تغذيه سالم سلامت

وقتی بدن تان از شما می خواهد یک رژیم غذایی فصلی برای سالم تر بودن داشته باشید

طرفداران رژیم غذایی فصلی می گویند خوردن غذاهایی که در فصل حاضر هستند، مواد مغذی را برای مطابقت با شرایط یک فصل خاص از سال فراهم می کند. سبزیجات فصل معمولاً مواد مغذی بیشتری دارند و نسبت به غذاهای غیرفصلی ارزان‌ تر هستند.

رژیم غذایی فصلی

وقتی متوجه می‌ شوید که برای یک تکه آبدار گوجه‌ فرنگی هلاک شده اید، ممکن است بیشتر صحبت از جوانه‌ های چشایی شما باشد.

ممکن است این روش بدن شما باشد که مواد مغذی مورد نیاز خود را به شما بگوید.

این به گفته سوزان راپاپورت، مشاور تغذیه در شهر نیویورک است.

راپاپورت در حال توصیف نظریه ای است که به عنوان رژیم غذایی فصلی شناخته می شود.

این ایده فراتر از خوردن صرف میوه ها و سبزیجاتی است که در فصل هستند زیرا قیمت کمتری دارند یا طعم بهتری دارند.

در واقع، راپاپورت می‌ گوید که ما باید آنچه را که در فصل موجود است بخوریم، زیرا این غذا برای تامین نیاز بدن ما در مواقعی که بیشتر به آن نیاز داریم طراحی شده است.

او گفت: «ما ویتامین‌ ها و گرمای خاصی را از خورشید دریافت می‌ کنیم، بنابراین وقتی نور روز کمتر است، خوردن غذاهایی که این کمبود را تکمیل می‌ کنند و همچنین غذاهایی که ما را گرم نگه می‌ دارند، مهم است و به همین ترتیب، هنگامی که نور خورشید به وفور وجود دارد، مهم است که بدن خود را با غذاهایی که از ما در برابر نور خورشید محافظت می کند و همچنین ما را خنک نگه می دارد، تامین کنیم.

رژیم غذایی فصلی چگونه کار می کند

برای مثال تابستان را در نظر بگیرید.

راپاپورت می‌گوید در ماه‌ های گرم، زمان بیشتری را در خارج از منزل می‌ گذرانیم. ما فعال تر هستیم و ساعات روز بیشتری داریم. همچنین بیشتر عرق می کنیم.

به نوبه خود، طبیعت برخی از آبرسان ترین غذاهای سال را به ما می دهد – هندوانه، انواع توت ها، خیار، از جمله آنهاست. همچنین غذاهایی با منابع غنی از کربوهیدرات ها مانند هلو، خربزه و ذرت به ما می دهد.

در پاییز و زمستان، زمانی که همه چیز شروع به خنک شدن می‌ کند و روزها کوتاه‌ تر می‌ شوند، ما کمتر هوس خربزه‌ های آبدار و سالادهای ترد می‌ کنیم.

در عوض، بدن ما به سمت غذاهای گرم کننده مانند سوپ سبزیجات، خورش ها، غلات، آجیل و آووکادو جذب می شود.

پاییز همچنین بیشترین برداشت سیب را برای ما به ارمغان می آورد، میوه ای که پر از فیبر و پکتین است تا به ما در هضم غذاهای حجیم تری که برای گرما می خوریم کمک کند.

همچنین محصول مرکبات زمستانی وجود دارد که مقادیر زیادی ویتامین C را به همراه دارد، یکی از بهترین محافظ‌ های طبیعت در برابر بسیاری از باکتری‌ ها و ویروس‌ هایی که در سردترین ماه‌ ها در کمین هستند.

راپاپورت می‌ گوید وقتی به‌صورت فصلی غذا می‌ خوریم، میوه‌ ها و سبزیجات را در زمانی که طبیعت به ما می‌ دهد مصرف می‌ کنیم، بدن ما با قوی‌ تر، سالم‌ تر و شادتر شدن سود می‌ برد.

همه این عوامل می توانند تعادل را بهبود بخشند و احتمالاً منجر به کاهش وزن شوند.

راپاپورت می‌ گوید: « رژیم غذایی فصلی یک دوز روزانه ویتامین در خالص‌ ترین شکل آن به ما می‌ دهد. “این ما را نسبت به نیازهای بدن خود آگاه تر می کند و سلامت جسمی و تغذیه ای ما را در کانون توجه قرار می دهد. وقتی آنچه را که نیاز داریم به دست می آوریم، احساس بهتر و انرژی بیشتری می کنیم.»

تغییرات فصلی

آیا واقعا نیازهای بدن ما با فصل تغییر می کند؟

این نامشخص است.

دکتر لویزا پتر، متخصص قلب و کاهش وزن و متخصص مدیریت و کاهش وزن، گفت: «نظریه‌ های کنونی شما را به این باور می‌ رساند که تغییر می‌ کند.» با این حال، متغیرهای زیادی دخیل هستند، از جمله محل زندگی شما، سن شما، وضعیت فعلی سلامتی، وزن و سطح فعالیت که همگی به نیازهای تغذیه ای شما کمک می کنند بدون توجه به فصلی که در آن هستید.

اگر نیازهای ما تغییر کند، ممکن است مصرف انرژی ما (یعنی چقدر در روز غذا می خوریم) نیز تغییر کند. با این حال، این چیزی نیست که تحقیقات نشان می دهد.

در واقع، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن فصل، روزانه حدود 2200 کالری دریافت کردند. به همین ترتیب، نویسندگان این مطالعه در یافته‌ های خود گفتند: «دریافت انرژی، درشت مغذی‌ ها، ریزمغذی‌ ها و گروه‌ های غذایی در فصول مختلف تفاوتی نداشتند».

به عبارت دیگر، مواد مغذی که در تابستان می خوریم اغلب با آنچه در زمستان می خوریم یکسان است.

راپاپورت می‌ گوید که این موضوع کمتر مربوط به چرخه‌ های طبیعی است و بیشتر به عادت‌ ها مربوط می‌ شود.

اگر فرصت و تجربه گوش دادن به نشانه‌ های طبیعی بدن به ما داده شود، او معتقد است که ما یاد می‌ گیریم که فصلی غذا بخوریم و بیشتر به سمت غذاهایی که در چرخه‌ های طبیعت در دسترس هستند روی آوریم.

او می‌ گوید به زودی متوجه می‌ شویم که این منابع طبیعی مواد مغذی انرژی بسیار بیشتری نسبت به آنچه که کاملاً از روی عادت می‌خوریم به ما می‌ دهند.

آنچه واضح است این است که غذاهای فصلی که به صورت محلی تولید می‌ شوند، منابع بهتری از ویتامین‌ ها و مواد معدنی نسبت به غذاهای مشابهی هستند که خارج از فصل رشد می‌ کنند یا در جاهای دیگر رشد می‌ کنند و از صدها یا هزاران مایل دورتر به فروشگاه‌ های مواد غذایی ما ارسال می‌ شوند.

سامر یول متخصص تغذیه گفت: “غذاهای فصلی که به صورت محلی رشد می کنند ممکن است مشخصات مغذی کمی بهتری داشته باشند، زیرا برخی از مواد مغذی مانند ویتامین C ممکن است با نگهداری طولانی مدت از بین بروند.” علاوه بر این، غذاهای محلی اگر تازه تر باشند، ممکن است طعم بهتری داشته باشند.

یول می افزاید: «خرید غذاهای محلی که در فصل رشد می کنند ممکن است با کاهش حمل و نقل و سوخت مورد نیاز برای رساندن غذا به فروشگاه، برای محیط زیست مفید باشد.

حرف آخر

راپاپورت می‌ گوید که می‌ توانید به همان اندازه که دوست دارید به ایده غذا خوردن فصلی پایبند باشید، اما هر چه چرخه طبیعت را نزدیک‌ تر دنبال کنید، احتمالاً احساس بهتری خواهید داشت.

و اگر هیچ چیز دیگری نداشته باشد، خوردن فصلی راه خوبی برای دریافت غذاهای خوشمزه با تأثیر کمتر بر روی کره زمین و اغلب تأثیر کمتر بر کیف پول شما است.

یول می‌ گوید: «فکر می‌ کنم ایده خوردن فصلی منطقی است و می‌ تواند پایه‌ ای عالی برای برنامه‌ ریزی میوه‌ ها و سبزیجات در وعده‌ های غذایی باشد.» با این اوصاف، اضافه کردن برخی از غذاهایی که در فصلی که شما هستید نیستند، هنوز هم می تواند مفید باشد. بسته به جایی که در آن زندگی می کنید، حتی ممکن است توصیه شود که برخی از این غذاها را در نظر بگیرید.

یول که در شمال شرقی ایالات متحده زندگی می کند، می گوید که فصل رشد کوتاه باعث می شود بخشی از سال به دنبال محصولات فصلی از سایر نقاط کشور باشید.

او می‌ گوید: «سایر غذاهای فصلی می‌ تواند برای دستیابی به یک رژیم غذایی متعادل‌ تر مفید باشد». فریز کردن برخی از غذاهای تابستانی برای استفاده در زمستان نیز می تواند راهی مفید برای خوردن بیشتر غذاهای محلی در طول سال باشد.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی