خواص مواد غذايي داروهاي گياهي و طب سنتي سلامت

با صد ها خواص سیر ناشتا آشنا شوید

سیر از آن دسته مواد غذایی است که به هر صورتی که خورده شود، فواید زیادی دارد. محققان علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که طب جایگزین، سال‌ها از فواید سیر صحبت کرده است و هم اکنون همه این فواید مورد تأیید دانشمندان است...
تقویم فارسی اندروید

تا از خواص سیر ناشتا بگویم کم است، مصرف سیر به همه اشکال خواص درمانی دارد ولی درصورتی که بصورت ناشتا و خام مصرف شود خواص آن خیلی بیشتر میشود. محققان علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که طب جایگزین، سال‌ها از خواص سیر صحبت کرده است و هم اکنون همه این فواید مورد تأیید دانشمندان است.

خواص سیر
خواص سیر

 مواد موجود در سير

آب 61 گرم
انرژی 6 کالری
موادنشاسته ای 29 گرم
چربی 0/2 میلی گرم
کلسیم 30 میلی گرم
فسفر 200 میلی گرم
پتاسیم 530 میلی گرم
آهن 1/5 میلی گرم
سدیم 20میلی گرم
ویتامین آ 20 واحد
ویتامین ب 1 0/25 میلی گرم
ویتامین ب 2 0/8 میلی گرم
ویتامین ث 15 میلی گرم

خواص سیر ناشتا

ميخچه 

  • مقدار مساوى از سير و پياز را به صورت خمير در آورده ، محل ميخچه را تميز و با الكل ضد عفونى نماييد، با چاقو تا حد ممكن آن را تراش دهيد اما مواظب باشيد كه خونريزى نكند. پاى بيمار را با آب نمك مرطوب كنيد. ظرف بيست دقيقه مخچه نرم مى شود، خمير به دست آمده را خيس كرده آن را براى مدت بيست دقيقه مستقيما روى ميخچه بگذاريد و روى آن را بپوشانيد و يك روز در ميان همين كار را انجام دهيد . پس از يك هفته ميخچه از بين خواهد رفت

خواص سیر برای مشكلات دندانى

  • جهت تسكيد درد دندان قبل از هر چيزى سير را له كرده محل دندان را با آن ضد عفونى نماييد.
  • يونانيان باستان سير را با كندر براى منظور فوق مى آميختند .مصريان باستان حفره دندان را با سير و عسل پر مى كردند تا چركى نشود.

خواص سیر خام برای ديابت

  • سير و تركيباتش چندين نوبت در آزمايش هاى علمى جهت كاهش قند خون به كار رفته اند، بنابراين ممكن است در درمان مرض قند كمك خوبى باشند .
  • به احتمال زياد سير ناشتا براى بيماران ديابتى فايده ديگرى به غير از پايين آوردن قند خون دارد و آن جلوگيرى از ناراحتيهاى عمومى قلب و عروق در اين بيماران است . بيماران ديابتى مى توانند روزانه معادل يك حبه سير به هر شكلى از جمله پخته شده با غذا، اتانل و سير، كپسول و غيره مصرف كنند .

خواص سیر ناشتا برای اسهال و اسهال خونى

  • سير داروى خوبى جهت جلوگيرى و مداواى اسهال مسافران است .حضور باكترى هاى ناشناخته در مكان هاى جديد عامل اصلى اسهال مى باشد .
  • چنانچه عملا به آن مبتلا شديد روزانه دو حبه سير خام ميل كنيد و يا از كپسول زغال فعال موجود در داروخانه استفاده كنيد .
  • در كليه كشورهاى جهان سوم از سير جهت پيشگيرى و معالجه اسهال خونى استفاده مى شود .
  • سير نقش مؤ ثر و مستقيم آنتى بيوتيكى روى تعداد زيادى از باكترى ها و انگل هاى عامل اسهال خونى كه حتى به مرگ منتهى مى شوند، دارد . 

فواید سیر برای مشكلات گوش  

  • عفونت گوش كودكان علت اصلى بردن اطفال از يك تا شش ساله نزد پزشكان است كه آنها متاءسفانه كودكان را اكثرا با آنتى بيوتيك مداوا مى كنند كه معمولا درمان مناسبى نيست چون در بسيارى از موارد هيچگونه عفونتى در گوش يافت نمى شود .
  • پژوهشگران داروهاى متداول به مدت 20 سال تلاش نشان دادند كه تجويز آنتى بيوتيك براى درمان گوش ميانى مناسب نيست ولى متاءسفانه معالجات ادامه دارد .
  • اكثر مشكلات گوش عملا مديون حساسيت و يا علل محيطى از جمله دود سيگار ديگران مى باشد .
  • جهت عفونت هاى گوش دوران كودكى ، از همه مهمتر قطع كردن لبنيات و غذاهاى مولد خلط مى باشد . در عوض آب ميوه جات رقيق و سوپ سبزيجات گرم همراه آب زياد بايستى مصرف شود كه باعث رقيق شدن مخاط و خلاصى از درد گردد. طبق تحقيقات دانشمندان باز بودن سوراخ ‌هاى بينى در كم شدن دردگوش به اندازه آنتى بيوتيك مؤ ثر است . چكانيدن روغن گرم سير در گوش نه روغن سرد ( روغن سرد موجب عكس ‍ العمل بافت ها و بالنتيجه افزايش درد مى گردد) . گاهى روغن گرم هم ممكن است بعضى از كودكان را تحريك كند كه در صورت ناراحتى آنها مى توان با گوش پاك كن روغن را خارج كرد.

اگزما 

  • اگزما عبارت از عكس العمل حساسيت پوستى است كه خارش شديدى را موجب مى شود. جهت رهايى از آن بايستى يا با آب سير دست ها و پاها را شست و يا كمپرس سرد و يا افشره سير به محل خارش ماليد، در استفاده از سير له شده و يا آب سير بايستى احتياط كرد چون ممكن است عده اى به آن هم حساسيت داشته باشند .

آمفيزم، مشكلات ريه و آسم

  • آمفيزم و حالات مربوط به آن به علت فساد بافت هاى ريه مى باشد و معالجه شدنى به حساب نمى آيند به هر حال علائم آن را مى توان معالجه و يا بهبود بخشيد .
  •  سير مجاری تنفسی را پاک می کند و به این وسیله از تنگی نفس می کاهد.
  • کسانی که بیماری آسم دارند از سیر استفاده کنند یا یک حبّه سیر را زیر زبان بگذارند.
  • کسانی که آسم دارند یک عدد پیاز و یک عدد سیر را کوبیده در یک لیوان آب که ۲۵% الکل طبی خوراکی دارد مخلوط کرده و بگذارند ۸ روز بماند سپس صاف کرده روزی ۱ بار یک حبه قند را که آغشته به آن محلول کرده بخورند.
  • کسانی که برونشیت دارند و همچنین ناراحتی ریوی از سوپ سیر استفاده کنند زیرا به زودی خلط سینه را کم می‎کند.

خواص سیر ناشتا برای خستگى مزمن 

  • اگر خستگى همراه علائم گرمايى از جمله دست و پاى داغ ، و تب خفيف و عرق ريزه در شب نباشد، روش ‍ استفاده از سه حبه سير در روز را براى يك هفته دنبال كنيد و اگر تحمل خوردن سير را داشتيد سير خام ميل كنيد و جهت احتراز از تحريك آن را با شير و يا آب هويج صرف نماييد. اين كار روده را از وجود عفونت ها و انگل ها كه به بيمارى دامن مى زنند پاك مى كند .

خواص سیر خام برای مسموميت غذائى 

  • معالجات كوتاه مدت توسط سير براى خيلى از استفراغ هاى حاصله از مسموميت غذائى و آنفولانزاى روده اى مؤ ثر است .بدين منظور سير كمى پخته كه ده دقيقه جوشانيده شده به عنوان چاى ميل شود، نه سير خام كه احتمال تحريك وجود دارد .
  • همچنينسه حبه سير و به همان اندازه زنجبيل را براى ده دقيقه در يك هشتم ليتر آب جوشانيده و آن را در دو وعده بنوشيد .
خواص خوردن سیر خام

عفونت قارچى

  • سير ناشتا اثر آنتى بيوتيكى مستقيم روى قارچ هايى از قبيل آنها كه موجب عفونت هاى قارچى پا يا واژن مى شوند، دارد . بدين منظور دو بار پاشويه سير در روز و در فواصل آن ماليدن روغن سير و فرآورده هاى سير از جمله آب سير كه آخرى ممكن است بافت هاى در حال التهاب را تحريك نمايد.

خواص سیر خام برای سرگيجه 

  • کسانی که سرگیجه دارند یک حبه سیر بخورند.
  • يك مورد استفاده نادر براى سير كه توسط آزمايش روى حيوانات پيشنهاد شده ، براى سرگيجه است . پژوهشگران ژاپنى كه قدرت سير را در افزايش ‍ مقاومت در مقابل افسردگى امتحان مى كردند، مقدار زيادى الكل به موش ها دادند تا اين كه تعادلشان به هم خورد. موش هايى كه سير خورانده شدند زودتر از سايرين حالت تعادل خود را بازيافته و الكل خون آنها سريعتر دفع شد .حداكثر اثر سير براى موش ها به مقدار 250 تا 500 ميلى گرم در كيلوگرم وزن بدن كه معادل پنج تا ده حبه سير براى افراد متوسط مى باشد . بدون شك خوردن ده حبه سير خام براى بيدار باش صبح روز بعد از هر نوشابه ديگرى مؤ ثرتر است .

فواید سیر خام برای حملات قلبى

  • سير ناشتا درمان كننده حمله قلبى ، كه يك حالت اضطرارى است نمى باشد . اما تحقيقات نشان داده است كه مى تواند از حمله مجدد (اگر كسى قبلا به آن مبتلا شده ) جلوگيرى كند .
  • در اولين كنگره جهانى در سال 1990 كه در مورد اعجاز سير و تركيباتش در واشنگتن تشكيل شد، پژوهشگران هندى نتيجه مطالعات سه ساله خود را كه روى 432 نفر از بيمارانى كه قبلا به حمله قلبى مبتلا شده بودند، شرح دادند . به گروهى از آنها روزانه مكمل غذائى مشتمل آب سير و شير داده بودند ولى به گروه دوم خير. افراد گروه اول كه سير خورده بودند علاوه بر اين كه كمتر از افراد گروه ديگر به حمله دوم مبتلا شدند، فشار خون و كلسترول كمترى در سرم خونشان مشاهده شد . پس از سه سال تعداد فوت شدگان گروه دوم كه سير دريافت نكرده بودند دو برابر گروه اول بود. در طول مدت مطالعه منافع استفاده از سير با افزايش زمان بيشتر معلوم شد و نشانگر اين مطلب بود كه سير عملا گرفتگى سرخرگ هاى قلب و عروق را حل نموده است . افراد گروهى كه سير مى خوردند، از منافع ديگرى همچون : افزايش انرژى ، ميل جنسى بيشتر، تحمل بيشتر در تمرينات ورزشى و كم شدن درد مفاصل و آسم بهره مند شدند.
  • در آزمايش ديگرى نشان داده شد كه منافع سير پخته همانند سير خام است ، به گروهى از بيماران كه به علت بيمارى قلبى به درد سينه مبتلا بودند به مدت يك ماه سير خام يا پخته دادند و سپس خون آنها از نظر بسته شدن مورد آزمايش قرار گرفت ، در آخر ماه خون هر دو گروه رقيق تر شده بود كه علامت خوبى براى پيشگيرى حمله قلبى مى باشد و گروهى كه برايش سير پخته تجويز شده بود از همان منافعى كه گروه ديگر از خوردن سير خام بهره مند شده بود برخوردار شد.

مسموميت با فلزات سنگين

  • استفاده از سير ناشتا در پيشگيرى و مداواى مسموميت با سرب توسط دانشمند بلغارى به نام وسلين پتكو (285) كشف شد .نامبرده آزمايش هاى زيادى در مورد استفاده سنتى سير در كشورش انجام داد .
  • در حال حاضر در چين روزانه دو حبه سير خام به كارگران كارخانه سرب جهت پيشگيرى و احتمالا درمان مسموميت داده مى شود علاوه بر سرب ، سير ممكن است در پيشگيرى از مسموميت ساير فلزات كمك كند . دكتر بنيامين لو از دانشكده پزشكى لوماليندا در كاليفرنيا با استفاده از آب سير آزمايشى را اجرا كرد . او محلول خون انسان را در لوله هاى آزمايش ‍ حاوى سرب ، جيوه ، مس و آلومينيوم ريخت به طور معمول اين فلزات سلول هاى قرمز خون را خراب مى كنند، ولى در محلول هايى كه قبلا با سير پيش درمانى شده بودند اين خرابى مشاهده نشد.
  • پژوهشگران ژاپنى پيشگيرى سير را از مسموميت جيوه روى حيوانات به نمايش گذاشتند و موفق به اخذ مجوزى براى تهيه فرآورده هاى سير براى انسان شدند .

هموروئيد 

  • مردم اغلب كشورها از سير به عنوان داروى هموروئيد استفاده مى كنند. ساده ترين روش قرار دادن حبه كامل سير پوست كنده در انتهاى راست روده مى باشد مواظب باشيد كه هنگام پوست كندن سير خراشى به آن وارد نشود .

فواید سیر برای تبخال

  • ويروس تبخال هم در اطراف دهان و هم اطراف آلات تناسلى مى تواند عفونت ايجاد كند . سير به علت ضد ويروس بودن و داشتن خاصيت محرك ايمنى مى تواند درمان مؤ ثرى براى آن باشد .
  • با ظاهر شددن علائم اوليه سير بخوريد و وقتى كه زخم سر باز كرد مؤ ثرترين درمان ها استفاده از آب سير و ماليدن آن روى زخم مى باشد .ولى توجه داشته باشيد كه به بافت ها صدمه نزند براى درمان تبخالهاى تناسلى به مدت بيست دقيقه از حمام سير با آب داغ استفاده كنيد .

خواص سیر برای درمان فشار خون بالا 

  • حداقل در هفده آزمايش بالينى نشان داده شده است كه سير قادر است فشار خون را كاهش دهد. ميزان كاهش در اغلب آزمايش ها با خوردن 600 تا 900 ميليگرم سير از پنج تا ده درجه مى باشد. در يك آزمايش فقط با خوردن يك حبه سير در روز كاهش زيادى به ميزان شانزده درجه را نشان داد .
  • در صورت امكان روزانه از يك تا سه حبه سير خام ميل كنيد.

كلسترول بالا 

  • اگر به اين منظور مى خواهيد سير بخوريد روزانه از نصف تا يك حبه سير و يا معادل آن از ساير فرآورده هاى سير ميل كنيد . اگر تحمل خوردن سير را نداريد از كپسول هاى پودر سير 600 ميليگرمى كه در آزمايش هاى بالينى به كار مى رود استفاده كنيد .
  • براى لااقل سه ماه سير بخوريد معمولا در ماه نخست وگاهى هم ماه دوم كلسترول و ديگر چربى هاى خون زياد مى شود ولى نگران كننده نيست و مشا منتظر نتيجه باشيد .

صدا گرفتگى

  • سير به هر يك از اشكال خامش به رفع گرفتگى صدا كمك مى كند . اگر شما فقط از كپسول سير استفاده مى كنيد، بايستى آن را باز كرده با آب گرم مخلوط و قرقره كنيد.

عفونت ها

  • در صورت احساس عفونت به علت بريدگى هاى كوچك و يا زخم ها، به خوردن سير بپردازيد . بهترين روش درمان، شستن محل زخم با الكل و سپس قرار دادن سير له شده همراه الكل با يك پارچه روى زخم ، مرحله بعدى قرار دادن پارچه زيادتر روى آن و گرما دادن با كيسه آب جوش يا مرطوب كردن پارچه با آب داغ و قرار دادن در محل زخم مى باشد .
  • اين عمل نبايد از پانزده تا بيست دقيقه بيشتر ادامه داشته باشد .

خواص سیر برای درمان آنفولانزا 

  • سير هم در پيشگيرى و هم در درمان آنفولانزا مؤ ثر است . سير مستقيما بر عليه ويروس آنفولانزا عمل كرده و دفاع طبيعى بدن را تحريك مى كند . در يك آزمايش روى حيوانات پژوهشگران به موش ها آب سير خورانيدند سپس ويروس آنفولانزا را به بينى آنها نزديك كردند، كليه آنها در مقابل آنفولانزا محافظت شدند در صورتى كه موش هايى كه سير نخورده بودند به بيمارى مبتلا شدند

گاز يا نيش حشرات

  • براى درمان نيش پشه و زنبور و كرم حشره و ديگر حشرات از روشى كه در هندوستان و كشورهاى عربى معمول است متابعت كنيد، كمى سير را جويده و آب دهان مخلوط كرده 15 تا 20 دقيقه در محل گزيدگى قرار داده روى آن را با بانداژ بپوشانيد . توجه داشته باشيد كه سير تحريك ايجاد نكند و موجب سوختگى پوست نشود .

برگردانيدن نيكوتين

  • قبل از جنگ دوم جهانى پزشكان آلمانى جهت معالجه مسموميت با نيكوتين از سير استفاده مى كردند. اين كار براى كسانى كه سيگار كشيدن را ترك مى كنند نيز توصيه مى شود .
  • خاصيت ضد سمى سير كمك به پاك كردن سيستم مى نمايد، اثر خلط آورى و اثر خوبى كه روى ريه ها و مجارى برونش دارد مى تواند بافت هاى صدمه ديده را درمان كند . ضمنا به اسهال و يا يبوستى كه معمولا بعد از كشيدن نيكوتين رخ مى دهد، كمك مى كند .

خون ريزى بينى

  • اهالى چين جهت درمان خون ريزش بينى به طريق زير عمل مى كنند: سه حبه سير را له كرده به وسط كف پا مى چسبانند . به پاى راست جهت بينى راست و به پاى چپ جهت بينى چپ . پس از داغ شدن پاشنه پا خون ريزى قطع مى شود .

انگل ها 

  • انگل هاى روده مى توانند موجب اسهال مزمن ، هضم ناقص غذا و عدم توانايى كل سيستم بشوند. سير خاصيت ضد انگلى دارد .دكتر كريس دترايج از ميسورى نوشيدن آب سير خام را توصيه مى كند.

سياه سرفه 

  • برای درمان سیاه‎سرفه از جوشانده سیر هر ۲ ساعت یک قاشق مرباخوری میل شود. ۴۰ گرم سیر در ۲۵۰ سی‎سی آب جوش چند دقیقه جوشانده سپس بگذارید سرد شود.
خواص سیر ناشتا

سكته مغزى 

  • اگر در معرض خطر سكته مغزى هستيد و يا اين كه قبلا يك بار به آن مبتلا شده ايد، خوردن سير را به طور مرتب جهت رقيق كردن خون و پيشگيرى از لخته شدن خون فراموش نكنيد .
  • چنانچه جهت بيمارى خود داروى رقت خون مصرف مى كنيد، بدون مشورت با پزشك معالج سير نخوريد و او ممكن است با تغيير دز لازم به جاى سير دستور ديگرى بدهد . خاصيت رقيق كردن سير حتى پس از پخته شدن محفوظ مى ماند لذا مى توانيد آن را به غذاى خود اضافه كنيد .

سل 

  • اغلب مردم نيازى به معالجه سل در منزل ندارند چون حالت فوق العاده جدى است و نيازمند درمان پزشكى بوده و كميته بهداشت آن را پيگيرى خواهد كرد تا از بروز بيمارى همه جا گير جلوگيرى به عمل آيد .
  • يك حبه سير را جدا كرده پوست آنها را به دقت كنده و آنها را براى مدت فقط شصت ثانيه در آب جوش انداخته و بيرون مى آورند و سپس برنج سفيد در آن آب ريخته تا به صورت اماج در آيد و مجددا سير نيمه پز را داخل برنج ريخته و پس از هر وعده غذا مى خورند و اين كار را روزانه انجام مى دهند .
  • علاوه بر آن چهار تا پنج حبه سير را به مدت سه ماه هر روز ميل مى كنند .

زخم روده و اثنى عشر

  • از زمانهاي دور  پزشكان جهت گاز روده و ديگر عفونت ها سير تجويز مى كردند. خاصيت هاى آنتى بيوتيكى آن در تجربيات فراوان به اثبات رسيده است .
  • اگر چنانچه شما به زخم اثنى عشر مبتلا شديد و پزشك معالج شما مترونيزادل تجويز كرد از او درخواست كنيد ابتدا داروهاى محافظه كارانه اى به شما بدهد
  • يكى از فوايد سير در اين است كه به جاى داشتن عوارض جانبى منافع جانبى دارد .
  • اگر زخم عود كرد آزمايش طبى حاكى از وجود هليوباكتر بود آن وقت مى توان از دارو استفاده كرد .

درمان لاغري و افزايش وزن

  • سير تقويت كننده است . حتى اگر شما بيمارى خاصى هم نداشته باشيد، سير مى تواند سلامتى عمومى را بالا برده و هضم غذا را بهبود بخشد و مقاومت در برابر بيمارى ها را افزايش ‍ داده و باعث تقويت سيستم ايمنى گردد.
  • اين خاصيت براى كسانى كه لاغر هستند و ميل دارند چاق شوند مفيد است .

عفونت واژنى

  • عفونت واژنى ممكن است به علت ارگانيزم هايى باشد كه معمولا در آنجا ساكن هستند از جمله رشد زياد قارچ كنديدا و يا به وسيله ميكرو ارگانيزم هاى خارجى كه از طريق ارتباطات جنسى وارد مى شوند، باشد . خارش ، تحريك و سرخ شدن مى تواند شديد شده در واژن پخش شود .
  • پروفسور تورى هودسن از مركز بيمارى هاى زنان در كالج ملى درمان هاى طبيعى واقع در پورتلند استان ارگان ، اغلب شياف سير را كه پوست آن با دقت برداشته شده و هيچ گونه خراش و بريدگى در آن ايجاد نشده تا تركيبات تحريك كننده آن خارج شود، تجويز مى كند .
  • بعضى از افراد به خصوص در مورد سوزانندگى سير حساسيت دارند ولى هودسون گفت آن را براى 2/1 شبانه روز (يا در طول روز و يا تمام شب در محل قرار دهند ) . اگر زمانى نخواهند به آن دست بزنند، مى توانند آن را در پارچه يا گاز آغشته به روغن زيتون پيچيده و به صورت فتيله مصرف كنند .
  • جهت درمان قارچ هاى زياد رشد كرده خطرناك ، هودسن تجويز استفاده از شياف سير پوست كنده در مقعد را نمود .
  • دكتر مرى باو معتقد است ضد عفونى كردن قارچ هاى داخل روده نيز به اندازه واژن اهميت دارد . براى اين منظور او مى گويد از اشكال پوشش دار سير استفاده شود  روش ديگر استفاده سير براى عفونت واژن توسط كريس دتراج پزشك طبيعى درمانى : مخلوطى از سه حبه سير و 3 تا 4 فنجان آب را در دستگاه به هم زده و با آن شستشوى زنانه كنند و او مدعى است كه بسيار خوب عمل مى كند. با اين روش آنتى بيوتيك قوى سير يعنى آلى سين رها مى شود.

فواید سیر برای از بین بردن كرم ها

  • عفونت كرم هاى سنجاقى در بين جوانان عموميت دارد و 20 كودكان در سن مدرسه را تحت تاءثير قرار مى دهد. اين ها معمولا علائمى را باعث نمى شوند ولى ممكن است باعث خارش مقعد و يا خارش واژن در دختران جوان شود .
  • يك تنقيه آب سير كه از يك حبه سير بريده شده به مدت ده دقيقه در 2 /1 ليتر آب جوشيده باشد و خوردن سير همزمان رفع مشكل را خواهد كرد . او درمان اين چنينى را در هفته يك بار توصيه كرده است . دكتر كريس دترايج دستور شديدترى داده است و آن مخلوط كردن دو حبه سير در آب بدون حرارت و تزريق آن با سرنگ مى باشد و با اين روش خوردن سير ضرورتى ندارد . كرم ها بعد از يكى دو بار درمان از بين خواهند رفت در يك آزمايش بالينى در هند تجويز سه هفته اى قرص هاى ساده سير براى دفع كرم ها مفيد بود.
  • برای دفع کرم کدو یک سیر بزرگ را به مدت ۲۰ دقیقه در شیر بجوشانید و جوشانده شیر را صبح ناشتا میل کنید و تا ظهر غذای دیگری نخورید این عمل را آن قدر ادامه دهید تا کرم‎ها دفع شود (ولی برای دفع کرم کدو از داروهای شیمیایی موجود در داروخانه خیلی بهتر است).

خواص سیر برای مو و پوست

  • اگر می خواهید ظاهری شاداب و زیبا داشته باشید حتما از سیر استفاده کنید.
  • مداومت در خوردن سیر باعث ریختن موهای سفید و رشد موهای سیاه می‎شود.
  • برای درمان جوش پلک چشم یک حبه سیر را دو قسمت کرده روی جوش بمالید.
  • برای رفع موخوره سیر را با روغن کنجد مخلوط کرده قبل از حمام به مو بمالید.
  • گوگردی که در سیر وجود دارد برای پوست بسیار مفید است.
  • برای درمان خارش و کهیر آب سیر با عسل مخلوط کرده در محل خارش بگذارید.

آلزايمر

  • افرادی که دچار فراموشی شده‎اند سیر بخورند.

فواید سیر برای درمان رماتيسم

  • برای درمان رماتیسم ۳ هفته هر صبح ناشتا یک حبه سیر میل کنید.
  • ناشنوایی که در اثر رماتیسم به وجود آمده است یک پنبه را به آب سیر آغشته نموده داخل گوش بگذارید.

خواص سیر برای اعصاب

  • سیر تسکین دهنده تشنج و آرام کننده اعصاب است.
  • کسانی که رعشه دارند و اندام آنها فلج است در برنامه غذایی خود آن را بگنجانند اما به‎صورت مداوم نباشد.
  • برای درمان خستگی فکری و ذهنی سیر را خرد کرده با روغن بادام تلخ مخلوط کرده روی برجستگی مهره‎های کمر بمالند.
  • برای درمان نوریت و پولی موزیت (ورم – التهاب یک یا چندین عصب که در مسیر آن احساس درد گردد) سیر را خرد نموده با روغن کافور مخلوط نموده محل درد را مالش دهید.
  • سیر برای اکثر بیماری‎های عصبی مفید است.
  • خوردن سیر کدورت ذهن را از بین می‎برد و بهترین مقوی برای مغز می‎باشد و روی غدد مغز اثر نیکویی دارد و فراموشی را از بین می‎برد.
  • یک دارو برای تقویت حافظه: سیر تازه خرد شده ۱۰۰ گرم + برگ جعفری ۱۰۰ گرم + روغن زیتون به مقداری که آن‎ها را بپوشاند + عسل ۲ قاشق با هم مخلوط کرده خوب بهم بزنید پس از یک هفته کمی قبل از مطالعه یک قاشق بخورید.

ساير فوايد درماني سير

  •  کسانی که قطره‎قطره ادرار می‎کنند سیر را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
  • کسانی که بواسیر دارند هفته‎ای ۳ روز هر شب یک حبه سیر بخورند.
  • سیر در معالجه تیفویید و دیفتری به کار می‎رود.
  • اسپاسم و قلنجی که در اثر باد شکم به وجود آمده است سیر بهترین درمان کننده است.
  • برای درمان بیماری گال یا جرب سیر را با مرزه بپزید سپس له کنید و بر بدن خود بمالید.
  • برای درمان واریس و پیشگیری سیر را کوبیده با آب‎لیمو مخلوط کرده همراه کمی آب گرم ساق پا بمالید.
  • برای درمان گال چند حبه سیر را در یک لیتر آب جوشانده بدن را بشوئید.
  • بوی سیر دفع کننده عقرب و مار است.
  • برای جلوگیری از بیماری وبا از سیر و ترشی سیر استفاده کنید.
  • کسانی که ورم پروستات دارند روزی یک حبه سیر به‎طور مداوم بخورند.
  • خوردن سیر از بیماری جذام جلوگیری می‎کند.
  • برای درمان رماتیسم مزمن سیر را بکوبید و در محل درد ابتدا به‎صورت ضماد بگذارید سپس ماساژ دهید.
  • سیر از واکنش‎های حساسیتی جلوگیری می‎کند و ضدآلرژی است.
  • سیر تنظیم‎کننده مهمترین اعمال بدنی است منجمله اختلالات کبدی، اختلالات غدد داخلی.
  • کوه‎پیمایان و یا کسانی که می‎خواهند کاری سخت انجام دهند خوب است قبل از آن سالاد سیر بخورند.
  • محل گزیدگی نیش زنبور را یک حبه سیر را دو نیمه کرده بگذارید.
  • کسانی که تب حصبه دارند پاها را در ضماد سیر و پیاز رنده شده بگذارند و ساعت به ساعت عوض کنند.
  • کسانی که دچار بیماری مالاریا شده‎اند از سیر و سوپ استفاده کنند.
  • سیر ذراتی را که به شکل ذره‎های ریز شیشه‎ای در شرائین جمع می‎شوند و تولید تصلب‎شرایین می‎کنند را از بین می‎برد.
  • سیر برای ناراحتی‎های دوران حیض زنان و پیری و شکستگی‎های غیرعادی برای آن‎ها مفید است.
  • برای معالجه محل نیش پشه یک حبه سیر را دو نیم کرده در محل بگذارید.
  • کسانی که دچار بیماری‎ هاری شده است سیر را بکوبید به آن شخص بدهید.
  • بهترین دوپینگ کشتی‎گیران قبل از مسابقه خوردن سیر است امتحان کنید پیروز خواهید بود.
  • اگر در شهرهای هوای آلوده زندگی می‎کنید روزی یک حبه سیر بخورید. افراد معتاد به سیگار هم همین طور.
  • یک مرهم برای سینه درد: سیر را کاملاً خرد و له کرده سپس با کمی وازلین و روغن بادام تلخ مخلوط نموده روی سینه بمالید و ماساژ دهید.
  • سیر باعث فرار موش‎ها می‎شود.
  • یک نسخه برای تقویت قوه باه و کسانی که اسپرم آن‎ها کم است. سیر را در کره گاوی پخته نموده سپس با شیر گوسفند مخلوط کرده و همراه کمی عسل خورده شود.

مصرف سير در بارداري و شيردهي

  •  مصرف مقدار کم سیر در دوران شیردهی و بارداری مجاز است اما به علت تاثیری که بر بو و طعم شیر دارد برخی نوزادان را ناراحت می کند. بنابراین بهتر است از مصرف سیر در دوران شیردهی اجتناب شود.

پيشنهادهايي براي رفع بوی بد سير

  • جویدن جعفری بعد از خوردن سیر بوی آن را از بین می‎برد یا این که ۲ دانه قهوه بوداده را بجوند.
  • اگر سیر را در کیسه‎های برنج یا گندم بگذاریم از کرم‎خوردگی یا فاسدشدن آن‎ها جلوگیری می‎کند.
  • خوردن کاهو بالای سیر بوی دهان را از بین می‎برد همچنین سیب.

تنتور سیر

  • تنتور سیر شامل عصاره آبکی الکلی مواد موجود در سیر است که به طور تقریبی همان خاصیت سیر را دارد، ولی دارای بوی شدید است و به همین دلیل کمتر استفاده می‌ شود.

قرص سیر

  • قرص سیر حاوی پودر سیر خشک شده است که بهترین شکل دارویی آن است و خواص آن تا حدودی شبیه سیر تازه است و مواد موجود در آن نیز حاوی بیشتر موادی است که در سیر تازه وجود دارد. بیشترین فرآورده‌های سیر در جهان به این شکل است. از آنجایی که این قرص‌ها روکش‌ دارند، تنها بعد از خوردن کمی بوی سیر از دهان به مشام می‌ رسد.

عوارض زياده روی در مصرف سير

  • سیر با آنکه خواص بسیاری دارد باید به حد اعتدال مصرف شود زیرا استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد ، ضعف نیروی جنسی ، ضعف چشم و عوارض بواسیر می شود .
  • مصرف بیش از حد سیر با معده خالی باعث ناراحتی های گوارشی می شود.
  • همچنین گزارش هایی مبنی بر واکنش های آلرژیک در اثر استفاده زیاد سیر خام وجود دارد.
  • آنهائیکه معده ضعیف دارند و بطور کلی سیستم هاضمه آنها ضعیف است نباید در خوردن سیر افراط کنند .
  • کسانیکه یبوست دارند نباید سیر بخورند و برای رفع مضرات آن سیر را باید با آب و نمک پخته و کمی به آن روغن بادام اضافه کنید تا مضر نباشد .
  • اشخاصی که گرم مزاج هستند اگر می خواهند سیر بخورند طبق توصیه ابن سینا حکیم ایرانی باید سیر را بپزند یا از سیر ترشی استفاده کنند .
  • برای پختن سیر پس از پوست کندن آنرا بمدت سه دقیقه بخار دهید .
  • اشخاصی که دارای فشار خون پائین هستند نیز نباید سیر بخورند و همینطور کسانیکه آلرژی دارند نباید از سیر استفاده کنند. مصرف زیاد سیر ضعف دید به‎وجود می‎آورد.
  • مصرف زیاد سیر باعث می‎شود که یُد جذب نشود.
  • مصرف زیاد سیر ایجاد کهیر می‎کند.
  • بیمارانی كه از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌ كنند، باید در مصرف سیر احتیاط كنند.
  • ‏از این رو افرادی كه جراحی می ‌كنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری كنند، چرا كه سیر زمان خونریزی را ‏طولانی ‌تر می ‌كند. ‏

گردآوري شده توسط گروه هفت گنج

برگرفته از كتب مختلف طب سنتي 

اختصاصي هفت گنج

برچسب ها

3 دیدگاه

  • ابتدا عرض سلام خدمت شمازحمت کشانی که این همه مطالب مفیدوارزشمند رابرای ماگرداوری نموده ودراختیار بنده ودیگرهموطنان عزیزقراردادید.بنده به سهم خودم ازشماخیلی خیلی به توان هزار ازشمامتشکرم.خداشمارادرادامه فعالیتهایتان موفق تربدارد.

    • مطالب جالب و با توضیحات کاملی بود با تشکر از دست اندرکاران سایت و خدا قوت

3 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی