خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص شکلات تلخ

تقویم فارسی اندروید

خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ که به شکلات سیاه هم معروف است از میوه درخت کاکائو، چربی و قند ساخته می شود. بر خلاف شکلات شیری، شکلات تلخ اصلا شیر ندارد یا به مقدار بسیار کمی دارد. همچنین شیرینی کمتری نیز دارد. در واقع شکلات تلخ کیفیت بالا با درصد کاکائوی بین 70 تا 99 طعمی تلخ و شیرین دارد. شما می توانید هم شکلات تلخ را به تنهایی میل کنید و هم آن را به کیک و شیرینی و دسرتان بیفزایید. شکلات تلخ می تواند یک درمان سالم باشد تا زمانی که شما به طور مناسب آن را مصرف کنید. یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان در این سیاره است و همچنین مواد مغذی دیگری همچون فیبر، پتاسیم، منگنز، روی، سلنیوم، مس، منیزیم و آهن دارد. علاوه بر این مواد مغذی، خواص شکلات تلخ شامل کالری و قند متوسط می شود اما هنگامی که به اندازه مصرف شود می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات متعددی از نقاط مختلف جهان، اثرات بهداشتی شکلات تلخ را تایید کرده اند. در این مقاله با خواص شکلات تلخ بیشتر آشنا خواهید شد.

خواص شکلات تلخ

1. استرس را از بین می برد.

برای از بین بردن استرس و یا بهتر کردن خلق و خو همیشه می توانید به خواص شکلات تلخ تکیه کنید زیرا کمک می کند سطح سروتونین که به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می کند را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات شیمیایی در شکلات تلخ نقش مهمی در بهبود وضعیت افرادی که تنش زیادی دارند ایفا می کند. در واقع خوردن کمی شکلات تلخ به طور روزانه به مدت دو هفته سطح هورمون های استرس را کاهش می دهد. به علاوه شکلات تلخ دارای منیزیم است که به مبارزه با استرس، خستگی و افسردگی کمک می کند. هنگام خوردن شکلات برای مبارزه با استرس اطمینان حاصل کنید که بیش از 85% کاکائو داشته باشد.

2. سطح کلسترول را کاهش می دهد.

کاکائوی موجود در شکلات تلخ میزان چربی خون یا کلسترول منفی را کاهش می دهد. این کلسترول منفی می تواند رگ ها و دیواره های داخلی شریان ها را مسدود کرده و مانع عملکرد مناسب آنها شود. آنتی اکسیدان های قوی شکلات تلخ هم به نوبه خود خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند. شواهد نشان می دهند که کاکائو ممکن است کلسترول مثبت را نیز افزایش دهد. این سطح پایین کلسترول منفی و سطح بالای کلسترول مثبت می تواند از حملات قلبی جلوگیری نماید.

خواص شکلات تلخ

3. فشار خون را کاهش می دهد.

فلاوانول و فلاونوئید موجود در کاکائو باعث کاهش فشار خون و بهبود انتقال جریان خون به قلب می شود. فلاوانول شکلات تلخ پوشش مفصل شریان ها را تحریک می کند تا اکسید نیتریک تولید کنند. اکسید نیتریک سیگنال هایی را برای آرامش ارسال می کند که باعث کاهش مقاومت در برابر جریان خون می شود و بنابراین فشار خون را کاهش می دهد. با فشار خون پایین، اغلب بیماری های قلبی و سکته کاهش می یابند.

4. از سکته مغزی جلوگیری می کند.

خوردن شکلات تلخ به طور مداوم حتی می تواند در آینده خطر سکته مغزی را نیز کاهش دهد. این به خاطر وجود خواص شکلات تلخ از جمله فلاونوئیدهاست که نوعی آنتی اکسیدان هستند. فلاونوئیدها می توانند چسبندگی خون را کاهش دهند و از لخته شدن خون جلوگیری کنند که به نوبه خود در پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته مغزی موثر است. برای بهبود جریان خون در مغز حتما هفته ای یک بار شکلات تلخ بخورید.

شکلات تلخ

5. قدرت مغز را افزایش می دهد.

خواص شکلات تلخ عملکرد مغز را بهبود می بخشد. بر اساس مطالعات انجام شده شکلات تلخ می تواند جریان خون در مغز را تا سه ساعت افزایش دهد. این به نوبه خود حافظه کوتاه مدت و سطح هوشیاری عمومی را بهبود می بخشد. علاوه بر این مقدار بالای فلاوانول ها در شکلات تلخ عملکرد مغز را برای افرادی که از کم خوابی رنج می برند تقویت می کند و حتی با افزایش گردش خون اثرات پیری را نیز کاهش می دهد. همچنین کاکائو موجب تقویت حافظه نیز می شود.

6. به کاهش وزن کمک می کند.

یک اونس شکلات تلخ که بین 70 تا 85 درصد کاکائو دارد اگر سه بار در هفته مصرف شود می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. از آنجا که غنی از فیبر است می تواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده شکلات تلخ اگر در حد اعتدال مصرف شود می تواند میل شما را برای غذاهای چرب، شیرین و شور کاهش دهد. همچنین با داشتن آنتی اکسیدان می تواند فرآیند هضم را کند کرده و بدین ترتیب شما در وعده های بعدی کمتر غذا می خورید. حتی می تواند سوخت و ساز بدن تان را تنظیم کرده و باعث شود چربی و کالری بیشتری بسوزانید.

خواص شکلات تلخ

7. پوست را سالم نگه می دارد.

مقدار متوسط شکلات تلخ در رژیم غذایی می تواند پوستی سالم، درخشان و بی عیب و نقص برایتان به دنبال داشته باشد. چندین آنتی اکسیدان در شکلات تلخ از پوست در برابر رادیکال های آزاد که می توانند روند پیری را سریع تر کنند محافظت می نماید. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید حفظ می کند که ممکن است منجر به آفتاب سوختگی و سرطان پوست شود. علاوه بر این عصاره کاکائوی موجود در شکلات تلخ باعث کاهش زبری پوست و پوسته پوسته شدن آن می شود و همچنین پوست را هیدراته می کند.

8. سرفه مداوم را درمان می کند.

اگر شما زیاد سرفه می کنید و به دنبال راه حلی ساده می گردید، شکلات تلخ را امتحان کنید. این شامل یک ماده شیمیایی به نام تئوبرومین شناخته شده است که به آرام ساختن عصب سرفه منجر می شود. در آزمایشی در بریتانیا محققین دو بار در روز به مدت دو هفته بین 300 بیمار تئوبرومین تقسیم کردند و متوجه شدند که 60% از این افراد سرفه هایشان درمان شد. همچنین شکلات تلخ هیچ عوارضی نداشته و سیستم عصبی و قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بر خلاف داروهای ضد سرفه، شکلات تلخ باعث ایجاد خواب آلودگی نمی شود. بنابراین دفعه بعد که دچار سرفه شدید حتما شکلات تلخ با کیفیت را امتحان کنید.

شکلات تلخ

9. اسهال را درمان می کند.

دانشمندان تایید کرده اند که شکلات تلخ می تواند علائم اسهال را کاهش دهد. در واقع کاکائو دارای ماده ای شیمیایی به نام فلاونوئید است که پروتئین موجود در روده را مهار کرده و ترشح مایع در روده کوچک را تنظیم می کند. همین باعث کاهش سریع علائم اسهال می شود. اگر از اسهال رنج می برید، شکلات تلخی که درصد بالایی از کاکائو را داراست مصرف کنید. هرچه فلاونوئیدهای شکلات بیشتر باشد این دارو سریعتر جواب می دهد.

10. قند خون را کنترل می کند.

کاکائوی موجود در شکلات تلخ می تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند. مطالعه ای در سال 2005 نشان داد که مصرف منظم شکلات تلخ باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود و بنابراین خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ به بدن کمک می کنند که انسولین را به طور موثری مصرف کند. همچنین شکلات تلخ می تواند کنترل قند خون در افراد دیابتی را تنظیم کند. با این حال به افراد دیابتی توصیه می شود که شکلات تلخ بدون قند که به راحتی در بازار یافت می شود را مصرف کنند.

شکلات تلخ

هشدار در مصرف شکلات تلخ

با وجود اینکه در فراوانی خواص شکلات تلخ شکی نیست اما نباید روزانه مقدار زیادی از آن را مصرف کنید. کالری آن می تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد. کلید بهره بردن از شکلات تلخ، حفظ اعتدال است. همچنین شما نیاز به خوردن شکلات تلخ با کیفیت بالا دارید که مقدار کاکائوی آن بیشتر از 70% باشد.

 

منبع : top10homeremedies

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی