خواص مواد غذايي سلامت

پاپریکا: ادویه غنی از آنتی اکسیدان که با بیماری ها مبارزه می کند

تقویم فارسی اندروید

چه کسی فکر می کرد که یک قاشق غذاخوری از این پودر قرمز می تواند حاوی این همه نکات مثبت باشد؟ با پاپریکا آشنا شوید، ادویه فلفلی که به بدن شما کمک می کند تا از بیماری ها جلوگیری کند.

اخیراً مشخص شده است که پاپریکا نه تنها به بدن شما کمک می کند تا با التهاب و بیماری به طور کلی مبارزه کند، بلکه حتی ممکن است هدف خاصی برای پیشگیری و مبارزه با شرایط خودایمنی و برخی سرطان ها داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اکتشافات جدید و فوایدی که می توانید از ادویه سبزیجات محبوب دریافت کنید، این مقاله را بخوانید.

پاپریکا

پاپریکا چیست؟

پاپریکا یک ادویه آسیاب شده و خشک است که از انواع بزرگتر (و معمولاً قرمز رنگ) فلفل از خانواده Capsicum annuum تهیه می شود. این گروه از فلفل ها شامل فلفل دلمه ای شیرین، منبع بسیار رایج پاپریکا و همچنین انواع تندتر مانند فلفل چیلی و کاین است.

پاپریکا از زمان کشف آن در دنیای جدید در دهه 1400 تا استفاده کنونی از این ماده مفید در سراسر جهان، از زمانی که کاوشگران مقداری از آن را به اروپا، آفریقا و آسیا آوردند، بسیار محبوب شده است. مجارستان در حال حاضر چیزی را تولید می کند که به طور گسترده به عنوان پاپریکا با بالاترین کیفیت شناخته می شود و سرآشپزهای مجارستانی به خاطر تهیه گولاش با پاپریکا شهرت دارند.

ارزش غذایی

به دلیل تنوع در انواع فلفل، ارزش غذایی پاپریکا می تواند از محصولی به محصول دیگر بسیار متفاوت باشد. با این حال، چند چیز در مورد پاپریکا صادق است. اول اینکه، انواع قرمز مخصوصاً دارای مقدار زیادی ویتامین A در تنها یک وعده کوچک هستند (یک قاشق غذاخوری تقریباً ¾ نیاز روزانه توصیه شده است). این چیزی نیست که راحت از آن بگذرید زیرا خواص آنتی اکسیدانی ویتامین A بسیار زیاد است.

ثانیاً، پاپریکا تهیه شده از فلفل های تندتر (بیشتر فلفل چیلی) شامل یک ماده مهم به نام کپسایسین است. این ماده مغذی همان چیزی است که به فلفل های تند حرارت می دهد و وقتی صحبت از فواید سلامتی به میان می آید، کپسایسین بخش مهمی از توانایی پاپریکا برای جلوگیری از بیماری های تهدید کننده زندگی است. با این حال، اگرچه پاپریکا تهیه شده از فلفل دلمه ای نیز فواید سلامتی باورنکردنی دارد اما هیچ کپسایسینی در این نوع فلفل شیرین وجود ندارد.

یک وعده پاپریکا (یک قاشق غذاخوری) حاوی حدوداً موارد زیر است:

  • 20 کالری
  • 3.8 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم پروتئین
  • 0.9 گرم چربی
  • 2.5 گرم فیبر
  • 3560 واحد بین المللی ویتامین A (71 درصد از نیاز روزانه)
  • 0.3 میلی گرم ویتامین B6 (14 درصد از نیاز روزانه)
  • 2 میلی گرم ویتامین E (10 درصد از نیاز روزانه)
  • 1.6 میلی گرم آهن (9 درصد از نیاز روزانه)
  • 4.8 میلی گرم ویتامین C (8 درصد از نیاز روزانه)
  • 5.4 میکروگرم ویتامین K (7 درصد از نیاز روزانه)
  • 0.1 میلی گرم ریبوفلاوین (7 درصد از نیاز روزانه)
  • 1 میلی گرم نیاسین (5 درصد از نیاز روزانه)
  • 158 میلی گرم پتاسیم (5 درصد از نیاز روزانه)

فواید سلامتی

1. سرشار از آنتی اکسیدان

شاید چشمگیرترین خاصیت پاپریکا میزان قدرت آنتی اکسیدانی آن باشد که تنها در یک وعده بسته بندی می کند. فلفل‌ ها و محصولات تولید شده از آن‌ ها مدت‌ هاست که مشخص شده است که خواص مبارزه با بیماری‌ ها، عمدتاً به دلیل توانایی آنها در مبارزه با استرس اکسیداتیو را دارند.

آنتی اکسیدان های زیادی در پاپریکا وجود دارد، از جمله کاروتنوئیدها که به درجات مختلفی در انواع مختلف پاپریکا یافت می شود. کاروتنوئیدها نوعی رنگدانه هستند که در بسیاری از گیاهان یافت می‌ شوند و به عنوان آنتی‌ اکسیدان برای بدن عمل می‌ کنند و از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو (ناشی از فراوانی رادیکال‌ های آزاد در بدن) جلوگیری می‌ کنند و به بدن در مبارزه با بیماری‌ ها کمک می‌ کنند. اینها مواد مغذی محلول در چربی هستند، به این معنی که وقتی در کنار یک منبع چربی سالم مانند آووکادو مصرف شوند، بهترین جذب را دارند.

کاروتنوئیدهایی که معمولا در پاپریکا یافت می شوند عبارتند از بتاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین و لوتئین/زآگزانتین. بتاکاروتن فواید زیادی دارد، از محافظت از پوست گرفته تا سلامت تنفسی و حمایت از بارداری. شناخته شده ترین مزیت بتا کریپتوکسانتین توانایی کاهش التهاب در اختلالاتی مانند آرتریت است و البته، لوتئین و زآگزانتین به دلیل نقششان در سلامت چشم ها شناخته شده اند و به مبارزه با مولکول هایی که باعث آسیب می شوند که منجر به بیماری هایی مانند دژنراسیون ماکولا می شود، شناخته شده اند.

به طور کلی، ویتامین A به دلیل روشی که التهاب را از طریق خواص آنتی اکسیدانی کاهش می دهد، شناخته شده است و از آنجایی که التهاب ریشه اکثر بیماری ها است، دریافت مقدار کافی از مواد مغذی در زندگی عاری از بیماری مهم است و این تنها یکی از فواید پاپریکا محسوب می شود.

2. کمک به درمان بیماری خودایمنی

یک مطالعه پیشگامانه که در سال 2016 انجام شد نشان داد که کپسایسین، ماده تشکیل دهنده فلفل چیلی و سایر انواع تند که گرما را فراهم می کند – مانند پاپریکا – ممکن است قدرت باورنکردنی در برابر شرایط خودایمنی داشته باشد.

این بیماری‌ های اغلب ناتوان‌ کننده از حمله سیستم ایمنی به بدن میزبان ناشی می‌ شوند. علائم بیماری های خودایمنی بر مغز، پوست، دهان، ریه ها، سینوس، تیروئید، مفاصل، ماهیچه ها، آدرنال و دستگاه گوارش تاثیر می گذارد.

با این حال، در حالی که اختلالات خودایمنی قابل درمان نیستند، این مطالعه در سال 2016 نشان داد که کپسایسین واکنش‌ های بیولوژیکی سازگار با درمان بیماری‌ های خود ایمنی را تحریک می‌ کند.

3. ممکن است به درمان و پیشگیری از سرطان کمک کند

کپسایسین موجود در پاپریکای تند فقط در درمان یک نوع بیماری مفید نیست و همچنین پتانسیل زیادی در درمان و یا پیشگیری از سرطان دارد. به نظر می رسد کپسایسین که در چندین مکانیسم مختلف عمل می کند، مسئول تغییر مسیرهای سیگنالی است که رشد سرطان را محدود می کند.

به طور خاص، یکی از فواید پاپریکا ممکن است توانایی آن در محافظت در برابر سرطان معده باشد. مطالعه ای در سال 2012 در مورد سرطان معده بیان می کند: “سرطان معده دومین سرطان شایع در سراسر جهان و دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان است.” بیش از 80 درصد از بیماران مبتلا به این نوع سرطان در عرض یک سال پس از تشخیص یا عود بیماری می میرند.

خبر خوب این است که کپسایسین اثرات ضد التهابی قوی بر بروز سرطان معده دارد، همانطور که در سال 2016 در تحقیقات اولیه در خارج از ژاپن کشف شد.

بسیاری از درمان‌ های طبیعی سرطان وجود دارند که در کمک به درمان مؤثر بوده‌ اند، بنابراین اگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، عاقلانه است که از پاپریکا به عنوان یکی از اجزای سبک زندگی پیشگیری از سرطان استفاده کنید.

4. بالقوه مفید در درمان دیابت

مانند بسیاری از غذاها و ادویه های غنی از مواد مغذی، به نظر می رسد پاپریکا پتانسیل کمک به تنظیم سطح قند خون و کمک به درمان دیابت را دارد. هنگامی که بیماران دیابتی پاپریکای حاوی کپسایسین مصرف می کنند، هضم و پردازش قندهای خون را بهتر انجام می دهند.

علاوه بر این، زنان مبتلا به دیابت نیز تمایل به تولد نوزادان بیش از حد بزرگ نسبت به سن حاملگی خود دارند و مصرف مکمل کپسایسین نیز بروز آن را کاهش می دهد.

5. برای چشم مفید است

به دلیل مقادیر زیاد آنتی اکسیدان های موجود در این ادویه مانند ویتامین A، لوتئین و زآگزانتین، عنوان شده است که پاپریکا با کمک به پیشگیری از بیماری هایی که به چشم شما آسیب می زند، برای شما مفید است.

علاوه بر این مواد مغذی، وجود ویتامین B6 در پاپریکا نیز به سلامت چشمان شما کمک می کند. افرادی که مقادیر زیادی B6 مصرف می‌ کنند، شروع کندتر دژنراسیون ماکولا و سایر بیماری‌ های مرتبط با چشم را مشاهده می‌ کنند، به‌ خصوص زمانی که با مقادیر زیادی فولات مصرف می‌ شوند.

6. قلب شما را قوی نگه می دارد

پاپریکا به حفظ سلامت قلب و سیستم قلبی عروقی کمک می کند. ویتامین B6 به کاهش فشار خون بالا و بهبود عروق خونی آسیب دیده کمک می کند. حتی با ایجاد هموگلوبین در خون که مسئول انتقال اکسیژن از طریق جریان خون است، کم خونی را درمان می کند.

پاپریکا همچنین حاوی کپسانتین است که طبق یک مطالعه به عنوان کاروتنوئید اصلی در ادویه معرفی شده است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد این آنتی اکسیدان، به ویژه در مقایسه با سایر آنتی اکسیدان های رایج، وجود دارد. با انجام تحقیقات بیشتر، یک منبع دریافت که کپسانتین موجود در پاپریکا باعث افزایش کلسترول خوب HDL می شود که راهی دیگر است که پاپریکا می تواند سیستم قلبی عروقی شما را به خوبی حفظ کند.

نحوه استفاده

از آنجا که پاپریکا یک ادویه است، باید به مقدار مناسب استفاده شود تا جوانه های چشایی را تحت تاثیر قرار ندهد.

در ایالات متحده، معمولاً برای چاشنی سس باربیکیو، سس کچاپ، گوشت و سالاد سیب زمینی نیز استفاده می شود. غذاهای مکزیکی مملو از این ادویه در سس‌ ها، سالساها و فیلینگ‌ هایی مانند chile relleno است. معمولی است که فلفل ها را قبل از استفاده برای ایجاد پاپریکا برای طعم دودی تر برشته کنید.

بسیاری از فرهنگ‌ ها نیز از غنای طعم پاپریکا تهیه شده در روغن استفاده می‌ کنند. این کار حرارت فلفل تند را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در آن را جذب کند. در چندین کشور مانند آرژانتین، بولیوی، شیلی و پرو، آشپزها آن را به گوشت و روغن اضافه می کنند تا طعم آن را افزایش دهند.

پاپریکا همچنین به طور گسترده در اروپا، آفریقا و آسیا و همچنین در انواع غذاها استفاده می شود. همه چیز از غذاهای دریایی گرفته تا برنج با رایحه این ادویه فلفل طعم دار می شود که معروف ترین آنها گولاش مجارستانی است.

استفاده از آن در دستور غذای ما برای چیلی مرغ عالی است و کیفیت دودی را به این غذای زمستانی سرشار از چربی های سالم اضافه می کند.

از آنجایی که برای غلیظ شدن سس ها و طعم دادن به آن خوب عمل می کند، هنگام تهیه سس های خانگی نیز از این ادویه استفاده می کنیم. سس هایی که از فروشگاه می‌ خرید پر از مواد اسرارآمیز است اما این یکی شما را وادار می‌ کند در سالاد مدام از آن استفاده کنید.

حقایق جالب

تا زمانی که کریستف کلمب با فلفل‌ هایی که اشتباهاً نامش را «فلفل دلمه‌ ای» گذاشتند، از دنیای جدید بازگشت، مردم اروپا (و هر جای دیگری به جز آمریکای شمالی) حتی یکی از این گیاهان را که منشأ آن مکزیک است ندیده بودند. برای اولین بار برای تزئین باغ های اشراف اروپایی استفاده شد، انواع فلفل در نهایت به ترکیه و از آنجا به مجارستان راه یافت.

کلمه پاپریکا در بسیاری از کشورهای اروپایی غیر انگلیسی زبان برای توصیف خود فلفل استفاده شده است، اگرچه در انگلیسی اینطور نیست، جایی که به طور خاص به ادویه قرمز حاصل از فلفل خشک اشاره دارد. طبق دایره المعارف دنیای جدید، «اولین یادداشتی که به فلفل قرمز در مجارستان اشاره می‌ کند به سال 1748 برمی‌ گردد، با کلمه پاپریکا در کتاب اکانت.

نزدیک به پایان دهه 1800 – بیش از 300 سال پس از رشد اولین گیاه فلفل در مجارستان – پاپریکا به بخش اصلی تهیه غذای مجارستان تبدیل شد، اگرچه اولین استفاده از آن برای درمان تب متناوب بود. امروزه، بسیاری ادعا می کنند که “بهترین” پاپریکا از مناطق جنوب ترکیه که در حال حاضر در آنجا کشت می شود، سرچشمه می گیرد.

عوارض جانبی و آلرژی

واکنش‌ های آلرژیک بسیار کمی نسبت به پاپریکا وجود دارد اما مانند هر غذای دیگری، آلرژی یک خطر بالقوه است، مخصوصاً در محیطی که با ادویه‌ های مختلف کار می‌ کنید و آن را لمس می‌ کنید.

بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه علائم آلرژی، مانند تورم دهان یا لب ها یا درماتیت تماسی روی دستان خود، پس از خوردن و دست زدن به این ادویه، احتیاط کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

حرف آخر

پاپریکا معمولاً یک ادویه قرمز است که از انواع خشک فلفل تهیه می شود. از هر نوع فلفلی می توان آن را درست کرد و به همین دلیل تنوع در تندی مارک های مختلف ادویه وجود دارد.

این چاشنی حاوی تقریباً ¾ مقدار توصیه شده روزانه برای ویتامین A، همراه با سایر آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی مهم است.
پاپریکا در درمان دیابت، سرطان، بیماری‌های خودایمنی و بیماری‌ های قلبی عروقی امیدوارکننده است.

چشمان شما به دلیل وجود آنتی اکسیدان های محافظ چشم و ویتامین B6 از مصرف منظم آن سود می برند.

فلفل‌ های مورد استفاده برای تولید پاپریکا از مکزیک سرچشمه گرفته و توسط کاشفانی که این گیاه را خوشمزه و جذاب می‌ دانستند به اروپا، آفریقا و آسیا آورده شدند.

با حرارت دادن آن در روغن، می توانید طعم کامل را آزاد کنید.

این ادویه را می توان تقریباً در هر نوع غذایی استفاده کرد، از غذاهای دریایی گرفته تا سوپ و برنج و هر چیز دیگری.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی