چاشنی اصلی غذاهای ایرانی همچون قرمه سبزی و قیمه است.

در هندوستان، آن را در آب برنج و سبزیجات می ریزند و در ترکیب ترشی لیمو استفاده می شود.

در عراق تقریبا در همه غذاها، انواع نوشیدنی ها و به ویژه برای تزئین استفاده می شود.

در ترکیه، گاهی اوقات به جای سماق استفاده می شود، این دو ادویه دارای طعم های مشترک هستند.

تمام سس ها و سایر مرینیت ها را به این لیست اضافه کنید.

همچنین در انواع ماهی و غذاهای دریایی، سالادهای دریایی، صدف، گوش ماهی، ماهی مرکب، میگو و شاه میگو، بیسکو، خرچنگ و غیره هم قابل استفاده است.

لیمو عمانی نیز برای چاشنی گوشت های سفید بسیار عالی است. به همین ترتیب، جایگزین خوبی برای لیموترش است.

لیمو عمانی برای دادن عطر و طعم به سبزیجات تابه ای سرخ شده و غذاهای حبوبات شما، چه در انتهای پخت و پز و یا در آب پخت و پز مناسب است: لوبیا چیتی، لوبیای قرمز، عدس، نخود فرنگی، توفو و غیره.

مانند همه مرکبات، لیموهای خشک نیز در دسرها هم استفاده می شوند.

آنها کاملاً با میوه ها هم ترکیب می شوند: سالادهای میوه، مربا، مارمالاد، سیب پخته شده، پرتقال، شربت، توت فرنگی، آناناس و غیره.

لیمو عمانی

استفاده به صورت کامل یا تکه ای

به صورت کامل یا تکه ای، باید از آن در مایعات استفاده شود تا آب خود را مجدداً به دست آورد: سس، آب پخت و پز، خورش، نوشیدنی و غیره. در تماس با مایعات، لیموها بسیار لطیف می شوند.

روش های مختلف برای انجام این کار:

  • می توانید لیموها را تمیز کرده و سپس سوراخ هایی را با چاقو یا چنگال در آنها ایجاد کنید. مایع پخت و پز به آرامی از مرکبات عبور کرده و جاری می شود و به این ترتیب عطر آن در کل ظرف پخش می شود.
  • میوه خشک شده را شکسته و تکه های آن را به ظرف غذا اضافه کنید.
  • لیمو عمانی را پوست گرفته و آن را به ظرف خود اضافه کنید. عطر و بوی آن پس از آن پخش خواهد شد.

در عراق از آنها برای ساختن “chai noomi basra” یا “chaï hamudh” استفاده می شود. گرم یا تازه بنوشید، این نوشیدنی با ریختن 2 لیمو عمانی سوراخ شده در 0.5 لیتر آب جوش به مدت 15 دقیقه تهیه می شود، سپس با عسل شیرین می شود.

همچنین می توانید با آن لیموناد درست کنید.

طرز تهیه لیمو عمانی

طرز تهیه لیمو عمانی

مرحله 1

یک ظرف را با آب کافی پر کنید تا کاملا لیموها را بپوشاند.

گام 2

نمک را به آب اضافه کنید. برای هر فنجان آب مورد استفاده، 1 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. به عنوان مثال اگر از 8 فنجان آب استفاده می کنید، 8 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید.

مرحله 3

ظرف را روی اجاق گاز قرار دهید و آب را به جوش بیاورید. لیموترش ها را اضافه کنید و بگذارید پنج دقیقه بجوشد.

مرحله 4

لیموترش ها را درون یک صافی بریزید و آن را زیر آب ولرم جاری قرار دهید.

مرحله 5

لیموها را روی یک قفسه خشک کن در یک نقطه آفتابی در فضای بیرون قرار دهید. بگذارید تا آنها در آفتاب خشک شوند تا زمانی که احساس سخت و توخالی شدن پیدا کنند. کل روند به طور کلی حدود یک هفته طول می کشد.

لیمو عمانی

لیمو عمانی در واقع همان لیمو هستند و به میزان زیادی در خلیج فارس و همچنین غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند و علاوه بر ترشی، طعم تلخی قوی نیز به آن اضافه می کنند. آنها را با جوشاندن لیموهای رسیده در آب نمک درست می کنند و سپس در آفتاب خشک می کنند تا اینکه کمی سیاه شوند. رنگ بیرونی از قهوه ای تا سیاه متفاوت است. آنها به طور کامل یا به صورت پودر فروخته می شوند.

لیمو عمانی ادویه ای است که در غذاهای خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با جوشاندن لیموی تازه در آب نمک و خشک شدن زیر آفتاب تهیه می شود تا زمانی که سیاه شوند.

لیموهای سیاه به شدت طعم دار هستند و همچنین طعمی کمی تلخ دارند پس از آنها به اندازه کافی استفاده کنید تا از خواص لیمو عمانی هم بهره مند شوید.

منبع:

steemit

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی