خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص عصاره وانیل یا روغن وانیل

تقویم فارسی اندروید

عصاره وانیل به طور گسترده ای در پخت و پز تجاری و خانگی، تولید عطر و آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد اما بسیاری از مردم در مورد فواید و خواص عصاره وانیل یا روغن وانیل چیزی نمی دانند، حتی با اینکه از نظر فنی این یک روغن اساسی نیست. در استفاده داخل، روغن وانیل خالص با التهاب مبارزه می کند، به عنوان یک ماده ضد افسردگی عمل می کند و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

خواص عصاره وانیل

ثابت شده است که خواص عصاره وانیل با عفونت ها و بیماری های ناشی از اکسیداسیون و التهاب مبارزه می کند. روغن وانیل همچنین سلامت پوست و مو را تقویت می کند، درد و گرفتگی عضلات را تسکین می دهد و هورمون ها را به طور طبیعی متعادل می کند. هزاران سال است که زنان و مردان به کمک این عصاره با از دست دادن میل جنسی، اضطراب و فشار خون بالا می جنگند.

روغن وانیل از گیاه “Vanilla planifolia”، یک گونه بومی خانواده “Orchidaceae” است. واژه اسپانیایی وانیل از کلمه “واینا” آمده است که به سادگی به عنوان “غلاف کوچک” ترجمه می شود. این کاشفان اسپانیایی بودند که در اوایل قرن شانزدهم به ساحل خلیج مکزیک رسیدند و نام فعلی خود را به وانیل دادند.

ارزش غذایی روغن یا عصاره وانیل

وانیل اگرچه بومی مکزیک است اما اکنون به طور گسترده در مناطق استوایی رشد می کند. اندونزی و ماداگاسکار بزرگترین تولید کننده وانیل در جهان هستند.

غلاف وانیل تقریباً یک سوم اینچ عرض و شش اینچ طول دارد و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای هنگام رسیدن است. در داخل غلاف ها مایعی روغنی پر از دانه های ریز وجود دارد.

گل وانیلی (که یک گل ارکیده زیبا و زرد رنگ است) میوه ای به وجود می آورد اما تنها یک روز دوام می آورد بنابراین تولید کنندگان مجبورند روزانه گلها را بازرسی کنند. این گل ها با خشک شدن، ترکیبات متبلور می شوند و بوی وانیلی متمایز آن را آزاد می کنند. غلاف و دانه وانیل برای پخت و پز استفاده می شود.

نشان داده شده است که دانه های وانیلی حاوی بیش از 200 ترکیب است که بسته به منطقه ای که لوبیای وانیل در آن برداشت می شود، می تواند در میزان غلظت متفاوت باشد. ترکیبات مختلفی از جمله وانیلین، p-هیدروکسی بنزآلدئید، گوایاکول و الکل آنیسین برای عطر وانیل مهم هستند.

خواص عصاره وانیل برای سلامتی

خواص عصاره وانیل

1. دارای خواص آنتی اکسیدانی است

خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره وانیل با خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن را از ساییدگی و پارگی محافظت می کند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از آسیب های سلولی کمک می کنند. اکسیداسیون یکی از بزرگترین دلایل بسیاری از مشکلات و بیماری های ما است. منجر به تشکیل رادیکال های آزاد می شود که برای بافت های بدن بسیار خطرناک هستند و به سرطان و پیری زودرس منجر می شوند.

غذاها و گیاهان با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا با درجه ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) ارزیابی می شوند که قدرت یک ماده در جذب و از بین بردن رادیکال های آزاد را آزمایش می کند. لوبیای وانیل خشک شده با ارزش باورنکردنی 122،400 ORAC رتبه بندی می شود! یک مطالعه منتشر شده در مجله کشاورزی و مواد غذایی شیمیایی خاطرنشان کرد: عصاره وانیل خالص که از لوبیای وانیل و 60 درصد اتیل الکلی آبی تهیه شده است، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی زیادی است. این مطالعه اظهار داشت که نتایج “اشاره به استفاده بالقوه از اجزای عصاره وانیل به عنوان آنتی اکسیدان ها برای حفظ مواد غذایی و در مکمل های بهداشتی به عنوان مواد ضدعفونی کننده را نشان می دهد.”

2. میل جنسی را تقویت می کند

عصاره وانیل ترشح برخی از هورمون ها مانند تستوسترون و استروژن را تحریک می کند، این امر به افرادی که از اختلال نعوظ، ناتوانی جنسی و از بین رفتن میل جنسی رنج می برند، کمک می کند. به عنوان مثال، عملکرد نعوظ به مسائل مختلفی بستگی دارد و می تواند به دلیل کم بودن تستوسترون، داروها، رژیم غذایی ضعیف، خستگی، استرس، افسردگی یا بیماری های دیگر ایجاد شود.

خبر خوب این است که حدود 70 درصد از این موارد با داروهای خانگی و روش های درمانی طبیعی می توانند ناتوانی جنسی را درمان کنند. خوشبختانه خواص عصاره وانیل باعث افزایش سطح هورمون ها، بهبود خلق و خو و امید به زندگی می شود.

3. علائم PMS را تسکین می دهد

از آنجا که عصاره وانیل سطح استروژن را فعال می کند، قاعدگی را نیز به طور منظم تنظیم می کند و علائم PMS را تسکین می دهد. علائم PMS در بیش از 75 درصد از زنانی که قاعدگی را تجربه می کنند مشاهده می شود و تعادل هورمون عامل اصلی تعیین کننده این علائم است. علائم رایج PMS شامل خستگی، نفخ، مشکلات پوستی، تغییرات عاطفی، حساسیت پستان و گرفتگی عضلات است.

عصاره وانیل به عنوان یک درمان طبیعی برای PMS و گرفتگی ها مفید است زیرا سطح هورمون را فعال یا متعادل می کند و استرس را مدیریت می کند و باعث می شود بدن و ذهن شما آرام شود. عصاره وانیل به عنوان یک آرام بخش عمل می کند بنابراین بدن شما در حالی که علائم PMS را تجربه می کند نه تنها دچار حساسیت نمی شود بلکه آرام شده و علائم را به حداقل می رساند.

4. از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند

عصاره وانیل دارای خواص ضد سرطان زایی است. خواص عصاره وانیل به جلوگیری از پیشرفت سرطان قبل از بروز مشکل کمک می کند و آن را به یک درمان طبیعی بالقوه سرطان تبدیل می کند. این روغن قدرتمند رشد سلول های سرطانی را مهار می کند، بیشتر به این دلیل که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از اکسیداسیون سلول ها جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد در بدن را از بین می برند و بیماری مزمن ایجاد کننده استرس اکسیداتیو را معکوس می کنند.

طبق اعلام موسسه ملی سرطان رادیکال های آزاد در غلظت های بالا می توانند برای بدن خطرناک باشند و به همه اجزای اصلی سلول ها از جمله DNA، پروتئین ها و غشای سلولی آسیب برسانند. آسیب به سلولهای ناشی از رادیکال های آزاد بخصوص آسیب رساندن به DNA ممکن است در پیشرفت سرطان و سایر شرایط سلامتی نقش داشته باشد. آنتی اکسیدان ها به عنوان “محافظ رادیکال آزاد” شناخته می شوند که با آسیب های رادیکال آزاد در تداخل، خنثی سازی و مبارزه قرار می گیرند.

5. با عفونت ها مبارزه می کند

برخی از اجزای موجود در روغن وانیل مانند اوژنول و وانیلین هیدروکسی بنزآلدئید قادر به مقابله با عفونت ها هستند. یک مطالعه در سال 2014 که در بازل سوئیس منتشر شد، تأثیر عصاره وانیل به عنوان یک ماده ضد باکتریایی را در سطح سلول های باکتریایی بررسی کرد. این مطالعه نشان داد كه روغن وانیل به طور جدی انسداد اولیه سلولهای S. aureus و رشد بیوفیلم بالغ را پس از 48 ساعت مهار می كند. سلولهای S. aureus باکتری هایی هستند که اغلب در دستگاه تنفسی انسان و روی پوست مشاهده می شود.

6. به عنوان یک ماده ضد افسردگی عمل می کند

خواص عصاره وانیل از قرن هفدهم به عنوان دارویی خانگی برای مقابله با اضطراب و افسردگی استفاده می شود. روغن وانیل تأثیر آرامبخش بر مغز دارد که به بهبود عصبانیت، بی خوابی، استرس و اضطراب کمک می کند.

مطالعه ای که در مجله فارماکولوژی ژورنال هند منتشر شده است نشان داد که وانیلین، یکی از مؤلفه های اصلی عصاره وانیل، فعالیت ضد افسردگی در موش ها را نشان داد که با فلوکستین (دارویی برای درمان افسردگی و وسواس فکری) قابل مقایسه است. این مطالعه نتیجه گرفت که به دلیل این که وانیلین قادر به کاهش قابل توجهی از میزان تحرک در موش ها بود، همانطور که در آزمایش شنای اجباری مشخص شد، خاصیت آرام بخش روغن وانیل را در درمان طبیعی افسردگی مؤثر می سازد.

7. التهاب را کاهش می دهد

التهاب تقریباً با هر بیماری همراه است و محققان با جدیت در مورد تأثیر مزمن التهاب بر سلامتی و کاربردهای پیشگیرانه پزشکی تحقیق می کنند. خوشبختانه خواص وانیل آرام بخش است و بنابراین باعث کاهش استرس و التهاب می شود و آن را به یک ماده ضد التهابی تبدیل می کند. این برای سیستم های تنفسی، گوارشی، عصبی، گردش خون و دفع بهتر مفید است.

از آنجا که وانیل سرشار از آنتی اکسیدان است، آسیب های ناشی از التهاب را کاهش می دهد. وانیلین، مؤلفه ای که بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را دارد، قدرت کاهش کلسترول به طور طبیعی و کاهش سطح تری گلیسیرید و علائم آرتریت روماتوئید را دارد. آرتریت روماتوئید در اثر اختلال در خودایمنی ایجاد می شود که در آن گلبول های سفید غضروف را نابود می کند.

این ممکن است مربوط به آلرژی های غذایی، عفونت های باکتریایی، استرس یا اسید اضافی در بدن باشد. خواص ضد التهابی، آرام بخش و ضد باکتریایی روغن وانیل آن را به یک درمان طبیعی برای آرتروز تبدیل می کند.

8. فشار خون را کاهش می دهد

اثرات آرام بخش عصاره وانیل روی بدن به شما این امکان را می دهد با آرامش بدن و ذهن فشار خون را به طور طبیعی کاهش دهید. فشار خون بالا وقتی ایجاد می شود که فشار بیش از حد به عروق و رگ های خونی وارد می شود و دیواره شریان دچار تحریف می شود و باعث ایجاد فشارهای اضافی بر قلب می شود. فشار خون بالا می تواند شما را در معرض سکته مغزی، حمله قلبی و دیابت قرار دهد.

علت اصلی فشار خون بالا استرس است. با آرامش بخشیدن به ماهیچه ها و ذهن، خواص عصاره وانیل قادر به کاهش فشار خون است. روغن وانیل همچنین به شما در داشتن خواب بیشتر کمک می کند که یک روش آسان دیگر برای کاهش فشار خون است. خواص عصاره وانیل به عنوان یک درمان طبیعی برای فشار خون بالا عمل می کند زیرا به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز کار می کند بنابراین استرس اکسیداتیو را کاهش داده و شریان ها را گشاد می کند.

خواص عصاره وانیل

تاریخچه عصاره وانیل و حقایق جالب درباره آن

مردم توتوناک که در ساحل شرقی مکزیک (در ایالت امروزی Veracruz) زندگی می کردند، اولین کسانی بودند که وانیل را پرورش می دادند. اِرنان کورتس اسپانیایی با معرفی وانیل و شکلات به اروپا در دهه 1520 اعتبار پیدا کرد.

در زمان دستگیری مونتزوما در مکزیک، یکی از افسران کورتس او را در حال نوشیدن یک نوشیدنی شکلاتی که از پودر کاکائو و ذرت تشکیل شده بود و با غلاف های وانیل و عسل مزه دار شده بود دید. مردم اسپانیا این نوشیدنی را امتحان کردند و چنان تحت تأثیر قرار گرفتند که نمونه هایی از آن را به اسپانیا بردند. خاصیت عطر و طعم وانیل یک شوک بود و تا سال 1700 استفاده از وانیل در اروپا پخش شد و مکزیک به مدت سه قرن تولید کننده اصلی وانیل شد.

از آنجا که گرده افشانی برای به دست آوردن طعم مناسب گیاه وانیل مورد نیاز است، تلاش برای کشت وانیل در خارج از مکزیک و آمریکای مرکزی بی ثمر ماند. با این حال در سال 1841، ادموند آلبیوس، برده ای که در جزیره فرانسوی رئونیون در اقیانوس هند زندگی می کرد، در سن 12 سالگی کشف کرد که این گیاه می تواند گرده افشانی شود و این امر امکان تولید جهانی گیاه را فراهم می کند.

امروزه، سه گونه اصلی وانیل در سطح جهان رشد می کند که همگی از گونه هایی که در ابتدا در Mesoamerica یافت شده اند و مشتمل از بخش هایی از مکزیک مدرن است. وانیل دومین ادویه گران قیمت بعد از زعفران است زیرا رشد غلاف های دانه وانیل زحمت زیادی دارد.

نحوه انتخاب و تهیه عصاره وانیل

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اکثر روغن های ارزان قیمت وانیل که به صورت تجاری در دسترس هستند حاوی مقدار زیادی مواد تشکیل دهنده مصنوعی هستند یا به شدت فرآوری می شوند. یافتن عصاره 100 درصد خالص وانیل بسیار بعید و گران قیمت است. وقتی به خاطر فواید سلامتی آن به دنبال خرید روغن یا عصاره وانیل هستید، این را بخاطر بسپارید که هرچه میزان وانیلین آن بیشتر باشد، عصاره ای با کیفیت عالی تر به دست می آورید.

بسیاری از شرکت ها سعی می کنند محصولات وانیلین با درجه کیفی پایین را به عنوان “روغن های اساسی وانیل” بفروشند، بنابراین باید برچسب ها را با دقت بخوانید. هرچه درصد وانیلین محصول بالاتر باشد، محصول بهتر می شود. قیمت روغن وانیلی خالص یا Co2 استخراج شده برای هر اونس بیش از 100 دلار قیمت دارد! اگر قصد استفاده از روغن وانیل بر روی پوست خود یا به عنوان داروی خوراکی دارید، حتماً یک شرکت معتبر را انتخاب کنید که درصد بالایی از وانیلین دارد.

در اینجا گزینه ای مقرون به صرفه تر هم وجود دارد که می توانید در خانه تهیه کنید:

برای تهیه یک اسانس روغنی وانیلی، لوبیا و غلاف کامل وانیل را از فروشگاه مواد غذایی محلی یا عطاری ها، ترجیحاً ارگانیک خریداری کنید سپس آنها را به قطعات کوچک خرد کنید و دانه ها را جدا کنید. آنها را مستقیماً به یک روغن حامل اضافه کنید (بهتر است روغنی را انتخاب کنید که زیاد معطر نیست مانند روغن جوجوبا). بگذارید این مخلوط حداقل برای یک هفته بماند. با گذشت زمان عطر قوی تر خواهد شد. مخلوط را در یک ظرف بدون ورود هوا نگه دارید. هنگامی که آماده استفاده از روغن هستید می توانید غلاف ها را به کمک صافی جدا کنید اما لازم نیست.

نحوه استفاده از عصاره وانیل

  • برای استراحت بدن و ذهن، 10 قطره از روغن وانیل خانگی را بر روی گردن، پا، قفسه سینه و معده خود ماساژ دهید. این کار درد عضلات، گرفتگی PMS و احساس اضطراب را تسکین می دهد و همچنین به عنوان یک ماده ضد باکتری عمل می کند.
  • برای بهبود الگوی خواب، 3 تا 5 قطره روغن وانیل را قبل از خواب استنشاق کنید و یا با اضافه کردن 5 تا 10 قطره به آب گرم، حمام روغن وانیلی خود را بسازید.
  • برای استفاده از روغن وانیل به عنوان عطر 10 تا 20 قطره را در یک بطری اسپری بریزید و آن را با روغن حامل به مقدار مساوی (مانند روغن جوجوبا یا روغن بادام) و آب مخلوط کنید. می توانید این مخلوط روغن وانیل را روی صفحات کابینت و آشپزخانه، مبلمان، بدن و موهای خود اسپری کنید.
  • برای استفاده از روغن وانیل جهت سلامتی پوست، 2 تا 3 قطره از آن را به مایع شستشوی صورت یا لوسیون روزانه خود اضافه کنید. سعی کنید 5 قطره روغن خالص وانیل را به صورت خانگی که گفته شد تهیه کرده و اضافه کنید.
  • برای تسکین سوختگی و زخم ها، 2 تا 3 قطره روغن وانیل خالص را به قسمت آسیب دیده آغشته کنید.
  • برای مصارف داخلی، 5 قطره روغن وانیل خالص را به چای یا قهوه روزانه خود اضافه کنید.
  • برای کاهش التهاب در بدن، از یک روغن وانیل با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • برای مخلوط کردن آن با دسر و دریافت مزایای سلامتی، روغن وانیل خالص یا عصاره آن را به بستنی وانیلی اضافه کنید.

عوارض جانبی و احتیاط های احتمالی در رابطه با عصاره وانیل

مصرف وانیل تقریبا بی خطر است اما عوارض جانبی بالقوه ای نیز دارد. اگر برای تهیه اسانس، لوبیا و غلاف وانیل را با روغن حامل مخلوط می کنید، حتما از روغن حاملی استفاده کنید که برای مصرف بی خطر باشد (مانند روغن نارگیل). برخی از عوارض جانبی استفاده از روغن وانیل به صورت داخلی یا موضعی ایجاد تحریک، التهاب یا تورم است. این ایده خوبی است که با دوزهای کوچک شروع کنید و کار خود را از آنجا شروع کنید. اگر از روغن وانیل روی پوست خود استفاده می کنید، ابتدا آن را روی یک لکه کوچک بمالید.

به یاد داشته باشید که روغن وانیل خالص محصولی گران است، بنابراین اگر آن را با قیمت مناسب پیدا کردید، احتمالاً محصول باکیفیتی نیست. برچسب ها را با دقت بخوانید و بدانید که محصولات روغنی خالص وانیل برای سلامتی شما بیشترین سود را دارند. سایر محصولات حاوی مواد مصنوعی و وانیل تولید شده توسط آزمایشگاه هستند. به دنبال عصاره وانیل تولید شده در مکزیک باشید که با عصاره لوبیای تونگا مخلوط شده است و حاوی ماده شیمیایی به نام کومارین است.

منبع:

draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی