آشپزي و شيريني پزي سبك زندگي

طرز تهيه انواع پیراشکی شيرين به همراه نكات مهم

در اين پست از 7 گنج ، تصمیم گرفتم کامل ترین دستور پخت پیراشکی رو برای شما بنویسم سعی میکنم همه نوع پیراشکی در این دستور وجود داشته باشه تا شما خیلی راحت و سریع بتونید نوع دلخواهتون رو تو خونه تهیه کنید و ازش لذت ببرید!
تقویم فارسی اندروید
در اين پست از 7 گنج ، تصمیم گرفتم کامل ترین دستور پخت پیراشکی رو برای شما بنویسم سعی میکنم همه نوع پیراشکی در این دستور وجود داشته باشه تا شما خیلی راحت و سریع بتونید نوع دلخواهتون رو تو خونه تهیه کنید و ازش لذت ببرید!
پيراشكي
زمان آماده سازي: 2 ساعت
مدت انتظار: 30 دقیقه
مجموعاً: 2 ساعت و 30 دقیقه

مواد اولیه :برای 2 نفر

پودر خمیرترش                                  1قاشق سوپخوری (دانه ریز)
آب                                                1پیمانه (گرم)
وانیل                                             1چهارم قاشق چایخوری
شکر                                             نصف پیمانه
آرد سفید گندم                                به میزان لازم
روغن مایع                                      1سوم پیمانه
تخم مرغ                                        1عدد (درشت)

مواد کِرِم پیراشکی :

شکر                                             3چهارم پیمانه
آب                                               2پیمانه
وانیل                                            1چهارم قاشق چایخوری
آبلیمو                                           نصف قاشق مرباخوری
آرد سفید گندم                               3چهارم پیمانه

پيراشكي شكري

 

طرز تهیه خمیر:

ابتدا در ظرفی مناسب پودر خمیر ترش،وانیل و آب گرم را مخلوط کرده و خوب هم بزنید.حالا شکر را نیز به مواد افزوده و دوباره به خوبی مخلوط کنید.پس از مخلوط شدن شکر روغن مایع را به مواد بیفزایید و دوباره هم بزنید.
تخم مرغ را از قبل در دمای اتاق قرار داده و آن را در ظرفی بشکنید و با چنگال مخلوط کنید و بعد به مواد اضافه کنید.آرد را حداقل 3مرتبه الک کنید و به آن مقدار بسیار کمی نمک اضافه کرده و به صورت تدریجی به مواد بیفزایید و مخلوط کنید.
آرد باید به میزانی به خمیر اضافه شود که خمیر به دست نچسبد و حالت خمیر بودن خود را به دست بیاورد.خمیر آماده شده را به صورت توپ در آورده و آن را 100بار روی تخته کار آرد پاشی شده بکوبید(درست خواندید صدبار!!^_^)حالا ظرفی را کمی آرد پاشی کنید و خمیر را به آن انتقال داده و رویش را با نایلون به خوبی بپوشانید و آن را 1ساعت در محل گرم قرار دهید.
بعد از مدت ذکر شده خمیر را با وردنه روی سطح آرد پاشی شده باز کنید طوری که قطر آن حدودا 1سانتی متر باشد.حال با قالب گرد آن را قالب بزنید.سینی مناسبی را انتخاب کرده و آن را آرد پاشی کنید و خمیر ها را روی آن یچینید و پارچه تمیز و کمی خیس(فقط کمی تَر باشد)را روی آن انداخته و 15دقیقه صبر کنید.
مقداری روغن را کاملا داغ کنید و پیراشکی های استراحت کرده را داخل آن به خوبی سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.سپس آن را از روغن خارج کرده و داخل توری قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج شود.وقتی پیراشکی خنک شد با کارد تیزی آن را کمی سوراخ کنید و کرم خنک شده را با قیف داخل پیراشکی بریزید . (در صورت تمایل قبل از سرخ کردن پیراشکی کِرِم را لای خمیر گذاشته سپس آن را جمع کرده و بعد سرخ کنید البته کِرِم حتما باید کاملا سرد باشد)

طرز تهیه کِرِم پیراشکی:

در ظرفی مناسب آرد الک شده و شکر را مخلوط کنید و آب را کم کم به آن اضافه کنید.خوب مواد را مخلوط کنید تا کاملا یکنواخت شوند.ظرف را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب مواد را مخلوط کنید تا کرم شما غلیظ شود.وقتی غلظت کرم مناسب شد آن را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود.حالا وانیل و آبلیمو را به آن اضافه کنید.

پيراشكي

 

نکات مهم:

1)اگر دوست دارید پیراشکی شکری داشته باشید میزان شکر را از مواد اولیه حذف کرده یا آن را خیلی کم کنید و شکر را بعد از پخت پیراشکی روی آن بریزید.
2)اگر خمیر ترش در دسترس نبود چه کنم؟
هیچ چیز جای خمیر مایه رو توی خمیر نمیگیره و مسلما بافت و طعم و ظاهر خمیر بدون خمیر مایه متفاوت خواهد شد اما در صورت نبود خمیر مایه به ازای هر قاشق غذاخوری خمیر مایه که در دستور هست از نصف قاشق غذاخوری آبلیمو به همراه نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین استفاده کنید .اینم بگم که بعد از آماده شدن خمیر و مرحله آخر این مواد رو به خمیر اضافه کن!
3)رویه سفید دونات های بیرون چه طور تهیه میشه؟
2قاشق چایخوری آبلیمو را با 1لیوان پودر قند مخلوط کرده و به آن مقداری آب داغ اضافه کنید تا غلظت دلخواه رو به دست بیاره و بعد اون رو روی پیراشکی بریزید البته میشه کمی گلاب هم بهش اضافه کرد.
4)رویه کاکائویی پیراشکی چه طور تهیه میشه؟
اگر دوست دارید پیراشکی کاکائویی داشته باشید مقداری شکلات تخته ای رو آب کنید و اجازه بدید کمی خودش رو بگیره و بعد اون رو روی پیراشکی بریزید.میتونید از کرم کاکائو یا شکلات صبحانه هم استفاده کنید.
5)چه محیطی برای ور اومدن خمیر مناسبه؟
بهترین مکان ممکن برای خمیر مایکروویو هست!یه لیوان آب توی مایکروویو بذارید و اون رو 3دقیقه با قدرت 100روشن کنید و بعد آب رو خارج کنید و خمیر رو داخل دستگاه بذارید و درش رو ببندید(دیگه روشنش نکنید)!البته میتونید خمیر رو پشت بخاری یا شوفاژ هم قرار بدید.
6)اگر کرم زیادی غلیظ شد چی کار کنم؟
اگر کرم بعد از سرد شدن خیلی غلیظ شد یه قاشق روغن مایع بهش اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
نوش جان…

گردآوري و تنظيم: گروه 7 گنج

www.7ganj.ir

10 دیدگاه

  • من درست کردم خوشمزه شد فقط مثل بیرون ترد و پوک نشد نمیدونم به خاطر اینکه خمیر مایه استفاده نکردم وبجاش ماست ریختم ترد نشد

  • بچه ها خمیر مایه باید خوب باشه بعدم شیر نباید داغ داغ باشه ن سرد درحدی ک انگشت میزنی انگشتات نسوزه بعد ب شیر سریع خمیر مایه رو اضافه کنید و تخم مرغو بزنیو روغن و نصف قاشقم نمک و شکر و بعد هی مشت ی مشت آرد بزنید تا حالت خمیری بگیره خیلی باید سرعت عملتون بالا باشه باید ت ی دمای بالایی ام باشع مصلن ت اتاق برید بخاری رو تاته زیاد کنید بعد ک خمیر درست طد و ی دست شد روش پلاستیک بزارید ۲ساعت بزارید بمونه دورشم ی پتو بپیچید خمیرتون دوبرابر میشه دگ بع اون هرشکلی خاستید درست کنید

  • عالی بود دستتون درد نکنه…..مث بیرونیا شده فداتووووون?????

  • به هیچ وجه خوب نشد. نه مثل پیراشکی های بیرون پف کرد و نه روش مثل پیراشکی های بیرون شد و خیلی هم سفت شد. اون فردی هم که دستور پخت داده لطف کنه اگه بلد نیست الکی مردم رو سرکار نذاره. واسه چی عکس دونات رو هم همراه دستور طبختون قرار دادین؟؟؟ با کجای این دستور طبخ به شکل و طعم دونات یا پیراشکی میشه رسید؟؟ از مدیریت محترم سایت هم میخوام که به این موضوع رسیدگی فرمایند.

  • من هنوز درست نکردم و نخوردم ولی امیدوارم خوش مزه بشه?

10 دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی