بیماری ها سلامت

علائم کرونای طولانی یا کووید بلند مدت و نکاتی برای بهبودی

تقویم فارسی اندروید

در حالی که علائم ویروس کرونا ممکن است به سرعت از بین برود، برخی از افراد از عوارض طولانی مدت رنج می برند. ما در این مقاله علائم بیماری کرونای طولانی را بررسی می کنیم و نکاتی را برای مدیریت آنها ارائه می دهیم.

کرونای طولانی

آنچه در این صفحه وجود دارد:

  • کووید طولانی چیست؟
  • چند نفر به کووید طولانی مبتلا می شوند؟
  • علائم بیماری کووید طولانی چیست؟
  • آیا درد قفسه سینه بعد از کووید طبیعی است؟
  • افراد بعد از کرونا چه نوع درد قفسه سینه را تجربه می کنند؟
  • بهبودی پس از کووید طولانی مدت چقدر طول می کشد؟
  • چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کووید طولانی هستند؟
  • آیا واکسیناسیون خطر ابتلا به کووید طولانی را کاهش می دهد؟
  • آیا کودکان می توانند به کووید طولانی مبتلا شوند؟
  • چرا برخی از افراد پس از کووید دچار تپش قلب می شوند، احساس گیجی یا بیهوشی می کنند؟
  • آیا کرونای طولانی مسری است؟
  • اگر کووید طولانی داشته باشم آیا آزمایشم مثبت است؟
  • چند نکته برای مدیریت علائم

کرونای طولانی چیست؟

کرونای طولانی اصطلاحی است برای توصیف آثار Covid-19 که هفته ها یا ماه ها بیشتر از بیماری اولیه ادامه می یابد. ناظر بهداشتی موسسه ملی بهداشت و تعالی، کرونای طولانی را بیش از 12 هفته ادامه دار توصیف کرد، اگرچه برخی از افراد علائم بیش از هشت هفته را کووید بلند مدت می دانند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) کووید طولانی را به این شکل تعریف می کند: “وضعیت پس از کووید 19 در افرادی با سابقه عفونت احتمالی یا تایید شده سارس و کووید که معمولاً 3 ماه از شروع کووید 19 با علائم و عوارضی که حداقل 2 ماه طول می کشد و نمی تواند با تشخیص جایگزین توضیح داده شود.”

تحقیقات منتشر شده در ژوئن 2021 توسط امپریال کالج لندن بر روی نیم میلیون نفر در انگلستان، دو دسته اصلی از علائم را نشان می دهد: گروه کوچکتری از افراد با علائم تنفسی، مانند سرفه یا تنگی نفس که احتمال بیشتری داشت در ابتدا بیماری شدید کووید 19 داشته باشند و گروه بزرگتری با خوشه ای از علائم کلی تر، به ویژه خستگی و بی حالی.

تحقیقات مبتنی بر افرادی که علائم کووید طولانی خود را در برنامه مطالعه علائم بیماری COVID گزارش کردند، همچنین دو گروه اصلی از علائم را مشخص کرد، یکی عمدتا تنفسی اما شامل خستگی و سردرد و گروه دوم علائمی که بسیاری از قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله قلب، مغز و روده در مطالعه بر روی 4،182 نفر، علائم قلبی معمولاً موراد زیر گزارش شد مانند تپش قلب یا افزایش ضربان قلب و همچنین سوزن سوزن شدن، بی حسی و “مه مغزی”.

چند نفر به کووید طولانی مبتلا می شوند؟

جزئیات تعداد افراد مبتلا به کووید طولانی مدت هنوز در دست انتشار است.

طبق برآورد اداره آمار ملی (ONS) در ماه مه، 970،000 نفر در انگلستان علائم طولانی کووید را در چهار هفته تا 1 آگوست 2021 گزارش کردند. این علائم به عنوان علائمی تعریف شده است که بیش از چهار هفته از ابتلا به عفونت ادامه داشته است. به ازای هر 10 نفر، چهار نفر بیش از یک سال پس از اولین علامت مشکوک به عفونت، علائم طولانی کووید را تجربه می کردند. دو سوم آنها گفتند علائم آنها فعالیت های روزانه آنها را محدود می کند.

مطالعه ای که در ماه ژوئن توسط کالج امپریال لندن روی نیم میلیون فرد بزرگسال در انگلستان که گزارش بیماری کووید داشتند منتشر شد، نشان داد که بیش از یک سوم آنها حداقل 12 هفته بعد حداقل یک علامت دارند.

مطالعه بریتانیا بر روی بیش از 270،000 نفر مبتلا به کووید 19 در ایالات متحده نشان داد که بیش از یک سوم (37٪) حداقل یک علامت طولانی کووید در سه تا شش ماه پس از تشخیص عفونت اولیه داشتند. محققان نه نشانه شایع کووید طولانی را در بهبود بیماران بررسی کردند. این مطالعه که در سپتامبر 2021 منتشر شد، نشان داد که علائم پایدار بیشتر در افرادی که در بیمارستان برای درمان کووید 19 تحت درمان قرار گرفته بودند شایع بود و در زنان کمی بیشتر مشاهده می شد.

مطالعه ای که توسط دانشگاه لستر روی بیش از 1000 نفر انجام شد و برای درمان بیماری کووید در بیمارستان نیاز به درمان داشتند، نشان داد که اکثر آنها (هفت نفر از هر ده نفر) پنج ماه پس از ترخیص به طور کامل بهبود نیافته اند. نویسندگان این گزارش می گویند که از هر پنج نفر در این مطالعه می توان یک ناتوانی جدید را در نظر گرفت.

از بین افرادی که قبل از ابتلا به کووید 19 کار می کردند، 17.8 درصد دیگر کار نمی کردند و 19.3 درصد دیگر نیز تغییراتی را در رابطه با سلامتی در کار خود تجربه کرده بودند.

علائم بیماری کووید طولانی مدت چیست؟

اگرچه اکثر افرادی که به کووید 19 مبتلا می شوند به سرعت بهبود می یابند اما برای برخی از افراد اثرات ویروس می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد. این به “کووید طولانی” معروف است.

برای برخی، می تواند به عنوان یک چرخه بهبود برای افراد به نظر برسد. یک زمان خوب هستند و سپس دوباره بدتر شدن این عوارض درازمدت که تنها در بین کسانی نیست که نیاز به مراجعه به بیمارستان داشتند یا حتی کسانی که در ابتدای ابتلا به ویروس احساس ناخوشی جدی کردند.

علائم پایدار ویروس کرونا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • تنگی نفس یا از نفس افتادن
  • مشکل در خوابیدن
  • اضطراب و افسردگی
  • تپش قلب
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • درد مفاصل یا عضلات
  • عدم توانایی در فکر کردن مستقیم یا تمرکز (“مه مغزی”)
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • سرفه مداوم

آیا درد قفسه سینه بعد از کووید طبیعی است؟

درد قفسه سینه یکی از علائم شایع کووید 19 است. برخی از افراد درد قفسه سینه را تجربه می کنند که فراتر از عفونت اولیه Covid-19 آنها طول می کشد یا هفته ها پس از ابتلا به ویروس شروع می شود.

مهم است که به خاطر داشته باشید که حتی اگر به کووید 19 مبتلا بوده اید و در حال حاضر درد قفسه سینه را تجربه می کنید، ممکن است به ویروس مربوط نباشد.

اگر هر نوع جدیدی از درد قفسه سینه را تجربه می کنید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید زیرا درد قفسه سینه می تواند نشانه چیزی جدی تر باشد مانند یک مشکل قلبی یا ریوی.

چه زمانی باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشم؟

در صورت تجربه موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه ناگهانی یا شدید است و از بین نمی رود.
  • درد ناگهانی قفسه سینه که با استفراغ، تهوع، تعریق یا تنگی نفس همراه است.
  • درد ناگهانی قفسه سینه که با از دست دادن هوشیاری همراه است.

اگر درد قفسه سینه دارید که می آید و می رود، هنوز باید در مورد آن با پزشک عمومی خود صحبت کنید زیرا درد قفسه سینه هرگز نباید نادیده گرفته شود.

برخی از افراد مبتلا به کووید 19 شدید نیز در طول بیماری خود مشکلات قلبی و گردش خون را تجربه می کنند.

افراد بعد از کووید 19 چه نوع درد قفسه سینه را تجربه می کنند؟

ما هنوز در مورد درد قفسه سینه پس از کووید 19 باید بیشتر بیاموزیم اما به نظر می رسد که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود.

درد یا سفتی عضلانی (میالژی)

عفونت های شدید ویروسی، از جمله کووید 19 می تواند باعث درد یا سفتی عضلانی شود که می تواند در یک ناحیه خاص باشد یا به طور گسترده تری گسترش یابد. ناحیه آسیب دیده هنگام لمس احساس درد می کند و با حرکات خاصی مانند چرخاندن قفسه سینه یا کشش بدتر می شود.

درد قفسه سینه غیر اختصاصی

درد قفسه سینه غیر اختصاصی که به آن قفسه سینه غیر قلبی نیز گفته می شود، می تواند شدید یا خفیف باشد و می تواند در یک انفجار کوتاه رخ دهد یا ادامه داشته باشد. اغلب دلیلی ندارد که بتوان آن را پیدا کرد.

بهبودی پس از کووید طولانی مدت چقدر طول می کشد؟

ما هنوز در حال یادگیری این هستیم که این بیماری چقدر طول می کشد و ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. لازم به ذکر است که این فقط مختص کووید 19 نیست و سایر بیماری های ویروسی نیز می توانند اثرات ماندگاری داشته باشند. مطالعه ای که توسط محققان لستر در بالا توضیح داده شد نشان می دهد که در میان افرادی که برای بیماری اولیه به درمان در بیمارستان نیاز داشتند، معمول است که این بیماری پنج ماه یا بیشتر طول بکشد و گزارش های جداگانه ای از آن وجود دارد که 12 ماه یا بیشتر طول می کشد (این هم شامل کسانی می شود که در ابتدا نیازی به درمان در بیمارستان نداشتند و هم کسانی که نیاز داشتند.)

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کرونای طولانی هستند؟

محققان داده های مطالعه علائم COVID را تجزیه و تحلیل کرده اند تا دریابند چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کرونای طولانی هستند. آنها دریافتند که افراد مسن، زنان و کسانی که در هفته اول ابتلا به کووید 19 پنج علامت یا بیشتر داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونای طولانی مدت بودند.

آنها دریافتند که کووید طولانی مدت حدود ده درصد از افراد 18 تا 49 ساله مبتلا به کووید -19 را تحت تاثیر قرار می دهد و به 22 درصد از افراد بالای 70 سال می رسد. محققان همچنین دریافتند افراد مبتلا به آسم نیز بیشتر در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت هستند. این تنها پیوند واضحی بود که آنها با وضعیت سلامتی موجود در افرادی که به کووید طولانی مبتلا شده بودند پیدا کردند.

مطالعه ای که توسط کالج امپریال لندن انجام شد نشان داد که بیماری کووید طولانی مدت با افزایش سن تمایل دارد (در هر دهه زندگی 3.5 درصد علائم مداوم را افزایش می دهد) و احتمال بیشتری دارد که زنان را تحت تأثیر قرار دهد. مشخص شد که کرونای طولانی مدت در میان افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، سیگار می کشند، در مناطق محروم زندگی می کنند یا دارای بیماری شدید کووید هستند بیشتر است و باید در بیمارستان بستری شوند. این مطالعه با تجزیه و تحلیل داده های نیم میلیون بزرگسال در انگلستان که از سپتامبر 2020 تا فوریه 2021 گزارش بیماری کووید داشتند، انجام شد.

آمار و ارقام اداره آمار ملی در مورد افراد مبتلا به کووید طولانی مدت گزارش می دهد که این بیماری بیشتر در بین سنین 35 تا 69 سال، زنان، افرادی که در محروم ترین مناطق زندگی می کنند، کسانی که در زمینه بهداشت یا مراقبت های اجتماعی کار می کنند و افرادی که دارای سلامت دیگری هستند شایع است. شرایط یا ناتوانی این مطالعه بر روی 320،825 نفر انجام شد که در چهار هفته تا 1 آگوست 2021 به بررسی عفونت کروناویروس پاسخ دادند.

آیا واکسیناسیون خطر ابتلا به کرونای طولانی را کاهش می دهد؟

بله – تحقیقات کالج کینگ لندن نشان می دهد که دو دوز واکسن خطر ابتلا به کووید طولانی در بزرگسالانی که مبتلا می شوند را نصف می کند.

تجزیه و تحلیل، با نگاهی به داده ها بین 8 دسامبر 2020 و 4 ژوئیه 2021، همچنین نشان داد که بزرگسالان کاملاً واکسینه شده به احتمال زیاد به درمان در بیمارستان نیاز ندارند و علائم خفیف تری از کووید را نسبت به افرادی که واکسینه نشده اند گزارش می دهند.

به تحقیقات به روز در مورد ایمنی و اثربخشی واکسنی که می زنید مراجعه کنید.

آیا کودکان می توانند به کرونای طولانی مبتلا شوند؟

دفتر آمارهای ملی (ONS) داده های مربوط به بررسی عفونت کروناویروس در بریتانیا را منتشر کرده است که در آن تعداد افراد پنج هفته پس از عفونت علائم نشان داده اند. این نظرسنجی نشان داد که تقریباً 13 درصد از کودکان بین دو تا 11 سال و 14.5 درصد از کودکان 12 تا 16 ساله علائم خاصی از جمله خستگی، سرفه، سردرد، درد عضلانی یا از دست دادن حس چشایی یا بویایی را پنج هفته پس از درگیر شدن گزارش کردند اما از داده های منتشر شده مشخص نیست که این ارقام بر اساس چند کودک بوده است.

ONS همچنین داده هایی را منتشر کرد که نشان می داد یک نفر از هر 10 دانش آموز دبیرستانی بیش از چهار هفته پس از تایید عفونت کووید 19 علائم ماندگار را گزارش کردند. نسبت مشابهی از دانش آموزانی که مشکوک (اما تایید نشده) به ابتلا به کووید 19 بودند نیز گزارش کردند که علائم آنها بیش از چهار هفته طول کشید. شایع ترین علائم “ضعفو خستگی” بود که تقریباً نیمی از دانش آموزان دارای علائم طولانی مدت گزارش کردند. شش نفر از هر 10 دانش آموز با علائم طولانی کووید می گویند این توانایی آنها را برای انجام فعالیت های روزانه محدود می کند. این داده ها بر اساس نظرسنجی از 2326 دانش آموز در مدارس انگلستان از 2 تا 26 ژوئیه 2021 انجام شده است.

چرا برخی از افراد پس از کووید دچار تپش قلب می شوند، احساس گیجی یا بیهوشی می کنند؟

شواهد جدیدی در دست است که نشان می دهد برخی از افرادی که به کووید طولانی مبتلا می شوند، علائم مشابهی با افرادی دارند که به سندرم تاکی کاردی وضعیتی یا سندرم تاکی کاردی ارتوستاتیک حفره ای (PoTS) مبتلا هستند. این وضعیت می تواند هنگام حرکت به حالت عمودی باعث سرگیجه شود و می تواند در اثر عفونت ایجاد شود. شایع ترین علائم عبارتند از احساس سبکی سر، تپش قلب و خستگی.

چندین گزارش موردی در مجلات پزشکی در مورد افرادی وجود داشته است که علائم عفونت Covid-19 آنها ادامه داشته و برخی از آنها دارای PoTS بودند. PoTs به این دلیل اتفاق می افتد که بدن شما در جلوگیری از افت فشار خون هنگام ایستادن به درستی کار نمی کند. به طور معمول هنگام نشستن یا ایستادن، گرانش باعث می شود مقداری از خون شما به سمت پایین جریان یابد که می تواند باعث افت فشار خون شود. بدن شما برای جلوگیری از افت فشار خون با تنگ شدن عروق خونی و افزایش کمی ضربان قلب پاسخ می دهد اما اگر PoTS دارید این تغییرات خودکار اتفاق نمی افتد. هنگامی که به حالت ایستاده حرکت می کنید، انتقال خون به قلب و مغز شما کاهش می یابد و ضربان قلب شما سریعتر می شود.

در حالی که هیچ درمانی برای PoTS وجود ندارد، می توان آن را با رژیم غذایی، ورزش و دارو مدیریت کرد و محققان می گویند مهم است که یک تشخیص دقیق انجام شود تا بیماران بتوانند تحت درمان قرار گیرند و در مورد نحوه مدیریت علائم خود راهنمایی شوند.

اگر این علائم بعد از ابتلا به کووید 19 به نظر می رسد، باید به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید که به درستی تشخیص داده شده و می توانید درمان موثری دریافت کنید.

کالج سلطنتی پزشکان (RCP) راهنمایی برای پزشکان منتشر کرده است که مشکلات ارتوستاتیک (از جمله PoTS) را به عنوان علائم Covid طولانی تشخیص ندهند.

RCP به پزشکان توصیه می کند که بیمارانی که دچار تنگی نفس، تپش قلب، خستگی، درد قفسه سینه و غش می شوند باید از نظر مشکلات ارتوستاتیک به دقت بررسی شوند. این شامل آزمایش ایستادن فعال است که تغییرات ضربان قلب و فشار خون بیمار را پس از حرکت از حالت خوابیده به حالت ایستاده اندازه گیری می کند.

آیا کرونای طولانی مسری است؟

لانگ کووید مسری نیست. علائم طولانی کووید ناشی از واکنش بدن شما به ویروس است که فراتر از بیماری اولیه ادامه دارد.

برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به دیگران، باید 10 روز از علائم اولیه یا آزمایش مثبت خود را قرنطینه کنید یا اگر بعد از 10 روز هنوز تب، آبریزش بینی یا عطسه یا بیماری یا اسهال دارید، تا زمانی که این علائم از بین نروند باید قرنطینه بمانید.

اگر کووید طولانی داشته باشم آیا آزمایشم مثبت است؟

علائم طولانی کووید ناشی از واکنش بدن شما به ویروس است که فراتر از بیماری اولیه ادامه دارد. بنابراین داشتن علائم طولانی کووید باعث نمی شود که آزمایش شما مثبت شود.

اگر نتیجه آزمایش کووید مثبت بگیرید، به احتمال زیاد یک عفونت جدید از عفونتی است که باعث علائم طولانی کووید شما شده است. اگر آزمایش شما مثبت است مانند همیشه، باید 10 روز کامل خود را در قرنطینه قرار دهید تا از انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید. اگر بعد از 10 روز هنوز تب دارید یا احساس لرز دارید یا آبریزش بینی دارید یا عطسه می کنید، یا احساس می کنید بیمار هستید یا اسهال دارید، باید تا زمانی که این علائم از بین نروند خود را قرنطینه کنید. اگر هر یک از این علائم به مدت طولانی ادامه داشته باشد و فکر می کنید ممکن است علائم کووید طولانی باشد، می توانید یک آزمایش PCR دیگر انجام دهید تا ببینید آیا هنوز عفونت فعال دارید یا خیر.

چند نکته برای مدیریت علائم:

خستگی و تنگی نفس را مدیریت کنید

  • به خودتان آرامش دهید – برنامه ریزی کنید که چه کاری را انجام خواهید داد و بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.
  • سعی کنید وظایفی را که برای شما مشکل است به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و فعالیت های آسان تر را با سخت تر جایگزین کنید.
  • بهترین زمان از روز را برای انجام فعالیت های خاص بر اساس سطح انرژی خود در نظر بگیرید.
  • استراحت های مکرر کوتاه مدت بهتر از چند استراحت طولانی تر است، بنابراین قبل از خسته شدن استراحت کنید.
  • از انجام کارهایی که باعث احساس تنگی نفس می شود دست نکشید. اگر استفاده از ماهیچه های خود را متوقف کنید، آنها ضعیف تر می شوند ولی هنگام استفاده از آنها می تواند نفس شما را بیشتر کند.
  • سعی کنید میزان تمرینات خود را به تدریج افزایش دهید. سعی کنید پیاده روی های کوتاهی انجام دهید یا تمرینات قدرتی ساده انجام دهید و کم کم تقویت کنید.
  • اگر از چوب پیاده روی یا چارچوب استفاده می کنید، وقتی احساس تنگی نفس می کنید به جلو تکیه دهید.

روحیه خود را تقویت کنید و به فکر سلامت روان خود باشید

  • در دوران بهبودی با خود مهربان باشید – آماده باشید که بعضی روزها بدتر از روزهای دیگر خواهید بود.
  • برقراری ارتباط با دیگران می تواند به شما کمک کند احساس خوشبختی کنید – مطمئن شوید که با خانواده و دوستان در ارتباط هستید.
  • داشتن یک برنامه روزانه می تواند برای روحیه و احساس ثبات شما مفید باشد.
  • فعال بمانید – ادامه حرکت به ترشح اندورفین و بهبود روحیه شما کمک می کند.

نکاتی در مورد مشکلات تفکر یا حافظه

  • برای به خاطر سپردن موارد – چه در جلسات کاری و چه در قرارهای پزشکی – همه چیز را یادداشت کنید.
  • سعی کنید حواس پرتی ها را کاهش دهید.
  • این می تواند به برنامه ریزی واضح قبل از نزدیک شدن به هر مشکل یا موقعیت جدید یا پیچیده کمک کند. آن را به چند مرحله تقسیم کنید و همچنان که برنامه را دنبال می کنید، آن را بررسی کنید.

تسکین درد مفاصل یا عضلات

  • تمرینات انعطاف پذیری (مانند حرکات کششی، یوگا و تای چی) و تمرینات قدرتی (مانند بالا رفتن از پله، بلند کردن وزنه و کار با نوارهای مقاومتی) می تواند مفید باشد. قبل از شروع رژیم ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

bhf

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی