خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص چغندر قند

تقویم فارسی اندروید

خواص چغندر قند دارای طیف وسیعی است و راه های مختلفی برای لذت بردن از آن وجود دارد. با 58 کالری در یک فنجان، چغندر پر از فولات، فیبر و پتاسیم است. یک فنجان 4 گرم فیبر را فراهم می کند و باعث تنظیم دستگاه گوارش شما می شود. در اینجا تمام دلایل سلامت و خواص چغندر قند را معرفی خواهیم کرد.

خواص چغندر قند

مانند بسیاری از سبزیجات مدرن، چغندر هم ابتدا توسط رومی ها کشت شد. در قرن نوزدهم هنگامی که کشف شد چغندر می تواند به شکر تبدیل شود ارزش تجاری بسیار بالایی پیدا کرد. امروزه تولید کنندگان تجاری پیشرو در این زمینه شامل ایالات متحده آمریکا، روسیه، فرانسه، لهستان و آلمان هستند. خواص چغندر قند باعث ایجاد نفوذ همه جانبه آن در منوها و دستور العمل های مد روز شده است. عطر و طعم خوشمزه اما متمایز آن و وضعیت تغذیه آن را به یک خوراکی محبوب تبدیل کرده است.

هم برگ و هم ریشه آن می تواند خورده شود. برگ طعم تلخی دارد در حالی که چغندر قند شیرین است. به طور معمول رنگ بنفش تیره ای دارد اما چغندر قند می تواند سفید یا طلایی هم باشد. با توجه به مقدار قند بالای آن، چغندر قند به شکل ساده هم خوشمزه است اما بیشتر پخته یا ترشی می شود.

چغندر یکی از آن غذاهایی است که یا دوستش دارید یا به قدری از آن متنفرید که می خواهید فراموش کنید حتی وجود دارند. خواص چغندر قند بسیار زیاد است به طوری که اضافه کردن چغندر بیشتر به رژیم غذایی شما می تواند کمک به افزایش طول عمر، کمک به کاهش وزن و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان را به دنبال داشته باشد.

چغندر دارای مشخصات تغذیه ای غنی است که از مزایای سلامتی برخوردار است. همچنین منبع عالی فیبر، ویتامین C، منیزیم و فولات به شمار می رود. در صورت مصرف منظم می توانید از خواص چغندر قند به راحتی بهره مند شوید.

خواص چغندر قند

خواص چغندر قند

سرشار از آنتی اکسیدان

چغندر به طور طبیعی دارای مواد مغذی، آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی است. آنتی اکسیدان ها برای خنثی سازی رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب به سلول های شما مفید هستند. آنتی اکسیدان ها در برابر بیماری هایی مانند سرطان، اختلالات خود ایمنی، پیری و بیماری های قلبی عروقی و عصبی از بدن محافظت می کنند. چغندر همچنین دارای بتالین است که رنگدانه های طبیعی را به چغندر می دهند و مسئول محافظت در برابر برخی از سرطان ها و بیماری ها هستند.

مبارزه با التهاب

التهاب یک پاسخ طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن است که به محافظت از بدن در مقابل عفونت کمک می کند. با این حال، تحقیقات ثابت کرده است که التهاب مزمن ممکن است به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سرطان و حتی چاقی کمک کند. از آنجایی که رژیم غذایی ما از قند و غذاهای فرآوری شده سرشار است، از خواص چغندر قند این است که می تواند التهاب را متوقف کند. مطالعات نشان می دهد که خواص چغندر قند می تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در موش صحرائی شود. مطالعات انسانی همچنین تایید کرد که هم چغندر پخته شده و هم آب میوه آن می تواند سطوح نشانگرهای التهابی را در افرادی که فشار خون بالا دارند، پایین آورد.

بهبود عملکرد ورزشی و افزایش انرژی در طول تمرین

از خواص چغندر قند این است که نیترات زیادی دارد و مطالعات نشان می دهد که این ماده شیمیایی طبیعی در مواد غذایی در هنگام مصرف به اکسید نیتریک تبدیل شده و عملکرد ورزشی را بهبود می دهد. تحقیقات نشان می دهد که اکسید نیتریک جریان خون را افزایش می دهد، عملکرد ریه را بهبود می بخشد و انقباضات عضلانی را تقویت می کند. این به بهبود استقامت و عملکرد قلب و فشار خون کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که ورزشکاران پس از نوشیدن آب چغندر می توانند شدت تمرین را 60 تا 80 درصد افزایش دهند.

جلوگیری از افزایش وزن

از خواص چغندر قند می توان به فیبر اشاره کرد که باعث می شود در طول روز شما بیشتر احساس سیری کنید. هر فنجان چغندر حاوی 3.8 گرم فیبر است که 15 درصد از مصرف روزانه شما را تامین می کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که میزان مصرف فیبر را تا 14 گرم در روز افزایش می دهند باعث کاهش 10 درصدی کالری مصرفی روزانه می شود و منجر به کاهش وزن خواهد شد.

خواص چغندر قند

کاهش فشار خون

فشار خون بالا عامل اصلی مرگ است و این مساله نه فقط در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان صدق می کند. در واقع، سازمان جهانی بهداشت برآورد می کند که فشار خون بالا تقریبا 13 درصد از کل مرگ و میر جهانی را تشکیل می دهد. چغندر غنی از نیترات های سالم است که در داخل بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شوند. اکسید نیتروس می تواند به باز شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه در سال 2016 در مجله فشار خون انسان نشان داد افرادی که دارای فشار خون بالا بودند با 9 اونس چغندر پخته شده و یا حدود 1 فنجان آب چغندر خام، پس از دو هفته بهبود فشار خون و التهاب را مشاهده کردند.

افزایش قدرت مغز

همراه با افزایش اکسیژن به عضلات شما، چغندر همچنین ممکن است اکسیژن بیشتری را به مغز شما منتقل کند. چغندر به غذای مغز معروف است که می تواند اثرات زوال عقل و بیماری آلزایمر را کندتر کند. با توجه به مطالعه ای درسال 2010، مصرف آب چغندر موجب افزایش جریان خون به مغز سالمندان می شود که ممکن است با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. یک رژیم غذایی با نیترات بالا موجب افزایش جریان خون باعث جلوگیری از اختلالات زوال عقل و سایر اختلالات شناختی است. اسید فولیک در چغندر هم می تواند با جلوگیری از آسیب به هیپوکمپ که مسئول حافظه و یادگیری است در برابر آلزایمر محافظت کند. در یک مطالعه حیوانی، موش هایی با پلاک های مشابه آلزایمر در مغز با رژیم غذایی حاوی مقدار نرمال اسید فولیک را تغذیه شدند. دسته ای که از رژیم غذایی اسید فولیک تغذیه کرده بودند، سلول های مغزی بیشتری در هیپوکمپ داشتند نسبت به آنهایی که کمبود فولیک اسید داشتند. محققان معتقدند سطح بالای هموسیستئین در مغز ممکن است به DNA سلول های عصبی مغز آسیب برساند. اعتقاد بر این است که اسید فولیک با کمک به محافظت از مغز با اجازه دادن به سلول های عصبی برای اصلاح این آسیب DNA کار می کند. قبل از جایگزینی دارو با چغندر برای درمان این بیماری های مختلف، با پزشک خود صحبت کنید.

خواص چغندر قند

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

چغندر منبع خوبی از فولات و بتائین هستند. این مواد مغذی به کاهش سطح خون هوموسیستئین کمک می کنند که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با ایجاد التهاب مضر شریانی افزایش دهد. نیترات در چغندر، قند خون را پایین می آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد. مصرف فقط یک هفته آب چغندر می تواند باعث استقامت و فشار خون در افراد مسن در معرض خطر نارسایی قلبی شود. یکی دیگر از مطالعات آمریکایی اظهار داشت که تجویز آب چغندر جلوگیری از انفاکتوس قلب (انسداد جریان خون به بافت در قلب) را باعث می شود. با توجه به گزارش منتشر شده توسط دانشگاه ایالتی کانزاس، چغندر قند به ارسال اکسیژن به عضلات اسکلتی کمک می کند. زمانی که عضلات اسکلتی برای کار کردن اکسیژن کافی ندارند، دچار اختلال می شوند و ظرفیتشان برای حرکت دست و پا کاهش می یابد. این باعث کاهش فعالیت بدنی می شود که در نهایت منجر به بیماری قلبی خواهد شد.

سلامت چشم

چغندر منبع خوبی از لوتئین، نوعی آنتی اکسیدان است که به محافظت از چشم ها از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید وابسته به سن کمک می کند. آنها همچنین دارای انواع مختلفی از مواد شیمیایی هستند که ممکن است به بهبود سلامت چشم و بافت عصب کمک کنند.

مناسب برای کبد

وجود کلسیم، بتائین، ویتامین B، آهن و آنتی اکسیدان ها، چغندر را در میان بهترین غذاهای کبدی نگه می دارد. بتایین در چغندر همچنین باعث کشتن سموم می شود. فیبر در چغندر سمومی را که از کبد حذف شده اند، پاک می کند. کبد همچنین حاوی روی و مس است که هر دو از سلول های کبدی از استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

خواص چغندر قند

افزایش قدرت و استقامت

آب چغندر می تواند ارزشمند باشد اگر به دنبال استقامت در طول تمرین خود هستید. تحقیقات قبلی افرادی را که قبل از شروع تمرین مشغول نوشیدن آب چغندر می کردند، می توانستند تا 16 درصد بیشتر ورزش کنند. محققان بر این باورند که محتوای نیترات در چغندر قند که به اکسید نیتریک تبدیل می شود، باعث کاهش هدر رفتن اکسیژن در تمرینات شدید بدن می شود، در حالی که افزایش استحکام برای ورزش با شدت بالا را به دنبال دارد. به عبارت دیگر، غذای غنی از نیترات می تواند استقامت ورزش را افزایش دهد.

بهبود هضم

چغندر قند به منظور بهبود هضم ضعیف با تحریک اعصاب در روده و افزایش توانایی بدن برای هضم غذا ارتباط دارد. یک فنجان چغندر قند حاوی 3.4 گرم فیبر است که سبب می شود که چغندر منبع خوبی از فیبر باشد. فیبر باعث می شود شما هضم منظمی داشته باشید و غذا را به سمت روده بزرگ هدایت می کند، جایی که باکتری های روده ای از آن تغذیه می کنند یا به مقدار مدفوع اضافه می شود.

بهبود سلامت جنسی

با توجه به محتوای نیترات، خواص چغندر قند برای بهبود سلامت جنسی شناخته شده است. چغندر قند مانند ویاگرای طبیعی است و باعث تشکیل اکسید نیتروژن می شود که رگ های خونی را گسترش می دهد و گردش خون را به آلت تناسلی می افزاید. این امر منجر به نعوظ بهتر برای مردان در طول رابطه جنسی می شود و به آنها کمک می کند تا رابطه قوی تری داشته باشند.

خواص چغندر قند

جلوگیری از سرطان

مواد مغذی موجود در چغندر مانند بتالین، به عنوان ماده ای برای پیشگیری از سرطان شناخته شده است. مطالعات حیوانی نشان داده است چغندرها تشکیل سلول سرطان زا را مهار کرده و تولید سلول های ایمنی و آنزیم های بدن را افزایش می دهند که به توقف رشد سرطان کمک می کند. به طور خاص، در سال 2013، عصاره ی چغندر باعث کاهش توده ی چندگانه در چند مدل حیوانی شد. مطالعه ای که در مجله بین المللی بالینی تغذیه بین المللی استرالیا منتشر شد، ادعا کرد که یک مرد 50 ساله پس از مصرف چغندرقند از تومور ریه رهایی یافت که به طور بالقوه با سرطان ریه مرتبط بود. پس از شش هفته، تومور ناپدید شد اما محققان همچنان از ادعاهای جسورانه درباره سبزیجات طفره می روند.

دیابت

اسید آلفا لیپوئیک آنتی اکسیدانی است که با کاهش میزان گلوکز و همچنین افزایش حساسیت به انسولین در افراد دیابتیارتباط مستقیم دارد. همچنین مشخص شده است که این آنتی اکسیدان علائم نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی) را کاهش می دهد. فیبر موجود در چغندر قند هم می تواند هیپرگلیسمی را کاهش دهد.

جلوگیری از پوکی استخوان

همانطور که قبلا گفته شد نیترات در چغندر به اکسید نیتریک در بدن تبدیل می شود. یکی از مطالعات ژاپنی بیان می کند که اکسید نیتریک می تواند به جلوگیری از برخی بیماری های مرتبط با شیوه زندگی از جمله پوکی استخوان کمک کند. یکی دیگر از عواملی که چغندر برای درمان پوکی استخوان مناسب است وجود سیلیس است. ماده ای معدنی که برای جذب کلسیم از بدن ضروری است. نوشیدن یک لیوان آب چغندر قند به طور روزانه می تواند از پوکی استخوان و سایر بیماری های مرتبط (مانند بیماری استخوان های شکننده) جلوگیری کند. مکمل های بتائین به کاهش سطح هموسیستئین در بدن کمک می کنند. تولید بیش از حد هموسیستئین می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

خطرات احتمالی چغندر قند

خواص چغندر قند

رشد سنگ کلیه

علیرغم همه خواص چغند رقند برخی از خطرات هم وجود دارد. برای شروع، ممکن است بخواهید چغندر را با احتیاط بخورید، اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید. آنها اگزالات بالایی دارند که می توانند کریستال های کوچک را تشکیل دهند و به رشد سنگ کلیه کمک کنند. اطمینان حاصل کنید که مصرف آن مشکلی برای شما ایجاد نمی کند.

بروز بیماری نقرس

چغندر قند اگزالات زیادی دارد که می تواند به نقرس کمک کند. نوعی از آرتریت هم وجود دارد که وقتی بیش از حد اسید اوریک در بدن ایجاد می شود، پیشرفت می کند.

تاثیر به روی ادرار و مدفوع

شما ممکن است پس از مصرف چغندر مشاهده کنید که ادرار یا مدفوع شما صورتی یا قرمز شده است اما نگران نباشید. این خون نیست و در واقع بی ضرر است. این مساله خود به خود برطرف می شود حتی اگر چند روز ادامه داشته باشد.

خواص چغندر قند

راه هایی برای مصرف صحیح چغندر

هم خود چغندر قند و هم نوشیدن آب آن به شما خواص ضد التهابی و سایر مواد مغذی و خواص چغندر قند را می رسانند. اگر شما به دنبال افزایش کارایی ورزشی هستید، نوشیدن برایتان بهتر است. چغندر قند دارای دوز متمرکز نیترات، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است فقط مشکل این است که فیبر را از دست می دهید. اگر شما در حال انجام یک مسابقه هستید، این خبر لزوما بد نیست. چغندر خام حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بیشتری از چغندر قند پخته است. مانند بسیاری از سبزیجات دیگر وقتی شما چغندر را می پزید (مخصوصا در آب)، بیشتر مواد مغذی رنگارنگ آن خارج می شوند. مواد مغذی خوب در چغندر قند را با خوردن آنها یه شکل سالم حفظ کنید.

راه های سالم برای اضافه کردن چغندر به رژیم غذایی

شما می توانید چغندر را به عنوان میوه و در سالاد به صورت خام یا پخارپز شده میل کنید. همچنین می توانید برگ چغندر را هم بخورید. چیپس چغندر و ترشی چغندر نیز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. ترشی چغندر می تواند به همان اندازه سالم باشد تا زمانی که با نمک و شکر تهیه نشود.

آموزش چند غذای خوشمزه با چقندر قند تازه

خواص چغندر قند

سوپ چغندر روسی

مواد لازم:

1 کیلوگرم گوشت گاو با استخوان خوب شستشو داده شده
8 فنجان آب سرد
1 هویج بزرگ خرد شده و پوست کنده شده
1  کرفس خرد شده و رنده شده
450 گرم چغندر شسته شده و پوست کنده
¼ کلم، تکه تکه شده
2 سیب زمینی بزرگ پوست کنده و بریده شده
2 پیاز بزرگ کباب شده
2 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
1 قاشق غذاخوری شکر
نمک و فلفل به مقدار لازم
خامه ترش و لیمو برای تزئین

طرز تهیه:

برای پخت گوشت گاو، ابتدا گوشت گاو و آب را در یک کاسه بر روی گرمای متوسط ​​قرار دهید. پس از اینکه به نقطه جوش رسید، حرارت را کاهش دهید تا به آرامی بپزد.
30 دقیقه پس از پخت گوشت، پیاز، هویج و کرفس را به ظرف اضافه کنید. در ظرف را ببندید و یک ساعت بگذارید بپزد تا گوشت از استخوان جدا شود. گوشت را از استخوان بیرون بکشید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید و دوباره در سوپ بریزید. حالا چغندر و بقیه مواد را به آب جوش اضافه کنید و در در ظرف در بسته اجازه دهید که بپزند. چغندر و هویج و رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل را به سلیقه خود اضافه کنید.
در نهایت به صورت گرم با کمی خامه ترش و لیمو سرو کنید.

سالاد چغندر

مواد لازم:

5 تا 6 چغندر متوسط
¼ فنجان روغن زیتون فوق العاده بکر
2 قاشق غذا خوری سرکه سفید
½ قاشق چای خوری عسل
½ قاشق چای خوری سس خردل
½ قاشق چای خوری نمک
1 ساقه کرفس ریز خرد شده
کمی فلفل

طرز تهیه:

فر را با دمای 200 درجه گرم کنید. چغندر را بين دو قطعه فويل قرار دهید و لبه ها را به هم بچسبانید. با چنگال روی فویل ها را سوراخ کنید. حدود یک ساعت تا یک ساعت و ربع طول می کشد تا چغندرها بپزند. چغندر را باز کنید و اجازه دهید سرد شوند.
در حالی که چغندرها سرد می شوند، روغن، سرکه، عسل، خردل، نمک و فلفل را در یک کاسه کوچک برای تهیه سس مخلوط کنید.
پس از اینکه چغندرها خنک شدند، پوست شان را بکنید و آنها را به مکعب های ½ اینچی برش دهید. حالا آنها را در یک کاسه بزرگ قرار دهید و کرفس و سس را اضافه کنید و به راحتی از خواص چغندر قند لذت ببرید.

اسموتی چغندر

مواد لازم:

1 چغندر قرمز کوچک، بریده شده و پوست کنده
1 سیب بزرگ بدون هسته
1 ساقه کرفس
1 فنجان شیر بادام
1 فنجان آب هویج
2/3 فنجان هلوی منجمد شده
کمی زنجبیل تازه پوست کنده و برش خورده

طرز تهیه:

چغندر، سیب و کرفس را ریز ریز کنید.
تمام مواد را به مخلوط کن اضافه کنید و مخلوط کنید تا صاف و یکدست شوند. بسته به سلیقه خود می توانید میوه های دیگری هم به این اسموتی اضافه کنید یا میزان مواد لازم را کم و زیاد نمایید.

خواص چغندر قند

مصارف دیگر چغندر قند

آب چغندر قند می تواند درمانی عالی برای شوره سر باشد. شما می توانید آب چغندر را با نیم فنجان چای سیاه و گلاب مخلوط کنید و این مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید. در نهایت به خوبی موهایتان را شستشو دهید. این مخلوط برای مو و پوست سر بسیار مفید است.

از پودر چغندر هم می توانید برای رنگ دادن به سوپ تان بهره ببرید. این پودر هم برای رنگ دادن و هم طعم دادن به مواد غذایی کاربرد دارد و بدین شکل می توانید از خواص چغندر قند بهره مند شوید. بهترین راه برای دریافت این پودر این است که خودتان آن را در منزل خشک کرده و پودر کنید تا از سلامت آن اطمینان کافی داشته باشید.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی