تغذيه سالم سلامت

همه چیز درباره ال آرژنین

تقویم فارسی اندروید

ال آرژنین یک اسید آمینه است که بدن شما به طور طبیعی برای تهیه پروتئین تولید می کند. همچنین تصور می شود که گردش خون و مصونیت را بهبود می بخشد. در اشکال مکمل خوراکی و موضعی موجود است، همچنین این مکمل در برخی از پروتئین های گیاهی و حیوانی از جمله ماهی، سویا، آجیل، غلات کامل و لبنیات نیز یافت می شود.

ال آرژنین همچنین به خلاص شدن بدن از آمونیاک کمک می کند و باعث ترشح انسولین می شود. علاوه بر این، بدن شما از آرژنین برای ساخت اکسید نیتریک استفاده می کند (ترکیبی که رگ های خونی را شل می کند).

اگرچه برخی از مطالعات نشان می دهد که ال آرژنین ممکن است از شرایط بهداشتی خاصی بهره مند نباشد، سایر تحقیقات نشان می دهد که ال آرژنین ممکن است اثرات مضر بر برخی افراد داشته باشد.

ال آرژنین

ال آرژنین برای چه چیزی استفاده می شود؟

با بهبود جریان خون در بدن، برخی از طرفداران ادعا می کنند که ال آرژنین ممکن است به مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه (آنژین)، فشار خون بالا، گرفتگی پا و ضعف ناشی از شریان های انسداد کمک کند (شرایطی که به عنوان کلودیت متناوب شناخته می شود) و اختلال نعوظ.

برخی از افراد از ال آرژنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد ورزشی، کوتاه شدن زمان بهبودی بعد از عمل و افزایش وزن استفاده می کنند. ال آرژنین همچنین برای بدن سازی استفاده می شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ال آرژنین ممکن است به سیستیت بینابینی و پره اکلامپسی کمک کند.

در این مرحله، تعداد کمی از آزمایش های بالینی وجود دارد که مزایای بالقوه ال آرژنین را بررسی می کند. در اینجا نگاهی به چند یافته از تحقیقات خواهیم انداخت:

اختلال در نعوظ

برخی از تحقیقات بررسی کرده اند که آیا مکمل های ال آرژنین ممکن است به نفع مردان دارای اختلال نعوظ باشد. تصور می شود ال آرژنین باعث تقویت اکسید نیتریک و به نوبه خود عضلات اطراف رگ های خونی که آلت تناسلی را تأمین می کنند، تقویت می شود. در نتیجه رگ های خونی در آلت تناسلی مردانه، باعث افزایش جریان خون می شود که ممکن است به حفظ نعوظ کمک کند.

در یک مطالعه در سال 2017 که در مجله آندرولوژی منتشر شده است، به عنوان مثال، سطح ال آرژنین و ال سیترولین (اسید آمینه دیگر) در افراد مبتلا به اختلال نعوظ اندازه گیری شد. محققان دریافتند که سطح هر دو اسید آمینه در مردان با اختلال نعوظ نسبت به افراد بدون اختلال نعوظ کمتر است.

بیماری قلبی

طرفداران اولیه اظهار داشتند که این مکمل می تواند از قلب محافظت کند با این حال، مطالعه ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال 2006 منتشر شد، نشان داد که آرژنین در افراد 60 ساله یا پیرتر استحکام رگ یا عملکرد قلب را بهبود نمی بخشد. علاوه بر این، محققان دریافتند که “آرژنین ممکن است با مرگ و میر بالاتر پس از وقوع حمله قلبی همراه باشد.”

تحقیقات بیشتر منتشر شده در سال 2016 حاکی از آن است که مکمل آرژنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. تا زمانی که بیشتر بدانیم، مکمل های ال آرژنین نمی توانند به عنوان درمانی برای بیماری های قلبی توصیه شوند.

تغذیه درمانی

مصرف این مکمل در ترکیب با اسید چرب امگا 3 و نوکلئوتیدها برای کاهش زمان بهبودی، محافظت در برابر عفونت و ترویج بهبود زخم پس از عمل توده بدن در افراد مبتلا به سرطان مورد بررسی قرار گرفته است.

عوارض جانبی احتمالی

ال آرژنین می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی از جمله سوء هاضمه، تهوع، سردرد، نفخ، اسهال، نقرس، ناهنجاری های خون، آلرژی، التهاب راه هوایی، بدتر شدن علائم آسم، کاهش حساسیت به انسولین و فشار خون پایین شود.

دوزهای بالاتر این مکمل می تواند اسید معده را افزایش دهد، بنابراین ممکن است باعث سوزش سر دل، زخم یا ناراحتی گوارشی ناشی از داروها شود. علاوه بر این، ال آرژنین ممکن است علائم را در افراد مبتلا به تبخال تشدید کند.

ال آرژنین ممکن است با داروهای خاصی مانند داروهای فشار خون، داروهای دیابت یا داروهایی که برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود، تداخل داشته باشد. اگر دیابت یا بیماری قلبی دارید، از مصرف ال آرژنین خودداری کنید. برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل ال آرژنین ممکن است باعث کاهش حساسیت به انسولین شود، در حالی که برخی دیگر هیچ تاثیری در افزایش حساسیت به انسولین پیدا نکرده اند.

مانند بسیاری از مکمل های دیگر، ال آرژنین برای ایمنی در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که دارای مشکلات پزشکی هستند یا دارویی مصرف می کنند، آزمایش نشده است.

دوز و آماده سازی

هیچ دوز توصیه شده استانداردی برای این مکمل وجود ندارد. دوز مناسب برای شما ممکن است به عواملی از جمله سن، جنسیت و سابقه پزشکی شما بستگی داشته باشد.

دوزهای مختلفی از این مکمل در تحقیق در مورد تأثیر آن در شرایط مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. به عنوان مثال، برای درد قفسه سینه، دوز 2 تا 6 گرم سه بار در روز تا یک ماه استفاده شده است. برای اختلال نعوظ، از دوز 5 گرم در روز استفاده شده است و در مطالعات بررسی فشار خون بالا، دوز 4 تا 24 گرم در روز به مدت 2 تا 24 هفته استفاده شده است.

برای دریافت مشاوره شخصی با پزشک خود صحبت کنید.

منابع غذایی

در بیشتر موارد، بدن به تنهایی عرضه کافی از این مکمل را حفظ می کند. با این حال سوختگی شدید، عفونت ها و صدمات می تواند تأمین آرژنین بدن را کاهش دهد. در این شرایط، لازم است اطمینان حاصل شود که مصرف مناسب وجود دارد.

ال آرژنین در غذاهایی که مصرف می کنید از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی، عدس و لبنیات یافت می شود. در نظر بگیرید که مرغ، بوقلمون، قسمت های بدون چربی گوشت گاو، سویا، دانه کدو تنبل، بادام زمینی، عدس، خرچنگ، میگو، اسفناج یا جلبک دریایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به دلیل ناکافی بودن شواهد در مورد رابطه بین ال آرژنین و بیماری های قلبی، از مصرف مکمل های آن خودداری کنید، مگر اینکه ابتدا در مورد مزایا و خطرات احتمالی با پزشک خود مشورت کرده باشید.

منبع:

verywellhealth

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی