بیماری ها سلامت

شایعات و باورهای غلط درباره بیماری هپاتیت

تقویم فارسی اندروید

28 جولای روز جهانی بیماری هپاتیت است. برای کمک به افزایش آگاهی، در این مقاله به 11 افسانه رایج در مورد هپاتیت می پردازیم و آنها را کنار می گذاریم. ما طیف وسیعی از موضوعات، از جمله رابطه جنسی، دارو، واکسن و شیردهی را پوشش می دهیم.

بیماری هپاتیت

در مجموعه شایعات پزشکی، ما به طور مستقیم به اطلاعات غلط پزشکی نزدیک می شویم و با استفاده از بینش متخصصین و تحقیقات بررسی شده برای تشخیص واقعیت از داستان، وضوح را در دنیای پر شایعه سلامت به ارمغان می آوریم.

هپاتیت به التهاب کبد اشاره دارد. بیشتر اوقات، به دلیل عفونت ویروسی یا مصرف الکل ایجاد می شود اما همچنین می تواند ناشی از سموم، داروها و شرایط خاصی از جمله شرایط خود ایمنی باشد.

پنج نوع اصلی هپاتیت وجود دارد: A ،B ،C ،D و E. هپاتیت B و C شایع ترین هستند.

در این مقاله، ما 11 افسانه ای را که معمولاً با هپاتیت مرتبط هستند، برطرف کرده و رد می کنیم. برای کمک در کشف برخی از این سوء تفاهم ها، از دو متخصص کمک گرفتیم.

یکی شل فسنت که یک پژوهشگر در بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. دیگری دکتر لورن نفیو است که متخصص گوارش در دانشگاه سلامت ایندیانا در ایندیاناپولیس است.

1. همه انواع هپاتیت به یک اندازه جدی هستند

برخی از انواع هپاتیت خود محدود کننده هستند، به این معنی که آنها خود به خود برطرف می شوند. برخی دیگر می توانند باعث سرطان کبد یا آسیب دائمی کبد شوند.

فسنت به ما گفت: “ویروس های هپاتیت در واقع بسیار متفاوت هستند.” او تفاوت های بین هپاتیت A ،B و C را بیان کرد:

  • هپاتیت A اغلب باعث می شود افراد برای مدت کوتاهی احساس بیماری کنند اما بسیار نادر است که دچار هر نوع عارضه جدی یا بیماری طولانی مدت شویم.
  • هپاتیت B اگر عفونت ویروسی اولیه یک فرد به یک عفونت مزمن تبدیل شود، هپاتیت B می تواند بسیار جدی باشد اما این تنها در 2 تا 6 درصد از بزرگسالان اتفاق می افتد و برخی از افراد در طول عفونت اولیه خود هرگز علائم ندارند (هرچند اکثریت آنها چنین نیستند).
  • هپاتیت C اغلب در ابتدا علائم ایجاد نمی کند اما حدود 60 تا 80 درصد افراد مبتلا به عفونت هپاتیت C به عفونت مزمن مبتلا می شوند که در نهایت می تواند منجر به سرطان کبد، سیروز کبدی و مرگ شود. اگر درمان نشود.

فاسنت توضیح داد: “به همین دلیل واکسیناسیون هپاتیت A و B و غربالگری هپاتیت C مهم است، حتی اگر احساس خوبی دارید.”

2. هپاتیت C نادر است

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، 325 میلیون نفر از افراد جهان مبتلا به هپاتیت B ،C یا هر دو هستند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) می گویند که در ایالات متحده در سال 2019، 115،900 مورد عفونت حاد هپاتیت A ،B یا C وجود داشته است.

در سال 2016، WHO تخمین زد که 399،000 نفر از افراد جهان بر اثر هپاتیت C در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند.

در مجموع، هپاتیت B و C شایع ترین علل سیروز و سرطان کبد هستند. آنها همچنین بیشترین مرگ و میر ناشی از ویروس هپاتیت را ایجاد می کنند.

فسنت گفت: “از سال 2013، هپاتیت C عامل شماره یک مرگ و میر در ایالات متحده به دلیل بیماری عفونی، تا زمان سارس و کووید بوده است.”

او ادامه داد: “تخمین زده می شود که 71 میلیون نفر از افراد در سراسر جهان و 2.4 میلیون نفر در ایالات متحده با هپاتیت C زندگی می کنند که دو برابر تعداد افراد مبتلا به HIV در ایالات متحده است، حتی اگر هپاتیت C به طور کامل قابل درمان باشد.”

3. افراد مبتلا به هپاتیت C نمی توانند از شیر مادر کودک خود را تغذیه کنند

دکتر نفیو گفت: “ویروس هپاتیت C از طریق شیر مادر منتقل نمی شود.” با این حال، وی افزود: “افرادی که دارای نوک پستان ترک خورده یا خونریزی شده اند، باید شیردهی خود را موقتا تا بهبودی متوقف کنند.”

4. افراد می توانند با بوسیدن و دست دادن به بیماری هپاتیت مبتلا شوند

اگرچه این شایعه ای گسترده است اما هنوز یک افسانه است.

“افراد نمی توانند با بوسیدن، دست دادن، استفاده از وسایل غذاخوری، نیش پشه، سرفه یا عطسه، به ویروس هپاتیت C مبتلا شوند.”

– دکتر لورن نفیو

ويروس هپاتيت C هنگامي منتقل می شود كه فردي با فردي تماس دارد كه از طريق تجهيزات مشترك تزريق دارو، وسايل خالكوبي غير استريل، تولد يا به ندرت رابطه جنسي برقرار می کند با منبع خون او تماس مي گيرد.

5. افراد مبتلا به هپاتیت C نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند

مطمئناً درست نیست که افراد مبتلا به هپاتیت C نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند. با این حال، مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

ویروس هپاتیت C از طریق تماس با فردی که به این ویروس مبتلا شده است منتشر می شود. فعالیت های جنسی که خطر قرار گرفتن در معرض خون (رابطه مقعدی و رابطه جنسی در دوران قاعدگی) را افزایش می دهند، خطرناک هستند.

برای زوج های تک همسر، CDC استفاده معمول از کاندوم را برای جلوگیری از انتقال توصیه نمی کند. خطر انتقال در افراد مبتلا به HIV و افرادی که دارای روابط جنسی کوتاه مدت متعدد هستند با شرکایی که ویروس هپاتیت C دارند بیشتر است. در این شرایط، کاندوم توصیه می شود.

6. همه افراد مبتلا به هپاتیت زردی دارند

فسنت گفت: “زردی نشانه مشکلات کبدی است اما همه ویروس های هپاتیت بلافاصله باعث مشکلات کبدی نمی شوند.”

“تقریبا نیمی از افرادی که با هپاتیت C زندگی می کنند هیچ علائمی ندارند تا زمانی که گاهی اوقات ده ها سال پس از آن، ویروس به اندازه کافی به کبد آنها آسیب رسانده است تا زردی یا علائم دیگر ظاهر شود.”

7. بیماری هپاتیت ژنتیکی است

این شایعه وجود دارد که هپاتیت C ژنتیکی است و بنابراین می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. این درست نیست. هپاتیت C یک ویروس است. این بیماری ژنتیکی نیست و یا از والدین به ارث برده نشده است.

در موارد نادر، هپاتیت می تواند در هنگام زایمان از مادر به کودک منتقل شود. با این حال، احتمال وقوع آن در حدود 2 تا 8 درصد است.

سلامت جسمی

8. واکسنی برای انواع هپاتیت وجود دارد

این درست نیست. در حال حاضر، واکسن هایی برای هپاتیت A و B وجود دارد که هردو این موارد، همانطور که فسنت توضیح می دهد، “به تکمیل نیاز دارد.”

در حال حاضر واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد.

9. هپاتیت C نمی تواند خارج از بدن انسان زنده بماند

فسنت به ما گفت: “در سال 2014، محققان دانشگاه ییل دریافتند که هپاتیت C تا شش هفته پس از خشک شدن روی سطح زنده باقی مانده است و دارای عفونت کافی برای آلوده کردن فرد است.”

وی ادامه می دهد: “قبلا، مردم تصور می کردند که می تواند فقط 4 روز در خارج از بدن زندگی کند. متأسفانه، این یک ویروس بسیار پایدار است.”

10. افراد نمی توانند دوبار به هپاتیت C مبتلا شوند

این نیز یک باور غلط است. همانطور که فسنت گفت، “هنگامی که فردی از هپاتیت C رها و درمان شد، می تواند دوباره آن را دریافت کند – آنتی بادی های ناشی از عفونت اصلی مانند واکسن از شما محافظت نمی کند (در صورت داشتن واکسن مصون هستید.).”

دکتر نفیو تأیید کرد که “یکبار داشتن ویروس هپاتیت C، ایمنی در برابر ابتلا دوباره به ویروس را تضمین نمی کند.” وی افزود: افراد می توانند “پس از پاک شدن طبیعی ویروس یا پس از درمان با دارو” دوباره به آن مبتلا شوند.

به همین دلیل مهم است که پس از برطرف شدن عفونت اولیه شخص، اقدامات احتیاطی در برابر عفونت مجدد انجام شود.

11. داروهای هپاتیت C عوارض جانبی بدی دارند

این درست نیست. همانطور که دکتر نفیو توضیح داد، “درمان های فعلی ویروس هپاتیت C معمولاً شامل 8 تا 12 هفته درمان خوراکی با قرص است. این داروهای جدید عوارض جانبی بسیار کمی دارند و به خوبی قابل تحمل هستند.”

خلاصه

هپاتیت یک نگرانی جهانی است درک نحوه انتشار و چگونگی کاهش انتقال، اولین گام در کاهش تأثیر آن است.

نکته مهم این است که همه بزرگسالان 18 سال به بالا حداقل یک بار در زندگی خود از نظر هپاتیت C مورد غربالگری قرار بگیرند یا در صورت داشتن خطر عفونت را بیشتر نکنند.

منبع:

medicalnewstoday

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی