سلامت سلامت پوست، مو و ناخن

چروک های ریز صورت در اثر چه عواملی ایجاد می شوند؟

تقویم فارسی اندروید

به مطالعه ادامه دهید تا با روش های مختلفی که می توانید از خطوط و چین و چروک های ریز پوستی پیشگیری کرده و جتی آنها را درمان کنید، آشنا شوید.

چروک های ریز

چروک های ریز به چه چیزی گفته می شود؟

اصطلاح پزشکی برای خطوط ریز، rhytides است. شکل ظاهری آنها اغلب نشانگر آغاز روند پیری پوست است.

محققان چروک های ریز را خطوطی قابل مشاهده تعریف می کنند که عرض و عمق آنها کمتر از 1 میلی متر است. این چین های سطحی است که به طور معمول بالاترین لایه پوست را درگیر می کند.

گاهی اوقات، آنها خطوط بیان نامیده می شوند زیرا در مناطقی از صورت شما ظاهر می شوند که هنگام بروز برخی احساسات تغییر می کند. به عنوان مثال، ممکن است این خطوط ظریف در اطراف چشم یا دهان ظاهر شوند زیرا این مناطق هنگام لبخند زدن، پوزخند زدن، خندیدن یا اخم کردن حرکت می کنند.

تفاوت چروک های ریز با چین و چروک

خطوط و چروک های ظریف اغلب به جای هم استفاده می شوند اما از نظر فنی متفاوت هستند. همان تحقیق فوق چین و چروک ها را به صورت چین های قابل مشاهده در پوست تعریف می کند که عرض و عمق آنها بیش از 1 میلی متر باشد.

خوب است به یاد داشته باشید که پیری پوست یک شبه اتفاق نمی افتد – در واقع، این در طی یک دوره زمانی اتفاق می افتد و علم از این موضوع پشتیبانی می کند. مطالعات نشان می دهد وقتی خطوط ریز درمان نشوند و با گذشت زمان عمیق تر شوند، می توانند به چین و چروک تبدیل شوند.

بنابراین، خطوط ظریف در واقع شروع چین و چروک هستند. آنچه آنها را متمایز می کند به سادگی عرض و عمق آنهاست – خطوط ظریف سطحی تر هستند، در حالی که چین و چروک ها عمیق تر است.

رفع چین و چروک

خطوط ریز باعث در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟

همان تحقیقاتی که خطوط ریز را تعریف می کند همچنین می گوید که خطوط و چین و چروک می تواند به دلیل عوامل داخلی یا خارجی ایجاد شود. عوامل داخلی عبارتند از:

رنگدانه های پوست – در برخی نژادها چین و چروک شایع تر است و به طور مثال در قفقازی ها زودتر از آفریقایی آمریکایی ها و آسیایی ها ظاهر می شود.

پیری طبیعی – با افزایش سن میزان الاستین و کلاژن در بدن به طور طبیعی کاهش می یابد. این امر منجر به ایجاد چین و چروک می شود.

وضعیت هورمونی – میزان کم استروژن ناشی از یائسگی ممکن است به ایجاد چین و چروک کمک کند.

سایر مشکلات پزشکی – در زنان، تعداد چین و چروک ها با تعداد حاملگی های آنها ارتباط مثبت دارد.

از طرف دیگر، عوامل خارجی عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش – اثرات تجمعی اشعه ماورا بنفش منجر به آسیب نوری می شود که ممکن است به مرور زمان باعث چین و چروک شود.

قرار گرفتن در معرض آلودگی – بین قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا و پیری پوست (از جمله چین و چروک) رابطه مثبت وجود دارد.

سیگار کشیدن – چین و چروک صورت بیشتر در مردان و زنانی که سیگار می کشند دیده می شود. در واقع، در مقایسه با افراد غیر سیگاری، افراد سیگاری دو برابر بیشتر دچار چین و چروک صورت متوسط ​​و شدید می شوند.

حالات مکرر صورت – در مطالعه قبلی ذکر شده درباره خطوط لبخند، خطوط اخم روی پیشانی و خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و در کل چین و چروک های معمول ناشی از استفاده مکرر از برخی حالات صورت است.

تغذیه – یک مطالعه نشان می دهد که زنانی که رژیم غذایی سالم تری دارند، چین و چروک کمتری دارند. مطالعه دیگر بر اهمیت قرار دادن میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان در یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ پوست جوان تأکید دارد.

استرس – یک مطالعه نشان می دهد که استرس مزمن تأثیر منفی بر پیری پوست دارد.

همه عوامل فوق ممکن است به شکنندگی پوست، کاهش کشش و نازک شدن اپیدرم کمک کنند – همه اینها در ایجاد خطوط و چین در پوست نقش دارند.

چگونه می توانید از خطوط ریز صورت خود جلوگیری کنید؟

کنترل عوامل داخلی که باعث پیری پوست می شوند دشوار است اما چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از برخی عوامل خارجی انجام دهید:

  • با ماندن در خانه یا پوشیدن لباس محافظ برای کاهش آسیب نوری از نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • از استعمال بیش از حد سیگار خودداری کرده و یا به کلی آن را ترک کنید.
  • از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد که استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب از آسیب دیدن پوست جلوگیری می کند.
  • از محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد که استفاده از محصولات موضعی با آنتی اکسیدان ها به کاهش التهاب و مقابله با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد که منجر به چین و چروک می شوند، کمک می کند.
  • با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

مطالعات نشان می دهد در بزرگسالی تولید کلاژن کمتری را خواهید داشت. این کاهش کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می دهد که ممکن است منجر به چین و چروک شود بنابراین بهتر است قبل از ظهور آنها از این اقدامات پیشگیرانه استفاده کنید.

پیشگیری از چین و چروک

بهترین روش درمان خطوط و چین و چروک چیست؟

هنگامی که چین و چروک ها یا خطوط ظریف صورت قابل مشاهده هستند، بهتر است اقدامات ذکر شده در بالا را ادامه دهید تا ظاهر خطوط ریز و چین و چروک های جدید را کم کنید. نگران نباشید، مواردی وجود دارد که می توانید برای درمان موارد موجود انجام دهید.

در اینجا چند اقدام اثبات شده وجود دارد که می توانید برای کاهش ظاهر یا شدت خطوط ریز یا چین و چروک خود استفاده کنید:

  • هنگام استفاده از مواد مراقبت از پوست، خود را ماساژ دهید. یک مطالعه نشان می دهد با استفاده از دستگاه ماساژ صورت، اثرات ضد پیری محصولات مراقبت از پوست تقویت می شود.
  • از محصولات مراقبت از پوست همراه با رتینول استفاده کنید. رتینول یک تنظیم کننده سلول است و همان مطالعه در مورد استراتژی های ضد پیری نشان می دهد که به افزایش تولید کلاژن کمک می کند و باعث گردش سلول و ترمیم سلول می شود.
  • از محصولات مراقبت از پوست که سرشار از آنتی اکسیدان هستند استفاده کنید. همین مطالعه در مورد استراتژی های ضد پیری همچنین نشان می دهد که ویتامین های C ،B3 و E آنتی اکسیدان های بسیار خوبی در مراقبت از پوست هستند زیرا با وزن مولکولی کم خود می توانند به راحتی در پوست نفوذ کنند.
  • درمان های لیزری مانند لیزر ایتریوم – آلومینیوم – گارنت (YAG) را انجام دهید. مطالعات نشان می دهد که لیزر درمانی YAG می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و باعث کاهش چین و چروک پوست شود.
  • درمان شدید نور پالس (IPL) را انجام دهید. همان مطالعه نشان می دهد که درمان با IPL می تواند باعث بهبود ظاهر مناطق دارای چین و چروک شود و همچنین قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.

اکنون که دانستید چه عواملی باعث ایجاد خطوط و چین و چروک می شوند، می توانید به طور فعال از آنها جلوگیری کنید. فراموش نکنید که خود را به بهترین محصولات مراقبت از پوست ضد پیری مجهز کنید – پوست شما از این بابت از شما تشکر می کند!

منبع:

purpletea

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی