آشپزي و شيريني پزي دلمه ها

طرز تهیه دلمه بادمجان

تقویم فارسی اندروید

آموزش طرز تهیه دلمه بادمجان . با این آموزش آشپزی در هفت گنج همراه باشید.
دلمه بادمجان یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایران است. این غذای خوشمزه شباهت هایی به بادمجان شکم پر دارد به صورتی که همانند بادمجان شکم پر در دلمه بادمجان هم مواد در شکم بادمجان قرار می گیرند. از معروف ترین دلمه های ایرانی می توان به دلمه برگ مو اشاره کرد. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۵ نفر دلمه بادمجان تهیه نمایید.

مواد لازم:

بادمجان بزرگ ۵ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم
برنج ½ پیمانه
لپه ½ پیمانه
پیاز ۳ عدد
سیر ۳ حبه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سبزی دلمه ۲۰۰ گرم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا پوست بادمجان ها را می گیریم و به صورتی که به دیواره های آنها آسیبی وارد نشود ، داخل بادمجان ها را خالی می کنیم. پس از اینکار بادمجان ها را نمک می زنیم و برای مدت ۱ ساعت کنار می گذاریم تا تلخی و آب اضافی شان گرفته شود.

لپه را بهتر است از شب قبل بخیسانیم تا نرم شود. حالا لپه را به همراه یک لیوان آب در یک قابلمه می ریزیم تا نیم پز شود. پس از اینکار برنج را به همراه ۲ لیوان آب در قابلمه ای می ریزیم و پس از اینکه برنج نیم پز شد آنرا آبکشی می کنیم.

در مرحله بعد ۲ حبه سیر و ۲ عدد پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک شوند. سپس گوشت چرخ کرده را به همراه نمک و فلفل سیاه به مخلوط سیر و پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم.

پس از اینکه رنگ گوشت چرخ کرده تغییر کرد ، رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و مواد را کمی تفت می دهیم. حالا لپه های نیم پز شده را به همراه سبزی دلمه ای که خرد کرده ایم به مخلوط گوشت اضافه می کنیم و مواد را متدوم هم می زنیم.

این کار باعث می شود سبزی ها آب نیندازند. پس از اینکه رنگ سبزی دلمه تغییر کرد درب تابه را می گذاریم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم مواد بپزند. پس از اینکه در تابه بخار پیجید برنج نیم پز شده را اضافه می کنیم و با مواد مخلوط کنیم.

پس از اضافه کردن برنج درب تابه را بر می داریم و اجازه می دهیم آب اضافی غذا تبخیر شود. سپس مایه دلمه را از روی حرارت بر می داریم تا مواد سرد شوند. در این مرحله بادمجان ها را پس از گذشت ۱ ساعت آبکشی و خشک می کنیم.

سپس در مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند ، سپس داخل بادمجان ها را با مایه دلمه ( مخلوط گوشت ، لپه ، برنج و … ) پر می کنیم. حالا باید سس دلمه را آماده کنیم برای این منظور سیر و پیاز باقیمانده را خرد می کنیم.

و در مقداری روغن تفت می دهیم ، سپس گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به مخلوط سیر و پیاز اضافه می کنیم. پس از اینکه گوجه فرنگی خوب سرخ شد ۲ لیوان آب به همراه مقداری نمک و فلفل اضافه می کنیم.

و اجازه می دهیم سس با حرارت بالا کمی غلظت پیدا کند. سپس حرارت را ملایم می کنیم ، دلمه های بادمجان را به آرامی در سس می چینیم و اجازه می دهیم حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بادمجان ها در سس بمانند و طعم دار شوند. در پایان دلمه ها را به همراه سس سرو می کنیم.
طرز تهیه دلمه بادمجان

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی