بیماری ها سلامت

همه چیز در مورد ویروس کرونا + علائم و راه های پیشگیری از ابتلا به این ویروس

تقویم فارسی اندروید

با شیوع سریع ویروس کرونا در جهان میلیون ها انسان درگیر این بیماری شده اند و یا خود را برای مقابله با آن آماده می کنند. اقدامات حفاظتی اساسی در برابر ویروس کرونا بسیار این روزها اهمیت دارد و شما عزیزان هم رعایت نکات زیر را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

ویروس کرونا

مرتباً دستان خود را بشویید

دستان خود را مرتباً با صابون و آب بشویید یا اگر دستانتان به وضوح کثیف نیست، از ژل ضد عفونی دست بر پایه الکل استفاده کنید.

چرا؟ شستن دستان خود با آب و صابون یا استفاده از ژل دست الکلی باعث از بین رفتن ویروس در صورت وجود آن روی دستان تان می شود.

بهداشت تنفسی را تمرین کنید

هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بپوشانید و بلافاصله دستمال را درون سطل زباله بیندازید و دستان خود را با آب و صابون یا ژل ضد عفونی کننده بر پایه الکل تمیز کنید.

چرا؟ پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه از شیوع میکروب و ویروس جلوگیری می کند. اگر بر روی دستان خود عطسه یا سرفه کنید، ممکن است اشیاء یا افرادی را که لمس می کنید آلوده کنید.

حفظ فاصله اجتماعی

حداقل 1 متر فاصله بین خود و سایر افراد به خصوص افرادی که سرفه می کنند، عطسه می کنند و تب دارند ایجاد کنید.

چرا؟ وقتی شخصی که به یک بیماری تنفسی مانند ویروس کرونا آلوده است، سرفه یا عطسه او، قطرات کوچک حاوی ویروس را ایجاد می کند. اگر خیلی نزدیک او باشید، ممکن است در محیط ویروسی نفس بکشید.

از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید

چرا؟ دست بسیاری از سطوح قابل لمس آلوده به ویروس را لمس می کند. اگر با دستان آلوده به چشم، بینی یا دهان خود دست بزنید، می توانید ویروس را از سطح آلوده به خود انتقال دهید.

بیماری کرونا

اگر تب، سرفه و مشکل در تنفس را تجربه کردید، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

اگر به منطقه ای در چین سفر کرده اید که در آن شیوع این ویروس گزارش شده است یا در صورتی که با کسی که از چین سفر کرده است و دارای علائم تنفسی بوده است مراوده داشتید، به ارائه دهنده خدمات درمانی خود بگویید.

چرا؟ هر وقت تب، سرفه و مشکل در تنفس دارید لازم است سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا این ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا وضعیت جدی دیگری باشد. علائم تنفسی با تب می تواند علل مختلفی داشته باشد و بسته به تاریخچه و شرایط سفر شخصی شما، ویروس کرونا می تواند یکی از این موارد باشد.

اگر علائم تنفسی خفیف دارید و سابقه مسافرت به داخل چین ندارید

اگر علائم تنفسی خفیف دارید و سابقه مسافرت به داخل چین ندارید، بهداشت اساسی تنفس و دست را با دقت تمرین کرده و در صورت امکان در خانه بمانید.

به عنوان یک احتیاط عمومی، هنگام بازدید از بازارهای زنده حیوانات، بازارهای مرطوب یا بازار محصولات حیوانی، اقدامات بهداشت عمومی را انجام دهید

از شستن منظم دست با صابون و آب آشامیدنی پس از دست زدن به حیوانات و محصولات حیوانی اطمینان حاصل کنید. از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید و از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات حیوانی فاسد اجتناب کنید. از هرگونه تماس با حیوانات دیگر در بازار (به عنوان مثال، گربه های ولگرد و سگ، جوندگان، پرندگان، خفاش ها) به شدت جلوگیری کنید. از تماس با زباله های حیوانی آلوده یا مایعات موجود در خاک یا ترکیبات مغازه ها و بازارها خودداری کنید.

از مصرف محصولات حیوانی خام یا نیم پز خودداری کنید

گوشت خام، شیر یا اندام های حیوانی را با احتیاط مصرف کنید تا از شیوع آلودگی ناشی از غذاهای پخته نشده، مطابق رویه های ایمنی غذایی جلوگیری شود.

کرونا

علائم ویروس کرونا

در موارد تائید شده بیماری کرونا، گزینه های گزارش شده از علائم خفیف تا بیماری شدید و مرگ را شامل شده است. علائم شامل موارد زیر است:

  • تب
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس

علائم این ویروس ممكن است در حداقل 2 روز یا تا 14 روز پس از مواجهه ظاهر شود. این بر اساس آنچه قبلاً به عنوان دوره نهفتگی ویروس های MERS-CoV دیده می شد، بنا شده است.

اگر طی 2 هفته گذشته در چین بوده اید و علائمی مشاهده کرده اید با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه ویروس کرونا پخش می شود؟

درک فعلی درباره شیوع ویروس تا حد زیادی بر اساس آنچه در مورد کرونا ویروس های مشابه شناخته شده، بیان می شود.

گسترش شخص به شخص

تصور می شود که ویروس عمدتا از فرد به فرد دیگر گسترش یابد.

  • بین افرادی که با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند (در حدود 6 پا)
  • از طریق قطرات تنفسی در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده
  • این قطرات می توانند در دهان یا بینی افرادی که در همان نزدیکی هستند فرو بروند یا احتمالاً از طریق ریه ها استنشاق می شوند.

از تماس با سطوح یا اشیاء آلوده پخش می شود

شاید این امکان وجود داشته باشد که فرد با لمس کردن یک سطح یا شیء ویروس روی آن را جذب کرده و سپس با لمس کردن دهان، بینی یا احتمالاً چشمان خود، آن را دریافت کند اما تصور نمی شود این روش اصلی پخش ویروس باشد.

چه زمانی پخش می شود؟

  • تصور می شود افراد با بیشترین علائم که در مریض ترین زمان خود هستند، بیشترین احتمال انتقال را دارند.
  • برخی از شیوع ممکن است پیش از بروز علائم افراد هم ممکن باشد. گزارش هایی جدید از این دست منتشر شده است اما تصور نمی شود این اصلی ترین شیوه انتشار ویروس باشد.

ویروس تا چه اندازه موثر است؟

اینکه چه ویروس هایی از فردی به فرد دیگر می تواند منتشر شود متفاوت است. برخی ویروس ها بسیار مسری هستند (مانند سرخک)، در حالی که سایر ویروس ها احتمال انتشار کمتری دارند. عامل دیگر این است که آیا این گسترش در نسل های مختلفی از مردم ادامه دارد (اگر پایدار باشد). به نظر می رسد حتی جغرافیا هم در ویروسی که باعث بیماری کرونا می شود موثر است به طور مثال در استان هوبی و سایر مناطق چین به راحتی و پایدار گسترش می یابد. در ایالات متحده، گسترش از فرد به فرد فقط در بین چند تماس نزدیک اتفاق افتاده است و تا به امروز نیز زیاد گسترش نیافته است.

هنوز چیزهای بیشتری برای آموختن وجود دارد

این ویروس یک بیماری نوظهور است و اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت انتقال آن، شدت و سایر ویژگی ها و آنچه در ایالات متحده رخ خواهد داد وجود دارد. اطلاعات جدید ارزیابی خطر را بیشتر می کند.

اگر مبتلا به بیماری کرونا هستید چه کاری انجام دهید؟

مسافرانی که اخیراً از چین بازگشتند:

اگر در 14 روز گذشته در چین بودید و از تب، سرفه یا مشکل تنفسی رنج می برید، باید:

  • قبل از مراجعه به مطب پزشک یا اتاق اورژانس، مشاوره پزشکی درخواست کنید. در مورد سفر اخیر و علائم خود به آنها بگویید.
  • از تماس با دیگران خودداری کنید.
  • مسافرت نکنید در حالی که بیمار هستید.
  • هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود (نه دستان) بپوشانید.
  • بلافاصله پس از سرفه، عطسه یا آبریزش بینی، دستان خود را با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نیست، می توانید از یک ضدعفونی کننده دست الکلی استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد. اگر دستها به وضوح کثیف هستند، همیشه دستها را با آب و صابون بشویید.

مراحلی برای جلوگیری از شیوع کرونا که در صورت بیمار بودن کمک تان می کند

اگر به این ویروس مبتلا هستید یا گمان می کنید به ویروس آلوده باشید، مراحل زیر را دنبال کنید تا از انتقال این بیماری به افراد خانه و اجتماع خود جلوگیری کنید.

اقامت در خانه به جز برای مراقبت های پزشکی

شما باید فعالیت های خارج از خانه خود را محدود کنید، به جز دریافت مراقبت های پزشکی. به محل کار، مدرسه یا مناطق عمومی نروید. از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مانند اتوبوس، مترو یا تاکسی خودداری کنید.

خود را از سایر افراد و حیوانات خانه جدا کنید

افراد: تا حد امکان، شما باید در یک اتاق خاص بمانید و از سایر افراد خانه خود دور شوید. همچنین در صورت امکان باید از یک حمام جداگانه نیز استفاده کنید.

حیوانات: در حین بیماری به حیوانات خانگی یا حیوانات دیگر نزدیک نشوید.

قبل از مراجعه به پزشک با اورژانس تماس بگیرید

اگر قرار ملاقات با پزشک دارید، با ارائه دهنده خدمات درمانی تماس بگیرید و به آنها بگویید که شما مبتلا به عفونت کرونا هستید یا ممکن است مبتلا شده باشید. این به آنها کمک می کند تا در جلوگیری از آلوده شدن و در معرض قرار گرفتن افراد دیگر، اقدامات لازم را انجام دهند.

از ماسک صورت استفاده کنید

قبل از ورود به مطب، شما باید در هنگام مواجهه با افراد دیگر (مثلاً به اشتراک گذاشتن اتاق یا وسیله نقلیه) یا حیوانات خانگی، صورت خود را بپوشانید. اگر قادر به پوشاندن چهره نیستید (برای مثال باعث ایجاد تنگی نفس می شود) بنابراین نباید اجازه دهید افرادی که با شما زندگی می کنند در همان اتاق با شما بمانند یا اگر وارد اتاق شما شوند باید از ماسک صورت استفاده کنند.

هنگام سرفه و عطسه صورت خود را بپوشانید

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید. دستمال های مورد استفاده را در سطل زباله در بسته پرتاب کنید. بلافاصله دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید یا دستان خود را با یک ضدعفونی کننده حاوی الکل که حاوی 60 تا 95 درصد الکل است، تمیز کنید و تمام سطوح دستان خود را خشک کنید. اگر دست ها به وضوح کثیف هستند، صابون و آب باید ترجیحاً استفاده شوند.

دستان خود را به طور مرتب تمیز کنید

دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب بشویید یا دستان خود را با یک ضدعفونی کننده دست الکلی که حاوی 60 تا 95 درصد الکل است، تمیز کنید. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست های شسته نشده خودداری کنید.

از به اشتراک گذاشتن کالاهای خانگی شخصی خودداری کنید

شما نباید غذاها، نوشیدنی ها، لیوان، ظروف غذاخوری، حوله یا ملحفه را با افراد دیگر یا حیوانات خانگی در خانه خود به اشتراک بگذارید. پس از استفاده از این وسایل، آنها را با آب و صابون کاملاً بشویید.

همه سطوحی که میزان لمس شدنشان بالاست را هر روز تمیز کنید

سطوح با میزان لمس بالا شامل پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام، توالت، تلفن، صفحه کلید، تبلت و میزهای کنار تخت می شود. همچنین هر سطحی که ممکن است خون، مدفوع یا مایعات بدن روی آنها وجود داشته باشد را تمیز کنید. طبق دستورالعمل روی برچسب، از اسپری تمیز کننده خانگی یا پاک کننده استفاده کنید. برچسب ها حاوی دستورالعمل هایی برای استفاده ایمن و موثر از محصول تمیز کننده از جمله موارد احتیاطی است که باید هنگام استفاده از محصول رعایت کنید مانند پوشیدن دستکش و اطمینان از تهویه مناسب در هنگام استفاده از محصول.

علائم خود را کنترل کنید

اگر بیماری شما رو به وخامت است (به عنوان مثال در تنفس) به فوریت های پزشکی مراجعه کنید. قبل از جستجوی مراقبت، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید و به آنها بگویید که مبتلا به ویروس کرونا شده اید یا حدس می زنید که مبتلا شده باشید. قبل از ورود به محل روی صورت خود ماسک قرار دهید. این مراحل به مطب ارائه دهنده خدمات درمانی کمک می کند تا افراد دیگر را در مطب یا اتاق انتظار کنار شما قرار ندهند که آلوده یا در معرض آلودگی قرار گیرند. اشخاصی که تحت نظارت فعال قرار می گیرند باید در صورت لزوم از دستورالعمل های ارائه شده توسط بخش بهداشت محلی یا متخصصان بهداشت حرفه ای خود پیروی کنند.

اگر مشکل اورژانسی دارید و نیاز به تماس با 115 دارید، به پرسنل اعزام شده خود اطلاع دهید که باید برای ویروس کرونا مورد ارزیابی قرار بگیرید.

قطع قرنطینه خانگی

بیماران مبتلا به ویروس کرونای تأیید شده باید به خاطر احتیاط در قرنطینه خانگی بمانند تا اینکه خطر انتقال ثانویه به دیگران کم شود. تصمیم به قطع اقدامات احتیاطی قرنطینه باید به صورت موردی با مشورت با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و ادارات بهداشتی محلی و شهری گرفته شود.

پیشگیری و درمان بیماری کرونا

درمان کرونا

پیشگیری

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از بیماری کرونا وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. با این حال به عنوان یادآوری همیشه اقدامات پیشگیرانه روزمره برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری های تنفسی توصیه می شود:

از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.

از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

وقتی بیمار هستید در خانه بمانید.

سرفه یا عطسه خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس آن را درون سطل زباله بریزید.

با استفاده از اسپری تمیز کننده خانگی، مرتباً اشیاء و سطوح لمس شده را تمیز و ضد عفونی کنید.

ماسک صورت باید توسط افرادی که علائم کرونا را نشان می دهند، استفاده شود تا از انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری شود. استفاده از ماسک صورت برای کارکنان بهداشتی و افرادی که در یک مکان نزدیک (در خانه یا یک مرکز درمانی) از شخصی مراقبت می کنند هم بسیار مهم است.

دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید، مخصوصاً بعد از رفتن به حمام. قبل از غذا خوردن؛ و بعد از آبریزش بینی، سرفه یا عطسه

اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست حاوی الکل با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید. اگر دستها به وضوح کثیف هستند، همیشه دستها را با آب و صابون بشویید.

این عادات روزمره است که می تواند به جلوگیری از شیوع چندین ویروس کمک کند.

درمان

هیچ درمان ضد ویروسی خاصی برای ویروس کرونا توصیه نشده است. افراد مبتلا به این ویروس برای کمک به تسکین علائم باید از مراقبت های پزشکی استفاده کنند. در موارد شدید، درمان باید از حمایت از عملکردهای حیاتی اندام برخوردار باشد.

افرادی که فکر می کنند ممکن است در معرض این ویروس قرار داشته باشند، باید سریعاً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرند.

 

یک دیدگاه

یک دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی