خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره مضرات و خواص سبوس برنج

تقویم فارسی اندروید

برنج یک گیاه است. لایه بیرونی دانه (سبوس) و روغن ساخته شده از سبوس برای دارو استفاده می شود. روغن سبوس برنج به عنوان “روغن سالم” در ژاپن، آسیا و به ویژه هند محبوب است. مراقب باشید که سبوس برنج را با اشکال دیگر سبوس مانند جو دوسر و سبوس گندم اشتباه نگیرید تا بتوانید از خواص سبوس برنج بهره مند شوید.

خواص سبوس برنج

خواص سبوس برنج برای درمان دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، اعتیاد به الکل، چاقی و ایدز مفید است. برای جلوگیری از سرطان معده و روده بزرگ و برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی اثر گذار است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن؛ برای افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی؛ برای بهبود عملکرد کبد و به عنوان یک آنتی اکسیدان هم کار می کند.

روغن سبوس برنج همچنین برای کلسترول بالا استفاده می شود.

بعضی از افراد سبوس برنج را مستقیماً بر روی پوست اعمال می کنند تا بثورات آلرژیک پوست به نام اگزما (درماتیت خارج رحمی) درمان شود.

خواص سبوس برنج احتمالاً برای موارد زیر کاربرد دارد

خواص سبوس برنج

کلسترول بالا، وقتی به رژیم کم چربی اضافه می شود. به نظر می رسد پیروی از رژیم غذایی کم چربی و مصرف 85 گرم سبوس برنج پر چرب در روز، کلسترول کل را به میزان 8٪ و کلسترول “چربی” با چگالی کم (LDL) را 14٪ کاهش می دهد. به نظر نمی رسد که سبوس برنج بر چربی های دیگر خون مانند تری گلیسیرید یا کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا خوب تأثیر بگذارد. مصرف 11.8 گرم سبوس برنج به صورت کم چربی نیز مؤثر نیست. هم سبوس برنج پر چرب و هم کم چرب و همچنین سبوس جو دوسر برای کاهش کلسترول بالا کار می کنند.

به نظر می رسد روغن سبوس برنج برای کلسترول بالا نیز مؤثر است. شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد روغن سبوس برنج می تواند كلسترول كل را 14%، کلسترول LDL را 20%، تری گلیسیریدرا  20٪ را کاهش و HDL یا کاسترول خوب را 41٪ افزایش دهد.

جلوگیری از سنگ کلیه در افرادی که کلسیم بالایی دارند.

کاهش بثورات پوستی آلرژیک (درماتیت آتوپیک).

جلوگیری از سرطان معده.

جلوگیری از سرطان روده بزرگ (روده) یا رکتوم.

شواهد کافی برای ارزیابی اثربخشی برای موارد زیر انجام شده است

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • مشروبات الکلی
  • کاهش وزن
  • ایدز
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش انرژی
  • افزایش عملکرد ورزشی
  • بهبود عملکرد کبد
  • جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی
  • مشکلات دیگر

برای ارزیابی اثربخشی سبوس برنج برای این موارد، شواهد بیشتری لازم است.

چگونه سبوس برنج کار می کند؟

سبوس برنج ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند زیرا روغن موجود در آن دارای موادی است که باعث کاهش جذب کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود. یکی از مواد موجود در سبوس برنج باعث کاهش جذب کلسیم می شود. این ممکن است به کاهش شکل گیری انواع خاصی از سنگ کلیه کمک کند.

آیا نگرانی های ایمنی در این مورد وجود دارد؟

سبوس برنج برای بیشتر افراد هنگام مصرف از طریق دهان و به صورت خوراکی بی خطر است. افزایش مقدار سبوس در رژیم غذایی می تواند باعث بروز حرکات غیرقابل پیش بینی روده، گاز روده و ناراحتی معده در طی چند هفته اول شود.

سبوس برنج برای بیشتر افراد هنگام حمام با آن بی خطر است اما می تواند باعث خارش و قرمزی پوست شود. مردم تجربه بثورات و خارش از سبوس برنج آلوده به آفت موسوم را دارند اما این نادر است.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی: سبوس برنج به مقدار موجود در مواد غذایی بی خطر است اما اطلاعات کافی درمورد اینکه آیا اگر آن را در مقادیر بیشتری به عنوان دارو استفاده کنید ایمن است یا خیر هنوز وجود ندارد.

مشکل دستگاه گوارش (GI): در صورت بروز مشکل دستگاه گوارش مانند زخم روده، چسبندگی، شرایطی که باعث باریک شدن یا انسداد دستگاه گوارش می شود، هضم کند یا سایر اختلالات معده یا روده بهتر است از سبوس برنج استفاده نکنید. فیبر موجود در مغز برنج می تواند دستگاه گوارش شما را مسدود کند.

بلع: اگر مشکل بلع دارید از سبوس برنج استفاده نکنید. فیبر موجود در آن ممکن است باعث خفگی شود.

آیا تداخلی با داروها وجود دارد؟

به طور کل بهتر است محتاط باشید و با ارائه دهنده خدمات سلامتی خود مشورت کنید.

سبوس برنج حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر می تواند میزان جذب دارویی بدن را کاهش دهد. مصرف سبوس برنج به همراه داروهایی که از طریق دهان مصرف می کنید می تواند اثر داروی شما را کاهش دهد. برای جلوگیری از این تداخل، حداقل یک ساعت بعد از داروهایی که به طور خوراکی مصرف می کنید، سبوس برنج مصرف نکنید.

دوز مصرفی سبوس برنج

دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است:

به صورت خوراکی:

برای کاهش کلسترول بالا: روزانه 12 تا 84 گرم سبوس برنج یا 4.8 گرم روغن سبوس برنج در روز.

برای کاهش خطر سنگ کلیه: 10 گرم سبوس برنج دو بار در روز

منبع:

emedicinehealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی