تناسب اندام سلامت

رژیم لاغری توپ پنبه ای چیست؟

تقویم فارسی اندروید

رژیم لاغری توپ پنبه ای یک رژیم غذایی خطرناک است که شامل فرو بردن توپ های پنبه در مایعاتی از جمله آب میوه ها و اسموتی ها و سپس مصرف آنها می شود. هدف از این کار ایجاد احساس سیری در معده و در عین حال محدود کردن کالری برای کاهش وزن است. ظاهراً این “رژیم غذایی” از صنایع مدلینگ سرچشمه گرفت اما همچنین در ویدئوهای آنلاین ساخته شده توسط دختران نوجوان و جوان که این روش را به عنوان راهی برای کاهش وزن توصیه می کردند، ظاهر شد.

این روش لاغری بسیار خطرناک است و می تواند منجر به عواقب جدی سلامتی یا مرگ شود. هدف از مصرف گلوله های پنبه ای آغشته به مایع این است که بدن را فریب دهد تا تصور کند که فرد در حال مصرف غذا است. از آنجایی که باعث احساس سیری معده می شود، افراد ممکن است کالری کمتری مصرف کنند.

“رژیم لاغری توپ پنبه ای” به عنوان یک اختلال خوردن در “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی” (DSM-5) شناخته نشده است. با این حال، نشان دهنده نوعی غذا خوردن نادرست است که می تواند خطرناک یا حتی کشنده باشد.

رژیم لاغری توپ پنبه ای

اختلال در خوردن

اختلال در خوردن شامل رفتارهای غذایی غیرعادی و ناسالم است.

اختلال در غذا خوردن اغلب شامل رفتارهایی مانند محدود کردن مزمن کالری، پرخوری و پاک کردن غذای مصرفی یا مصرف مواد غیر خوراکی به عنوان راهی برای احساس سیری و کاهش اشتها است. این رفتارهای ناسالم ممکن است به عنوان راهی برای کنار آمدن با احساسات دشوار، کاهش وزن یا به دست آوردن حس کنترل رخ دهد.

در حالی که رفتارهای غذایی ناسالم همیشه اختلال خوردن شمرده نمی شود، می تواند خطرناک باشد و ممکن است در ایجاد یک اختلال خوردن مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی یا اختلال پرخوری نقش داشته باشد.

مانند اختلالات خوردن، اختلال در غذا خوردن اغلب با نارضایتی از بدن و تمایل به کاهش وزن مرتبط است. افرادی که اختلالات خوردن دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای داشتن یک بیماری روانی همزمان مانند افسردگی یا اضطراب هستند.

خطرات رژیم لاغری توپ پنبه ای

رژیم لاغری توپ پنبه ای به دلایل مختلفی خطرناک است. نه تنها مصرف این گلوله های پنبه غیرغذایی آغشته به آبمیوه، بدن را از تغذیه ضروری محروم می کند، بلکه خطرات پزشکی جدی دیگری نیز ایجاد می کند.

خطرات خفگی و انسداد روده

گلوله های پنبه غذا نیستند و در صورت مصرف خطر خفگی وجود دارد. هنگامی که بلعیده می شوند، می توانند باعث ایجاد انسداد در سیستم گوارشی شوند، درست مانند گرفتگی لوله.

هنگامی که چیزی را مصرف می کنید که قابل هضم نیست، با مخاط و سایر ذرات غذا مخلوط می شود و توده ای به نام بزوآر تشکیل می دهد. این بزوآر می تواند سیستم گوارشی را مسدود کند و مانع از عبور مواد غذایی و مایعات دیگر از بدن شود. علائم انسداد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد و تورم شکم
  • یبوست
  • گرفتگی عضلات
  • اسهال
  • حالت تهوع

انسداد روده یک مورد اورژانسی پزشکی است که برای جلوگیری از مرگ بافت، عفونت یا حتی مرگ نیاز به جراحی دارد.

سمیت

گلوله های پنبه چیزی بیش از محصولی است که از یک گیاه پنبه به دست می آید. الیاف تحت پردازش قرار می گیرند که شامل استفاده از سفید کننده و سایر مواد است.

بسیاری از توپ های پنبه ای اصلا از پنبه تولید نمی شوند و در عوض از پلی استر سفید شده ساخته می شوند. مواد شیمیایی موجود در این محصولات برای مصرف انسان نیستند و به طور بالقوه می توانند اثرات جدی بر سلامتی داشته باشند.

سوء تغذیه

سوء تغذیه زمانی رخ می دهد که افراد کالری و سایر مواد مغذی مهم کمتری مصرف کنند. این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله تغییر متابولیسم سلولی، از دست دادن بافت های بدن، ضعف، مشکلات ایمنی و افزایش خطر عفونت شود.

علائم سوء تغذیه عبارتند از:

  • خونریزی لثه
  • کبودی
  • مشکل در تمرکز
  • سرگیجه
  • خستگی
  • احساس سرما
  • ریزش مو
  • درد مفاصل
  • حساسیت به نور
  • ضعف
  • بی اشتهایی عصبی

در حالی که مصرف توپ های پنبه برای کاهش وزن یک اختلال مشخص نیست اما این رفتار ممکن است به عنوان بخشی از بی اشتهایی عصبی رخ دهد که شامل محدودیت شدید کالری به منظور کاهش وزن است. این وضعیت می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود و ممکن است به سایر اثرات خطرناک سلامتی از جمله ریتم غیر طبیعی قلب، پوکی استخوان و نارسایی اندام منجر شود.
بی اشتهایی همچنین بالاترین میزان مرگ و میر را در بین هر بیماری روانی دارد.

توضیحات احتمالی

با توجه به خطرات رژیم غذایی پنبه ای، بسیاری از مردم ممکن است تعجب کنند که چرا ممکن است فردی این رفتار خطرناک را انجام دهد. فشار برای کاهش وزن، فرهنگ رژیم غذایی، اعتماد به نفس پایین و عوامل دیگر ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

فرهنگ رژیم غذایی و رفتارهای غذایی خطرناک

فرهنگ رژیم غذایی و تجلیل از “ایده آل لاغری” نقش مهمی در ترندهای خطرناک غذا خوردن ناسالم مانند رژیم پنبه ای ایفا می کند.

این ایده آل ها نشان می دهد که لاغر بودن تنها راه زیبایی است. آنها همچنین افرادی را شرمنده می کنند که شکل یا اندازه بدنشان با محدوده محدود اندازه بدن که معمولاً در فرهنگ عامه و رسانه های اجتماعی به تصویر کشیده می شود، مطابقت ندارد.

این نگرش ها باعث کاهش عزت نفس، تفکر منفی و تمایل شدید به کاهش وزن می شود. این می تواند منجر به رابطه ناسالم با غذا، الگوهای غذایی نامنظم و حتی رفتارهای خطرناکی شود که سلامت جسمی و روانی را به خطر می اندازد.

نکته پایانی این است که رژیم پنبه ای روشی مطمئن برای کاهش وزن نیست – این یک شکل خطرناک از اختلال در غذا خوردن است، خطرات جدی برای سلامتی دارد و می تواند کشنده باشد.

آیا پیکا می تواند نقشی داشته باشد؟

مصرف مواد غیر خوراکی که ارزش غذایی ندارند ممکن است نشانه ای از یک اختلال نادر اما جدی غذایی به نام پیکا باشد. افراد مبتلا به این بیماری به طور منظم از اقلام غیر خوراکی مانند کاغذ، پارچه، خاک، رنگ، خاک رس یا یخ استفاده می کنند.

در حالی که رژیم پنبه ای شامل مصرف مواد غیر خوراکی است که ارزش غذایی ندارند، کاهش وزن هدف مورد نظر است. افراد مبتلا به پیکا معمولا دلیلی برای رفتار غذایی خود ندارند. این وضعیت ممکن است با سایر اختلالات سلامت روان مانند ناتوانی ذهنی، اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی مرتبط باشد.

اما برخی از متخصصان گزارش کرده اند که افراد مبتلا به پیکا گاهی اوقات چیزهایی مانند کاغذ و خاک می خورند تا حواس خود را از احساس گرسنگی منحرف کنند.

کاهش وزن

درمان

اختلال در غذا خوردن – از جمله رژیم غذایی با گلوله پنبه – اغلب با ترکیبی از روان درمانی، آموزش تغذیه، حمایت روانی اجتماعی و گاهی اوقات داروها درمان می شود. درمان خاصی که ممکن است یک فرد نیاز داشته باشد به ماهیت و شدت علائم آن بستگی دارد.

تمرکز درمان کمک به تغییر افکار و رفتارهایی است که منجر به اختلال در رفتار غذایی می شود. افراد همچنین مهارت های مقابله ای جدیدی را یاد می گیرند و تغییراتی در سبک زندگی ایجاد می کنند که می تواند به بهبود آنها کمک کند.

حرف آخر

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، مهم است که روی رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم تمرکز کنید. رژیم پنبه ای یک روش بسیار خطرناک است که هرگز نباید آن را امتحان کنید.

اگر برای مدیریت وزن به کمک نیاز دارید، ممکن است پزشکتان بتواند با تجویز داروها یا سایر محصولاتی که در ترکیب با رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن کمک می کند کمک کند.

منبع:

verywellmind

اضافه کردن دیدگاه

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی