بیماری ها سلامت

همه چیز درباره حساسیت به تخم مرغ

تقویم فارسی اندروید

علائم حساسیت به تخم مرغ معمولا چند دقیقه بعد از خوردن تخم مرغ یا غذاهای حاوی تخم مرغ رخ می دهد. علائم و نشانه ها از خفیف تا شدید می باشد و می تواند شامل بثورات پوستی، کهیر، گرفتگی بینی و استفراغ یا سایر مشکلات گوارشی باشد. به ندرت، آلرژی تخم مرغ می تواند باعث ایجاد آنافیلاکسی شود که یک واکنش تهدید کننده زندگی است.

آلرژی تخم مرغ می تواند خیلی زود و در دوران کودکی رخ دهد. اکثر کودکان، اما نه همه، حساسیت به تخم مرغ را قبل از نوجوانی تجربه می کنند.

حساسیت به تخم مرغ

علائم حساسیت به تخم مرغ

واکنش های آلرژی تخم مرغ از فرد به فرد متفاوت است و معمولا پس از مصرف تخم مرغ خیلی زود رخ می دهد. علائم آلرژی تخم مرغ می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • التهاب پوست یا کهیر – شایع ترین واکنش آلرژی تخم مرغ
  • گرفتگی بینی، آبریزش بینی و عطسه (رینیت آلرژیک)
  • علائم گوارشی، مانند شکم درد، تهوع و استفراغ
  • علائم آسم و علائمی مانند سرفه، خس خس، درد قفسه سینه، یا تنگی نفس

آنافیلاکسی

واکنش شدید آلرژیک می تواند منجر به آنافیلاکسی شود، یک مورد اورژانسی تهدید کننده زندگی که نیاز به یک شات فوری اپینفرین (آدرنالین) و رفتن به اتاق اورژانس دارد. علائم و نشانه های آنافیلاکسی شامل موارد زیر است:

  • انقباض از راه های هوایی، از جمله گلوی متورم یا یک توده در گلو شما که باعث مشکل تنفسی می شود.
  • درد شکمی و گرفتگی
  • نبض سریع
  • شوک، با کاهش شدید فشار خون همراه که با سرگیجه، غش کردن، یا از دست دادن آگاهی احساس می شود.

برای هر گونه واکنش با پزشک خود گفتگو کنید – مهم نیست که چقدر خفیف باشد. شدت واکنش های حساسیت به تخم مرغ می تواند هر بار که اتفاق می افتد متفاوت باشد، بنابراین حتی اگر یک واکنش در گذشته خفیف بود، یکی دیگر می تواند جدی تر باشد.

اگر دکتر شما فکر می کند شما یا فرزندتان ممکن است در معرض خطر واکنش شدید باشد، او ممکن است یک عکس اضطراری اپینفرین را مورد استفاده قرار گیرد، اگر آنافیلاکسی رخ دهد. این شات در دستگاهی به نان اتواینجکتور است که باعث می شود آن را آسان تر دریافت کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر فرزندتان علائم آلرژی غذایی را به زودی پس از خوردن تخم مرغ یا یک محصول حاوی تخم مرغ نشان می دهد حتما به پزشک اطلاع دهید. در صورت امکان، هنگامی که واکنش آلرژیک رخ می دهد، به دکتر مراجعه کنید. این ممکن است در ایجاد تشخیص کمک کند.

اگر شما یا فرزندتان علائم و نشانه های آنافیلاکسی را داشته باشید، باید به دنبال درمان اضطراری فوری و استفاده از اتوانجکتور باشید اگر فردی شده است.

حساسیت به تخم مرغ

علل

واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن باعث آلرژی غذایی می شود. برای آلرژی تخم مرغ، سیستم ایمنی بدن به اشتباه پروتئین های تخم مرغ را به عنوان ماده مضر شناسایی می کند. هنگامی که شما یا فرزندتان در تماس با پروتئین های تخم مرغ قرار می گیرید، سلول های سیستم ایمنی بدن (آنتی بادی ها) آنها را تشخیص می دهند و سیستم ایمنی بدن را برای انتشار هیستامین و سایر مواد شیمیایی که علائم و علائم آلرژیک را ایجاد می کنند، بروز می دهد.

هر دو هم زرده تخم مرغ و هم سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین هایی هستند که می توانند باعث آلرژی شوند، اما آلرژی به سفیده تخم مرغ شایع تر است. این امکان وجود دارد که نوزادانی که از پستان مادر تغذیه می شوند، واکنش آلرژیک به پروتئین های تخم مرغ در شیر مادر داشته باشند اگر مادر تخم مرغ مصرف کند.

عوامل خطرساز حساسیت به تخم مرغ

عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به آلرژی تخم مرغ را افزایش دهند:

درماتیت آتوپیک. کودکان مبتلا به این نوع واکنش پوست بیشتر احتمال دارد که آلرژی غذایی را تجربه کنند تا کودکانی که این مشکل پوستی را ندارند.

سابقه خانوادگی. شما در معرض خطر ابتلا به آلرژی غذایی هستید، اگر یک یا هر دو والدین شما آسم، آلرژی غذایی یا نوع دیگری از آلرژی دارند مانند تب یونجه، کهیر، یا اگزما دارند.

سن. حساسیت به تخم مرغ در کودکان شایع است. با افزایش سن، سیستم گوارش بالغ و واکنش های غذایی آلرژیک کمتر احتمال دارد رخ دهد.

آلرژی غذایی

عوارض

مهمترین عارضه آلرژی تخم مرغ دارای یک واکنش آلرژیک شدید است که نیاز به تزریق اپینفرین و درمان اضطراری دارد.

همان واکنش سیستم ایمنی بدن که باعث آلرژی تخم مرغ می شود همچنین می تواند شرایط دیگری را ایجاد کند. اگر شما یا فرزندتان آلرژی تخم مرغ دارید، شما یا فرزندتان ممکن است در معرض خطر این موارد نیز باشید:

  • آلرژی به غذاهای دیگر مانند شیر، سویا یا بادام زمینی
  • آلرژی به حیوانات خانگی، علف های هرز یا گرده علف های هرز
  • واکنش های پوستی آلرژیک مانند درماتیت آتوپیک
  • آسم، که به نوبه خود باعث افزایش خطر ابتلا به آلرژی شدید به تخم مرغ یا سایر غذاها می شود.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

شما به احتمال زیاد با دیدن دکتر خانوادگی یا متخصص اطفال شروع خواهید کرد. شما ممکن است به یک دکتر مراجعه کنید که متخصص در اختلالات آلرژیک (ایمونولوژیست آلرژیک) است. در اینجا برخی از اطلاعات برای کمک به آماده شدن برای قرار ملاقات شما وجود دارد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • از محدودیت های از پیش تعیین شده مطلع شوید. هنگامی که شما قرار ملاقات را می گیرید، بپرسید که آیا چیزی است که باید پیش از آن انجام دهید. به عنوان مثال، اگر شما قصد تست آلرژی دارید، دکتر از شما می خواهد از مصرف آنتی هیستامین ها برای مدت زمانی قبل از تست جلوگیری کنید.
  • علائم را بنویسید، از جمله آنهایی که ممکن است زمانی که شما قرار ملاقات را برنامه ریزی کرده اید، از بین رفته باشند.
  • لیستی از داروها، ویتامین ها و مکمل هایی را که شما یا فرزندتان را مصرف می کنید، تهیه کنید.
  • سوالات تان را برای پرسیدن از دکتر بنویسید تا فراموش شان نکنید.

برخی از سوالات رایج برای آلرژی تخم مرغ که باید از دکتر بپرسید عبارتند از:

  • چه آزمایش هایی مورد نیاز است؟ آیا آنها نیاز به آماده سازی خاص دارند؟
  • آیا این واکنش به احتمال زیاد ناشی از آلرژی تخم مرغ است؟
  • چه بیماری دیگری ممکن است این علائم را ایجاد کند؟
  • آیا فرزند من یا من باید از تخم مرغ اجتناب کنیم، یا محصولات تخم مرغ خاصی خوب است؟
  • کجا می توانم اطلاعاتی را درباره غذاها پیدا کنم که به احتمال زیاد حاوی تخم مرغ هستند؟
  • چه چیزی باید به مدرسه فرزندم در مورد آلرژی او بگویم؟
  • فرزند من یا من دیگر چه مشکلات بهداشتی دیگری داریم. چگونه می توانیم این شرایط را با هم مدیریت کنیم؟
  • آیا من یا فرزندم نیاز به حمل یک اتوانجکتور به صورت دائم داریم؟
  • آیا بروشور یا سایر موارد چاپی که می توانم انجام دهم وجود دارد؟ چه وبسایتی را توصیه می کنید؟

دریغ نکنید و همه سؤالات دیگر را بپرسید.

چه چیزی از دکتر انتظار می رود

پزشک احتمالا از شما سوالاتی را مطرح می کند، از جمله:

  • اولین واکنش شما به خوردن تخم مرغ چه بود؟
  • آیا می توانید واکنش را توصیف کنید؟
  • آیا این اتفاق هر بار که شما یا فرزندتان تخم مرغ یا چیزی که با تخم مرغ تهیه شده است را می خورید می افتد؟
  • پس از مصرف تخم مرغ یا محصولات حاوی تخم مرغ، علائم شروع می شود؟
  • علائم چقدر شدید هستند؟
  • چه چیزی به نظر می رسد علائم را بهبود بخشد، مانند مصرف داروهای آلرژی یا اجتناب از غذاهای خاص؟
  • چه چیزی، به نظر می رسد علائم را بدتر می کند؟
  • آیا کسی در خانواده حساسیت به تخم مرغ یا غذاهای دیگر دارد؟
  • آیا شما یا فرزندتان دارای اختلالات آلرژیک دیگری مانند اگزما، تب یونجه یا آسم هستید؟

آنچه شما می توانید در آن زمان انجام دهید

اگر شما یا فرزندتان علائم آلرژی خفیف پس از خوردن چیزی حاوی تخم مرغ را دارید، مصرف آنتی هیستامین ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند. اما، در جستجوی نشانه هایی که ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند، باشید. اگر شما یا فرزندتان یک واکنش شدید داشته باشید، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. با شماره اورژانس یا شماره اضطراری محلی خود تماس بگیرید.

آلرژی کودک

تست ها و تشخیص

برای تشخیص آلرژی تخم مرغ، پزشک شما از چندین رویکرد استفاده می کند، از جمله تصدیق سایر شرایطی که می تواند علائم را ایجاد کند. در بسیاری از موارد، آنچه که به نظر می رسد آلرژی تخم مرغ است، در واقع ناشی از عدم تحمل مواد غذایی است که به طور کلی کمتر از آلرژی غذایی است و سیستم ایمنی بدن را شامل نمی شود.

دکتر شما یک سابقه پزشکی را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. او همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را توصیه کند:

تست خراش پوستی. در این آزمایش، پوست به مقدار کمی از پروتئین های موجود در تخم مرغ چسبیده است. اگر شما یا فرزندتان آلرژی تخم مرغ دارید، یک کهیر بزرگ ممکن است در محل آزمایش توسعه یابد. متخصصان آلرژی به طور کلی بهترین تجهیزات را برای انجام آزمایشات پوستی آلرژی دارا هستند.

آزمایش خون. آزمایش خون می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن را به تخم مرغ اندازه گیری کند، با بررسی مقدار آنتی بادی های خاص در جریان خون که ممکن است واکنش آلرژیک را نشان دهد.

چالش غذا. این آزمایش شامل دادن مقدار کمی از تخم مرغ به شما یا فرزند شما است برای دیدن اینکه آیا آن باعث واکنش می شود. اگر هیچ اتفاقی نیفتاد، تخم مرغ بیشتری داده می شود، در حالی که دکتر برای علائم آلرژی غذایی شما را تماشا می کند. از آنجا که این آزمون می تواند یک واکنش شدید ایجاد کند، یک متخصص آلرژی باید آن را انجام بدهد.

رژیم غذایی یا رژیم غذایی حذف. پزشک شما یا دکتر فرزند شما ممکن است از شما بخواهد که تخم مرغ ها یا سایر غذاها را از رژیم غذایی حذف کنید تا ببینید که علائم بهبود یافته است.

درمان و  دارو

تنها راه جلوگیری از علائم آلرژی تخم مرغ، جلوگیری از تخم مرغ یا محصولات تخم مرغ است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ می توانند غذاهایی را که حاوی تخم مرغ های خوب پخته شده مانند محصولات پخته شده هستند تحمل کنند.

آنتی هیستامین ها علائم را کاهش می دهند

داروها مانند آنتی هیستامین ها ممکن است علائم و نشانه های آلرژی تخم مرغ خفیف را کاهش دهند. این داروها را می توان پس از خوردن تخم مرغ مصرف کرد. آنها برای جلوگیری از واکنش آلرژیک تخم مرغ یا برای درمان یک واکنش شدید موثر نیستند.

تزریق اضطراری اپی نفرین

شما ممکن است نیاز به حمل اتوانجکتور اورژانس اپی نفرین داشته باشید. آنافیلاکسی نیاز به یک شات اپی نفرین، رفتن به اتاق اورژانس و مشاهده یک زمان برای اطمینان از اینکه علائم بازگشت پذیر نیستند دارد.

یاد بگیرید چگونه از اتوانجکتور استفاده کنید. اگر فرزند شما بیش از یک اتوانجکتور داشته باشد، مراقب باشید مراقبین دیگر به آن دسترسی داشته باشند و بدانند که چگونه از آن استفاده کنند. اگر فرزند شما به اندازه کافی در این حساسیت قدیمی باشد، اطمینان حاصل کنید که او چگونه از آن استفاده می کند. اتوانجکتور را قبل از تاریخ انقضا جایگزین کنید.

اکثر کودکان در نهایت آلرژی تخم مرغ را به خاطرات می سپارند. با توجه به فرکانس تست، با پزشک فرزندتان صحبت کنید تا ببینید آیا تخم مرغ هنوز علائم را ایجاد می کند. ممکن است برای شما ناامن باشد تا واکنش فرزندتان را به تخم مرغ در خانه تست کنید، به خصوص اگر فرزند شما در گذشته واکنش شدید به تخم مرغ داشته باشد.

جلوگیری

در اینجا برخی از چیزهایی که می توانید انجام دهید برای جلوگیری از واکنش آلرژیک، و جلوگیری از بدتر شدن آن در صورت وجود آمده است.

  • برچسب های غذایی را با دقت بخوانید. بعضی از مردم به غذاها واکنش نشان می دهند.
  • هنگام غذا خوردن احتیاط کنید. کسی که برایتان غذا حاضر می کند ممکن است به طور کامل در مورد اینکه آیا غذا حاوی پروتئین های تخم مرغ نیست، کاملا مطمون نباشد.
  • دستبند آلرژی یا گردنبند آن را بپوشید. این امر می تواند به ویژه مهم باشد اگر شما یا فرزندتان یک واکنش شدید داشته باشید و نمی توانید به مراقبین یا دیگران که در اطراف شما هستند، بگویید.
  • مراقب باشید که مراقبین فرزند شما در مورد آلرژی تخم مرغ بدانند. با پرستار فرزندتان، معلمان، بستگان فرزندتان صحبت کنید، به طوری که آنها به طور تصادفی محصولاتی که تخم مرغ را شامل می شود به آنها ندهند. اطمینان حاصل کنید که آنها درک می کنند که چه کاری باید انجام دهید.
  • اگر شما شیرده هستید، از تخم مرغ اجتناب کنید. اگر فرزند شما آلرژی تخم مرغ داشته باشد، ممکن است به پروتئین هایی که از شیر شما عبور می کنند واکنش نشان دهد.

حساسیت به تخم مرغ

منابع پنهان محصولات تخم مرغ

متأسفانه، حتی اگر غذایتان تخم مرغ نباشد، ممکن است هنوز حاوی برخی از پروتئین های تخم مرغ باشد. در صورت شک، با سازنده تماس بگیرید.

غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند می توانند عبارتند باشند از:

  • مارشمالو
  • مایونز
  • مرنگ
  • محصولات پخته شده
  • خمیر بادام
  • رویه خامه ای کیک
  • گوشت فرآوری شده، میتلف و میت بال
  • پودینگ و کاستارد
  • سس سالاد
  • بسیاری از پاستاها
  • پرتزل یا چوب شور

اصطلاحات متعددی نشان می دهد که محصولات تخم مرغ در تولید غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار گرفته اند، از جمله:

  • آلبومین
  • گلوبولین
  • لسیتین
  • لوتین
  • لیزوزیم
  • ویتلن
  • کلماتی که با “OVA” یا “OVO” شروع می شوند، مانند Ovalbumin یا Ovoglobulin

یکی دیگر از منابع بالقوه قرار گرفتن در معرض آلودگی متقابل در غذاهای آماده شده است، به ویژه هنگامی که شما در خانه های دیگران یا در رستوران غذا می خورید.

واکسیناسیون و حساسیت به تخم مرغ

برخی از تزریقات یا واکسن ها برای جلوگیری از بیماری حاوی پروتئین های تخم مرغ هستند. در بعضی از افراد، این واکسن ها خطر ابتلا به واکنش آلرژیک را ایجاد می کنند.

واکسن های سرخک (MMR). معمولا برای کودکان مبتلا به آلرژی تخم مرغ به طور کلی ایمن هستند، هرچند تخم مرغ برای تولید آنها استفاده می شود.

واکسن های آنفولانزا. گاهی اوقات حاوی مقادیر کمی از پروتئین های تخم مرغ است. با این حال، یک واکسن آنفلوآنزا که حاوی این پروتئین ها نیست، برای استفاده در بزرگسالان سن 18 سال و بالاتر تایید شده است. و حتی واکسن هایی که پروتئین های تخم مرغ دارند می توانند به طور ایمن به اکثر افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ بدون هیچ گونه مشکلی داده شوند. اگر شما یا فرزندتان در گذشته واکنش به تخم مرغ داشته باشید، قبل از دریافت واکسیناسیون آنفولانزا با پزشک خود صحبت کنید.

واکسن تب زرد. می تواند واکنش های آلرژیک را در برخی از افرادی که آلرژی تخم مرغ دارند تحریک کنند. این به مسافران ورود به کشورهایی که در معرض خطر ابتلا به تب زرد وجود دارد، داده می شود. این به طور کلی برای افراد مبتلا به آلرژی تخم مرغ توصیه نمی شود، اما گاهی اوقات تحت نظارت پزشکی پس از آزمایش برای واکنش ارائه می شود.

واکسن های دیگر. به طور کلی برای افرادی که آلرژی تخم مرغ دارند خطرناک نیستند. اما از دکتر خود بپرسید، فقط به امن بودن فکر می کنید. اگر پزشک شما در مورد یک واکسن نگران باشد، او ممکن است شما یا فرزندتان را آزمایش کند تا ببیند آیا احتمال دارد واکنش ایجاد کنید یا خیر.

منبع:

self

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی