خواص مواد غذايي سلامت

همه چیز درباره خواص شوید

تقویم فارسی اندروید

شوید گیاهی است که در سراسر غذاهای اروپایی و آسیایی یافت می شود. این گیاه دارای ساقه های باریک با برگ های نرم متناوب و دانه های قهوه ای، صاف و بیضی شکل است. در حالی که برگ‌ ها طعمی شیرین و علفی دارند، دانه‌ های شوید معطرتر هستند، با طعم ملایم مرکبات شبیه دانه‌ های زیره سیاه و خواص شوید هم که مثال زدنیست.

خواص شوید

شوید به عنوان سبزی و ادویه معمولاً برای افزایش طعم غذاهای مختلف استفاده می شود. اغلب با ماهی سالمون، سیب زمینی و سس های مبتنی بر ماست همراه می شود.

علاوه بر مصارف آشپزی، شوید سرشار از چندین ماده مغذی است و به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلف از جمله مشکلات گوارشی، قولنج در نوزادان و بوی بد دهان استفاده می شود.

این مقاله به بررسی فواید تغذیه ای و سلامتی شوید و همچنین راه های استفاده از آن در آشپزی می پردازد.

مشخصات تغذیه ای

یک فنجان (9 گرم) از شاخه های شوید تازه شامل موارد زیر است:

  • کالری: 4
  • ویتامین سی: 8 درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: 5 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین آ: 4 درصد از نیاز روزانه
  • فولات: 3 درصد از نیاز روزانه
  • آهن: 3 درصد از نیاز روزانه

شوید تازه کالری بسیار کمی دارد اما به طرز شگفت انگیزی منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری از جمله ویتامین C، منگنز و ویتامین A است.

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری است که برای حفظ بینایی و حمایت از سیستم ایمنی سالم مهم است. همچنین در تولید مثل نقش دارد.

به طور مشابه، ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن شما حیاتی است و به تشکیل استخوان، بهبود زخم و متابولیسم کمک می کند.

علاوه بر این، اثبات شده است که یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کند.

شوید همچنین منبع خوبی از منگنز است. در حالی که در مقادیر بسیار کم مورد نیاز است، یک ماده معدنی ضروری است که از عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی و متابولیسم قند و چربی پشتیبانی می کند.

علاوه بر این، شوید تازه 1 تا 2 درصد از نیاز روزانه را برای کلسیم، مس، منیزیم، پتاسیم، ریبوفلاوین و روی تامین می کند.

با این حال، از آنجایی که شوید تازه معمولاً در مقادیر کمتر از 1 فنجان (9 گرم) مصرف می شود، مقدار مواد مغذی که از پاشیدن آن روی غذا دریافت می کنید، به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود.

در مورد دانه های شوید باید گفت، آنها فواید تغذیه ای مشابه زیادی دارند. یک قاشق غذاخوری (6.6 گرم) از دانه ها 8 درصد از نیاز روزانه برای کلسیم، 6 درصد از نیاز روزانه برای آهن، و 1 تا 5 درصد از نیاز روزانه برای منیزیم، منگنز، فسفر و پتاسیم را تامین می کند.

خلاصه

شوید تازه کالری کمی دارد، اما منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین C، منیزیم و ویتامین A است.

خواص شوید

شوید از زمان های قدیم برای درمان قولنج در نوزادان و بیماری های گوارشی و همچنین برای کمک به شیردهی استفاده می شود.

در حالی که این استفاده های سنتی تر توسط تحقیقات پشتیبانی نشده است، گفته شده است که شوید مزایای بالقوه دیگری برای سلامتی دارد.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند.

در نتیجه، تحقیقات نشان می‌ دهد که مصرف غذاهای غنی از آنتی‌ اکسیدان‌ ها ممکن است به کاهش التهاب مزمن و پیشگیری یا حتی درمان برخی بیماری‌ ها، از جمله بیماری قلبی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید و انواع خاصی از سرطان کمک کند.

هم دانه ها و هم برگ های گیاه شوید سرشار از چندین ترکیب گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی هستند، از جمله:

  • فلاونوئیدها این ترکیبات گیاهی با کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان مرتبط است. آنها همچنین ممکن است نقش مهمی در سلامت مغز داشته باشند.
  • ترپنوئیدها این ترکیبات در روغن‌ های ضروری یافت می‌ شوند و ممکن است در برابر بیماری‌ های کبد، قلب، کلیه و مغز محافظت کنند.
  • تانن ها تانن ها که مسئول تلخی بسیاری از غذاهای گیاهی هستند، خواص آنتی اکسیدانی قوی و همچنین اثرات ضد میکروبی دارند.

علاوه بر این، شوید منبع خوبی از ویتامین C است که همچنین گفته شده است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی است.

ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. با این حال، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که تقریباً 75 درصد از موارد بیماری قلبی را می توان با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و ورزش نکردن پیشگیری کرد.

عوامل خطر اضافی برای بیماری قلبی شامل افزایش فشار خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول بد (LDL) و همچنین التهاب مزمن است.

نشان داده شده است که فلاونوئیدها، مانند آنهایی که در شوید یافت می شوند، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی، از سلامت قلب محافظت می کنند.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره شوید ممکن است اثرات کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسیرید داشته باشد. با این حال، تحقیقات در انسان به صورت ترکیبی تر است.

یک مطالعه روی 91 نفر با سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید بالا نشان داد که مصرف 6 قرص عصاره شوید روزانه به مدت 2 ماه به طور قابل توجهی سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود می بخشد اما سطح کلسترول HDL (خوب) را تغییر نمی دهد.

با این حال، مطالعه دیگری روی 150 نفر با سطوح کلسترول و تری گلیسیرید بالا، هیچ تغییر قابل توجهی در سطح کلسترول یا تری گلیسیرید پس از 6 هفته مصرف روزانه قرص شوید مشاهده نکرد.

با این حال، مهم است توجه داشته باشید که بیشتر مطالعاتی که در مورد اثرات شوید بر سلامت قلب انجام شده است، از عصاره استفاده شده است. در نتیجه، مشخص نیست که شوید تازه یا خشک شده در رژیم غذایی شما چه تاثیری بر سلامت قلب دارد.

به طور کلی، در حالی که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره شوید ممکن است برای سلامت کلی قلب مفید باشد، مطالعات بیشتری در انسان برای ارزیابی اثربخشی شوید بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید مورد نیاز است.

ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند

داشتن سطح بالای قند خون مزمن نگران کننده است زیرا می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

گفته شده است که شوید دارای اثرات کاهش دهنده قند خون است.

در واقع، چندین مطالعه روی حیوانات مبتلا به دیابت، بهبود قابل توجهی در سطح قند خون ناشتا با دوزهای روزانه عصاره شوید نشان داده است. با این حال، تحقیقات در مورد انسان محدود است.

ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

مونوترپن ها دسته ای از ترپن ها هستند که ترکیبات گیاهی طبیعی هستند که با خواص ضد سرطانی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی مرتبط هستند.

آنها معمولا در اسانس گیاهانی مانند شوید یافت می شوند و با خواص ضد سرطانی مرتبط هستند.

به طور خاص، d-limonene نوعی مونوترپن است که مطالعات نشان داده است ممکن است به پیشگیری و درمان سرطان ریه، سینه و روده بزرگ کمک کند.

از آنجایی که شوید سرشار از مونوترپن ها، به ویژه دی لیمونن است، ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. با این حال، در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد تأثیر عصاره شوید یا شوید بر خطر یا درمان سرطان وجود ندارد.

می تواند به درمان بی خوابی کمک کند

اسانس های موجود در گیاهان ممکن است خواص عجیب و غریب و قدرتمندی داشته باشند. آنها دارای خواص دارویی باستانی هستند که ممکن است به طور همزمان تحریک کننده، آرام بخش و خواب آور باشند. اسانس های موجود در شوید نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فلاونوئیدها و ویتامین کمپلکس B موجود در روغن‌ های ضروری آن ممکن است ترشح آنزیم‌ ها و هورمون‌ های خاصی را که دارای اثرات آرام‌ بخش و خواب‌ آور هستند، فعال کند و در نتیجه به برخی افراد کمک می‌ کند تا خواب شبانه خوبی داشته باشند.

ممکن است به حفظ سلامت استخوان کمک کند

محتوای کلسیم شوید به این معنی است که ممکن است به سطوح کافی کلسیم در بدن کمک کند که به نوبه خود ممکن است در برابر عنصر مهمی که از شما در برابر از دست دادن استخوان و از دست دادن تراکم مواد معدنی استخوان محافظت می کند، یاری رساند. پوکی استخوان سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و کلسیم به همراه سایر مواد معدنی ضروری، جزء کلیدی در رشد و تکامل مناسب استخوان ها و همچنین ترمیم استخوان های آسیب دیده است.

ممکن است به جلوگیری از گاز اضافی کمک کند

شوید به عنوان یک داروی ضد نفخ شناخته شده ممکن است به جلوگیری از وضعیت شرم آور نفخ شدید کمک کند. این نه تنها یک وضعیت ناخوشایند برای تجربه در ملاء عام است، بلکه اگر گاز همچنان به تجمع خود ادامه دهد، در واقع می تواند وضعیت خطرناکی باشد که بر اندام های ظریف حفره قفسه سینه فشار می آورد. یک داروی ضد نفخ ممکن است به فشار دادن گاز به سمت پایین از طریق دستگاه گوارش کمک کند و به آن اجازه دهد به روشی ایمن از بدن خارج شود.

ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند

شوید از دیرباز با فعالیت ضد میکروبی مرتبط بوده است. بنابراین، استفاده مکرر از این گیاه در وعده های غذایی ممکن است به کاهش بروز تعدادی از عفونت های میکروبی در سراسر بدن و همچنین عفونت هایی که ممکن است منجر به زخم های باز یا بریدگی های کوچک روی پوست شود، کمک کند.

ممکن است به آرام کردن سکسکه کمک کند

سکسکه به دلایل مختلف رخ می دهد اما در درجه اول به دلیل گاز به دام افتاده و حرکت مکرر آن به سمت بالا از طریق لوله غذا روی می دهد. علت دوم به دلیل برخی آلرژی ها، حساسیت بیش از حد، بیش فعالی و اختلال در عملکرد عصبی است. شوید ممکن است در بهبود این شرایط کمک کند. به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده، ممکن است به دفع گازها و همچنین کاهش تشکیل گاز کمک کند. تصور می شود شوید به عنوان یک آرام بخش به آرام کردن سکسکه ناشی از آلرژی، بیش فعالی یا اختلالات عصبی کمک می کند.

ممکن است اسهال را کاهش دهد

اسهال عمدتاً به دلیل دو چیز ایجاد می شود. سوء هاضمه و عملکرد میکروبی از نظر سوء هاضمه، شوید ممکن است بسیار مفید باشد زیرا خواص گوارشی بسیار خوبی دارد. ثانیاً، این گیاه ممکن است به دلیل وجود مونوترپن ها و فلاونوئیدهای موجود در اسانس های آن که ماهیتاً میکروب کش یا باکتری کش هستند، کمک کند. آنها ممکن است با مهار عفونت های میکروبی که سعی در حمله به بدن دارند، به تسکین اسهال کمک کنند.

خواص شوید در درمان اختلال تنفسی

کامفرول و برخی دیگر از اجزای فلاونوئیدها و مونوترپن ها در اسانس شوید ممکن است ماهیت ضد احتقان و آنتی هیستامینی داشته باشند. تصور می شود آنها به رفع احتقان در سیستم تنفسی به دلیل هیستامین ها، آلرژی ها یا سرفه کمک می کنند.

ممکن است سلامت دهان را بهبود بخشد

دانه ها و برگ های شوید ممکن است به عنوان خوشبو کننده دهان و نفس عمل کنند. علاوه بر این، اسانس های موجود در آن دارای طبیعت میکروب کش، آنتی اکسیدان و ضدعفونی کننده هستند. با توجه به این خواص، آنها ممکن است به کاهش عفونت های میکروبی دهان کمک کنند و آنتی اکسیدان های آنها آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به لثه ها و دندان ها را نیز به حداقل می رساند.

تغذیه سالم

سایر خواص شوید

شوید ممکن است به طرق زیر نیز برای سلامتی شما مفید باشد:

خواص آنتی باکتریال. روغن‌های ضروری موجود در شوید دارای اثرات ضد باکتریایی هستند که با باکتری‌ های بالقوه مضر مانند کلبسیلا پنومونیه و استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه می‌ کنند.

خواص شوید در گرفتگی های قاعدگی. روغن‌ های ضروری موجود در شوید ممکن است به تسکین درد ناشی از گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی کمک کند. با این حال، تحقیقات در حال حاضر محدود و مختلط است. فلاونوئیدهای موجود در اسانس شوید محرک هستند که در طب عامیانه تصور می شود ترشح هورمون های خاصی را تحریک می کند که ممکن است به حفظ چرخه قاعدگی مناسب در زنان کمک کند.

خلاصه

شوید سرشار از انواع ترکیبات گیاهی است که ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد، از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان. علاوه بر این، شوید ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند اما مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

عوارض جانبی بالقوه

شوید به طور کلی برای مصرف بی خطر است. با این حال، در موارد نادر نشان داده شده است که باعث واکنش های آلرژیک، استفراغ، اسهال، خارش دهان، برآمدگی های قرمز متورم روی زبان و تورم گلو می شود.

علاوه بر این، توصیه می شود از مصرف قرص ها یا عصاره های شوید در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید زیرا تحقیقات محدودی در مورد ایمنی آنها وجود دارد.

خلاصه

استفاده های آشپزی از شوید برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود، مگر در موارد نادری که می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. علاوه بر این، به زنان باردار یا شیرده توصیه می شود از مصرف قرص یا عصاره شوید اجتناب کنند.

موارد استفاده برای شوید

شوید یک ماده خوش طعم است که به راحتی به غذا اضافه می شود.

در اینجا چند راه برای اضافه کردن شوید تازه به وعده های غذایی خود آورده شده است:

  • از آن به عنوان چاشنی سوپ یا سبزیجات بوداده استفاده کنید.
  • آن را روی سالاد خیار سرد بپاشید.
  • از آن در سالاد سیب زمینی یا روی سیب زمینی پخته یا برشته استفاده کنید.
  • آن را در دیپ های مبتنی بر ماست مانند تزاتزیکی مخلوط کنید.
  • خرد کرده و به سالاد اضافه کنید.
  • از آن برای طعم دادن به غذاهایی همچون ماهی، بره یا تخم مرغ استفاده کنید.
  • آن را به نان های پخته شده اضافه کنید.
  • آن را در سس ها، مارینادها یا سس های سالاد بگنجانید.

شوید خشک را می توان برای طعم دادن به دیپ ها، مارینادها و سالادهای سیب زمینی، مرغ یا ماهی تن نیز استفاده کرد.

در مورد دانه ها، دانه های شوید را می توان به صورت کامل یا له شده استفاده کرد و به نان، سوپ یا غذاهای سبزیجاتی اضافه کرد. همچنین می توان از آنها برای تهیه ترشی شوید استفاده کرد.

خلاصه

شوید یک گیاه همه کاره است که می تواند در غذاهای مختلف مانند سالاد سیب زمینی، سس تزاتزیکی یا ماهی استفاده شود. بذر شوید را می توان به عنوان ادویه برای طعم دادن به غذاهایی مانند ترشی یا نان استفاده کرد.

نحوه نگهداری شوید

برای نگهداری شوید تازه، ابتدا باید روی برگ‌ ها را آب تازه بپاشید، شاخه‌ ها را در یک حوله کاغذی بپیچید و سپس آنها را در یک کیسه پلاستیکی زیپ‌ دار قرار دهید.

شوید را تا 1 هفته در کشوی سبزیجات یخچال خود نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی تر، می توانید شوید تازه را با آبکشی و سپس قرار دادن شاخه ها در یک لایه روی یک سینی در فریزر منجمد کنید.

پس از یخ زدن، شاخه ها را به یک کیسه فریزر منتقل کنید و تا 6 ماه در فریزر نگه دارید تا طعم بهتری داشته باشد.

شوید منجمد را می توان در پخت و پز بدون آب شدن اولیه استفاده کرد. دانه های شوید و شوید خشک را باید در ظرف دربسته در مکانی خنک و تاریک به مدت 6 ماه تا 1 سال نگهداری کرد.

خلاصه

زمانی که شوید تازه به درستی نگهداری شود تا 1 هفته در یخچال و تا 6 ماه در فریزر نگهداری می شود. شوید خشک و بذر شوید 6 ماه تا 1 سال قابل نگهداری است.

حرف آخر

شوید سرشار از آنتی اکسیدان ها و منبع خوبی از ویتامین C، منیزیم و ویتامین A است، ممکن است چندین فواید برای سلامتی از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی و سرطان داشته باشد.

با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که در بیشتر مطالعاتی که در مورد فواید شوید عنوان شده است از عصاره شوید استفاده می کنند. بنابراین، مشخص نیست که آیا استفاده از شوید تازه یا خشک شده در رژیم غذایی می تواند اثرات مشابهی داشته باشد.

در هر صورت، هم دانه‌ ها و هم برگ‌ های شوید می‌ توانند طعم و رنگی را به انواع غذاها اضافه کنند. زمانی که شوید تازه به درستی نگهداری شود، می تواند تا 1 هفته در یخچال و چندین ماه در فریزر نگهداری شود.

به طور کلی، شوید یک گیاه و ادویه خوش طعم است که می تواند به رژیم غذایی شما کمک کند.

منبع:

healthline

organicfacts

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی