سلامت سلامت جسمي

هر آنچه باید درباره اندورفین ها بدانید

تقویم فارسی اندروید

اندورفین ها مسئول احساسی هستند که شما بعد از یک تمرین عالی، بعد از خوردن یک تکه شکلات تلخ یا پس از خندیدن خوب با یک دوست دارید. آنها مواد شیمیایی در مغز شما هستند که به شما کمک می کند تا با درد کنار بیایید و در کل احساس خوبی داشته باشید. اما واقعاً چقدر در مورد اندورفین می دانید؟

اندورفین ها

اندورفین چیست؟

این نام از دو کلمه گرفته شده است: درون زا (که به معنی بیرون آمدن از بدن است) و مورفین (مسکن مخدر). بنابراین منطقی است که اندورفین ها مسکن طبیعی بدن شما هستند. اما آنها دقیقاً چه هستند؟

اندورفین ها گروهی از پپتیدها هستند که توسط غده هیپوفیز و سیستم عصبی مرکزی شما تولید می شوند و بر گیرنده های افیونی در مغز شما تأثیر می گذارند. این انتقال دهنده های عصبی (که گاهی اوقات به عنوان هورمون نیز تصور می شوند) برای افزایش احساس لذت و رفاه و همچنین کاهش درد و ناراحتی عمل می کنند.

آیا تا به حال هجوم اندورفین را تجربه کرده اید؟ این به طور معمول در پاسخ به یک رویداد خاص مانند خوردن یک غذای خاص، انجام یک نوع ورزش، انجام رابطه جنسی، مواجهه با موقعیت استرس زا یا تجربه چیزی از نظر جسمی دردناک اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، اگر شما در حال دویدن در جنگل بودید و مچ پایتان رگ به رگ شود، ممکن است افزایش اندورفین را تجربه کنید که به شما کمک می کند با وجود آسیب دیدگی، از جنگل بیرون بیایید.

یا اندورفین ها ممکن است توضیح دهند که چرا گروهی از افراد می توانند یک وسیله نقلیه سنگین را از یک عابر پیاده مجروح پس از تصادف رانندگی بلند کنند در حالی که در شرایط عادی نمی توانند چنین کاری را تصور کنند.

اندورفین ها مفید و سازگار هستند و روش طبیعت برای دور نگه داشتن ما از احساس درد و حرکت ما به سمت احساس لذت است. بدون اندورفین های شما، این احتمال وجود دارد که جهان بسیار دلگیر به نظر برسد و روزهای شما طولانی تر به نظر برسد و گویی “شادی و زندگی” شما از بین رفته است.

اندورفین چه مزایایی دارد؟

اندورفین ها می توانند اثرات مثبت زیادی از نظر سلامتی و رفاه شما داشته باشند. تصور کنید که در تعطیلات هستید و مار شما را گاز می گیرد اما دردی احساس نمی کنید. چرا چنین می شود؟ این اثر محافظتی ناشی از افزایش اندورفین است که به شما امکان می دهد با استرس شرایط کنار بیایید.

در زیر لیستی از بسیاری از فواید اندورفین آمده است.

  • کاهش افسردگی
  • کاهش اضطراب
  • بهبود عزت نفس
  • تنظیم یا تعدیل اشتها
  • افزایش پاسخ ایمنی
  • کاهش درد

همانطور که می بینید، فواید اندورفین بی شمار است. در واقع، ورزش منظم مانند تمرین با شدت متوسط ​​به مدت 45 دقیقه و سه بار در هفته ممکن است اولین گزینه خوب برای کسانی باشد که با افسردگی خفیف زندگی می کنند.

اندورفین پایین چه تاثیری دارد

از طرف دیگر اگر اندورفین کافی ندارید، ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

  • افزایش افسردگی
  • افزایش اضطراب
  • نوسانات خلقی بیشتر
  • افزایش دردها و گرفتگی ها
  • مشکلات اعتیاد
  • مشکلات خوابیدن
  • تکانشگری

ما همچنین می دانیم که استرس می تواند توانایی شما در ایجاد اندورفین را مختل کند، مانند تجربه سوء استفاده در اوایل زندگی.

سلامت

اندورفین چگونه افزایش می یابد؟

برای افزایش اندورفین طبیعی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ برخلاف آنچه تصور می کنید، نیازی به دویدن در یک ماراتن و دونده شدن یا انجام کاری هولناک برای افزایش اندورفین های خود ندارید.

در حالی که این درست است که تمرینات با شدت بیشتر اندورفین بیشتری نسبت به تمرینات با شدت کمتر تولید می کند، هنوز راه های مختلفی وجود دارد که می توانید اندورفین خود را بدون نیاز به عبور از خط پایان پس از 40 کیلومتر افزایش دهید.

در زیر لیستی از گزینه های ساده است که می توانید بلافاصله با آنها شروع به کار کنید.

شکلات تلخ بخورید

شکلات دوست دارید؟ پس شما خوش شانس هستید. خوردن فقط یک تکه شکلات تلخ می تواند به افزایش اندورفین شما کمک کند.

ورزش

ورزش با شدت متوسط ​​می تواند برای افزایش اندورفین مفید باشد. سعی کنید حداقل سه بار در هفته 45 دقیقه ورزش کنید.

رابطه جنسی

هنگام برقراری رابطه جنسی، بدن شما نیز اندورفین ترشح می کند. نه تنها در حال انجام تمرینات بدنی هستید، بلکه با کسی که دوست دارید نیز ارتباط اجتماعی ایجاد می کنید.

موسیقی بسازید یا گوش دهید

موسیقی فقط برای سرگرمی نیست؛ این می تواند رفاه شما را بهبود بخشد و اندورفین شما را بالا ببرد.

خلق هنر

درست مانند خلق موسیقی، خلق هنر می تواند برای افزایش اندورفین شما مفید باشد.

رقصیدن

اگر مایل به دویدن یا تمرین منظم نیستید، به سادگی رقصیدن در خانه می تواند اندورفین شما را نیز بالا ببرد.

طب سوزنی دریافت کنید

شواهدی وجود دارد که دریافت طب سوزنی می تواند به افزایش اندورفین کمک کند. این امر منطقی است اگر در نظر بگیرید که طب سوزنی گیرنده های درد را نیز تحریک می کند.

خوب بخندید

دوست داری بخندید؟ احتمالاً دلیل خوبی برای آن وجود دارد. خنده همچنین می تواند اندورفین شما را تحریک کند، بنابراین سعی کنید هر روز بخندید. یک برنامه تلویزیونی خنده دار تماشا کنید یا زمانی را با افرادی بگذرانید که باعث خنده شما می شوند.

غذای تند بخورید

آیا می دانستید که خوردن غذاهای تند می تواند اندورفین شما را بالا ببرد؟ این بهانه خوبی برای امتحان کردن یک رستوران هندی یا انتخاب یک غذای تند جدید از منو برای دفعه بعدی است که برای غذا خوردن بیرون می روید.

ماساژ

درست مانند طب سوزنی، ماساژ نیز می تواند به افزایش اندورفین شما کمک کند. این حتی لازم نیست که یک ماساژ حرفه ای باشد. می توانید از شریک خود بخواهید که به شما ماساژ دهد، روی خرید صندلی ماساژ سرمایه گذاری کنید یا از ماساژور قابل حمل برای شل کردن عضلات کشیده شده استفاده کند.

سونا

آیا می دانستید که نشستن در سونا باعث افزایش اندورفین شما نیز می شود؟ این کاملا اثبات شده است.

از رایحه درمانی استفاده کنید

آیا تا به حال رایحه درمانی را امتحان کرده اید؟ این می تواند به سادگی استفاده از روغن های ضروری هنگام تمیز کردن یا کار با یک عود برای افزودن عطر به محیط شما باشد که هر دو می تواند به افزایش اندورفین شما کمک کند.

یک سریال تلویزیونی درام تماشا کنید

اگر حوصله خندیدن ندارید، می توانید به تماشای یک درام تلویزیونی نیز فکر کنید. همچنین اثبات شده است که باعث افزایش اندورفین شما می شود.

مشغول مدیتیشن باشید

آیا مدیتیشن را امتحان کرده اید؟ مدیتیشن یک راه آسان دیگر برای افزایش اندورفین است و برای شروع هیچ هزینه ای ندارد. برای شروع فقط به 20 دقیقه زمان و یک فیلم آموزشی در Youtube نیاز دارید.

کارهای داوطلبانه انجام دهید

وقتی کار داوطلبانه انجام می دهید، نه تنها برای دیگران مفید هستید بلکه اندورفین خود را نیز افزایش می دهید.

وقت گذراندن با دوستان

اگر احساس می کنید اندورفین شما کم است، سعی کنید از انزوا خودداری کنید. گذراندن وقت با دوستان می تواند به افزایش رفاه شما کمک کند.

اندورفین در مقابل دوپامین

تفاوت اندورفین و دوپامین در مغز شما چیست؟ در حالی که اندورفین ها انتقال دهنده های عصبی هستند که به شما در مقابله با درد و استرس کمک می کنند، دوپامین یک انتقال دهنده عصبی تقویت کننده خلق و خو است که پس از رسیدن به هدف آزاد می شود.

به این ترتیب، دوپامین در مدار پاداش در مغز شما نقش دارد و به شما انگیزه می دهد تا به انجام وظایف بپردازید (در مقابل، کاهش دوپامین نیز می تواند انگیزه را کاهش دهد). اندورفین بالاتر در واقع می تواند منجر به تولید دوپامین بیشتر شود. به این ترتیب، اندورفین و دوپامین متقابلاً منحصر به فرد نیستند اما در واقع در سیستمی متصل می شوند که اقدام به پاداش و احساسات خوب ناشی از آن می کند.

به عبارت دیگر، ممکن است به دلیل سیستم پاداش دوپامین، انگیزه ای برای شرکت در یک ماراتن احساس کنید که توسط اندورفین هایی که در طول عمل واقعی شرکت در مسابقه آزاد می شوند، تقویت می شود. به این ترتیب، اندورفین ها سریعتر عمل می کنند در حالی که دوپامین پس از رسیدن به هدف عمل می کند.

انواع اندورفین ها

انواع مختلف اندورفین چیست؟ در واقع 20 نوع مختلف اندورفین وجود دارد که شناسایی شده است. با این حال، نوع اندورفین هایی که بیشترین موضوع تحقیق را داشته اند، به عنوان “بتا اندورفین” شناخته می شوند.

این اندورفین ها هستند که به رفاه و تسکین درد کمک می کنند و تأثیر مشابهی با داروی ضد درد مورفین دارند. بدون وجود این بتا اندورفین ها، شما کمتر می توانید با استرس و درد کنار بیایید.

اندورفین در مقابل داروهای افیونی

تفاوت بین اندورفین و داروهای مخدر چیست؟ داروهای شبه افیونی شامل مورفین و فنتانیل هستند. این داروهای شبه افیونی بر روی گیرنده های درد مشابهی که در سیستم اندورفین در مغز شما نقش دارند، کار می کنند. هنگامی که مورفین یا فنتانیل مصرف می کنید، مغز شما دوپامین بیشتری ترشح می کند.

با این حال اگر این داروها را در مدت زمان طولانی مصرف می کنید، بدن به سطح بالاتری از دوپامین عادت می کند و به مقدار بیشتری از دارو نیاز دارد تا بتوانید همان سطح رفاه را احساس کنید. به عبارت دیگر، مغز شما به آن مقدار دوپامین عادت می کند و دیگر کار نمی کند. برای احساس شادی یکسان به داروی بیشتر نیاز دارید.

علاوه بر این، معتاد شدن به داروهای شبه افیونی می تواند فرد را از نظر عاطفی و اجتماعی مطرود کند. این به این دلیل است که مورفین و داروهای دیگر می توانند جایگزین نیاز به یافتن راه های دیگر برای تجربه سیستم پاداش طبیعی در مغز شما شوند. ممکن است معاشرت را متوقف کنید زیرا دارو جایگزین نیاز شما برای ایجاد پیوندهای اجتماعی شده است.

در واقع، هنگامی که افراد باید مصرف مورفین را متوقف کنند یا در تلاش هستند تا دارویی مانند هروئین را متوقف کنند، عوارض ترک آن می تواند مانند کسی باشد که در اندوه است: احساس افسردگی، تحریک پذیری، دوره های گریه، از دست دادن اشتها و عدم توانایی خوابیدن.

از طرف دیگر، اندورفین های طبیعی شما به طور کلی به این میزان از اشباع نمی رسند که برای دستیابی به سطح یکسانی از رفاه به میزان بیشتری نیاز دارید (مانند ورزش، رابطه جنسی و غیره). با این حال، خطر اعتیاد به هورمون اندورفین و جستجوی راه های ناسالم برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

خطرات ناشی از اعتیاد به اندورفین

آیا می توان به احساس هجوم اندورفین معتاد شد؟ متأسفانه پاسخ مثبت است. در زیر چند نمونه از چگونگی این اتفاق آورده شده است.

خودآزاری

افرادی که به خود آسیب می رسانند اغلب این کار را به دلیل هجوم اندورفین که پس از آسیب رساندن به خود تجربه می کنند، انجام می دهند. خودآزاری به دلیل نیاز به احساس رهایی احساسی.

اعتیاد به ورزش

همچنین ممکن است تا حدی به ورزش معتاد شوید که مضر باشد. هنگامی که فردی ساعت ها در روز تمرین می کند تا اثر اندورفین را احساس کند، این می تواند نشان دهنده مشکلی در اعتیاد باشد. ورزش منظم مفید است اما اگر به شدت تمرین می کنید و نمی توانید رفتار خود را کنترل کنید، این می تواند نشانه مشکل باشد.

معاشرت و اندورفین

اندورفین ها نیز هنگام ایجاد پیوندهای اجتماعی آزاد می شوند. با این حال، اگر کسی به طور مداوم از داروهای شبه افیونی استفاده کند، ممکن است دیگر به دنبال ارتباط اجتماعی نباشد. به همین ترتیب، فردی که به طور طبیعی سطوح بالاتری از این مواد شیمیایی مغز را تجربه می کند، ممکن است انگیزه اجتماعی متفاوتی داشته باشد.

حرف آخر

آیا می پرسید چگونه اندورفین را افزایش داده و رفاه و تحمل درد خود را بهبود ببخشید؟ پیروی از پیشنهادات ارائه شده، شروع خوبی را برای بهبود رفاه و افزایش تحمل درد به شما می دهد.

با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که هر فرد از نظر میزان تحمل درد و احساس خوشحالی متفاوت است. اگر احساس می کنید روحیه شما ضعیف است و هیچ چیزی برای بهبود آن جواب نمی دهد، ممکن است نشانه مشکل دیگری مانند افسردگی یا بیماری مرتبط باشد.

در این صورت، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید تا مشکل زمینه ای را بررسی کرده و یک برنامه درمانی تهیه کنید.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی