تغذيه سالم سلامت

روغن هیدروژنه گیاهی یا نباتی چیست؟

روغن نباتی هیدروژنه یک عنصر رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. بسیاری از تولید کنندگان این روغن را به دلیل قیمت پایین و ماندگاری طولانی آن ترجیح می دهند. با این حال، با چندین عارضه جانبی جدی همراه است.

این مقاله به بررسی روغن نباتی هیدروژنه می پردازد و موارد استفاده، مضرات و منابع غذایی آن را توضیح می دهد.

تولید و استفاده

روغن نباتی هیدروژنه از روغن های خوراکی استخراج شده از گیاهانی مانند زیتون، آفتابگردان و دانه های سویا ساخته می شود.

از آنجایی که این روغن‌ ها معمولاً در دمای اتاق مایع هستند، بسیاری از شرکت‌ ها از هیدروژناسیون برای به دست آوردن قوام جامدتر و قابل پخش‌ تر استفاده می‌ کنند. در طول این فرآیند، مولکول‌ های هیدروژن اضافه می‌ شوند تا بافت، پایداری و ماندگاری محصول نهایی را تغییر دهند.

روغن های گیاهی هیدروژنه همچنین در بسیاری از محصولات پخته شده برای بهبود طعم و بافت استفاده می شود.

علاوه بر این، این روغن‌ ها در برابر اکسیداسیون پایدارتر و مقاوم‌ تر هستند که در صورت قرار گرفتن در معرض گرما، چربی‌ها تجزیه می‌ شوند. بنابراین، استفاده از آنها در غذاهای پخته شده یا سرخ شده آسان است، زیرا احتمال ترشیده شدن آنها نسبت به سایر چربی ها کمتر است.

با این حال، هیدروژناسیون همچنین چربی های ترانس را ایجاد می کند، نوعی چربی غیراشباع که می تواند به سلامت شما آسیب برساند.

اگرچه بسیاری از کشورها مقررات سخت گیرانه ای را در مورد روغن های گیاهی هیدروژنه اعمال کرده اند، اما هنوز هم می توان آن را در انواع محصولات غذایی یافت.

خلاصه

روغن نباتی هیدروژنه برای افزایش طعم، بافت و ماندگاری آن تحت پردازش قرار می گیرد. این فرآیند چربی های ترانس را تشکیل می دهد که برای سلامتی مضر هستند.

اثرات جانبی

روغن های گیاهی هیدروژنه با چندین اثر نامطلوب سلامتی مرتبط هستند.

ممکن است کنترل قند خون را مختل کند

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن های گیاهی هیدروژنه به کنترل قند خون آسیب می رسانند.

یک مطالعه 16 ساله روی نزدیک به 85000 زن نشان داد کسانی که بیشترین میزان چربی ترانس را که محصول جانبی هیدروژنه شدن است مصرف می کنند، به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

مطالعه دیگری روی 183 نفر، مصرف چربی ترانس را با خطر بالاتر مقاومت به انسولین مرتبط دانست. این وضعیت توانایی بدن شما را برای استفاده از انسولین، هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می کند، مختل می کند.

با این حال، مطالعات دیگر نتایج متناقضی در مورد اثرات چربی های ترانس بر سطح قند خون ارائه می دهند. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ممکن است التهاب را افزایش دهد

اگرچه التهاب حاد یک پاسخ ایمنی طبیعی است که در برابر بیماری و عفونت محافظت می کند، التهاب مزمن می تواند به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

مطالعات نشان می دهد که چربی های ترانس موجود در روغن گیاهی هیدروژنه می تواند التهاب را در بدن شما افزایش دهد.

یک مطالعه کوچک و 5 هفته‌ای روی 50 مرد نشان داد که جایگزینی سایر چربی‌ ها با چربی ترانس باعث افزایش سطح نشانگرهای التهابی می‌شود.

به طور مشابه، مطالعه ای روی 730 زن نشان داد که نشانگرهای خاص التهاب در افرادی که بیشترین میزان چربی ترانس را مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند تا 73 درصد بیشتر بود.

می تواند به سلامت قلب آسیب برساند

اثبات شده است که چربی های ترانس روغن های گیاهی هیدروژنه به سلامت قلب آسیب می رساند.

مطالعات نشان می دهد که چربی های ترانس می توانند سطح کلسترول LDL (بد) را افزایش دهند در حالی که کلسترول HDL (خوب) را کاهش می دهند که هر دو از عوامل خطرساز بیماری قلبی هستند.

مطالعات دیگر مصرف بالای چربی ترانس را با خطر بالای بیماری قلبی و سکته مرتبط می دانند.

به عنوان مثال، یک مطالعه 20 ساله بر روی 78778 زن مصرف بالای چربی ترانس را با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط دانست، در حالی که مطالعه دیگری بر روی 17107 نفر نشان داد که هر 2 گرم چربی ترانس مصرف شده روزانه با 14 درصد بیشتر خطر سکته مغزی در مردان مرتبط است.

خلاصه

روغن گیاهی هیدروژنه ممکن است التهاب را افزایش دهد و بر سلامت قلب و کنترل قند خون تأثیر منفی بگذارد.

منابع غذایی

چندین کشور استفاده از چربی های ترانس را در محصولات تجاری ممنوع یا محدود کرده اند.

از ابتدای سال 2021، اتحادیه اروپا چربی های ترانس را به بیش از 2 درصد کل چربی موجود در محصولات غذایی محدود کرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز چربی های ترانس مصنوعی را در غذاهای فرآوری شده در ایالات متحده ممنوع کرد. با این حال، این قانون تا سال 2020 به طور کامل اجرا نمی شود و روغن های گیاهی هیدروژنه هنوز در بسیاری از غذاهای از پیش بسته بندی شده و فرآوری شده وجود دارد.

برخی از رایج ترین منابع روغن های گیاهی هیدروژنه عبارتند از:

  • مارگارین
  • غذاهای سرخ شده
  • محصولات پخته شده
  • خامه های قهوه
  • کراکرها
  • خمیر از پیش ساخته شده
  • شورتنینگ سبزیجات
  • پاپ کورن تهیه شده با مایکروویو
  • چیپس سیب زمینی
  • تنقلات بسته بندی شده

برای به حداقل رساندن مصرف چربی ترانس، لیست برچسب غذایی مواد غذایی خود را به دقت بررسی کنید تا روغن های گیاهی هیدروژنه را بررسی کنید – که ممکن است “روغن هیدروژنه” نامیده شود.

خلاصه

اگرچه بسیاری از دولت ها در حال مقابله با چربی های ترانس هستند، روغن های هیدروژنه هنوز در بسیاری از غذاهای از پیش بسته بندی شده و فرآوری شده یافت می شود.

حرف آخر

روغن های گیاهی هیدروژنه به طور گسترده در صنایع غذایی برای بهبود طعم و بافت غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

با این حال، آنها حاوی چربی های ترانس هستند که ممکن است بر سلامت قلب، التهاب و کنترل قند خون تأثیر منفی بگذارد.

اگرچه بسیاری از کشورها در حال حاضر چربی های ترانس را محدود می کنند، اما این روغن هنوز در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده وجود دارد. بنابراین، برچسب های مواد غذایی را به دقت بخوانید تا مصرف روغن های گیاهی هیدروژنه را به حداقل برسانید.

منبع:

healthline

تقویم فارسی اندروید

اضافه کردن دیدگاه

برای ارسال نظر اینجا کلیک کنید

تبلیغات

دانلود برنامه آموزش آشپزی

مطالب پیشنهادی