تناسب اندام سلامت

همه چیز درباره مکمل سیترولین

تقویم فارسی اندروید

سیترولین یک اسید آمینه غیر ضروری است که در کبد و روده ساخته می شود اما برخی افراد ممکن است مکمل سیترولین را به عنوان یک مکمل طبیعی برای فواید مختلف سلامتی و ورزشی مصرف کنند. همچنین در مواد غذایی مانند هندوانه یافت می شود.

عملکرد آن سم زدایی آمونیاک است که یک ماده زائد است و به عنوان گشادکننده عروق خونی عمل می کند. همچنین گفته می شود که سیترولین اثر آنتی اکسیدانی دارد.

دو شکل مکمل سیترولین وجود دارد. درک تفاوت بین مکمل‌ های سیترولین مالات و ال سیترولین می‌ تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک را ترجیح می‌ دهید استفاده کنید. ال سیترولین، سیترولین بدون هیچ ماده دیگری است. سیترولین مالات از ال-سیترولین و دی ال-مالات تشکیل شده است که ممکن است به جریان خون و تبدیل انرژی کمک کند.

مکمل سیترولین

همچنین سیترولین (L-citrulline) تحت چندین نام دیگر یافت می شود، از جمله:

  • 2-آمینو-5-(کاربامویلامینو) پنتانوئیک اسید
  • سیترولین مالات
  • ال سیترولینا
  • ال سیترولین مالات
  • مالات د سیترولین

مزایای سیترولین

اگرچه شواهد علمی بسیار کمی برای حمایت از ادعاهای مربوط به مزایای سلامتی سیترولین وجود دارد، گفته می شود که مکمل طبیعی دارای چندین خواص تقویت کننده سلامتی است و برای شرایط سلامتی استفاده می شود، از جمله:

  • تقویت ورزش بدنی
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • کمک به درمان اختلال نعوظ
  • کاهش فشار خون بالا
  • درمان کم خونی سلول داسی شکل

آنچه تحقیقات در مورد مزایای مکمل سیترولین می گوید

عملکرد ورزشی

یک مطالعه در سال 2010 با شرکت 41 مرد نشان داد که یک دوز واحد سیترولین مالات (CM) منجر به افزایش قابل توجهی از موارد زیر می شود:

  • تعداد پرس های نیمکت هالتر (با 52.92٪ تکرار بیشتر)
  • کاهش 40 درصدی درد عضلانی بعد از ورزش

محققان خاطرنشان می کنند که سیترولین مالات ممکن است در افزایش عملکرد ورزشی مفید باشد و ممکن است درد ناشی از ورزش را کاهش دهد.

مطالعه دیگری که در سال 2017 منتشر شد، با بررسی افراد مسن نشان داد که سیترولین جریان خون ماهیچه‌ ای را طی انواع خاصی از ورزش در مردان افزایش می‌ دهد اما در زنان نه. همان مطالعه نشان داد که فشار خون دیاستولیک گروه تحت درمان در مردان کاهش یافته است اما نه زنان.

سلامت قلب و عروق

مطالعات نشان داده اند که مصرف کوتاه مدت ال سیترولین می تواند فشار خون را در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا و افراد مبتلا به پیش فشار خون کاهش دهد. این مطالعات نشان می دهد که ال سیترولین با درجه دارویی در ارتقای سلامت قلب مفید است.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد، 8 آزمایش را بررسی کرد که روی بزرگسالان انجام شد. آنها دریافتند که سیترولین می تواند فشار خون سیستولیک (4 میلی متر جیوه) را کاهش دهد. کاهش قابل توجهی در فشار خون دیاستولیک تنها در دوزهای بالاتر مشاهده شد. نویسندگان رژیم غذایی غنی از غذاهای حاوی سیترولین را برای کمک به جلوگیری از فشار خون بالا توصیه کردند.

توجه به این نکته مهم است که چندین درجه از مکمل‌ ها وجود دارند که ممکن است تأثیر کمتری داشته باشند (مانند درجه پزشکی، درجه تغذیه و درجه آرایشی).

درجه دارویی باید بیش از 99 درصد خالص باشد (از منابع طبیعی) و نباید حاوی رنگ، پرکننده، بایندر یا مواد ناشناخته باشد.

اختلال در نعوظ

در مطالعه‌ ای بر روی 24 شرکت‌ کننده از سن 56 تا 66 سالگی، استفاده از ال سیترولین برای بهبود نمره نعوظ از (اختلال نعوظ خفیف) به (عملکرد طبیعی نعوظ) در 50 درصد از افرادی که آن را مصرف کردند، مشخص شد. در مقایسه با بهبود در 8.3٪ از افرادی که درمان ساختگی را انجام دادند محققان به این نتیجه رسیدند که ال سیترولین کمتر از داروهایی مانند ویاگرا موثر است. با این حال، این نتیجه حاصل شد که ایمن است و توسط افرادی که آن را برای این شرایط امتحان کرده اند، به خوبی پذیرفته شده است.

گفته می شود ال سیترولین ال آرژنین را تقویت می کند که به نوبه خود به افزایش تولید اکسید نیتروژن (NO) کمک می کند. NO باعث شل شدن رگ های خونی می شود و در نتیجه خون غنی از اکسیژن در شریان ها حرکت می کند.

بنابراین گفته می شود که ال آرژنین سلامت قلب را تقویت می کند اما در عملکرد نعوظ نیز به دلیل خواص تقویت جریان خون آن مهم است.

بیماری سلول داسی‌ شکل

مطالعات نشان داده است که دوز ال سیترولین خوراکی دو بار در روز ممکن است برخی از علائم اختلال خونی به نام بیماری سلول داسی شکل را تسکین دهد. افراد شرکت کننده در این مطالعه، سلامت خون بهتر و بهبود کلی در بهزیستی خود را گزارش کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که افزایش سطح ال آرژنین از طریق مکمل های ال سیترولین ممکن است به کاهش درد مرتبط با کم خونی سلول داسی شکل (نوعی بیماری سلول داسی شکل) کمک کند. این مطالعه نشان داد که مکمل ال-آرژنین ممکن است درمان کم خونی داسی شکل را تقویت کند اما تحقیقات بیشتری برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی طولانی مدت این مکمل های طبیعی مورد نیاز است.

بدنسازی

سیترولین در بدن شما چه می کند؟

در بدن، ال سیترولین به یک اسید آمینه متفاوت به نام ال آرژنین تبدیل می شود. این به یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک تبدیل می شود.

تصور می شود که ال سیترولین ممکن است به تامین مواد خام مورد نیاز بدن برای ساخت پروتئین های خاص کمک کند. ال سیترولین همچنین ممکن است به عنوان یک گشاد کننده عروق (ماده ای که رگ ها و شریان ها را گشاد می کند تا به بهبود جریان خون و در عین حال کاهش فشار خون کمک کند) عمل کند.

عوارض جانبی سیترولین چیست؟

سیترولین سال‌ هاست که به عنوان مکمل خوراکی بدون گزارش نگرانی‌ های ایمنی جدی استفاده می‌ شود. اگرچه عوارض جانبی سیترولین غیرمعمول است، اما برخی گزارش‌ ها از علائم خفیفی را گزارش می دهند مانند:

  • حالت تهوع
  • سوء هاضمه
  • اسهال

موارد منع مصرف

موارد منع مصرف ال سیترولین عبارتند از:

  • بارداری: تحقیقات بالینی کافی برای اثبات بی خطر بودن سیترولین در دوران بارداری وجود ندارد.
  • شیردهی: تحقیقات بالینی کافی برای اثبات بی خطر بودن سیترولین در دوران شیردهی وجود ندارد.

کسانی که داروهای تجویزی خاصی مصرف می کنند نباید سیترولین مصرف کنند، این موارد عبارتند از:

  • مهارکننده‌ های فسفودی استراز (مهارکننده‌ های PDE5): مهارکننده‌ های PDE5 شامل داروهای اختلال نعوظ مانند ویاگرا هستند. هر دو مهارکننده ال سیترولین و PDE5 می توانند فشار خون را کاهش دهند و ترکیب این دو دارو می تواند باعث کاهش فشار خون شود.
  • نیترات ها: مصرف داروهای نیترات که جریان خون را به قلب افزایش می دهند، همراه با سیترولین ممکن است منجر به افزایش جریان خون به قلب شود که می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. داروهای نیترات عبارتند از Dilatrate-SR و Isordil (ایزوسورباید دینیترات)، ISMO (ایزوسورباید مونونیترات)، و Nitro-Dur، Nitrolingual یا Nitrostat (نیتروگلیسیرین).
  • داروهای ضد فشار خون: داروهای فشار خون بالا مانند Norvasc یا Lotrel (آملودیپین)، Cardizem CD، Cardizem SR، Dilacor XR یا Tiazac (diltiazem)، Calan SR (وراپامیل)، HydroDIURIL (هیدروکلروتیازید)، Lasix (furosemide) و غیره، همراه با سیترولین ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

سایر داروهای تجویزی می توانند با سیترولین تداخل داشته باشند، بنابراین استفاده از آن باید همیشه با پزشک در میان گذاشته شود.

مقدار مصرف سیترولین

ال سیترولین معمولاً به شکل پودر موجود است که می تواند با مایع مخلوط شود یا به شیک های تغذیه ای اضافه شود.

برای افزایش عملکرد ورزشی، 2 تا 5 گرم ال سیترولین در روز یک دوز متوسط است. مطالعات نشان داده است که دوزهای 3 تا 6 گرم در روز ال سیترولین و 8 گرم سیترولین مالات را می توان بدون عوارض جانبی مصرف کرد.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که مصرف حداکثر 15 گرم سیترولین ایمن و به خوبی توسط شرکت کنندگان در مطالعه قابل تحمل است. هیچ عارضه جانبی گزارش نشد، حتی زمانی که دوزهای مکمل تا 20 گرم سیترولین مالات مصرف شد.

مهم است که محصولی را خریداری کنید که ارگانیک و دارای تاییدیه باشد.

سوالات متداول

چگونه می توانم سیترولین را در رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنم؟

برخی از بهترین منابع سیترولین از مواد غذایی عبارتند از:

  • هندوانه
  • کدو تلخ و کدوهای دیگر
  • اسکواش
  • آجیل
  • نخود
  • كدو حلوايي
  • خیارها

هندوانه دارای بالاترین سطح سیترولین است.

آیا سیترولین باعث افزایش تستوسترون می شود؟

تحقیقات سیترولین را با افزایش تستوسترون مرتبط نکرده اند.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی