تغذيه سالم سلامت

همه چیز درباره خواص سس هزار جزیره

تقویم فارسی اندروید

سس هزار جزیره یک چاشنی است که قدمت آن به اوایل دهه 1900 برمی گردد که در منطقه هزار جزیره بین نیویورک و کانادا منشاء می گیرد. در حالی که داستان این که چه کسی برای اولین بار سس هزار جزیره را خلق کرد نامشخص است اما این واقعیت که همچنان یکی از محبوب ترین سس هاست، بر کسی پوشیده نیست.

سس صورتی خامه ای ترکیبی از سس مایونز، سس کچاپ، ترشی شیرین، سرکه، پیاز چرخ شده و سیر است. انواع سس هزار جزیره در بیگ مک ها، برگرها و ساندویچ ها سرو می شود.

سس هزار جزیره

حقایق تغذیه ای هزار جزیره

اطلاعات تغذیه ای زیر بر اساس یک وعده 2 قاشق غذاخوری از سس هزار جزیره ای است.

  • کالری: 114
  • چربی: 10.5 گرم
  • سدیم: 289 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 4 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • قند: 4 گرم
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی های تک غیر اشباع: 2.36 گرم
  • چربی های اشباع نشده: 5.46 گرم

کربوهیدرات ها

سس هزار جزیره با سس کچاپ تهیه می شود که بر پایه گوجه فرنگی است. 100 گرم گوجه فرنگی 3.84 گرم کربوهیدرات فراهم می کند. کربوهیدرات موجود در سس هزار جزیره عمدتاً از سس کچاپ است. هیچ فیبری در سس هزار جزیره وجود ندارد.

چربی ها

سس هزار جزیره در هر وعده 2 قاشق غذاخوری 10.5 گرم چربی کل دارد. از این گرم چربی، 2.36 گرم اسیدهای چرب تک غیراشباع و 5.46 گرم اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند. این بدان معناست که نزدیک به 8 گرم چربی از چربی های سالم به دست می آید، در حالی که تنها حدود 2.5 گرم از چربی های اشباع شده است. اسیدهای چرب چند غیراشباع و تک غیراشباع هر دو با بهبود سلامت قلب مرتبط هستند.

پروتئین

هیچ پروتئینی در سس هزار جزیره وجود ندارد.

ویتامین ها و مواد معدنی

سس هزار جزیره حاوی مقادیر کمی کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سلنیوم، تیامین، کولین و ویتامین E است. همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین K، ویتامین A، لیکوپن، بتاکاروتن، پتاسیم و سدیم است.

این سس به ازای هر 2 قاشق غذاخوری 107 میلی گرم پتاسیم و 962 میلی گرم سدیم دارد. اگر بیماری کلیوی دارید، قبل از مصرف غذاهای پر پتاسیم با پزشک خود مشورت کنید. به طور مشابه، سس‌ های سالاد، از جمله سس هزار جزیره، معمولاً سرشار از سدیم هستند، اگر فشار خون بالا دارید، گزینه‌ ای با سدیم کم انتخاب کنید.

کالری

یک سس هزار جزیره به اندازه 2 قاشق غذاخوری 114 کالری دارد. نود و چهار درصد از کل کالری از چربی و 6 درصد باقی مانده از قند و کربوهیدرات تامین می شود.

فواید سلامتی

اگرچه پانسمان هزار جزیره به طور خاص مورد مطالعه قرار نگرفته است اما حاوی موادی است که اثبات شده است مفید هستند. در اینجا مروری بر مزایای بالقوه سس هزار جزیره آمده است.

ممکن است به جذب ویتامین های محلول در چربی کمک کند

سس هزار جزیره دارای محتوای چربی کل بالایی است که باعث می شود آن را با غذاهای غنی از ویتامین های محلول در چربی ترکیب کنید. ویتامین های محلول در چربی A ،E ،D و K برای جذب بهینه به چربی نیاز دارند. اگر برنامه روزانه فردی فاقد چربی های غذایی کافی باشد، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین محلول در چربی باشد.

ممکن است بر سلامت بینایی تأثیر بگذارد

این سس حاوی ویتامین A است که بخش مهمی از رودوپسین است، پروتئینی که نور را در گیرنده‌ های شبکیه جذب می‌ کند و به شما کمک می‌ کند در تاریکی ببینید. مطالعات دیگر نشان داده اند که خوردن غذاهای غنی از ویتامین A به اندازه کافی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را کاهش می دهد.

ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند

مطالعات نشان می دهد که ویتامین A در تنظیم و تقویت عملکرد سیستم ایمنی برای کمک به دفع و مبارزه با عفونت نقش دارد.

ممکن است محافظت آنتی اکسیدانی ایجاد کند

سس هزار جزیره حاوی 2600 میکروگرم لیکوپن در هر وعده به اندازه 2 قاشق غذاخوری است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است در برابر سرطان و سایر خطرات بیماری از بدن محافظت کند.

ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

اثبات شده است که چربی‌ های غیراشباع رژیمی موجود در این سس سطح کلسترول LDL (ناسالم) را کاهش می‌ دهند و یک اثر محافظتی قلبی ایجاد می‌ کنند.

ممکن است فشار خون را کاهش دهد

سس هزار جزیره سرشار از پتاسیم است که الکترولیتی است که با کمک به بدن از دست دادن سدیم از طریق ادرار به کنترل فشار خون کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم با مزایای قوی برای کاهش فشار خون مرتبط است.

سس سالاد

اثرات نامطلوب

سس هزار جزیره سرشار از پتاسیم، ویتامین K و سدیم است. پتاسیم بیش از حد در رژیم غذایی شما برای مبتلایان به بیماری کلیوی خطرناک است در حالی که ویتامین K برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند اثرات نامطلوبی دارد و افراد مبتلا به فشار خون بالا باید گزینه ای با سدیم کمتر را انتخاب کنند. با یک پزشک صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا این سس با اهداف تغذیه ای شما مطابقت دارد یا خیر.

انواع

انواع سس هزار جزیره شامل گزینه های معمولی، کم چرب و بدون چربی است.

ذخیره سازی

سس‌ های سالاد خریداری‌ شده در فروشگاه زمانی بهترین هستند که پس از باز شدن در یخچال تا 1 ماه نگهداری شوند. سس هزار جزیره خانگی اگر ظرف 3 تا 4 روز مصرف شود بهتر است و باید در یخچال نگهداری شود.

منبع:

verywellfit

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی