تناسب اندام سلامت

چربی احشایی چیست و چرا می تواند خطرناک باشد؟

چربی احشایی (اصطلاح فنی برای چربی شکم) چیزی بیش از یک توده است که در پاسخ به مصرف بیش از حد آبجو و کربوهیدرات های ساده در اطراف کمر شما ایجاد می شود. در واقع می تواند بسیار خطرناک باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این خطرات سلامتی، علت اصلی چربی احشایی و کارهایی که می‌ توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید، را بخوانید.

چربی احشایی

چربی احشایی چیست؟

بر خلاف چربی زیر جلدی – چربی های تکان دهنده زیر پوست که می توانید آن را بگیرید یا فشار دهید – چربی احشایی اندام هایی را در اعماق شکم، مانند معده، کبد و روده ها احاطه کرده است. این فقط یک دغدغه زیبایی شناختی نیست. با توجه به داده های کلینیک کلیولند، چربی اضافی احشایی خطر ابتلا به اختلالات متابولیک جدی را افزایش می دهد، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2
  • بیماری کبد چرب
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • آپنه خواب

دانشکده پزشکی هاروارد می گوید در زنان، چربی احشایی با سرطان سینه و نیاز به جراحی کیسه صفرا نیز مرتبط است.

هر چه چربی احشایی شما بیشتر باشد، شانس شما برای ایجاد این مشکلات بیشتر است.

آیا من در معرض خطر هستم؟

با توجه به داده های پزشکی جانز هاپکینز، اگر شما یک زن هستید، اگر کمر شما بیش از 40 اینچ باشد، یا اگر مرد هستید، کمر شما بیش از 35 اینچ باشد، ممکن است بیشتر با مشکلات سلامتی ناشی از چربی احشایی مواجه شوید.

چرا چربی احشایی خطرات سلامتی را افزایش می دهد؟

دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: «تحقیقات نشان می دهد که سلول های چربی – به ویژه سلول های چربی شکم – از نظر بیولوژیکی فعال هستند. مناسب است که چربی را به عنوان یک غده یا اندام غدد درون ریز در نظر بگیریم که هورمون ها و سایر موادی را تولید می کند که می توانند بر سلامت ما تأثیر بگذارند.

از جمله این اثرات منفی: چربی شکمی ممکن است باعث افزایش تولید مواد التهابی در بدن شود که خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. نزدیکی چربی احشایی به کبد و لوزالمعده همچنین می تواند کلسترول “بد” را افزایش دهد و بدن را از تجزیه چربی و پردازش قند خون بازدارد.

چاقی

علت اصلی چربی احشایی چیست؟

به نظر می رسد علت اصلی چربی احشایی رژیم غذایی نامناسب است، به خصوص رژیمی که سرشار از قند اضافه شده و کربوهیدرات های ساده است (که در بدن به سرعت به قند تبدیل می شود). این منجر به افزایش وزن می شود که اغلب کاهش دادن آن دشوار است، به خصوص در ناحیه شکم.

کلینیک کلیولند می گوید: فروکتوز یا شکر باعث می شود سلول های چربی سریعتر بالغ شوند، به ویژه در چربی شکمی. رژیم غذایی مملو از نوشابه ها یا نوشابه های حاوی فروکتوز نه تنها کالری دریافتی شما را افزایش می دهد، بلکه بر نحوه تشکیل چربی شکم نیز تأثیر می گذارد.

چگونه از شر چربی های شکم خلاص شوم؟

ساده ترین راه برای کاهش چربی احشایی کاهش وزن است. کنار گذاشتن نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه ها و غذاهای فرآوری شده شروع خوبی است. میوه ها و سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و غلات کامل را بیشتر مصرف کنید. دکتر دبلیو اسکات بوچ، متخصص طب چاقی در کلینیک کلیولند، می گوید: کاهش وزن به تنهایی می تواند به طور موثر چربی احشایی را کاهش دهد. با کاهش 10 درصد از وزن بدن، ممکن است تا 30 درصد از چربی شکمی بدن خود را از دست بدهید.

کارشناسان همچنین می گویند ورزش برای کاهش چربی شکم بسیار مهم است. رژیم غذایی به تنهایی این کار را انجام نمی دهد. به نظر می رسد فعالیت بدنی متوسط ​​همراه با تمرینات قدرتی بهترین نتیجه را دارد.

و حتما به اندازه کافی بخوابید. محققان دانشگاه Wake Forest دریافتند افرادی که رژیم غذایی دارند و هر شب 5 ساعت یا کمتر می خوابند، دو و نیم برابر بیشتر از افرادی که به اندازه کافی می خوابند (به معنی هفت تا نه ساعت در شب) چربی شکمی دارند.

منبع:

eatthis

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی