خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

همه چیز درباره خواص سنبل الطیب

تقویم فارسی اندروید

خواص سنبل الطیب شامل بهبود خواب، کاهش اضطراب، بهبود استرس، کنترل بیش فعالی، کاهش علائم یائسگی، بهبود ضربان قلب، درمان سندرم پای بیقرار، موثر در درمان سرطان، بهبود OCD، جلوگیری از سرگیجه و درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل و غیره می شود.

خواص سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب چیست؟

اگر شما تا به حال اضطراب و یا خواب به هم ریخته داشته اید، پس شما باید بسیاری از داروهای تجویزی و همچنین داروهای OTC را امتحان کرده باشید. شکی نیست که علم پزشکی می تواند برای سلامتی ما شگفتی هایی ایجاد کند اما در کنار اثرات مفید، برخی از عوارض جانبی را نیز به همراه دارد. ساده ترین روش بدون استرس برای درمان هر گونه بیماری ابتدا درمان با داروهای گیاهی است.

سنبل الطیب با طول عمر بیش از دو سال، ارتفاع 5 فوت و گل های صورتی، سفید و بنفش زیبا یک گیاه است که دارای مزایای سلامتی فراوانی می باشد. نام لاتین این گیاه به نام والرین هم به معنای سالم بودن است.

اهمیت تاریخی ریشه سنبل الطیب

بیایید با یک تاریخچه کوتاه از این گیاه با خواص دارویی قوی  اش روبرو شویم. این گیاه در میان بسیاری از گیاهان سنتی شناخته شده است. همانطور که ما آن را Valerian نامگذاری می کنیم، افسانه های بسیاری از اسطوره ها ادعا می کنند که آن ها پس از افسانه های مختلف زمان خود نامگذاری شده اند. به عنوان مثال، برخی معتقدند که این گیاه پس از “والریوس” به این اسم نامیده شده است. (فردی که برای اولین بار از خواص سنبل الطیب برای اهداف دارویی استفاده می کند).

در زمان های قدیم آن را برای بیماری هایی مانند صرع، اختلال خواب، اضطراب، سردرد، آسم، میگرن، درد مفاصل، یائسگی و بسیاری از اقوام از آن برای درمان گرگرفتگی استفاده می کردند.

از زمان های قدیم، خواص سنبل الطیب برای اهداف دارویی استفاده شده است. معروف ترین کاربرد آن در طول جنگ جهانی اول و دوم بود و نه تنها برای سربازان بلکه برای افراد تحت تاثیر جنگ نیز مورد استفاده قرار گرفت. مردم از خواص سنبل الطیب به طور خاص برای درمان پوکی استخوان و استرس عصبی استفاده می کردند. علاوه بر این، مردم آن را حتی قبل از آن در قرن هجدهم برای اعصاب خود استفاده کردند. ایرانی ها و چینی ها همچنین گزارش کرده اند که در طب سنتی شان برای درمان زخمها از این گیاه استفاده می کردند.

با توجه به این موارد، ذکر شده در زیر برخی از دلایل فوق العاده که چرا بسیاری از مردم هنوز از ریشه سنبل الطیب برای درمان مجموعه ای از شرایط پزشکی. استفاده می کنند، گرد آمده است.

خواص سنبل الطیب

خواص سنبل الطیب

بهبود خواب

ناتوانی در خواب معمولا به عنوان بی خوابی شناخته می شود. اغلب افراد می گویند احساس می کنید که در جهنم زندگی می کنید اگر شما نمی توانید در تمام عمرتان خوب بخوابید. این عمیقا بر عملکرد یک فرد تأثیر می گذارد و در نهایت باعث اختلال در زندگی حرفه ای و شخصی اش می شود. مصرف فقط 300-600 میلی گرم از ریشه سنبل الطیب قبل از خواب به شما کمک زیادی می کند و الگوی خواب شما را در مسیر درستی قرار می دهد. راهی دیگر برای مصرف ریشه سنبل الطیب این است که آن را به عنوان چای مصرف کنید. بدین ترتیب شما فقط باید 2-3 گرم ریشه سنبل الطیب خشک را در یک فنجان آب گرم خیس کنید. بیش از چهار هفته آن را مصرف نکنید.

از آنجا که بسیاری از آنتی اکسیدان ها در ریشه سنبل الطیب وجود دارد، ثابت شده است که شما می توانید بی خوابی خود را به کمک چای تهیه شده از این گیاه درمان کنید.

کاهش اضطراب

اضطراب می تواند منجر به استرس شود که به نوبه خود می تواند منجر به حملات عصبی و بسیاری از عوارض روحی دیگر شود. اضطراب همچنین می تواند منجر به محرومیت از خواب و بی قراری شود که اساسا به این دلیل است که افراد مبتلا به آرامبخش های قوی عضلانی مانند Xanax روی می آورند. با این حال، اگر بخواهید از عوارض طولانی مدت قرص های خواب آور و آرامبخش های عضلانی راحت شوید، بهتر است سعی کنید جایگزین گیاهی را انتخاب کنید. خواص سنبل الطیب برای کمک به آرام کردن اعصاب و کمک به استراحت ​​شما شناخته شده است.

ترکيب روانگردان موجود در ريشه والرين باعث ايجاد اضطراب با کمک ريشه والرين مي شود.

استرس را بهبود می بخشد

استرس در تمام شب فرد را بیدار نگه می دارد که به نوبه خود می تواند منجر به خلق و خوی بد و ضعف ایمنی شود. شما همچنین وقتی دچار استرس می شوید شروع به خوردن مقدار زیادی مواد غذایی ناخواسته به عنوان یک واکنش مستقیم به استرس می کنید. برای ریشه کن کردن استرس و اثرات مخرب آن، از ریشه سنبل الطیب استفاده کنید.

استرس نه تنها توسط گیاهان دارویی بهبود می یابد بلکه پزشکان و دانشمندان همچنین این را ثابت کرده اند که سنبل الطیب استرس را به دلیل اثر آرام بخشش کاهش می دهد.

مفید برای کنترل بیش فعالی و ADHD

اختلال بیش فعالی کمبود توجه که معمولا به عنوان ADHD شناخته می شود در کودکان شایع است و اگر به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، بیماری ممکن است ادامه پیدا کند. اگر در هر صورت، شما از نشانه های ADHD بی اطلاع هستید، علائم این بیماری عبارتند از: بیش فعالی در کودکان، ناتوانی در کنترل تحریک پذیری و مشکل توجه.

برای درمان کودکان مبتلا به ADHD، بسیاری از پزشکان داروهای سنگین را تجویز می کنند که در بلندمدت می توانند پیامدهای ناتوان کننده ای داشته باشند بنابراین، هنگامی که نوبت به کودکان می رسد ابتدا باید به ایمنی آنها توجه کنیم و به لطف مادر طبیعت، شما می توانید به کودک خود که دچار ADHD است با استفاده از خواص سنبل الطیب کمک کنید. بهترین چیز در مورد این گیاه این است که ذهن و بدن را آرام می کند که به طور خودکار تمرکز و توجه کودک شما را افزایش می دهد.

این گیاه حاوی یک ماده شیمیایی خاص در مغز انسان است که به عنوان GABA شناخته می شود.

کاهش علائم یائسگی

یائسگی در زنان بالای 40 سال معمول است. با این حال، اگر شما از یائسگی زودرس رنج می برید، قبل از این که علائم بدتر شود، باید آن را درمان کنید. به عنوان یک درمان گیاهی، متخصصان پزشکی از ریشه سنبل الطیب استفاده می کنند تا نشانه های مراحل اولیه یائسگی را کاهش دهند.

کاهش علائم یائسگی به دلیل وجود روغن های فراری که در ریشه سنبل الطیب موجود است، برای زنان مبتلا به گرگرفتگی مفید است.

بهبود ضربان قلب

آیا فشار خون بالا یا فشار خون پایین دارید؟ ریشه سنبل الطیب باعث افزایش انعطاف پذیری رگ های خونی و افزایش شریان ها می شود. جریان خون شما را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد و عضله قلب را تقویت می کند.

ریشه سنبل الطیب به بهبود قلب به دلیل ماهیت آرام بخش آن کمک می کند.

درمان سندرم پای بیقرار

خواص سنبل الطیب برای سندرم پای بیقرار فوق العاده مفید است و این نوع سندرم را کاهش می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم پای بیقرار تجربه خود را با تایید اینکه ریشه این گیاه می تواند RLS را درمان کند، به اشتراک گذاشته اند.

هنگامی که صحبت از سندروم پای بی قرار با نام RLS به میان می آید، دانشمندان هنوز هم می دانند که ترکیب خاصی از ریشه سنبل الطیب به درمان RLS کمک می کند.

موثر در طول درمان سرطان

محققان متوجه شده اند که درمان سرطان میزان خستگی را افزایش می دهد. با گذشت زمان از روند درمان سرطان، بیماران همچنین می توانند از ریشه این گیاه استفاده کنند تا خستگی را به دلیل ماهیت آرامش بخش خود کاهش دهد.

بهبود OCD

اختلال وسواسی اجباری که معمولا به عنوان OCD شناخته می شود یک بیماری روحی است که محدود به سن نیست. این اتفاق زمانی می افتد که یک فرد درگیر فعالیت ها و هرج و مرج می شود. در اینجا خواص سنبل الطیب به فرد کمک می کند تا با نادیده گرفتن افکار، اجبار و وسواس های ناخواسته عمل کند.

فقط برای دو یا سه هفته از ریشه این گیاه استفاده کنید تا به بهبود OCD کمک کند.

مانع سرگیجه می شود

سرگیجه شایع ترین بیماری در حال حاضر است. علت آن ناشی از میگرن، مصرف زیاد داروها و اغلب به علت الکل است. ریشه سنبل الطیب، اگر به عنوان مکمل مصرف شود، سرگیجه را درمان می کند. پس از درمان سرگیجه، ریشه این گیاه ممکن است به بهبود حافظه هم کمک کند.

کمک به اعتیاد به مواد مخدر

اگر کسی در معرض اعتیاد به مواد مخدر یا الکل قرار بگیرد، آن شخص می تواند با کمک مکمل های ساخته شده از ریشه سنبل الطیب درمان شود. با این حال، تکیه بر خواص سنبل الطیب تنها جواب نیست؛ معتاد باید برای مشاوره از پزشک تماس بگیرد.

کاهش صرع

ریشه سنبل الطیب کمک می کند تا فرکانس تشنج های بیماران مبتلا به صرع را کاهش دهد زیرا حاوی اثرات آرام بخش بر روی سیستم عصبی شما است. استفاده از آن به عنوان یک درمان ضد صرعی در مطالعات مختلف حیوانی تایید شده است.

خواص سنبل الطیب

لرزش دست را متوقف می کند

خواص سنبل الطیب می تواند باعث آرامش اعصاب شما شود. برای این کار، ریشه سنبل الطیب را خرد کرده و سپس آن را با آب مخلوط کنید. حدود 5 دقیقه منتظر بمانید. این گیاه همچنین در کنترل لرزش دست موثر است. علاوه بر این، چاشنی اسطوخودوس یا بابونه هم برای لرزش دست مناسب است.

زانو درد را کاهش می دهد

برای تسکین درد، سعی کنید از ریشه سنبل الطیب استفاده کنید. این گیاه برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته و در کاهش اضطراب، استرس، تنش، تحریک پذیری و بی خوابی کمک می کند. شما می توانید روزانه چای سنبل الطیب را برای کاهش درد زانو استفاده کنید.

درمان درد کمر

درمان کمردرد یکی دیگر از مزایای ریشه سنبل الطیب برای سلامتی است که باید بدانید. برای تسکین درد کمر به طور کامل، سعی کنید یک فنجان چای این گیاه را در روز بنوشید.

درمان گرفتگی قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی

اثرات ضد اسپاسم، تسکین دهنده، آرام بخش و ضد التهابی ریشه سنبل الطیب به کاهش ناراحتی ناشی از دردهای قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی کمک می کند. بسته به سطح گرفتگی، شروع به نوشیدن 1 فنجان چای این گیاه 1 یا 2 بار در روز برای 3 روز قبل از دوره کنید.

درمان مشکلات گوارشی

تحقیقات کمی در مورد استفاده از این گیاه برای دردهای گوارشی وجود دارد اما به طور سنتی برای درمان بسیاری از اختلالات معده استفاده شده است. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر است: جوش های روده، کولیک، التهاب و اسهال.

خواص سنبل الطیب

عوارض جانبی و احتیاط

عوارض جانبی سنبل الطیب ممکن است شامل سردرد، خارش، ناراحتی معده، خواب آلودگی در طول روز، خشکی دهان و غیره باشد.

به ندرت، آسیب کبدی با استفاده از این گیاه حاصل می شود. مشخص نیست که آیا علت آسیب کبدی به دلیل خود گیاه است یا آلودگی در محصول به این مورد مربوط می شود. تا زمانی که محققان بیشتر تحقیق کنند، مردم باید تنها تحت نظارت یک متخصص بهداشت حرفه ای از آن استفاده کنند.

اگر چه آسیب کبدی علائم قابل توجهی را نشان نمی دهد اما با مشاهده خستگی بیش از اندازه، خارش شدید، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد یا ناراحتی در سمت راست بالای شکم یا زرد شدن پوست باید فوری به دکتر مراجعه کنید.

سنبل الطیب ممکن است موجب خواب آلودگی روزانه یا افسردگی CNS در صورت ترکیب شدن با سایر داروهایی که سبب خواب آلودگی (مانند بنزودیازپین ها لورازپام یا دیازپام)، برخی از داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر (مانند کدئین)، باربیوات ها (مانند فنوباربیتال) یا بیش از حد ضدعفونی کننده و محصولات سرد شامل دیفن هیدرامین و دکسیلامین شود.

سنبل الطیب همچنین ممکن است موجب خواب آلودگی بیش از حد شود اگر گیاهانی که دارای اثرات آرام بخش هستند مصرف شود.

این گیاه در کبد می تواند با اثربخشی داروهایی که توسط آنزیم های مشابه کبد شکسته می شود، تداخل داشته باشد مانند:

داروهای آلرژی مانند فکسوفنادین
داروهای کلسترول مانند لواستاتین
داروهای ضد قارچی مانند ویتروکونازول و کتوکونازول
داروهای سرطان مانند ایینوتان، اتوپید، STI571، پلاکتکسل، وینبلاستین یا وین کریستین

مکمل های سنبل الطیب برای ایمنی مورد آزمایش قرار نگرفته اند و به خاطر داشته باشید که ایمنی مکمل ها در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که دارای بیماری های پزشکی هستند و یا مصرف دارو دارند باید به خوبی بررسی شود. همیشه خوب است برای تحقیق در مورد استفاده ایمن از مکمل ها مطمئن شوید و اگر شما در مورد استفاده از سنبل الطیب فکر می کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

نتیجه

خواص سنبل الطیب بسیار باور نکردنی است؛ با این حال، افراد باید دقت داشته باشند که آن را به طور مناسب و با دوز معمول استفاده کنند. اگر اقدامات احتیاطی به درستی انجام نشده باشد، همین گیاه را می توان خطرناک دانست.

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی