روانشناسی سبك زندگي

چرا برخی از افراد خود تخریبی می کنند؟

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

در حالی که تعجب آور به نظر می رسد، برخی افراد نیت خوب و اهداف بلندمدت خود را تضعیف می کنند. خود تخریبی زمانی اتفاق می افتد که افراد مانع موفقیت خود شوند.

وقتی افراد این گام‌ های مخرب را برمی‌ دارند، رفتار مضر آن‌ ها می‌ تواند تقریباً بر تمام بخش‌ های زندگی‌ شان از جمله روابط و حرفه‌ شان تأثیر منفی بگذارد.

خود تخریبی

چرا مردم خود تخریبی می کنند؟

مردم به دلایل مختلف مانع پیشرفت خود می شوند. آنها ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه مرتکب اقدامات خرابکارانه در خود شوند. علل از مسائل دوران کودکی تا اثرات روابط قبلی متغیر است. دلایل دیگر این نوع رفتار مخرب از اعتماد به نفس پایین و مشکلات مقابله تا مشکلات ناهماهنگی شناختی متفاوت است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

خود تخریبی آگاهانه و ناخودآگاه

افرادی که خود تخریبی می کنند ممکن است از اعمال خود آگاه باشند. برای مثال، فردی که اضافه وزن دارد و رژیم دارد، ممکن است آگاهانه تلاش های خوب خود را با خوردن یک کارتن کامل بستنی خراب کند.

یا ممکن است ناخودآگاه عمل کنند. یک نفر مهلت کاری را از دست می دهد. در ظاهر، به نظر می رسد که او دیر اقدام کرده است اما حقیقت این است که او از شکست می ترسد. او با از دست دادن موعد مقرر خود تخریبی می کند، بنابراین او هدف خود را برای ارتقاء در شرکت خنثی می کند.

دوران سخت کودکی

بزرگ شدن در یک خانواده ناکارآمد می تواند به اقدامات خود خرابکارانه شما کمک کند. بدون سبک دلبستگی ایمن، ممکن است سبک دلبستگی دوسوگرا یا اجتنابی داشته باشید. اولین تعامل ما با مراقبین بر نحوه ارتباط ما با دیگران تأثیر می گذارد.

اگر والدینتان در هنگام بزرگ شدن به شما گفتند که هرگز مهم نمی‌ شوید، شاید خودتان را ناتوان کرده‌ اید تا از این طریق کوتاه بیایید.

مشکل در روابط

اگر همسر سابقتان مدام شما را تحقیر می کند، ممکن است همچنان احساس آسیب پذیری کنید. شاید آنها می گفتند که وقتشان را تلف می کنند و سعی می کنند با شخصی مثل شما پیش بروند.

اکنون شما در یک رابطه عالی هستید، اما به شریک زندگی خود خیانت می کنید. یا بی دلیل از هم جدا می شوید. شما به اندازه کافی احساس خوبی ندارید یا می ترسید دوباره آسیب ببینید.

بر اساس مطالعه اخیر در مورد خود تخریبی، 15 روانشناس متخصص در روابط عاشقانه در استرالیا مسائل اصلی را برای شیوع خود تخریبی در روابط عاشقانه شناسایی کردند.

دلایل شامل سبک های دلبستگی ناایمن، عزت نفس پایین، ترس از صدمه دیدن، ترس از تعهد، باورهای ناسالم رابطه و مقابله با مشکلات در مورد مسائل احساسی بود.

عزت نفس پایین

افرادی که تصور منفی از خود دارند و عزت نفس پایینی دارند، به ویژه در برابر خود تخریبی آسیب پذیر هستند. آنها به گونه ای رفتار می کنند که باورهای منفی در مورد خودشان را تایید می کند. بنابراین، اگر آنها به موفقیت نزدیک شوند، ناراحت می شوند.

تمام عمر به آنها گفته شده که شکست خواهند خورد یا گاهی در تمام زندگی خود به خود گفتند که شکست خواهند خورد.

ناهنجاری شناختی

افرادی که این رفتار را نشان می دهند با ناهماهنگی شناختی یا ناراحتی ذهنی که ممکن است در داشتن دو ایده متضاد همزمان داشته باشید، دست و پنجه نرم می کنند. انسان ها دوست دارند بین باورها و اعمال خود سازگاری داشته باشند.

به عنوان مثال، شما با فردی مهم ازدواج می کنید، اما از یک خانواده ناموفق هستید. پدرتان شما را ترک کرد و مادرتان از یک رابطه بد به دیگری رفت. بنابراین، شما به یک ازدواج پایدار و عاشقانه اعتقاد ندارید. با این حال، شما همچنان به برنامه ریزی عروسی و ارسال دعوت نامه ادامه می دهید.

در اینجا یک مثال مرتبط با کار آورده شده است: شما در شرف یافتن یک مشتری عالی و کسب درآمد بیشتر از قبل هستید. به جای انجام کارهایی که برای جلو بردن خود لازم است، از تلاش خودداری می کنید زیرا احساس لیاقت نمی کنید.

بنابراین، شب قبل از ملاقات مشتری بیدار می مانید و فردا کاملاً آن را از دست می دهید. به جای اینکه به جلو بروید، اقداماتی را انجام می دهید تا همه چیز را برای خودتان خراب کنید.

خود تخریبی می تواند به کشمکش های مزمن با غذا، مشروبات الکلی، مواد مخدر، قمار و آسیب رساندن به خود منجر شود. این رفتار مخرب همچنین می تواند انگیزه افراد را از بین ببرد و آنها را مضطرب کند.

روش های متداول مردم برای خود تخریبی

پزشکان بهداشت روان روش‌ های متداول خود تخریبی افراد را شناسایی کرده‌ اند. سه راه آسان برای شناسایی عبارتند از اهمال کاری، کمال گرایی و خود درمانی.

اهمال کاری

افرادی که خود تخریبی می کنند اغلب کار را به تعویق می اندازند. اهمال کاری راهی است که به دیگران نشان می دهید هرگز آماده نیستید و نتیجه خوب را به تعویق می اندازید. به این دلیل است که مردم از ناامید کردن دیگران، شکست یا موفقیت می ترسند.

کمال گرایی

نگه داشتن خود به یک استاندارد غیرممکن باعث تاخیر و عقب نشینی می شود. در حالی که به نظر می رسد یک استراتژی مثبت است که همه چیز طبق برنامه پیش برود بدون مشکل، کمال گرایی مانع موفقیت می شود.

وقتی چیزی اشتباه پیش می‌ رود، همانطور که ناگزیر می‌ شود، کمال‌ گرایان تمام می‌ شوند. آنها در نهایت احساس شرمندگی می کنند. مستعد افسردگی هستند، احساس می کنند آنها همه را ناامید می کنند.

خود درمانی

برای مقابله با نبرد دائمی بین خواستن موفق بودن و چیزی که در مغزشان نقش می بندد و می گوید نمی توانند موفق شوند، خیلی ها خودشان را از طریق مواد مخدر، الکل و آسیب رساندن به خود آرام می کنند.

چگونه از خود تخریبی دست برداریم

بهترین توصیه به شما این است که برای راهنمایی به درمانگر یا مشاور مراجعه کنید. اگر می‌ خواهید نکاتی را در مورد اینکه چگونه این رفتار منفی را متوقف کنید، می‌خواهید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

علل اصلی را بررسی کنید

به دنبال الگوهای زندگی خود باشید. آیا مستعد این بوده اید که مکررا تلاش های خوب خود را خنثی کنید؟ آیا این اعمال قبل از موفقیت شما یا زمانی که به خواسته های شخصی خود نزدیک شده بودید رخ داده است؟

همانطور که گفته شد، این رفتار ممکن است از دوران کودکی نشات بگیرد. برخی از والدین، یا نمی دانند چه چیزی بهتر است یا می ترسند فرزندانشان ناامید شوند، به فرزندان خود می گویند که بزرگ فکر نکنند. شاید گفتند: «تو کی هستی که باور کنی می‌ توانی به دانشگاه بروی؟ تو باید مثل بقیه کار کنی.»

تعلل را متوقف کنید

رفتار متداول کسانی که خود تخریبی می کنند، به تعویق انداختن کار است. اگر چیزی را که برایتان مهم است به تعویق بیندازید، ممکن است از نظر احساسی راحت‌ تر از رسیدن به هدفی باشد که به شما گفته شده بود هرگز به آن نخواهید رسید.

عدم تطابق بین جایی که در آن هستید و چیزی که سال ها در سر شما نقش بسته بود ممکن است باعث ناراحتی باورنکردنی شما شود. پس خود تخریبی می کنید.

مطالعه‌ ای اخیراً در مورد اهمال‌ کاری دانش‌ آموزان در محیط‌ های دانشگاهی انجام شد. دانشمندان یک عامل مشترک در اهمال‌ کاری را شامل فقدان خودتنظیمی دانستند. این به دلیل برخورداری دانش‌ آموزان از آزادی، وسوسه‌ ها و حواس‌پرتی‌ ها و مهلت‌ های طولانی است.

تأثیر همسالان یا عوامل اجتماعی نیز بر اهمال کاری تأثیر داشت. در نهایت، فقدان مهارت در زمینه مهارت های مطالعه نیز به اهمال کاری کمک کرد.

صرفاً به تصویر بزرگ نگاه نکنید

وقتی برای چیز بزرگی نقشه می کشید، مانند تبدیل شدن به یک فروشنده برتر در جایی که کار می‌ کنید، یک هدف غول‌ پیکر می‌ تواند بسیار دشوار به نظر برسد.

برای جلوگیری از اقدامات خود خرابکارانه، برای چیزهای کوچک معطل نشوید. کسانی که خود تخریبی می کنند، گاهی اوقات زمان زیادی را صرف جزئیات بی اهمیت می کنند.

مثال دیگر: اگر می‌ خواهید سالم بمانید، تصمیم‌ های همه یا هیچ نگیرید. اگر یک هفته باشگاه را از دست دادید حوله را دور نریزید. مرحله بعدی را دوباره شروع کنید.

تغییرات تدریجی کوچک ایجاد کنید و به آرامی به آنها عمل کنید. به این ترتیب، ممکن است از ترمز کردن ذهن خرابکار خود جلوگیری کنید. اقدامات کوچکتری انجام دهید که شما را از مسیر خارج نکند.

تفکر کمال گرا را متوقف کنید

افراد خود خرابکار اغلب کمال گرا هستند. شاید به همه جزئیات بیش از حد فکر کنید و همه چیز باید درست باشد.

تلاش برای تعالی را هدف گذاری کنید نه کمال. پیشرفت های کوچکی انجام دهید و پیشرفت را در مسیر رسیدن به هدف مورد نظر یادداشت کنید.

برای خود تخریبی باید چه کار کرد

این رفتار منفی زمان بر است و کار زیادی می طلبد. تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که خود ناتوان‌ سازی نیاز به منابع دارد.

مطالعه‌ ای که توسط محققان دانشگاه ایندیانا در مجله روان‌ شناسی تجربی اجتماعی نتایج خلاف واقع گزارش شده است.  پرندگان سحرخیز در صبح بیشتر خود خرابکاری می‌ کنند و جغدها در شب بیشتر خود خرابکاری می‌ کنند.

این بدان معناست که آنها عملکرد خود را نه زمانی که خسته بودند، بلکه زمانی که بیشترین منابع شناختی را در اختیار داشتند، تضعیف کردند. بنابراین، ادامه این رفتار انرژی زیادی می گیرد و منجر به نتایج ناسازگاری می شود.

سوالاتی که باید از خود بپرسید

اگر فکر می کنید که خود تخریبی می کنید، از خود بپرسید:

  • آیا رفتار شما با اهداف شما همخوانی دارد؟
  • اگر نه، چه چیزی شما را از اقدام برای تحقق رویاهایتان باز می دارد؟
  • آیا رفتار شما با ارزش هایی که در حال حاضر به آن اعتقاد دارید همسو است؟
  • اگر نه، چه چیزی شما را از انجام اقداماتی که با این ارزش ها همسو هستند باز می دارد؟
  • آیا هنگام پیشرفت احساس ناراحتی یا ناراحتی می کنید؟ اگر بله، عمیق تر حفاری کنید:
  • آیا این ناراحتی بر اساس آن چیزی است که دیگران به شما گفته اند که آرزوهای شما را محدود کرده است؟
  • آیا این ناراحتی ناشی از ترس از شکست و نگرانی از احمق به نظر رسیدن است؟
  • آیا این ناراحتی مبتنی بر ترس از موفقیت است؟
  • آیا نگران دستیابی به بیش از آنچه فکر می کردید هستید؟
  • اگر بهتر عمل کنید یا بیشتر به دست آورید، آیا معتقدید که موفقیت بیش از آن چیزی است که لیاقت آن را دارید؟

درمان برای خود تخریبی

کسانی که خود تخریبکار هستند ممکن است در تنظیم احساسات و رفتارهای خود مشکل داشته باشند. بی نظمی رفتاری و بی نظمی عاطفی اغلب در اثر ضربه یا غفلت دوران کودکی ایجاد می شود. این بی نظمی می تواند باعث ایجاد واکنش های مضر شود.

افرادی که خود تخریبی می کنند می توانند برای مشکلات مختلف از جمله سوء مصرف الکل و مواد مخدر، پرخوری، طغیان عصبانیت و آسیب رساندن به خود کمک بیابند.

درمان‌های زیر به افرادی که خود تخریبی می‌ کنند نیز کمک کرده است:

  • درمان شناختی-رفتاری (CBT) از تکنیک های موثر در تسکین تحریفات شناختی استفاده می کند. استفاده از این تکنیک ها به شما کمک می کند تا الگوهای افکار منفی را جایگزین کرده و بهزیستی کلی خود را بهبود بخشید.
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) روی مشکلاتی که شامل احساسات شدید هستند، به خوبی عمل می کند. این می تواند شامل رفتارهای تکانشی، مسائل کنترل تکانه و مشکلات در کنار آمدن با افراد دیگر باشد. شما یاد خواهید گرفت که با این روش احساسات خود را بهتر تنظیم کنید.

منبع:

verywellmind

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی