تغذيه سالم سلامت

ویتامین های ضروری برای بدن را بشناسید

از مزایای سلامتی ویتامین ها می توان به بیماری های قلبی، تنظیم سطح کلسترول بالا و کنترل اختلالات چشم و پوست اشاره کرد. بیشتر ویتامین های ضروری کارکرد بسیاری از مکانیسم های بدن را تسهیل می کنند و عملکردهایی را انجام می دهند که توسط سایر مواد مغذی قابل انجام نیست.

ویتامین های ضروری

ویتامین های ضروری به روش های مختلفی قابل مصرف هستند. بیشتر ویتامین های متداول از طریق غذاهایی که می خوریم به دست می آیند اما ممکن است شما ویتامین طبیعی کمتری داشته باشید. بنابراین، صنعت تغذیه مکمل هایی را در دسترس قرار داده است که می توانند محتوای ویتامین موجود در بدن شما را تقویت کنند. مولتی ویتامین اغلب بهترین گزینه برای بهبود تعادل کلی بدن شما محسوب می شود، به خصوص اگر شغل یا شیوه زندگی بر هم ریخته و شلوغی داشته باشید.

فهرست ویتامین های ضروری

ویتامین A یا رتینول در درمان اختلالات چشم، آکنه، اختلالات پوستی و عفونت ها و همچنین سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم ها مفید است. همچنین برای جلوگیری از تخریب ماکولا و آب مروارید مفید است. به عنوان یک کاروتنوئید، به سلامتی موهای شما نیز کمک می کند.

ویتامین B1 یا تیامین می تواند ضمن تقویت متابولیسم بدن، گردش خون و رشد مغز از جلوگیری از بری بری، بیماری های قلبی و سوء هاضمه جلوگیری کند. این ویتامین به همراه ویتامین B2 و B3 برای بیماران سالخورده که نیاز به تغذیه اضافی دارند به ویژه برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به زوال عقل یا بیماری آلزایمر هستند ضروری است.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین به درمان آب مروارید، اختلالات پوستی و کم خونی کمک می کند و در عین حال باعث بهبود عملکرد متابولیک بدن، ایمنی بدن و سیستم عصبی نیز می شود.

ویتامین B3 یا نیاسین می تواند ضعف، سوء هاضمه، اختلالات پوستی، میگرن، اختلالات قلبی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، دیابت و اسهال را کاهش دهد.

ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید می تواند استرس را تسکین بخشد و باعث درمان ورم مفاصل، عفونت ها، اختلالات پوستی، خاکستری شدن مو و سطح کلسترول بالا شود.

ویتامین B6 یا پیریدوکسامین در درمان دیابت، بواسیر، تشنج، بیماری صبحگاهی، خونریزی بیش از حد قاعدگی، استرس، بی خوابی و بیماری حرکتی مفید است. همچنین با کاهش سطح هموسیستئین در بدن همراه است.

ویتامین B7 یا بیوتین می تواند اختلالات پوستی را درمان کند، متابولیسم بدن را بهبود ببخشد و سلامت مو را تقویت کند.

ویتامین B9 یا اسید فولیک ابزاری بسیار قدرتمند در برابر کم خونی، سوء هاضمه، سوء جذب گوارشی، رشد غیر طبیعی مغز، اختلالات پوستی و نقرس است و در عین حال باعث افزایش سلول های قرمز خون می شود. این به طور عمده با جلوگیری از نقص لوله عصبی همراه است.

ویتامین B12 یا سیانوکوبالامین می تواند علائم و عوارض جانبی کم خونی، سیگار کشیدن، بارداری، اختلالات کبدی، اختلالات کلیوی و زخم های دهان را کاهش دهد. B12 با مقادیر کافی B6 و اسید فولیک ترکیب می شود، B12 برای دفاع در برابر شرایط مختلف قلب و سکته مغزی ضروری است.

ویتامین C یا اسید اسکوربیک به درمان اختلالات مختلف چشم، سرطان، اسكوربوت، سرماخوردگی، عفونت، دیابت، استرس، كلسترول خون بالا، بیماری قلبی، سرطان، فشار خون بالا، اختلالات کلیوی، خونریزی داخلی، بواسیر، زخم های قرنیه، التهاب و مسمومیت با سرب کمک می کند. در عین حال سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. در سال های اخیر نیز با جلوگیری از افت شناختی و بیماری های مغزی همراه بوده است. ویتامین C یکی از قدرتمندترین و اساسی ترین آنتی اکسیدان ها در بدن ما است.

ویتامین D بیماری راشیتیسم، آرتروز، پوسیدگی دندان، دیابت را درمان می کند و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. همچنین برای ترمیم استخوان ها، تقویت ایمنی و کاهش فشار خون بسیار مفید است. ویتامین D برای پیشگیری از انواع مختلف سرطان و ایجاد بیماری مولتیپل اسکلروزیس در بیماران مبتلا به آرتروز تاثیر مثبت دارد.

ویتامین E یا توکوفرول به دلیل خاصیت ضد پیری در مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین علائم یائسگی، چرخه دردناک قاعدگی و اختلالات چشم را تسکین می دهد و برای بهبود گردش خون، بیماری های قلبی و نقص مغز می شود.

ویتامین K یک ویتامین بسیار مهم است که از خونریزی داخلی، انسداد صفراوی، پوکی استخوان و درد بیش از حد قاعدگی جلوگیری می کند. از دیگر مزایای آن می توان به توانایی آن در بهبود لخته شدن خون، متابولیسم استخوان، سیگنالینگ عصبی و جلوگیری از آترواسکلروز و سنگ کلیه اشاره کرد.

منبع:

organicfacts.net

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی