بارداري و زايمان سلامت

زایمان زودرس: علل، علائم و نکات پیشگیری

تقویم فارسی اندروید

زایمان زودرسزایمان زودرس به معنای شروع زایمان خود به خود پس از دوران بارداری (24 تا 28 هفته) و قبل از اتمام هفته 37 از چرخه زایمان است. طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، سالانه 15 میلیون نوزاد نارس به دنیا می آیند. این بیش از 1 در 10 نوزاد است. علاوه بر این، سالانه حدود 1 میلیون کودک به دلیل عوارض زایمان زودرس جان خود را از دست می دهند و برای بازماندگان، این امر به معنای یک عمر معلولیت است از جمله مشکلات شناختی، بینایی و شنوایی.

با توجه به این وضعیت، 17 نوامبر به عنوان روز جهانی نوزاد نارس شناخته شده است تا آگاهی در مورد این بیماری، پیامدهای آشفته آن بر سلامت نوزاد و مادر و تأثیر آن بر خانواده افزایش یابد. روبان بنفش نماد رسمی استثنایی بودن است. علاوه بر این، خط جوراب به نمادی محبوب برای روز جهانی نارس تبدیل شده است. یک جفت جوراب بنفش کوچک که با 9 جوراب سایز کامل در یک قاب است، نمادی از 1 نوزاد از هر 10 نوزاد نارس است که به دنیا می‌ آید. در این مقاله به بررسی عواملی که منجر به زایمان زودرس می شود، نشانه ها و اقداماتی برای جلوگیری از زایمان زودرس خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه به ریشه های آن بپردازیم، بیایید دو دسته زایمان زودرس را بشناسیم. طبقه بندی بر اساس بلوغ احتمالی ریه انجام می شود. دوره 28 تا 34 هفته ای زودرس زودرس نامیده می شود که ریه ها بالغ نیستند در حالی که زایمان هایی که بین هفته های 24 تا 37 اتفاق می افتد زودرس دیررس هستند که تصور می شود ریه ها تقریبا بالغ هستند. زودرس دیررس بهتر از زودرس زودرس است و خوشبختانه اکثر زایمان های نارس در مرحله نارس دیررس اتفاق می افتد.

علل زایمان زودرس

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند منجر به زایمان زودرس شود و ما تقریباً همه آنها را برای شما فهرست کرده ایم. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که بر اساس کتابچه راهنمای زنان و زایمان، هیچ علت قابل قبولی در حدود 30 تا 50 درصد از کل زایمان های زودرس یافت نمی شود که آن را به یک عارضه مرموز تبدیل می کند.

1. عوامل بارداری

عفونت های دستگاه ادراری

نزدیک به 30 درصد از تمام زایمان های زودرس نتیجه عفونت دستگاه تناسلی مادر است. عفونت دستگاه ادراری و باکتریوری بدون علامت می تواند باعث زایمان زودرس شود و بنابراین ادرار برای کشت و حساسیت به طور معمول در بسیاری از مراکز ارسال می شود. این همچنین به این معنی است که زنان محروم از وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین در معرض خطر بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادان نارس هستند.

خونریزی قبل از زایمان

خونریزی قبل از زایمان (APH) معمولاً به عنوان خونریزی از کانال زایمان بعد از هفته بیست و چهارم بارداری تعریف می شود. این می تواند در هر زمانی رخ دهد تا زمانی که سه ماهه دوم کامل شود. خونریزی پس از تولد نوزاد یک خونریزی پس از زایمان است.

سه گزینه عملی برای مدیریت وجود دارد:

  • انتظار: به امید تداوم بارداری
  • سزارین فوری
  • غشاها را پاره کنید و زایمان واژینال را هدف بگیرید.

با این حال، همه این گزینه ها باید با تعدادی از عوامل نگران کننده دیگر سنجیده شوند و تنها پس از آن باید تصمیم گرفت.

ناکارآمدی دهانه رحم

ناکارآمدی دهانه رحم که دهانه رحم ناکارآمد نیز نامیده می‌ شود، زمانی رخ می‌ دهد که بافت‌ های ضعیف دهانه رحم باعث زایمان زودرس یا کمک به آن شوند. ضعف ساختاری دهانه رحم باعث باز شدن زودرس دهانه رحم و افزایش خطر زایمان زودرس در زنان می شود.

ناهنجاری های رحمی

خطر زایمان زودرس بسته به نوع ناهنجاری متفاوت است و نتیجه در موارد رحم تک شاخ یا دو شاخ در مقایسه با رحم جداگانه بدتر است. طبق گفته کلینیک کلیولند، “رحم تک شاخ یک بیماری نادر است که در آن فرد فقط نیمی از رحم را دارد. یک زن با رحم تک شاخ دارای یک لوله فالوپ در حال کار (به جای دو) و یک حفره رحم کوچکتر است. این یک ناهنجاری مادرزادی رحم است، به این معنی که فرد با آن متولد شده است. در مورد رحم دو شاخ، این شکل است که باعث ایجاد مشکل می شود. یک رحم دو شاخ به شکل قلب توصیف می شود که به نظر می رسد به جای یک حفره توخالی، دو طرف دارد. این نیز یک بیماری مادرزادی است که یکی از عوامل اصلی زایمان زودرس است. بر اساس تحقیقات، خطر زایمان زودرس مرتبط با ناهنجاری رحم بالا است، به خصوص با سابقه زایمان زودرس یا از دست دادن سه ماهه دوم.

پارگی زودرس غشاء PPROM

پارگی زودرس غشاء (PROM) باز شدن غشاها (کیسه آمنیوتیک) است.

قبل از شروع زایمان اگر PROM قبل از هفته 37 بارداری اتفاق بیفتد، به آن پارگی زودرس غشاها (PPROM) می گویند. PROM در حدود 8 تا 10 درصد از تمام بارداری ها رخ می دهد. مراقبت های نامناسب دوران بارداری، خونریزی واژینال، STDS، سابقه زایمان زودرس و کشیدن سیگار از عواملی هستند که بروز PPROM را افزایش می دهند.

محدودیت های رشد جنین

محدودیت رشد جنین (FGR) وضعیتی است که در آن جنین (کودک متولد نشده) کوچکتر از اندازه استاندارد برای سن حاملگی مربوطه است. با این وضعیت، وزن نوزاد کمتر از 90 درصد سایر نوزادان در همان سن حاملگی است. علل FGR عبارتند از فشار خون بالا در مادر، عفونت ها و سیگار کشیدن یا سوء مصرف الکل و مشکلات جفت یا بند ناف. جفت بافتی است که مواد مغذی و اکسیژن را به جنین در حال رشد می رساند و جریان خون را در بند ناف که نوزاد را به جفت متصل می کند، می رساند.

ناهنجاری های جنینی

ناهنجاری های جنینی به ناهنجاری های دوران بارداری اشاره دارد. دو دسته کلی از ناهنجاری های جنینی وجود دارد:

  • ناهنجاری‌های ساختاری که بر قسمت‌ های بدن کودک در حال رشد مانند قلب، ریه‌ ها، کلیه‌ ها، اندام‌ ها یا ویژگی‌ های صورت تأثیر می‌ گذارد. نقایص قلبی، انگشتان از دست رفته، شکاف لب و اسپینا بیفیدا نمونه هایی از نقص های ساختاری مادرزادی هستند.
  • ناهنجاری های عملکردی بر نحوه عملکرد یک قسمت بدن یا سیستم بدن مانند مغز، سیستم عصبی یا ادراک حسی تأثیر می گذارد. نمونه هایی از نقص های عملکردی مادرزادی شامل تشنج، نابینایی، ناتوانی های رشدی، دیستروفی عضلانی و سندرم داون است.

برخی از ناهنجاری های جنین ممکن است بر ساختار و عملکرد جنین تأثیر بگذارد.

2. سن مادر

سن بالای مادر بیشتر جنین را در معرض خطر نابالغی و نقص جنین قرار می دهد. در زنان مسن‌ تر، تخمک‌ هایی که از بدو تولد در وضعیت نابالغی قرار داشته‌ اند، ممکن است تحت تأثیر افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، داروها و سایر عوامل مضر قرار گرفته باشند. بنابراین، سن بالا با افزایش خطر زایمان زودرس ارتباط دارد. برعکس، در زنان جوان (افراد زیر 18 سال) ممکن است سیستم تولید مثل به طور کامل توسعه نیافته و در نتیجه با مشکلات مشابهی مواجه شود.

3. رژیم غذایی مادر

مادر تنها منبع تغذیه برای نوزاد متولد نشده است و بنابراین رژیم غذایی شامل تمام پنج جزء یک وعده غذایی متعادل – پروتئین، فیبر، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی و مقدار کافی آب از اهمیت بالایی برخوردار است. کمبود رژیم غذایی مادر رابطه مستقیمی با زایمان زودرس دارد زیرا یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده وزن مادر است. مشاهده شده است که وقتی وزن مادر کمتر از 45 کیلوگرم باشد، میزان زایمان زودرس سه برابر بیشتر از زمانی است که وزن مادر بیش از 55 کیلوگرم است.

4. وضعیت پزشکی مادر

سرخک آلمانی یا سرخجه و بیماری های سیتومگالوویروس از جمله خطرناک ترین بیماری هایی هستند که مادران باردار را تحت تاثیر قرار می دهند. این بیماری ها کودک را نیز مبتلا می کنند و در نتیجه مشکلات رشد قابل توجهی ایجاد می کنند. اگر ویروس سرخجه از جفت عبور کند، می تواند نتایج مخربی مانند زایمان زودرس ایجاد کند. زنانی که در دوران بارداری از مسمومیت خونی رنج می برند، اغلب نوزادان نارس یا کوچکتر از حد معمول به دنیا می آورند. در نهایت، زایمان زودرس در حاملگی های عارضه با فشار خون مزمن، بیماری های قلبی، کم خونی، بیماری کلیوی و غیره شایع است.

5. استفاده از داروها و مواد شیمیایی

کاملاً ضروری است که از مصرف هر نوع دارو یا مواد شیمیایی خودداری کنید مگر اینکه به طور حرفه ای توسط پزشک مجاز تجویز شده باشد. مواد مخدر و الکل همانطور که در بالا ذکر شد باعث ایجاد ناهنجاری های جنینی می شود که در نهایت منجر به زایمان زودرس می شود. سیگار کشیدن نیز ارتباط بسیار نزدیکی با نارس بودن و وزن کم هنگام تولد دارد.

6. استرس مزمن

به نظر می رسد زنانی که استرس دارند یا افسرده هستند در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند و در حالی که دانشمندان هنوز ارتباط قطعی بین این دو را ایجاد نکرده اند، تعدادی ارتباط احتمالی وجود دارد. استرس مزمن باعث تغییرات طولانی مدت در سیستم عروقی بدن و سطوح هورمونی می شود و بنابراین بر ایمنی بدن تأثیر می گذارد که مجموعه متفاوتی از عوارض را ایجاد می کند. این عوارض می تواند به طور بالقوه بر زایمان زودرس (قبل از هفته 37 بارداری) تأثیر بگذارد. دلیل دیگر می‌ تواند این باشد که مادران استرس‌ زا کمتر سبک زندگی سالمی دارند. ارزیابی بهزیستی روانی دشوار است – نه حداقل به این دلیل که همه ما آستانه های استرس متفاوتی داریم – اما برخی از عوامل مرتبط با پریشانی روانی با زایمان زودرس نیز مرتبط هستند.

7. تاریخچه زایمان زودرس

سابقه زایمان زودرس در گذشته یک پیش بینی کننده قوی برای نتیجه مشابه است. این خطر با تعداد زایمان های زودرس گذشته افزایش می یابد و با وقوع زایمان های ترم کاهش می یابد. این خطر همچنین زمانی افزایش می‌ یابد که یک یا چند سقط خود به خود یا القای سه ماهه دوم بارداری وجود داشته باشد. خطر یک زایمان زودرس 17 تا 40٪ است.

8. رابطه جنسی

معمولاً اعتقاد بر این است که آمیزش جنسی مکرر در دوران بارداری باعث انقباضات می شود و بنابراین باعث زایمان می شود. با این حال، در حاملگی های کم خطر، هیچ ارتباطی با زایمان زودرس، پارگی زودرس پرده ها یا کم وزنی هنگام تولد و شروع خود به خودی زایمان در ترم وجود ندارد.

اکنون که علل زایمان زودرس را درک می کنیم، درک اقدامات پیشگیرانه آسان تر خواهد بود.

مراحل پیشگیری از زایمان زودرس

در حالی که ممکن است همیشه پیشگیری از زایمان زودرس تضمین نشود اما تعدادی راه‌ ساده وجود دارد که می‌ توانید از یک بارداری کامل و سالم حمایت کنید که رشد کامل کودک را تضمین می‌ کند.

درست بخورید

در حالی که نتایج سالم بارداری به طور کلی با تغذیه خوب مرتبط است، تغذیه نامناسب به عنوان راهی برای افزایش احتمال زایمان زودرس شناخته شده است. از یک رژیم غذایی متعادل همراه با غذاهای غنی از آهن و اسید فولیک استفاده کنید زیرا این مواد سطح هموگلوبین شما را کنترل می کنند. زنان با هموگلوبین کمتر از 9 گرم در دسی لیتر در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس هستند. زنان دارای اضافه وزن و کم وزن شانس بیشتری برای زایمان زودرس دارند. برای رسیدن به وزن مناسب با متخصص تغذیه خود کار کنید. علاوه بر این، با پزشک خود مشورت کنید تا هرگونه شرایط مزمن را تحت کنترل داشته باشید.

جدای از این، مصرف مواد غذایی ناسالم به طور منظم سطح استرس شما را افزایش داده و منجر به اضطراب می شود. با این حال، چند غذای جادویی وجود دارد که می تواند شما را از استرس رها کند و همچنین شما و کودکتان را شاداب و دلچسب نگه دارد.

فعال بمانید

فعالیت بدنی در طول دوران بارداری بهزیستی کلی شما را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت بارداری که می تواند منجر به زایمان زودرس شود را کاهش می دهد. مگر اینکه به طور خاص به شما توصیه دیگری شده باشد، ایده خوبی است که کاری انجام دهید که عضلات شما را هر روز فعال نگه دارد. این نیازی به ورزش منظم یا چیزهای بسیار پیچیده ندارد، یک پیاده روی معمول در عصر می تواند خطر را تا حد زیادی از بین ببرد.

فاصله بارداری

طبق گزارشی که بی بی سی نیوز منتشر کرده است، مادران باید حداقل یک سال بین زایمان و باردار شدن مجدد صبر کنند تا خطرات سلامتی خود و نوزادشان را کاهش دهند. شکاف های کوچک بین حاملگی ها باعث تولد زودرس، نوزادان کوچکتر و مرگ و میر نوزادان و مادران می شود. این گزارش بر اساس مطالعه ای بر روی نزدیک به 150000 تولد در کانادا است. این مطالعه نشان داد که 12 تا 18 ماه زمان ایده آل بین زایمان و باردار شدن مجدد است. همچنین پیشنهاد کرد که 18 ماه انتظار بین بارداری ها خطر را به 0.5٪ کاهش می دهد (5 مورد در هر 1000 مورد). زنان جوان تری که شش ماه پس از زایمان قبلی باردار شدند، 8.5 درصد (85 مورد در هر 1000 مورد) در معرض خطر زایمان زودرس بودند. اگر 18 ماه بین بارداری ها صبر کنند، این به 3.7٪ (37 در 1000) کاهش می یابد.

از تحمل استرس خودداری کنید

چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش استرس در دوران بارداری انجام دهید. تحقیقات بیشتری باید انجام شود که دقیقاً کدام استراتژی های آرام سازی به کاهش خطر زایمان زودرس کمک می کند اما هر چیزی که استرس مزمن را کاهش دهد احتمالاً می تواند شانس شما را برای داشتن یک نوزاد ترم افزایش دهد.

مشاوره

در یک مطالعه کوچک، محققان دریافتند که مادران مبتلا به استرس مزمن که در دوران بارداری خود مشاوره روانشناسی دریافت کرده اند، کمتر احتمال دارد زایمان زودرس داشته باشند.

ورزش

فعالیت‌ های کم‌ ضرر معمولاً در دوران بارداری توصیه می‌ شود شامل پیاده‌ روی سریع، شنا، دوچرخه‌ سواری ثابت و استفاده از دستگاه اسکی فضایی یا پله‌ نورد. نشان داده شده است که یوگا نتایج بارداری را بهبود می بخشد و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد. با پزشک خود در مورد ورزش های ایمن در دوران بارداری و مواردی که باید از آنها اجتناب کنید (مانند دراز کشیدن به پشت یا شکم) صحبت کنید.

درمان های جایگزین

گفته شده است که ماساژ، رایحه درمانی، طب سوزنی و هیپنوتیزم درمانی به کاهش استرس کمک می کنند. (توجه داشته باشید که هیچ مطالعه ای نشان نداده است که آیا آنها خطر زایمان زودرس را کاهش می دهند یا خیر.)

ایمن بخورید

از مصرف مشروبات الکلی، تنباکو و مواد مخدر به هر شکلی خودداری کنید. مصرف کافئین را نیز محدود کنید. هیچ دارویی مصرف نکنید مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد.

علائم هشدار دهنده

  • احساس سفت شدن شکم (انقباضات) هر 10 دقیقه یا بیشتر.
  • احساس فشار در ناحیه لگن یا پایین شکم که گویی کودک در حال فشار دادن به پایین است.
  • کمردرد کم و مبهم دائمی.
  • گرفتگی خفیف شکم.
  • هر مقدار لکه بینی یا خونریزی واژن.
  • تغییر در نوع ترشحات واژن – آبکی، موکوس مانند یا خونی و افزایش مقدار آن.
  • تورم در صورت، دست ها یا پاها یا دوبینی، تاری دید یا سایر اختلالات چشمی. اینها علائم پره اکلامپسی است که یکی از دلایل شایع زایمان زودرس است.

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در بالا، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که هیچ چیز مهمتر از سلامتی شما و کودکتان نیست.

سالم سازی دنیا برای نوزادان نارس

هر نوزاد ارزش صبر کردن را دارد. از خطرات نارس بودن آگاه باشید و اقدامات احتیاطی مناسب را برای نجات آنها انجام دهید. به یاد داشته باشید که حتی کوچکترین ردپاها نیز می توانند عمیق ترین تاثیرات را بر جای بگذارند. از یک جرقه کوچک شعله ای قدرتمند ایجاد می شود. فرشتگان کوچک را نجات دهید و از آنها در این زمان و بعد از آن محافظت کنید. زایمان زودرس یک مشکل واقعی است، ما نمی توانیم در مورد آن صحبت نکنیم. آگاهی را در مورد این مسائل گسترش دهید و بیایید دست به دست هم دهیم تا برای هر کودکی که به این دنیا می آید گهواره ای دوست داشتنی تشکیل دهیم.

منبع:

healthifyme

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی