خواص مواد غذايي سلامت

مهمترین و عمده ترین خواص و فواید سیر برای سلامتی

تقویم فارسی اندروید

آیا از خواص درمانی سیر آگاه هستید ؟ سیر مورد علاقه بسیاری از افرد است. این سبزی خوش طعم یک ادویه عالی برای تهیه انواع غذاها است و در تهیه غذاهای کشور هایی مانند ایران و ایتالیا یک عنصر پر کاربرد و شناخته شده است. در ادامه این مقاله از 7گنج با ما همراه باشید تا با مهمترین و عمده ترین خواص و فواید سیر برای سلامتی بدن آشنا شوید و کمی بیشتر در مورد این ماده غذایی شگفت انگیز و پر خاصیت مطلع شوید.

در واقع سیر بسیار قدرتمند است. اغلب به اشتباه آن را ادویه می دانند اما از نظر فنی سیر از خانواده پیاز هاست و جزو ادویه جات نیست . سیر در بسیاری از غذاها و ترشیجات برای از بین بردن بوی بد غذا و طعم دار کردن آن ها کاربرد دارد.

خواص و فواید سیر

آیا مصرف سیر برای شما خوب است؟

به گفته سردبیر مجله Bon Appetit که این مجله سابقه یک قرن کار در عرصه انجام تحقیقات را دارد، پاسخ این سوال بله است.

سیر از محصولاتی است که در سه دوره زمانی طب سنتی چینی، پزشکی سنتی اروپایی و آیورودا هند به عنوان یک شفا دهنده مورد استفاده قرار گرفته است و در این دوره ها از سیر برای درمان هزاران نوع بیماری مختلف استفاده شده . همچنین از خواص سیر در قدیمی ترین کتاب های پزشکی ایالات متحده مانند پاپیروس ابری (1552 میلادی) یاد شده و همچنین در کتاب De Materia Medica به استفاده از خواص سیر جهت مداوای بیماران تا سال 1600 اقرار شده است. این کتاب گیاهی از روم باستان است و در سراسر اروپا به عنوان یک مرجع مطالعه شده است.

اگرچه سیر پخته شده نیز فواید خودش را دارد اما مصرف سیر به صورت خام فواید بیشتری برای سلامت شما دارد.

بهترین روش مصرف سیر چگونه است ؟

شاید خوردن گوشت خام برای شما عجیب باشد! اما وقتی پای غذاهای گیاهی به میان می آید خام خواری ممکن می شود. پخت و پز باعث می شود که بیشتر ویتامین های اصلی مواد غذایی همراه با مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی از بین بروند.

بنابراین شیوه تهیه غذا بسیار مهم است. ولی به یاد داشته باشید برای از بین بردن آفت کش ها، سم ها، کودهای شیمیایی، حلال های صنعتی یا مکمل های شیمیایی نیاز است 105 تا 120 درجه حرارت به غذا بدهید، به همین دلیل است که میوه ها و گیاهانی که بصورت ارگانیک و بدون کود های شیمیایی رشد می کنند فواید بیشتری برای سلامت بدن دارند.

خام خواری در اواخر دهه 1800 در بین مردم جا باز کرد. در زمانی که یک دکتر برجسته به نام مکسیملیان بیچر بنر، کشف کرد که با خوردن سیب های خام می توان زردی را درمان کرد. از آنجا بود اهمیت و ارتباط خام خواری و سلامت برای همگان آشکار شد.

خام خواری می تواند 75 تا 80 درصد از نیازهای روزانه شما را تامین کند. در کنار آن مصرف ماهی خام و پنیر تهیه شده از شیر پاستوریزه هم توسیه می شود اما برای کسانی که گیاه خوار هستند سیر می تواند یک ناجی باشد. خواص و فواید سیر خام بسیار فراوان است و فوق العاده خوشمزه و مغذی است.

خواص درمانی مصرف سیر

مزایا و فواید سیر خام بسیار است و این ماده یک غذای مغذی محسوب می شود که مصرف آن برای سلامت و رفاه حال شما مفید است. بخشی از مواد تشکیل دهنده سیر alliin و allicin می باشد که طعم و عطر متمایز سیر را ایجاد می کنتد. این مواد موجب خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی در سیر می شوند..

از آنجایی که این مواد نسبتا ناپایدار هستند، allicin در عرض یک روز تخریب می شود. گرما نیز allicin را از بین می برد. لذا بهترین زمان استفاده از سیر وقتی است که خام است و تازه خرد شده است.

اگر می خواهید که از سیر در یک غذای پخته استفاده کنید بهتر است تمام موادی که لازم است را اضافه کرده و در دقایق پایانی سیر را بیافزایید.

همچنین می توانید با استفاده از مکمل های سیر allicin خالص شده را به دست بیاورید. البته مصرف سیر خام بسیار آسان تر است و می توانید آن را به هر بهانه ای بخورید.

گیاه سیر

خواص و فواید سیر برای تقویت سیستم ایمنی

ماده allicin موجود در سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد ضد باکتری ها و قارچ ها است . در واقع سیر در جنگ جهانی دوم برای کمک به سربازان برای مقابله با بیماری گانگرن به کار گرفته می شد. سیر می تواند با گلودرد، عفونت ها و حتی باکتری ها مقابله کند. همچنین تحقیقات نشان می دهد که سیر برای مقابله بدن با باکتری هایی که در برابر داروها مقاوم هستند، موثر است.

فواید سیر برای سلامت قلب

در مبارزه با بیماری های قلبی سیر می تواند یک عامل کلیدی باشد. با توجه به تحقیقات جدید از UCLA عصاره سیر برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های قلبی و در برخی موارد انسداد شریان های قلب نقش موثری دارد. یکی از عواملی که باعث کاهش هموسستین می شود همین سیر است. هموسستین یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است.

خواص و فواید سیر برای پوست و مو

خواص ضد قارچی سیر بسیار قوی است به طوری که می توان برای درمان آکنه از آن استفاده کرد. همچنین برخی از متخصصات طب گیاهی معتقد هستند که سیر می تواند برای درمان زخم ها هم موثر باشد. چرا که در مبارزه با Pityrosporum ovale که یک قارچ شناخته شده در پوست سر می باشد و باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود، نقش پر رنگی دارد. حتی ترکیبات allicin موجود در این گیاه به درمان موثر ریزش مو کمک کرده و باعث کمتر شدن آلودگی پوست سر می شوند.

خواص و فواید سیر برای فشار خون

مطالعات نشان داده است که خوردن سیر باعث کاهش فشار خون می شود و این به خودی خود از بروز بیماری ها و مشکلات جدی پزشکی جلوگیری می کند. خوردن سیر باعث افزایش تولید گاز هیدروژن شده و رگ های خونی را افزایش می دهد، جریان خون را روان تر می کند و به همین ترتیب فشار بر آن ها را کاهش می دهد.

مصرف سیر و کاهش التهاب

یکی از مهم ترین مزایا و فواید سیر ، خواص ضد التهابی آن است. این گیاه سرشار از چهار ترکیب مختلف سولفوریک است که می تواند التهاب را کاهش دهد. این مزایا همچنین می تواند برای افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی ناشی از پاسخ التهابی و همچنین آرتریت مناسب باشد.

در کنار تمام این مزایا ، سیر دارای مقادیری از ویتامین C، ویتامین B6، منگنز، کلسیم ، آهن و پتاسیم است.

سیر

نکات مهم قبل از مصرف سیر :

بدیهی است که اگر بخواهید همیشه از سیرهای تازه استفاده کنید لازم است حتما هر موقع که به آن نیاز دارید سیر تازه بخرید. به دنبال سیرهایی باشید که سالم باشند و آسیب ندیده باشند. هنگام خرید آن را با انگشتان خود فشار دهید. سیر باید نه خشک باشد و نه زیادی مرطوب و شل.

سیرهایی که جوانه زده اند نیز نخرید. چرا که نشانه این است که گیاه پتیتن عمرش رسیده است و قدیمی تر است.

با نگه داری درست می توانید برای یک ماه یا بیشتر از آن به عنوان سیر تازه استفاده کرد. بهتر است برای نگه داری سیر آن را در یک محل سرد قرار دهید که دور از حرارت مستقیم و نور خورشید باشد. کمی رطوبت و جریان هوا خوب است اما اگر سیر را پاره کردید فقط چند روز برای استفاده از آن وقت دارید.

چند دستورالعمل برای مصرف سیر :

پوره سیب زمینی

یک ظرف سفارشی با طعمی کلاسیک و ساده اما دوست داشتنی می تواند حال تان را جا بیاورد. اگر در اثر خوردن غذاهای لبنی مزاج شما به هم ریخته و احساس سوزش می کنید با خوردن این ظرف پوره همه چیز را فراموش خواهید کرد. در این ظرف شما سیب زمینی با بافت خامه مانند و سرشار از روغن زیتون دارید که با سیر می توانید آن را طعم دار کنید.

مرغ شکم پر

چیزی که هر خانه به آن نیاز دارد دستورالعمل خوشمزه تهیه مرغ شکم پر مخصوص است. بعد از اینکه گوشت و لیمو تازه را داخل شکم مرغ قرار دادید و رزماری و آویشن و سیر کامل را هم اضافه کردید وقت آن است که اجازه دهید مرغ بپزد. از این وعده غذایی در کنار سیب زمینی پخته و سالاد لذت ببرید.

اگر میخواهید در مورد این گیاه بیشتر مطالعه کنید این مقاله را هم میتوانید مطالعه کنید:

آشنایی با فواید بی شمار و مضرات سیر

منابع استفاده شده : healthline و draxe

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی