خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص گوجه فرنگی خشک شده

گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب، طعم و مزه قوی و مزایای زیادی را به انواع غذاهایتان می دهد. شما می توانید آنها را در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید یا می توانید آنها را در خانه درست کنید. چه با خشک کردن آنها در آفتاب و چه با پختن آنها در گرمای کم در فر در هر صورت می توانید از مزایای خوب آن استفاده نمایید. گوجه خشک شده در آفتاب به عنوان منبعی عالی چندین ماده مغذی را ارائه می دهد و به دلیل داشتن مشخصات تغذیه ای طیف وسیعی از مزایای سلامتی را به دنبال دارد.

گوجه فرنگی خشک شده

تاریخچه

در اصل گوجه فرنگی نخستین بار برای نگهداری و ماندگاری بیشتر، نمک زده و خشک شد. نمک زدن و تبخیر رطوبت موجود در گوجه فرنگی (مانند اکثر غذاها) به طور قابل توجهی روند تجزیه و فاسد شدنش را به تأخیر می اندازد. با خشک کردن گوجه فرنگی رسیده، از آن می توان به نوعی دیگر لذت برد و غذای ارزشمندی را در زمستان فراهم کرد که تولید محصولات تازه دشوار یا غیرممکن است. منشا واقعی گوجه فرنگی خشک شده نامشخص است. به نظر می رسد در ابتدا ایتالیایی ها گوجه های خود را در پشت بام های سرامیکی خود در آفتاب تابستان خشک می کردند. گوجه فرنگی های خشک شده در آفتاب در اواخر دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 میلادی در ایالات متحده محبوبیت زیادی پیدا کردند تا جایی که آنها اغلب در کنار غذاهای دیگر و سالادهای ماکارونی یافت می شدند و به یک عادت غذایی قبل از از دست دادن محبوبیت به خاطر استفاده بیش از حد تا پایان دهه 1990 تبدیل می شدند.

کالری و مواد مغذی

گوجه خشک شده در آفتاب حاوی میزان متوسطی کالری است (139 کالری در هر فنجان، یا 7 درصد کالری در رژیم غذایی 2000 کالری). هر وعده حاوی 30 گرم کربوهیدرات و 6.6 گرم فیبر غذایی است که به ترتیب 26 و 17 درصد از فیبرهای توصیه شده روزانه برای زنان و آقایان است. این فیبر باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش می شود و در رفع یبوست ناخوشایند موثر است و به شما در احساس سیر بودن کمک می کند. یک فنجان گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب همچنین 7.6 گرم پروتئین و 1.6 گرم چربی را در اختیار شما قرار می دهد.

محتوای معدنی

گوجه خشک شده در آفتاب منبعی عالی از مواد معدنی، به ویژه پتاسیم و منیزیم به شمار می رود. پتاسیم به اعصاب شما کمک می کند و تعادل الکترولیت شما را تنظیم کند، در حالی که منیزیم بافت استخوان سالم را حفظ می کند و به تولید انرژی کمک می کند. 1 لیوان گوجه خشک شده در آفتاب، 105 میلی گرم منیزیم (33 و 25 درصد از توصیه های روزانه مصرفی را برای خانم ها و آقایان) و 1850 میلی گرم پتاسیم یا 39 درصد از توصیه های روزانه مصرفی فراهم را می کند. مصرف گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب همچنین باعث افزایش جذب آهن، منگنز، مس و فسفر می شود.

گوجه فرنگی خشک شده

محتوای ویتامین

گوجه فرنگی خشک شده را به عنوان منبع ویتامین ها، به خصوص ویتامین K و نیاسین به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ویتامین K به بدن شما کمک می کند تا بافت استخوان را حفظ کرده و در تشکیل لخته خون نقش اساسی دارد، در حالی که نیاسین از متابولیسم شما پشتیبانی می کند و به عملکرد سالم مغز کمک می کند. زنان روزانه به 90 میکروگرم ویتامین K و 14 میلی گرم نیاسین نیاز دارند، در حالی که مردان به 125 میکروگرم ویتامین K و 16 میلی گرم نیاسین نیاز دارند. یک فنجان گوجه خشک شده در آفتاب، 4.9 میلی گرم نیاسین و 23 میکروگرم ویتامین K را در اختیار شما قرار می دهد. این ماده حاوی مقادیر متوسطی از ​​ویتامین های دیگر از جمله C  A ،B-5 و B-9 نیز هست.

نکات مهم

عطر و طعم غلیظ گوجه خشک شده در آفتاب باعث می شود که علاوه بر سالاد و غذاها، در ساندویچ ها و غذاهای بسته بندی شده نیز استفاده شود. آنها را مستقیماً به ساندویچ های خود اضافه کنید، یا آنها را با پنیر پارمزان و کمی روغن زیتون مخلوط کنید تا یک گوجه فرنگی خشک شده خوش مزه داشته باشید. گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب را همچنین با سس گوجه فرنگی و روغن زیتون و ریحان در سس پیتزا مخلوط کنید.

آنتی اکسیدان ها

رادیکال های آزاد محصول طبیعی فرایندهای شیمیایی در بدن شما هستند اما به سلول ها آسیب می رسانند و به شیوع بیماری هایی مانند آرتریت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان کمک می کنند. آنتی اکسیدان با خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش التهاب، از سلامتی شما محافظت می کند. یک فنجان گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب 23 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C و 16 درصد ویتامین A را تأمین می کند. ویتامین C از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند و رادیکال های آزاد را در سراسر بدن خنثی می کند. ویتامین A به گروهی از مواد با نقش های مختلف ارتباط دارد. به عنوان یک ویتامین، برای بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. سه عضو دیگر از خانواده ویتامین A (لیکوپن، لوتئین و زاکسانتین) به عنوان آنتی اکسیدان فعالیت می کنند. یک فنجان گوجه خشک شده زیر آفتاب حدود 1 میلی گرم لوتئین و زاكسانتین و 25 میلی گرم لیکوپن دارد. لوتئین و زاکسانتین از چشمان شما در برابر بیماری های مرتبط با سن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا محافظت می کنند. هر سه عامل ضد سرطان هستند اما لیکوپن به طور خاص با ریسک پایین تری از سرطان پروستات همراه است.

گوجه فرنگی خشک شده

خواص گوجه فرنگی خشک شده در سلامت قلب

آنتی اکسیدان ها با کاهش التهاب در رگ ها در سلامت قلب نقش دارند. یک وعده گوجه خشک شده زیر آفتاب با تأمین 6 درصد از میزان توصیه شده روزانه کلسیم و 25 درصد منیزیم، مزایای قلبی زیادی را به همراه دارد. کلسیم یک جزء شناخته شده در استخوان ها است اما باعث تحریک انقباض عضلات قلب نیز می شود. منیزیم نقشی متضاد دارد و با ایجاد آرامش در عضلات قلب به ایجاد ریتم طبیعی قلب کمک می کند. کلسیم و منیزیم همچنین با هماهنگی انقباض و شل شدن دیواره رگهای خونی، فشار خون را تنظیم می کنند.

خواص گوجه فرنگی خشک شده در تقویت استخوان ها

علاوه بر دارا بودن 6 درصد از کلسیم روزانه، 1 فنجان گوجه فرنگی خشک شده، 25 درصد از میزان توصیه شده منیزیم و 27 درصد فسفر را فراهم می کند. کلسیم با ایجاد فسفر برای ایجاد هیدروکسی آپاتیت اصلی ساختمان استخوان کمک می کند، در حالی که منیزیم به تشکیل ماتریس کمک می کند که سایر مواد معدنی را پشتیبانی می کند.

خواص گوجه فرنگی خشک شده در کاهش فشار خون

به گزارش USDA، یک و نیم لیوان گوجه خشک شده با نور خورشید به عنوان یک فنجان کامل سبزیجات خام یا پخته شده حساب می شود. گوجه فرنگی های خشک شده زیر آفتاب می توانند در رژیم غذایی کم پتاسیم و کم سدیم قرار بگیرند تا از فشار خون بالا جلوگیری کنند. هر نیم لیوان گوجه خشک شده در آفتاب حاوی 926 میلی گرم پتاسیم یا 26 درصد از نیاز روزانه و فقط 66 میلی گرم سدیم یا 3 درصد از مصرف روزانه است. فشار خون بالا خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری کلیوی را افزایش می دهد.

با گوجه خشک شده از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کنید

هر نیم لیوان گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب 2.5 میلی گرم آهن یا 14 درصد از نیاز روزانه را تأمین می کند. آهن ماده معدنی در هموگلوبین است که جزء گلبول های قرمز خون به شمار می رود که اکسیژن را به سلول های بدن شما منتقل می کند. کمبود شدید آهن می تواند منجر به کم خونی و علائم خستگی، ضعف عضلات و عفونت های مکرر شود. ویتامین C به بدن شما کمک می کند تا آهن را از غذاهای گیاهی مانند گوجه فرنگی جذب کند. یک فنجان گوجه خشک شده زیر نور خورشید دارای 11 میلی گرم ویتامین C یا 17 درصد از نیاز روزانه بدن است.

موارد استفاده گوجه فرنگی خشک شده

گوجه خشک شده زیر آفتاب جزء معمولی و رایج پیتزا هستند. همچین شما می توانید آنها را به سالاد اضافه کرده و از آنها برای تهیه برنج یا به عنوان یک چاشنی خوشمزه با استفاده از مواد اضافی مانند پنیر فتا یا مرغ استفاده کنید. شما می توانید از گوجه فرنگی های خشک شده زیر آفتاب برای افزایش اسیدیته در سس پستو، حمص و سایر چاشنی ها استفاده کنید و آنها را درون ظروف ماکارونی ریخته و برای اضافه کردن یک بافت جویدنی جذاب از آنها بهره ببرید. گوجه فرنگی های خشک شده بسته بندی شده در روغن از کالری و چربی بالاتری نسبت به گوجه فرنگی های خشک شده در آفتاب بدون روغن برخوردار هستند و در صورت تمایل به از دست دادن وزن خود از آنها استفاده نکنید.

منبع:

sfgate

livestrong

healthyliving.azcentral

wikipedia

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی