روانشناسي و سلامت روان سلامت

چرا بی هیچ دلیلی استرس دارید؟

تقویم فارسی اندروید

آیا استرس و اضطراب زیادی را بدون دلیل تجربه می کنید؟ آیا خود را نگران آینده می‌ دانید یا دائماً در حاشیه هستید؟ شما تنها نیستید! بسیاری از افراد با وجود اینکه احساس می کنند خوب هستند، استرس دارند.

استرس

استرس قدرت ها و سطوح مختلفی دارد. اغلب اوقات، فردی که استرس زیادی را تجربه می کند، وزن بسیاری از استرس های کوچک را با هم احساس می کند. ممکن است انجام تمام مسئولیت های کوچک زندگی کار مهمی نباشد، اما وقتی همه آنها را با هم ترکیب می کنید یا استرس بیشتری را بر همه چیز وارد می کنید، می تواند باعث شود که زیر وزن له شوید.

اگر نمی توانید یک عامل بزرگ را که باعث استرس شما می شود شناسایی کنید، مفید است که به اجزای کوچکتر زندگی و سبک زندگی خود نگاه کنید تا ببینید چگونه ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر بگذارند.

1. رژیم غذایی شما نامتعادل یا ناسالم است

غذا و نوشیدنی به عنوان سوخت ضروری برای فعال نگه داشتن بدن شما عمل می کنند. هنگامی که شما سوخت مناسب را در سیستم خود نداشته باشید، بدن به طور ناکارآمد و تحت استرس کار می کند.

یک رژیم غذایی بد می تواند تأثیر چشمگیری بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی شما داشته باشد. غذاهای شیرین سرشار از کالری خالی، سوخت غذایی مورد نیاز شما را تامین نمی کنند.

و این فقط در مورد خوردن غذاهای بهتر نیز نیست. این همچنین به آنچه می نوشید هم مربوط می شود.

چند نفر را می شناسید که بدون حداقل یک فنجان قهوه یا چای نمی توانند کار کنند؟ تقریباً همه افراد در دنیای کار، درست است؟ کافئین موجود در این مواد باعث تشدید اضطراب و استرس می شود. اگر انبوهی از شکر تصفیه شده و شربت های شیرین کننده را به قهوه صبحگاهی خود اضافه کنید، استرس خود را افزایش دهید.

نوشیدنی های انرژی زا برای ایجاد استرس و اضطراب وحشتناک هستند. عادت دادن خود به آن فشار بیش از حد برای اینکه بتوانید روز خود را سپری کنید ضرر دارد.

واقعاً به آنچه می خورید و می نوشید نگاه کنید. ببینید آیا غذاها یا نوشیدنی های ناسالمی وجود دارد که بتوانید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. نوشیدن آب به اندازه قهوه با طعم جدید کافی شاپ محلی شما خوشمزه نیست اما کمتر اضطراب آور است.

2. استفاده از رسانه های اجتماعی شما را به طور منظم در معرض اخبار منفی قرار می دهد

رسانه های اجتماعی ابزاری باورنکردنی است که افراد از سراسر جهان را گرد هم می آورد. متأسفانه، همچنین به گونه ای طراحی شده است که از برخی قابلیت های روانشناختی مغز شما برای وادار کردن شما به حرکت بیشتر استفاده کند، تقریباً به همان روشی که از روانشناسی برای اعتیادآورتر کردن بازی های کازینو استفاده کردند.

نه تنها این، بلکه رسانه های اجتماعی شما را در معرض ترس دائمی از دست دادن قرار می دهند. شما به طور مرتب به حلقه های برجسته دوستان و خانواده خود نگاه می کنید و لبخندهای شاد، تعطیلات، زندگی بهتر آنها را می بینید. تعداد کمی از مردم در مورد اینکه چقدر ناراضی هستند پست می گذارند و حتی وقتی این کار را انجام می دهند، چند نفر واقعاً به آن توجه می کنند؟

این حتی به اخبار بدی که دائماً منتشر می شود و چیزهای احمقانه ای که مردم مرتباً به اشتراک می گذارند را هم به دنبال دارد.

همانطور که رسانه های اجتماعی می توانند مفید و قدرتمند باشند، می توانند اعتیادآور و استرس زا نیز باشند. کاهش مصرف یا ترک کامل به احتمال زیاد سطح استرس شما را کاهش می دهد و سلامت روان شما را بهبود می بخشد.

3. استرس کاری را با خود به خانه می آورید

به نظر می رسد کار یک چیز بدیهی است که باید روی آن استرس داشت اما این چیزی فراتر از کار است. این همچنین به رابطه ما با محل کار و آنچه با خود به خانه می بریم نیز مربوط می شود.

کارفرمایان دائماً روی مواردی که به نوعی تجاوز به زندگی شما است فشار می آورند. شما باید کسی باشید که مرزهای محکمی را تعیین می کند و اطمینان حاصل می کند که آنها از آن عبور نمی کنند. متأسفانه، هر چه مرزهای شما نرمتر باشد، بیشتر پیش خواهند رفت.

مسلماً، کارفرمایان متجاوز ممکن است از مرزهای شما به عنوان دلیلی برای خلاص شدن از شر شما استفاده کنند اما اگر در موقعیت شغلی بدی هستید، به هر حال باید به دنبال راه خروج باشید.

آیا به ایمیل‌ ها پاسخ می‌ دهید یا دستگاه‌ های کاری خود را در ساعت استراحت چک می‌ کنید؟ دست از این کار بردارید شما فقط از زمانی که ساعت کاری شروع می شود تا زمانی که ساعت خروج از کار است باید کار کنید. قبل یا بعد از آن زمان شماست، نه زمان آنها. آنها برای آن پولی به شما نمی دهند مگر اینکه در حال تماس یا چیزی شبیه این باشید.

آیا حس می کنید که دائماً به کار خارج از ساعت کار فکر می کنید؟ آیا در مورد فردا استرس دارید؟ خوب است که روی ذهن آگاهی کار کنید و خود را در لحظه ثابت کنید. شما باید خود را در زمان حال نگه دارید، بنابراین در زمان استراحت به کار فکر نکنید.

آیا حس می کنید که خارج از ساعت با همکارانتان صحبت می‌ کنید؟ مردم نظرات مختلفی در مورد نحوه ارتباط با همکاران دارند. اگر می خواهید با هم دوست شوید، جالب است. فقط اوقات فراغت خود را صرف شکایت از یکدیگر در مورد اینکه شغل، رئیس یا افراد دیگر چقدر بد هستند، نکنید.

4. زمان بیش از حد گذاشتن برای صفحه نمایش

فناوری بسیار شگفت انگیز است و همچنین می تواند بسیار مضر هم باشد. خیره شدن منظم به صفحه نمایش و پردازش تمام اطلاعاتی که آنها ارائه می دهند باعث می شود مغز شما دائماً کار کند. خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایش در برخی از افراد می تواند اضطراب آور باشد زیرا از ذهن خود بیش از حد کار می کشند.

زمان خود را در مورد دستگاه ها محدود کنید. به طور منظم استراحت کنید تا چشم و مغزتان هم استراحت کند.

5. محیط شما استرس زا است

محیطی که در اطراف خود دارید می تواند منبع استرس یا آرامش باشد. دقیقاً مانند صفحه نمایش دستگاه ها، یک فضای به هم ریخته باعث می شود مغز شما دائماً و بیش از حد کار کند. مغز شما باید تمام چیزهایی را که در حین نگاه کردن به فضای خود می بینید پردازش و شناسایی کند. این می تواند منبع شدید استرس برای برخی از افراد باشد زیرا ذهن آنها به اندازه کافی استراحت نمی کند.

خارج از فضای زندگی شخصی، محیط شما شامل محل زندگی یا محل کار شما می شود. به عنوان مثال، زندگی در یک محله ناامن همیشه استرس زا است. شما هرگز نمی توانید کاملاً مطمئن باشید که وقتی درب ورودی خود را باز می کنید، چه چیزی پیدا خواهید کرد. ممکن است پر سر و صدا باشد، ممکن است تیراندازی باشد، مردم فریاد بزنند و دعوا کنند و انواع مختلف چیزهای منفی باشد.

شاید این ناامنی فردی است که با او زندگی می کنید و به طور منظم برای شما استرس ایجاد می کند. آنها ممکن است کاری را که باید انجام نمی دهند، وظیفه خود را در خانه انجام نمی دهند، یا فقط یک فرد ناخوشایند در اطراف هستند.

بودن در کنار افراد آزاردهنده می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد، حتی اگر آنها کسی باشند که دوستشان دارید. به عنوان مثال، یک مراقب ممکن است فردی را که از او مراقبت می کند بسیار دوست داشته باشد اما مسئولیت پذیری در قبال سلامتی یکی از عزیزان کاری استرس زا است.

6. خواب سالمی ندارید

اهمیت خواب برای سلامت روان شما را نمی توان دست کم گرفت. کمبود خواب خوب و با کیفیت، مغز شما را از رسیدن به مراحل عمیق‌ تر خواب باز می‌ دارد. مغز مواد شیمیایی متعادل کننده خلق و خوی زیادی تولید می کند که در روزهای آینده در این مراحل عمیق تر خواب از آنها استفاده خواهد کرد. بنابراین، اگر خواب کم عمقی دارید یا خودتان را از خواب محروم می کنید، استرس بیشتری نسبت به کسی که این کار را نمی کند، خواهید داشت.

بهبود بهداشت خواب می تواند راه مهمی برای کاهش استرس شما باشد. تلاش برای خوابیدن با همان برنامه ریتم شبانه روزی می تواند به شما کمک کند هماهنگ باشید. به عنوان مثال، یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید. چند ساعت قبل از خواب چیزی نخورید و ننوشید تا ساعت 3 صبح بیدار نباشید. برای خواب خوب یک تخت راحت، بالش و محیطی برای خوابیدن باید در اولویت باشد.

7. مصرف مواد اعتیاد آور و استرس

استفاده از مواد به دلیل نوع نگاه مردم به آن موضوع جالبی است. اکثر مردم می دانند که مصرف بیش از حد هر ماده ای یک چیز ناسالم است. اما بسیاری از مردم متوجه می شوند که به آنها کمک می کند تا اعصاب خود را آرام کنند یا هر چیزی را که در سرشان می گذرد ساکت کنند. در بیشتر موارد کاملاً می تواند این کار را انجام دهد. به همین دلیل است که مردم خود درمانی می کنند.

هر چند دو مشکل وجود دارد. اولین مشکل تحمل است. در ابتدا شما فقط به مقدار کمی نیاز دارید اما سپس به آرامی بیشتر و بیشتر می خواهید و نیاز بیشتری دارید تا به همان اثر برسید.

مشکل دوم اثرات طولانی مدتی است که مصرف مواد روی سیستم عصبی می گذارد. استفاده منظم از هر ماده ای می تواند روش های اساسی عملکرد بدن شما را تغییر دهد.

یک لیوان شراب برای استراحت ممکن است کار مهمی به نظر نرسد تا زمانی که یک لیوان برای انجام کار کافی باشد. سپس دو لیوان است. سپس سه. سپس چهار. سپس یک بطری کامل و در مواقعی که نمی توانید برای استراحت یک لیوان شراب وقت بگذارید چه می شود؟

ماری جوانا در حال حاضر موضوع داغی است. بسیاری از مردم برای تسکین استرس، تسکین درد و سایر مواردی که مشکوک هستند به سراغ آن می روند اما استفاده طولانی مدت از ماری جوانا واقعاً می تواند مغز و سیستم عصبی شما را مختل کند. برخی از افراد به دلیل مصرف ماری جوانا دچار اضطراب کامل یا حملات پانیک می شوند.

8. دارو و استرس

طیف گسترده ای از داروها می توانند باعث استرس و اضطراب اضافی شوند. این فقط به داروهای روانپزشکی نیز محدود نمی شود. داروهای روانپزشکی کاملا واضح به نظر می رسند. آنها قرار است روی مغز شما تأثیر بگذارند، درست است؟

اما از آنجایی که همه چیز در بدن شما به هم متصل است، سایر داروها هم می توانند بر استرس و سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند.

ممکن است بخواهید عوارض جانبی داروهای مختلفی را که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، دوباره بررسی کنید. به دنبال هر یک از مواردی باشید که ممکن است اثرات نامطلوبی مانند افسردگی، اضطراب یا هر نوع تأثیرگذاری روانی دیگری ایجاد کنند. در نظر بگیرید که قبل از مصرف دارو چه احساسی داشتید و اینکه آیا ممکن است مسئول آن باشد یا خیر.

در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. آنها احتمالاً می توانند بیشتر به شما اطلاعات دهند و بدون مشورت با پزشک خود هیچ تغییری در داروهای خود ایجاد نکنید.

9. روابط

افراد ممکن است گاهی اوقات استرس زا باشند. گاهی اوقات، ما متوجه نمی شویم که دیگران چقدر استرس زا هستند. نادیده گرفتن آن آسان است، به خصوص اگر به فردی با دیدگاه مثبت نگاه می کنید.

افرادی را که در اطراف شما قرار دارند زیر نظر بگیرید. آیا آنها منبع شادی و رفاه شما هستند؟ یا بار منفی دارند؟ آیا مشکلی ایجاد می کنند؟ آیا متوجه می شوید که از افراد خاصی دوری می کنید زیرا آنها را دوست ندارید؟

چگونه آنها به شما این احساس را می دهند؟

اینها انواع اتصالاتی هستند که باید به آنها دقت کنید. اگر برای انجام این کار به اندازه کافی احساس امنیت می کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با آن شخص صحبت کنید. محدود کردن زمان خود با این نوع افراد می تواند استرس و سلامت روان شما را بهبود بخشد.

10. مشغله زیاد

آیا شما فردی پر مشغله هستید؟ آیا دائماً کارهایی برای انجام دادن دارید؟ آیا از مسئولیتی به مسئولیتی دیگر می پرید بدون اینکه برای چند دقیقه مکث کنید؟ آیا به کارهایی فکر می کنید که پس از پایان خواندن این مقاله باید انجام دهید؟

بیش از حد مشغول بودن منبع دائمی استرس و تخلیه انرژی شماست. حالا بعضی ها برای این مشغله زندگی می کنند. برخی از افراد برای اجتناب از رویارویی با مشکلات یا فکر کردن به زندگی خود از مشغله استفاده می کنند که باعث استرس نیز می شود. یک فرد پرمشغله مجبور نیست به این فکر کند که چگونه کارش انجام نمی شود، یا رابطه اش سخت است یا زندگی شخصی اش مانند سطل زباله است.

نادیده گرفتن این مشکلات استرس مضاعفی است زیرا مغز شما هنوز هم می داند که آنها یک مشکل هستند حتی اگر فعالانه به آنها فکر نکنید. رویارویی و حل و فصل آن مسائل به محض بروز آنها به کاهش استرس کمک می کند.

11. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تنش های کوچک

یک باور رایج وجود دارد که افراد برای مقابله با استرس های طولانی مدت به تمرین های خوب کاهش استرس نیاز دارند. اگرچه مغز واقعاً اینطور کار نمی کند.

استرس طولانی مدت همچنان استرس زا خواهد بود تا زمانی که به مشکلی تبدیل شود که نمی توان آن را نادیده گرفت. آن را مانند سنگ در حال فرسایش آب در نظر بگیرید. بله، سنگ محکم و استوار است. این به طور موقت با استرس آبی که روی آن جریان دارد مقابله می کند. اما، کم کم، سنگ به دلیل استرسی که تحت آن قرار دارد، در حال فرسایش است. با گذشت زمان، سنگ فرسوده و شکسته می شود.

واقعیت این است که اگر در موقعیتی هستید که تحت استرس طولانی مدت هستید، حتی اگر احساس نکنید که در حال حاضر چنین است، این بر شما تأثیر می گذارد. دیر یا زود، اتفاق خواهد افتاد. تمام تلاش خود را بکنید تا مشکل را حل کنید و از آن استرس دور شوید.

12. انتظارات غیر واقعی

برخی از افراد به دلیل داشتن انتظارات غیر واقعی به ناچار به خود استرس وارد می کنند. آنها دائماً نگران، عصبانی، ناراحت یا افسرده هستند که شرایط آنطور که آنها تصور می کردند پیش نمی رود.

یادگیری پذیرش آنچه هست به جای آرزوی متفاوت بودن، راهی مطمئن برای کاهش استرس و اضطراب شماست. چطوری این کار را انجام بدهیم؟ با تمرکز بر آنچه درست در مقابل شما قرار دارد. آرزوی متفاوت بودن چیزها، زندگی در آینده است. کاش شغلم بهتر بود! کاش رابطه من بهتر بود! اگر و کاش دردی از شما دوا نمی کنند!

هیچ کدام از اینها واقعا مهم نیست. مهم این است که چه چیزی اینجا در مقابل شما قرار دارد.

مشکلی دارید؟ مدتی را به حل آن اختصاص دهید، آن را حل کنید و ادامه دهید.

نمی شود حلش کرد؟ روی آن کار کنید، وقتی کار روی آن تمام شد آن را کنار بگذارید، بعداً دوباره به آن بازگردید.

انرژی ذهنی خود را هدر ندهید که آرزو کنید چیزها طوری غیر از آنچه هستند باشند.

جهان می تواند مکانی خشن و پر هرج و مرج باشد. زندگی ممکن است نامطمئن و ترسناک باشد. در مورد آب و هوا، کووید 19، اخبار، سیاست و جامعه چیزهای زیادی در حال وقوع است که استرس فقط بخشی منظم از زندگی ما است.

هر کاری که می توانید برای از بین بردن استرس های زندگی خود انجام دهید تا سلامت روانی خود را حفظ کنید. از بین بردن استرس های کوچک یا پنهان می تواند به طور چشمگیری سلامت روان و شادی شما را بهبود بخشد.

هنوز مطمئن نیستید که چرا اینقدر استرس دارید؟ برای مقابله با استرس خود به کمک نیاز دارید؟ امروز با یک درمانگر صحبت کنید که می تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند.

منبع:

aconsciousrethink

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی